EuroNCAP

EuroNCAPΣτις 4 Φεβρουαρίου του 1997 ο νεοσύστατος θεσμός Euro NCAP εξέδωσε προς την FIA την πρώτη του αναφορά σχετικά με δοκιμές πρόσκρουσης στην οποία αξιολογούσε επτά συνολικά αυτοκίνητα πόλης, τα Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Renault Clio, Rover 100, Opel Corsa και VW Golf. «Οι αγοραστές αυτοκινήτων δίνουν μεγαλύτερη σημασία στον τομέα των επιδόσεων και στην κατανάλωση και πολύ λιγότερη στον τομέα της ασφάλειας. Τώρα, για πρώτη φορά θα πρέπει να γνωρίζουν τι προσφέρει το κάθε αυτοκίνητο». Αυτά ήταν τα λόγια του Max Mosley, πρόεδρου ακόμα και σήμερα της FIA, λίγο πριν την δημοσίευση των αποτελεσμάτων του Euro NCAP σε επτά έγκριτα ευρωπαϊκά περιοδικά αυτοκινήτου.

Όπως αναμενόταν η αξιολόγηση των μοντέλων προκάλεσε πληθώρα αντιδράσεων αφού κάθε άλλο παρά κολάκευε την ασφάλεια που προσέφεραν. Από την άλλη για πρώτη ίσως φορά ο καταναλωτής μπορούσε να βασισθεί στην αντικειμενική δοκιμή ανταγωνιστικών αυτοκινήτων από έναν φορέα. Και σίγουρα η εικόνα ενός στραπατσαρισμένου αυτοκινήτου αποθαρρύνει έστω και υποσυνείδητα από την τελική επιλογή διότι κανείς δεν θέλει να βρίσκεται στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου που δεν θα τον προστατεύσει την κατάλληλη στιγμή. Με τον καιρό λοιπόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP και σήμερα έχουν φτάσει στο σημείο να αναζητούν την αναγνώριση των «αστεριών».

Ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός σχετίζεται με διάφορους φορείς όπως την γερμανική ADAC και τo βρετανικό Royal Automotive Club -ανάλογες λέσχες όπως η δική μας ΕΛΠΑ-, την Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA), το Γερμανικό και το Γαλλικό υπουργείο μεταφορών, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Διεύθυνση Αυτοκινητοδρόμων της Σουηδίας. Από τον Οκτώβριο του 1998 όλα τα νέα μοντέλα που κυκλοφορούν στην ευρωπαϊκή αγορά πρέπει να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές καταργώντας τις υποτυπώδεις δοκιμές που είχαν θεσπισθεί από το 1974 που περιλάμβανε μετωπική σύγκρουση σε τμήμα από μπετόν αρμέ  με ταχύτητα των 50χλμ/ώρα.

Το Euro NCAP ζητά από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων τις βασικές εκδόσεις των πιο πρόσφατων μοντέλων που διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά και τα υποβάλλει σε τέσσερις πλέον δοκιμασίες. Στον θάλαμο του αυτοκινήτου τοποθετούνται τέσσερα -στην μετωπική σύγκρουση- περίφημα dummies με αισθητήρες εκ των οποίων τα δύο εμπρός αντιστοιχούν στην σωματική διάπλαση ενήλικων ενώ τα πίσω σε παιδιά ηλικίας τριών χρονών και 18 μηνών. Οι βασικές δοκιμές του Euro NCAP περιλαμβάνουν τρεις διαδικασίες πρόσκρουσης, την μετωπική, την πλευρική και την πλευρική σύγκρουση με σταθερό εμπόδιο, ενώ υπάρχουν και οι αξιολογήσεις σχετικά με την προστασία για πεζούς και παιδιά.

Στις πρώτες περιπτώσεις τοποθετούνται δύο ή περισσότερες «κούκλες»  και μετά το πέρας κάθε διαδικασίας αξιολογείται το μέγεθος της καταπόνησης το οποίο σημειώνεται με διαφορετικές αποχρώσεις. Η βαθμολογία των μοντέλων αποδίδεται με αστέρια με την κορυφαία αξιολόγηση που φτάνει τα πέντε. Ιδιαίτερη σημασία πάντως έχει και η αριθμητική βαθμολογία που αποσπά κάθε μοντέλο. Συγκεκριμένα το πρώτο αστέρι ισούται με 1-8 βαθμούς, τα δύο με 9-16 βαθμούς, τα τρία με 17-24 βαθμούς, τα τέσσερα με 25-32 βαθμούς και τα πέντε με 33-40 βαθμούς. Τα τελευταία χρόνια έχουν θεσπισθεί σε διάφορα σημεία του πλανήτη Προγράμματα Αξιολόγησης Νέων Μοντέλων (New Car Assessment Program), σαν το ευρωπαϊκό NCAP.

*Aπό τον Φεβρουάριο του 2009 θα ισχύσει νέο σύστημα αξιολόγησης σύμφωνα με το οποίο θα είναι αδύνατο να βαθμολογηθεί ένα αυτοκίνητο με πέντε αστέρια αν δεν εξοπλίζεται με ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, η απουσία του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας (ESC ή Electronic Stability Control, γνωστό και ως ESP) είναι αιτία για πολλές περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων που σε άλλη περίπτωση θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.

*H ελάχιστη βαθμολογία που πρέπει να έχει ένα μοντέλο για να στεφθεί πεντάστερο είναι 70% (προστασία ενηλίκων: 50%, ανηλίκων: 20%, πεζών: 20%, σύστημα ESP: 10%). Επίσης, βασική παράμετρος είναι και το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, το ESP, με το οποίο θα πρέπει να εξοπλίζεται τουλάχιστον το 85% της γκάμας κάθε μοντέλου.

*O EuroNCAP έχει θεσπίσει αυστηρότερες κριτήρια αξιολόγησης της ασφάλειας που προσφέρουν τα νέα μοντέλα καθώς λαμβάνεται υπόψη ο τομέας safety assist που περιλαμβάνει συστήματα που προλαμβάνουν και βελτιώνουν την προστασία των επιβατών. Μερικά από αυτά είναι το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (το γνωστό ESP που θα πρέπει να είναι στάνταρ στο 85% της σειράς κάθε μοντέλου), ο περιοριστής ταχύτητας και το σύστημα που υπενθυμίζει στους επιβάτες με ηχητικές ή φωτεινές επισημάνσεις να χρησιμοποιήσουν τις ζώνες ασφαλείας τους.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close