NEA

Saab, υπάρχει μέλλον;

saab-9-3-epower

H NEVS (National Electric Vehicles Sweden) στην οποία ανήκουν τα δικαιώματα της Saab ανακοίνωσε την έναρξη της παραγωγής του 9-3 προς τα τέλη του έτους ενώ θα υπάρξει και ηλεκτροκίνητη έκδοση το 2014. Μέχρι εδώ όλα καλά…
  • Καλά τα νέα για την σουηδική εταιρία. Ωστόσο, η λεπτομέρεια που κάνει την διαφορά στην εν λόγω είδηση είναι πως η επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής δεν θα είναι στο εργοστάσιο Trollhattan στην Σουηδία αλλά χιλιάδες μίλια μακριά από εκεί, στην Κίνα. Η NEVS έχει υπογράψει συμφωνία με μία κινεζική εταιρία επενδύσεων για την κατασκευή αυτοκινήτων στο Qingdao και την παραγωγή του τελευταίου 9-3 (η NEVS διατηρεί δικαιώματα μόνο για αυτό το μοντέλο) καθώς και την ηλεκτροκίνητη έκδοση ePower.
  • Είναι να χαμογελάει ή να κλαίει κανείς; Αρκετοί από εμάς είχαμε -και έχουμε θα έλεγα- σε μεγάλη εκτίμηση μία εταιρία με ξεχωριστό προφίλ που πάντα μας ενθουσίαζε με τους τούρμπο κινητήρες και τα ταξιδιάρικα μοντέλα της. Μία φίρμα που ταλαιπωρείται από τα οικονομικά τερτίπια της εποχής και που σταδιακά ξεθωριάζει σε άλλες μακρινές αγορές. Ας ξαναθυμηθούμε την ένδοξη εταιρία της Saab μέσα από μία περιεκτική αναφορά του saabclub.gr.

H ιστορία της Svenska Aeroplan AktieBolaget

svenska-aeroplan-aktiebolaget_saabΗ Saab ιδρύθηκε το 1937 στο Trollhattan της Σουηδίας για την κατασκευή αεροπλάνων για την Σουηδική Αεροπορία. Με τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο να φτάνει στο τέλος του, η εταιρεία άρχισε να ψάχνει για νέες αγορές. Το 1944, ένα team 16 μηχανικών, ξεκινά το Project 92, με σκοπό τη δημιουργία του πρώτου επιβατικού αυτοκινήτου της Saab. Τότε δημιουργείται το πρωτότυπο UrSaab 92.001. Το 92 προήλθε από την κωδικοποίηση των αεροπλάνων της Saab. Οι κωδικοί 90 και 91 είχαν δωθεί σε αεροπλάνα, οπότε ο επόμενος ελεύθερος αριθμός ήταν το 92. Τα πρωτότυπα αυτοκίνητα 92.001, 92.002 και 92.003 οδηγήθηκαν σε κάθε πιθανό οδόστρωμα και περιοχή. Διένυσαν 530.000km, περίπου 13 φορές το γύρω της γης. Αυτό ήταν μια τυπική δέσμευση της Saab για πλήρης δοκιμές. saab-j21-together-with-the-model-92-compact-car

5 χρόνια αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1949, το Saab 92 βγαίνει στην παραγωγή. Ο λόγος της καθυστέρησης ήταν η έλλειψη αποθεμάτων ατσαλιού σ’ όλο τον κόσμο. Η παραγωγή ήταν 700 αυτοκίνητα. Ο κινητήρας ήταν 750cc, 2 κυλίνδρων, δίχρονος, στο διαμήκη άξονα, εμπρός από τον εμπρός τροχό.

1947-saab-92Οι μηχανικοί της Saab δημιούργησαν επίσης έναν κλωβό για τους επιβάτες, ώστε να προστατευθούν σε περίπτωση ατυχήματος, ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που σχεδιάστηκαν με σκοπό την ασφάλεια. Το κόστος παραγωγής ήταν σημαντικό για την Saab εκείνη την εποχή και μόνο το 17% του κόστους ήταν από εισαγόμενα υλικά. Η αρχή του Henry Ford “οποιοδήποτε χρώμα θέλετε, αρκεί να είναι πράσινο” ταίριαζε στην περίπτωση της Saab!

wind-tunnel-test-of-the-1947-saab-92Ο σχεδιασμός του 92, αντανακλούσε τις ρίζες της εταιρείας, που προερχόταν από την αεροπλοοία. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο συντελεστής οπισθέλκουσας του αυτοκινήτου ήταν 0,30, ο χαμηλότερος για αυτοκίνητο εκείνης της εποχής, ακόμα και για σήμερα!

saab_93_02Τον Αύγουστο του 1955 το 92 επανασχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε το 93. Ο κινητήρας αναβαθμίστηκε από τους 2 στους 3 κυλίνδρους αλλά παρέμεινε δίχρονος. Το αυτοκίνητο δέχθηκε νέο facelift, με την κλασσική τραπεζοειδή μάσκα. Το 93 ήταν το πρώτο επίσημο μοντέλο της saab που εξάχθηκε εκτός Σουηδίας (ΗΠΑ).

1956_sonett_i_3Μια station-wagon έκδοση, το 95, προστέθηκε το Μάιο του 1959, που έμεινε στην παραγωγή για τα επόμενα 20 χρόνια. Στην ίδια δεκαετία (Απρίλιος 1956) η Saab δημιούργησε και το 94, το πρώτο από τα Saab Sonetts που κατασκευάστηκαν (Saab Sonnet I, μόνο έξι από αυτά κατασκευάστηκαν).

saab-96Το νέο Saab 96 παρουσιάστηκε σε συνέντευξη τύπου στην Στοκχόλμη, τον Φεβρουάριο του 1960. Το μοντέλο παρήχθη μέχρι το 1980 και είχε κινητήρα V4. Το Saab 96 ήταν για τους Σουηδούς ότι και το VW beetle για τους Γερμανούς. Η ανάγκη ενός μεγαλύτερου μοντέλου, οδήγησε στη δημιουργία του 99 το 1967. man-saab_1983_99Το 99 ήταν το τελευταίο μοντέλο, σχεδιασμένο από τον Sixten Sason, ο οποίος είχε σχεδιάσει και όλα τα προηγούμενα μοντέλα. Το σχέδιό του, με μια εντελώς διαφορετική αντίληψη σε σχέση με τα προηγούμενα Saab, θα σηματοδοτήσει το στυλ της εταιρείας για τα επόμενα 20 χρόνια. Το 99 ήταν επίσης σημαντικό, γιατί ήταν το πρώτο μοντέλο της Saab με turbo (1978).

Τον Φεβρουάριο του 1970, κατασκευάστηκε το 500.000 Saab. 6 χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 1976, το 1.000.000. cutaway-saab-9000

Η Saab υπέγραψε μια σημφωνία με τη Fiat το 1978, ώστε να πουλά τη Lancia Delta ως Saab 600 και επιπλέον συμφώνησαν στην ανάπτυξη ενός νέου αυτοκινήτου. Η συμφωνία αυτή οδήγησε στη δημιουργία της Alfa Romeo 164, του Fiat Croma, της Lancia Thema και του Saab 9000, όλα με το ίδιο σασσί.

saab-900_turbo_16s_1984_1600x1200_wallpaper_01Το 1979 παρουσιάζεται το 900. Το 900 ήταν αυτό που κυριάρχησε για την Saab την δεκαετία του ’80, ενώ παρέμεινε στην παραγωγή 15 χρόνια. Κατασκευάστηκαν πάνω από 900.000 αυτοκίνητα από τα οποία σχεδόν 40.000 ήταν το γνωστό convertible. Παρ’ όλο που θεωρήθηκε ως εξέλιξη του 99, το 900 δεν ήταν μόνο ένα facelift. Με νέα σχεδίαση στο μπροστινό μέρος, η Saab ήθελε να διευρυνθεί σε νέες αγορές. Και αυτό έγινε εξαιτίας των ΗΠΑ. saab-90_1985_1600x1200_wallpaper_02

Το 1987 κατασκευάστηκε το 2.000.000 Saab. Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία άρχισε να συρικνώνεται και για να μειώσει το κόστος, το εργοστάσιο του Arlov έκλεισε, αλλά οι οικονομικές απώλειες συνεχίστηκαν. Στις 15 Μαρτίου του 1990, η General Motors αγόρασε το 50% της Saab, στο ποσό των $600.000.000, με την option να αγοράσει το υπόλοιπο 50% μέσα σε 10 χρόνια. Παρά ταύτα, οι απώλειες συνεχίστηκαν και το εργοστάσιο στο Malmo έκλεισε το 1991. saab-900_1994_1600x1200_wallpaper_05

Η ανάμειξη της GM δημιούργησε την επόμενη γενιά του Saab 900 (γνωστό ως NG) το 1993. Το νέο μοντέλο χρησιμοποιούσε το ίδιο σασσί με το Opel Vectra. Με αυτό το μοντέλο, παρά τις αντιδράσεις των φανατικών φίλων της Saab ως μη καθαρόαιμο μοντέλο της, η εταιρεία επέστρεψε στα κέρδη το 1995, πρώτη φορά μετά από 7 χρόνια.

saab-95_aero_sedan_2003_1600x1200_wallpaper_03Το 2000, η GM αγόρασε και το υπόλοιπο 50% των μετοχών της Saab, φέρνοντας την εταιρεία πλήρως εντός ομίλου. Από εκεί και έπειτα η παρουσίαση νέων μοντέλων είναι λίγο-πολύ γνωστή με τις σειρές 9-3 και 9-5 με αποκορύφωμα τις εκδόσεις Aero.

23/02/2010. Η εταιρεία Spyker Cars NV, από την Ολλανδία, αγοράζει την πλειοψηφία των μετοχών της Saab από την General Motors, γλιτώνοντάς την από το οριστικό κλείσιμο.

19/12/2011. Η εταιρεία Saab Automobile κατέθεσε αίτηση πτώχευσης.

Πηγή: www.saabclub.gr/

caroto

Ένας για όλους και όλοι για το caroto.gr! Το προφίλ της ομάδας του μοναδικού site στο διαδίκτυο που εστιάζει στην τεχνολογία του αυτοκινήτου!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button