ΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ασφαλής οδήγηση για ασφάλεια στον δρόμο

Slippery Road Sign half buried in snow

Τηρείτε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, οδηγώντας πάντα προσεκτικά και με σεβασμό προς τους άλλους οδηγούς.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για ασφαλή οδήγηση και περιορισμό των δαπανών για επισκευές, καύσιμα και ελαστικά. Οι λάτρεις της σπορ οδήγησης αρκεί να θυμούνται ότι ο δρόμος δεν είναι αγωνιστική πίστα. Οι παρακάτω υποδείξεις στοχεύουν στην οδική ασφάλεια με τις συμβουλές της Pirelli.

ΟΔΗΓΗΣΗ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΒΡΕΓΜΕΝΟ. Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους οδήγησης στο βρεγμένο δρόμο είναι η υδρολίσθηση: Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο; Η υδρολίσθηση κάνει το ελαστικό να ‘πλανάρει’ και προκαλεί άμεση απώλεια πρόσφυσης. Είναι μία επικίνδυνη κατάσταση που συνήθως δημιουργείται όταν το όχημα κινείται με ταχύτητα σε πολύ βρεγμένες ευθείες ή σε λιμνάζοντα νερά που δημιουργούνται από κακή αποστράγγιση της οδού. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι αυλακώσεις του πέλματος δεν καταφέρνουν να αποβάλλουν το νερό κάτω από το ελαστικό και μπορεί ξαφνικά να διαπιστώσετε ότι το αυτοκίνητο ‘πλανάρει’. Οδηγώντας προσεκτικά, με καλά συντηρημένα ελαστικά και τη σωστή πίεση, αυτός ο κίνδυνος στις περισσότερες περιπτώσεις μπορεί να αποφευχθεί, αφού τα πέλματα είναι σχεδιασμένα για να αποχετεύουν τη μέγιστη δυνατή ποσότητα νερού και να διασφαλίζουν την καλύτερη πρόσφυση.

Τώρα που ξεκαθαρίσαμε την έννοια της υδρολίσθησης, συνεχίζουμε με κάποιες συμβουλές για την αντιμετώπισή της. Το φρενάρισμα δεν ωφελεί επειδή το αυτοκίνητο ‘πλανάρει’ και επιπλέον υπάρχει κίνδυνος μόλις ανακτηθεί η πρόσφυση, να αλλάξει ξαφνικά κατεύθυνση με αποτέλεσμα να χάσετε τελείως τον έλεγχο. Το καλύτερο είναι να κρατήσετε σταθερά το τιμόνι και να ετοιμαστείτε για την ανάκτηση της πρόσφυσης προσπαθώντας να διατηρήσετε τη σωστή κατεύθυνση σε όλη τη διάρκεια του φαινομένου και να αφήσετε σταδιακά το γκάζι με δεδομένο ότι οι στροφές του κινητήρα θα ανέβουν ταχύτατα μόλις το αυτοκίνητο αρχίσει να ‘πλανάρει’.

ΟΔΗΓΗΣΗ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ. Πρώτο και κύριο: χωρίς αλυσίδες ή χειμερινά ελαστικά δεν θα μπορέσετε να πάτε πουθενά. Το αυτοκίνητο δεν θα έχει ελκτική πρόσφυση και στο φρενάρισμα θα είναι ανεξέλεγκτο. Τηρείτε σχολαστικά τους κανόνες της κυκλοφορίας και δείξτε ανοχή για τους οδηγούς που πηγαίνουν πιο αργά από εσάς. Αυξήστε την απόσταση ανάμεσα στο αυτοκίνητό σας και το προπορευόμενο όχημα. Για να περιορίσετε τον κίνδυνο ολίσθησης ενώ οδηγείτε σε μία ανηφόρα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο από αυτή που συνηθίζετε στο στεγνό δρόμο.
[accordion close=”1″ title=”Η PIRELLI ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ”]

  • ΟΔΗΓΕΙΤΕ ΟΜΑΛΑ. Όταν οδηγείτε αποφύγετε την απότομη επιτάχυνση, τις ξαφνικές αλλαγές πορείας ή το φρενάρισμα, ώστε να ελαχιστοποιήσετε την απώλεια πρόσφυσης στο χιόνι ή τον πάγο.
  • ΤΟΠΟΘΕΤΕΙΤΕ ΠΑΝΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ. Για βέλτιστες επιδόσεις και ασφάλεια, και τα τέσσερα ελαστικά πρέπει να είναι τα ίδια. Χρησιμοποιείτε πάντα τέσσερα χειμερινά ελαστικά της ίδιας μάρκας, και με την ίδια δομή. Τοποθετείτε ελαστικά ίδιων διαστάσεων στον ίδιο άξονα, με ίδια χαρακτηριστικά χρήσης, σχεδίου πέλματος και φθοράς. Εάν θέλετε ελαστικά με καρφιά, εφόσον επιτρέπεται, πρέπει να τα τοποθετήσετε και στους τέσσερις τροχούς. Συμβουλευτείτε το Εγχειρίδιο Οδηγιών Χρήσης του οχήματος για την κατάλληλη ικανότητα φορτίου και δείκτη ταχύτητας των ελαστικών που θα χρησιμοποιηθούν.
  • ΕΛΕΓΧΕΤΕ ΤΑΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ. Ελέγχετε τακτικά τις πιέσεις των ελαστικών όταν αυτά είναι «κρύα», δηλ. σε θερμοκρασία περιβάλλοντος (όποια κι αν είναι αυτή). Αν χρειαστεί, διορθώστε πάλι την πίεση, όταν το ελαστικό είναι κρύο. Τηρήστε τις πιέσεις που υποδεικνύει ο κατασκευαστής του οχήματος. Μην ξεχνάτε ότι οι πιέσεις αλλάζουν ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία: μία πίεση 2,0 bar μετρημένη στους +20°C μειώνεται στα 1,74 bar στους -5°C και πέφτει στα 1,59 bar όταν η θερμοκρασία πέφτει στους -20°C (διαφορά 20%).
  • ΕΛΕΓΧΕΤΕ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ. Τηρείτε το όριο ταχύτητας που υποδεικνύεται από την κατηγορία στο πλευρό του ελαστικού. Προαιρετικά, μπορείτε να τοποθετήσετε ελαστικά μικρότερου δείκτη ταχύτητας από των προδιαγραφών, ρυθμίζοντας ανάλογα τη μέγιστη ταχύτητα. Σ’ αυτή την περίπτωση, οι Ευρωπαϊκοί κανονισμοί επιβάλλουν μείωση της μέγιστης ταχύτητας να αναγράφεται σε μία αυτοκόλλητη ετικέτα μέσα στο αυτοκίνητο (στο παρμπρίζ ή στο ταμπλό για να είναι πάντα ορατή από τον οδηγό).
  • ΕΛΕΓΧΕΤΕ ΤΑΚΤΙΚΑ ΤΟ ΠΕΛΜΑ. Οι επιδόσεις των χειμερινών ελαστικών επιτυγχάνονται μέχρι το βάθος του πέλματος να φτάσει τα 4mm. Κάτω από αυτό το επίπεδο δεν είναι κατάλληλα για χειμερινή χρήση, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν θερινά, έως ότου φτάσουν στο ελάχιστο νόμιμο επιτρεπόμενο όριο του 1.6 mm.
  • ΑΠΟΘΗΚΕΥΕΤΕ ΤΑ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ. Όταν τα χειμερινά ελαστικά δεν χρησιμοποιούνται, καλό είναι να φυλάσσονται σε ζάντες και φουσκωμένα, μην παραλείποντας και τον τακτικό έλεγχο των πιέσεων. Εάν αποθηκεύονται χωρίς τις ζάντες, πρέπει να στοιβάζονται οριζόντια ώστε να μην παραμορφώνονται από το βάρος.
  • ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ. Αλλάζετε θέσεις στα χειμερινά ελαστικά κάθε 10.000/12.000 χλμ. (Εμπρός-Πίσω)
[/accordion]

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ. Η τεχνολογία “Green Performance” σημαίνει ότι η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να μειωθεί και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις να περιοριστούν. Αλλά πολλά εξαρτώνται από τις ατομικές οδηγικές συνήθειες. Ακολουθούν μερικές πρακτικές συμβουλές για το πώς θα αξιοποιήσετε περισσότερο τις ευκαιρίες οικονομίας που σας προσφέρουν τα προϊόντα “Green Performance” της Pirelli.
[accordion close=”1″ title=”ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ”]

  • Ελέγχετε τακτικά τις πιέσεις των ελαστικών, κυρίως πριν από ένα μεγάλο ταξίδι. Η λανθασμένη πίεση ελαστικών αυξάνει την αντίσταση κύλισης και, κατ’ επέκταση, την κατανάλωση.
  • Όσο ταχύτερα οδηγείτε, τόσο μεγαλύτερη η αεροδυναμική αντίσταση. Συνεπώς η κατανάλωση αυξάνεται.
  • Υιοθετήστε ένα ‘ομαλό’ στυλ οδήγηση, αποφεύγοντας απότομες επιταχύνσεις ή ξαφνικά φρεναρίσματα.
  • Επιλέγετε μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο το ταχύτερο δυνατό.
  • Αποφύγετε την καταπόνηση του κινητήρα οδηγώντας με ψηλές στροφές (κοντή σχέση στο κιβώτιο)
  • Χρησιμοποιείτε τον κλιματισμό συντηρητικά και, αν δεν χρειάζονται, απενεργοποιείτε όλες τις ηλεκτρικές λειτουργίες, όπως το θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ.
  • Εάν δεν τα χρησιμοποιείτε, αφαιρείτε αξεσουάρ όπως σχάρες αποσκευών και ποδηλάτων, το ταχύτερο δυνατόν, καθώς έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου.
  • Αποφύγετε να φορτώνετε υπερβολικά το αυτοκίνητο και αφαιρέστε τα περιττά αντικείμενα από το χώρο αποσκευών.
  • Μην βάζετε εμπρός τον κινητήρα εάν δεν είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε και σβήστε τον εάν πρόκειται να σταματήσετε πάνω από δύο λεπτά.
  • Πόσος καιρός έχει περάσει από τότε που ελέγξατε για τελευταία φορά την ευθυγράμμιση και τις γωνίες κάμπερ των τροχών;
[/accordion]

ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ. Όλοι γνωρίζουν ότι … δεν φρενάρουμε στις στροφές. Εν τούτοις – προσέξτε τους προπορευόμενους οδηγούς – σχεδόν όλοι μπαίνουν στις στροφές φρενάροντας, ενώ αφήνουν το φρένο μόνον όταν φτάσουν στο κέντρο της στροφής.Και όλοι πιστεύουν ότι είναι τέλειοι οδηγοί αφού ‘δεν φρενάρουν στις στροφές’. Είναι κρίμα που έχουν διανύσει όλη την τροχιά με τα φρένα πατημένα. Με μία τέτοια οδήγηση, τα ελαστικά – και κυρίως τα μπροστινά – καταβάλλουν διπλή προσπάθεια: να διατηρήσουν την προδιαγεγραμμένη πορεία και – επιπλέον – να αντισταθούν στη δύναμη του συστήματος πέδησης. Πρόκειται για μια ισορροπία δυνάμεων που, αν χαθεί, κινδυνεύει ευστάθεια του οχήματος (και κατά συνέπεια το κράτημα). Γι’ αυτό είναι ουσιαστικό να φρενάρετε νωρίτερα, να επιβραδύνετε έγκαιρα και – πάνω απ’ όλα – να φρενάρετε κατά το δυνατόν με τους τροχούς σε ευθεία θέση. Έτσι εκμεταλλεύεστε τη μέγιστη πρόσφυση που προσφέρει το ελαστικό πριν στρίψει.

ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ OFF ROAD. Η ασφαλής και επιτυχημένη οδήγηση εκτός δρόμου είναι ένας συνδυασμός γνώσεων και ικανοτήτων. Είναι σημαντικό να καταλάβετε ορισμένες τεχνικές για διαφορετικές συνθήκες και να συνειδητοποιήσετε τις δυνατότητες και περιορισμούς του οχήματός σας, αλλά καθοριστικός παράγοντας είναι τα ελαστικά. Τα ελαστικά μπορεί συχνά να κάνουν τη διαφορά για να ξεφύγετε από μία δύσκολη κατάσταση ή να κολλήσετε. Οι παρακάτω πληροφορίες σας βοηθούν να αξιοποιήσετε στο μέγιστο βαθμό τα ελαστικά Pirelli. Αν αμφιβάλετε, ελέγχετε πάντα τη διαδρομή επί τόπου, με τα πόδια. Στη λάσπη ή άλλες δύσκολες συνθήκες, ξεκινήστε αργά, αποφεύγοντας να σπινάρετε τους τροχούς. Το υπερβολικό σπινάρισμα θα προκαλέσει ολίσθηση και θα γεμίσει τα πέλματα των ελαστικών με λάσπη.

[accordion close=”1″ title=”ΛΑΣΠΗ”]Όταν πλησιάζετε σε μαλακή λάσπη, αναπτύξτε ταχύτητα έχοντας επιλέξει το κοντό διαφορικό και 2η ή 3η σχέση, προσπαθώντας να μη σπινάρετε τους τροχούς εξ αιτίας δυνατής επιτάχυνσης. Πηγαίνοντας υπερβολικά γρήγορα, κινδυνεύετε να χάσετε τον έλεγχο, ενώ υπερβολικά αργά χάνετε τη φόρα. Σε πηχτή λάσπη, το πιο δύσκολο είναι όταν το έδαφος έχει διαβρωθεί με αυλάκια (νεροφαγώματα) και υπάρχουν βαθιές λακκούβες όπου μπορεί να κολλήσει κάποιος άξονας.

Προσπαθήστε να περάσετε τα αυλάκια από πάνω εάν είναι πολύ βαθιά – έτσι θα αποφύγετε να σέρνετε τα διαφορικά μέσα στη λάσπη, με αποτέλεσμα να χάσετε κεκτημένη ταχύτητα και να κολλήσετε. Όταν οδηγείτε μέσα στα αυλάκια, αυξομειώνετε το γκάζι και στρίβετε το τιμόνι αριστερά-δεξιά. Έτσι τα πλευρικά τακούνια θα κολλάνε και θα γαντζώνουν στο πλάι των αυλακιών. Ποτέ μην προσπαθείτε να βγείτε από τα αυλάκια, αφήστε το τιμόνι να ‘βρει το δρόμο του’. Όποτε υπάρχει δυνατότητα, τσεκάρετε τους θόλους των τροχών μήπως έχουν φράξει από τη λάσπη και αυτό εμποδίζει την αποβολή της λάσπης από τα πέλματα των ελαστικών.[/accordion] [accordion close=”1″ title=”ΧΙΟΝΙ”]Στο ελαφρύ χιόνι, τα ελαστικά διαπερνούν την κρούστα χιονιού και γαντζώνουν στην επιφάνεια του δρόμου. Επιλέξτε το μακρύ διαφορικό και αποφύγετε το μαρσάρισμα. Αν επιλέξετε το κοντό διαφορικό πατάτε πολύ ελαφριά το γκάζι ώστε τα ελαστικά να ‘σκάβουν’ και να μη γλιστράνε. Σε πολύ ακραίες συνθήκες, ίσως χρειαστεί να βάλετε αλυσίδες.[/accordion] [accordion close=”1″ title=”ΠΕΤΡΑ”]Το μυστικό για να διασχίζετε πετρώδεις επιφάνειες είναι να βρίσκεστε όσο το δυνατόν ψηλότερα από το έδαφος, όπου είναι εφικτό, ώστε να μην καταστρέψετε τα διαφορικά, το κιβώτιο ή τις ποδιές. Η ροπή είναι σημαντικότερη από την ισχύ όταν ανεβαίνετε πετρώδεις πλαγιές, γι’ αυτό 1η ή 2η σχέση και κοντό διαφορικό είναι η καλύτερη επιλογή. Χρησιμοποιήστε ελαφρύ γκάζι για να αποτρέψετε ολίσθηση των ελαστικών.[/accordion] [accordion close=”1″ title=”ΑΜΜΟΣ”]Για χαλαρή άμμο, επιλέξτε τετρακίνηση και μακρύ διαφορικό – αυτό θα διατηρήσει την ταχύτητά σας, εάν όμως το όχημα κολλήσει, επιλέξτε το κοντό. Η μαλακή, χαλαρή άμμος υπονομεύει την ελκτική πρόσφυση και απαιτεί συνεχή κεκτημένη ταχύτητα, χρησιμοποιώντας συχνά τέρμα γκάζι.[/accordion] [accordion close=”1″ title=”ΝΕΡΟ”]Όταν περνάτε μέσα από νερό είναι σημαντικό να προστατεύετε το ηλεκτρικό σύστημα. Μία καλή ιδέα είναι γράσο με βάση σιλικόνης σε ευάλωτα σημεία. Απαγορεύεται να περάσει νερό από την εισαγωγή αέρα. Εάν διεισδύσει στον κινητήρα θα υποστεί μεγάλη ζημιά και η επισκευή θα είναι δαπανηρή. Πριν περάσετε μέσα από νερό, καλύτερα να ελέγξετε το πέρασμα οι ίδιοι (με τα πόδια).

Να θυμάστε:

  • Εάν η ροή του νερού είναι γρήγορη, τότε δεν θα έχει λάσπη. Μία αργή ροή συνήθως δημιουργεί ένα στρώμα λάσπης στον πυθμένα.
    Ελέγξτε το βάθος του νερού και την ύπαρξη λάσπης με φτυάρι ή κάτι παρόμοιο. Επίσης ελέγξτε για τρύπες ή μεγάλες πέτρες που μπορεί να εμποδίζουν την πορεία σας.
  • Δείτε προσεκτικά τα αναχώματα εισόδου και εξόδου και μην ξεχνάτε ότι στην έξοδο θα έχετε λιγότερη φόρα.
  • Μπαίνοντας στο νερό επιλέξτε 2η σχέση και κοντό διαφορικό. Η δημιουργία τοξοειδούς κύματος σημαίνει ότι το νερό μπροστά από το όχημα είναι βαθύτερο αλλά δημιουργείται μια κοιλότητα πίσω από το κύμα, δηλαδή στο χώρο του κινητήρα. Εάν πηγαίνετε πολύ γρήγορα, το τοξοειδές κύμα θα περάσει πάνω από το καπό. Αφού βγείτε από το νερό, οδηγείτε πάντα μία μικρή απόσταση με το ποδόφρενο ελαφρώς πατημένο για να αποκαταστήσετε τη αποδοτικότητα των φρένων. Ελέγξτε εάν το ψυγείο είναι καθαρό από λάσπη και φύλλα και τα ελαστικά για ζημιές που πιθανόν προκλήθηκαν από αντικείμενα μέσα στα νερό.
[/accordion] [accordion close=”1″ title=”ΠΙΕΣΕΙΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ”]Στις περισσότερες περιπτώσεις συνθήκες off road μπορείτε να διατηρήσετε τις κανονικές πιέσεις ελαστικών. Ωστόσο, σε ακραίες συνθήκες, επιτρέπονται χαμηλότερες πιέσεις, ώστε να αυξάνεται το αποτύπωμα του ελαστικού και η ικανότητα πλευστότητας.

Σημείωση: Ποτέ μη χρησιμοποιείτε πιέσεις κάτω από 16psi. Αποκαταστήστε την πίεση των ελαστικών το ταχύτερο δυνατόν. Πηγαίνοντας στο σημείο service οδηγείτε αργά και σε καμία περίπτωση μην υπερβαίνετε τα 50mph.[/accordion]

Πηγή: pirelli.gr
Ετικέτες

caroto

Ένας για όλους και όλοι για το caroto.gr! Το προφίλ της ομάδας του μοναδικού site στο διαδίκτυο που εστιάζει στην τεχνολογία του αυτοκινήτου!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close