ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

AutoVirus: Μπορούν τα αυτοκίνητα να αρρωστήσουν;

508568_891954_2126_1503_07A1349_resize.jpg

Όπως υπάρχουν αντιβιοτικά για ηλεκτρονικούς υπολογιστές την σήμερον ημέρα έτσι και για κάποια άλλη θα υπάρξουν για το αυτοκίνητο όσο μακρινό και αν ακούγεται κάτι τέτοιο.

Όλοι οι ιοί δεν είναι ίδιοι. Πάρτε για παράδειγμα αυτούς που προσβάλλουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τώρα τελευταία τα κινητά μας τηλέφωνα. Στην ουσία πρόκειται για προγραμματάκια που παρεμβάλλονται στη λειτουργία του υπολογιστή, που εγγράφουν, που καταστρέφουν, που διαγράφουν δεδομένα και εξαπλώνονται όταν έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον τους. Υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες ένας υπολογιστής να προσβληθεί από ιό όταν δεν βρίσκεται στο internet, όταν ένα κινητό τηλέφωνο βρίσκεται εκτός δικτύου, όταν τέλος πάντων ένα άρρωστο πρόσωπο δεν έρχεται σε επαφή με άλλα.

Από την άλλη, υπάρχουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξελίσσουν εδώ και αρκετό καιρό ένα κόμβο επικοινωνίας των αυτοκινήτων η οποία ενσωματώνεται στο σύνολο του V2V (Vehicle-to-Vehicle) ή Car-to-Car. Θα τεθεί σε ισχύ περίπου το 2010 και τα σύγχρονα αυτοκίνητα θα είναι συνεχώς δικτυωμένα σε έναν ασύρματο δίκτυο W-LAN όπου οι οδηγοί τους θα προειδοποιούνται για επικίνδυνες καταστάσεις και θα λαμβάνουν διάφορες άλλες πληροφορίες. Αρχικά η λειτουργία του project θα είναι απλή αλλά με τον καιρό αναμένεται να αναβαθμιστεί και να επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων. Καθημερινά εκατομμύρια χρήστες στο διαδίκτυο ανταλλάσσουν δεδομένα (μουσική, φωτογραφίες, βίντεο κ.ά.) χάρη στην τεχνολογία Peer-2-Peer η οποία επιτρέπει σε υπολογιστές να «επικοινωνούν» μεταξύ τους. Γιατί να μην συμβαίνει κάτι ανάλογο και με τα αυτοκίνητα;

Αν τώρα συνδέσετε με κάποιο τρόπο το γεγονός πως οποιοδήποτε σύστημα μπορεί να δεχθεί εισβολή από ιό, ακόμη και ένας κόμβος επικοινωνίας οχημάτων, τότε μπορούν να θεωρηθούν απολύτως βάσιμα τα σενάρια που λένε πως στο κοντινό μέλλον θα κατασκευάζονται αντιβιοτικά και firewalls όχι μόνο για υπολογιστές αλλά και για αυτοκίνητα. Ο ιός στο αυτοκίνητο δεν θα πρέπει να συγχέεται με αυτούς που προσβάλλουν τους υπολογιστές αλλά με λανθασμένες πληροφορίες που θα διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων του μελλοντικού αυτοκινήτου. Μία από τις πιο αστείες καταστάσεις έχει να κάνει με ένα «μολυσμένο» σύστημα κλιματισμού όπου θα διατηρεί το μισό αυτοκίνητο στο ψύχος και το υπόλοιπο σε σάουνα! Ωστόσο, υπάρχουν και άκρως επικίνδυνα σενάρια όπως η εισβολή ενός παράσιτου στην  ηλεκτρονική μονάδα που ελέγχει το σύστημα των αερόσακων. Κανείς δεν θέλει να σκεφτεί τις συνέπειες όταν ξαφνικά σκάσει από το τιμόνι ένας αερόσακος την ώρα που οδηγεί αμέριμνος το αυτοκίνητο του.

p0023266_resizeAuto Virus.

Όλο και κάτι θα έχετε ακούσει με ορισμένα κινητά τηλέφωνα που χρησιμοποιούν την γλώσσα Symbian και προσβάλλονται από ιούς, όπως είναι οι Cabir και Skulls, από συσκευές που επικοινωνούν μέσω ασύρματης επικοινωνίας (Bluetooth). Στην πιο ανώδυνη περίπτωση μπορεί να την γλιτώσουμε με την απώλεια του τηλεφωνικού μας καταλόγου που μπορεί να βρίσκεται στην κάρτα ή στην μνήμη της συσκευής. Μικρό τότε το κακό. Άντε όμως να ξεχρεώσεις ένα φουσκωμένο λογαριασμό με κλήσεις από την άλλη άκρη του πλανήτη, έστω και αν δεν τις κάναμε ηθελημένα. Το τελευταίο διάστημα αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν στον εξοπλισμό των μοντέλων τους συσκευές Bluetooth που επιτρέπουν την ανοιχτή ακρόαση από το κινητό τηλέφωνο με την βοήθεια ενός κατάλληλου κιτ ή του ηχοσυστήματος.

Το πρωτόκολλο επικοινωνίας Bluetooth βρίσκει όλο και μεγαλύτερη εφαρμογή στο αυτοκίνητο και στο μέλλον ενδέχεται να αντικαταστήσει μέρος από τα καλώδια που χρησιμοποιούνται για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους οι ηλεκτρονικές μονάδες του αυτοκινήτου. Όπως όμως είναι γνωστό οποιοδήποτε «ανοιχτό» δίκτυο στο οποίο συνδέονται λειτουργικά συστήματα, όπως αυτά που θα έχουν οι εγκέφαλοι των σύγχρονων αυτοκινήτων, χρειάζεται την απαραίτητα ασφάλεια από τα όποια παράσιτα ή ιούς. Πριν από καιρό η Kaspersky, γνωστή για το antivirus, κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα της Toyota για το αν είναι δυνατό να προσβληθεί ένα μοντέλο της Lexus από ιό. Ένας οδηγός υποστήριζε πως το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης που υπήρχε στο αυτοκίνητο του είχε «μολυνθεί» από ιό που είχε μεταφερθεί από το κινητό του τηλέφωνο στην διάρκεια της επικοινωνίας μεταξύ των δύο συσκευών. Τελικά κάτι τέτοιο δεν εξακριβώθηκε αλλά ούτε και διαψεύστηκε.

508569_891957_2126_1503_07a1350_resizeAuto Antivirus.

Ωστόσο, η απορία παραμένει με την απάντηση να πλανάται κάπου στο μέλλον. Είναι δυνατόν, τα ηλεκτρονικά συστήματα που θα ελέγχουν σε μερικά χρόνια σχεδόν όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, να είναι ευάλωτα σε πιθανή επίθεση ενός παράσιτου που μπορεί να προέρχεται από ένα κινητό τηλέφωνο ή ένα μικροϋπολογιστή; Ή, ακόμα χειρότερα, από ένα hacker με τον κατάλληλο εξοπλισμό; Ευτυχώς, για την ώρα τουλάχιστον η απάντηση είναι πως όχι. Αυτή την στιγμή, όλα αυτά είναι μια υπόθεση που απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Θα αργήσουμε πολύ για να δούμε τρελά αυτοκίνητα σαν. Κάποια στιγμή όμως πρόκειται να έρθει η μέρα που κάθε όχημα θα είναι δικτυωμένο μέσω εξουσιοδοτημένων service μπορεί ανά πάσα στιγμή θα γίνεται διάγνωση, για κάποια βλάβη ή αναβάθμιση σε οποιοδήποτε λογισμικό, χωρίς το αυτοκίνητο να χρειαστεί να επισκεφθεί το συνεργείο. Φανταστείτε στο μέλλον πως μπορεί να σας απαντήσει ένας τεχνικός για το άρρωστο αυτοκίνητό σας: «Λυπάμαι, αλλά το αυτοκίνητό σας δεν μπορεί να μετακινηθεί με ασφάλεια καθώς η ηλεκτρονική του μονάδα έχει δεχθεί επίθεση από ιό. Θα πρέπει να σας ενημερώσουμε πως η επισκευή δεν περιλαμβάνεται στην εργοστασιακή εγγύηση. Εμείς όμως, έχουμε την λύση, αρκεί να αγοράσετε το νέο μας car antivirus».

Δημοσιευμένο στο Πρώτο Θέμα (στο ένθετο Big Fish Auto Δεκεμβρίου 2007)

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!
Back to top button