ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΧΡΗΣΤΙΚΑ

Ντίζελ, μύκητες, μούχλα και φύκια…

mykites mouxla diesel (3)

Έχω πετρελαιοκίνητο και φοβάμαι μήπως και το αυτοκίνητό μου κολλήσει μύκητες και μούχλα. Πρέπει να αγοράσω κάποιο αντιβιοτικό;

Μπορεί να ακούγεται αστείο αλλά είναι γεγονός: μετά τους κινδύνους που εγκυμονεί η χρήση νοθευμένου πετρελαίου, άλλους τόσα προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει η ανάπτυξη μυκήτων στο αγαπημένο σας πετρελαιοκίνητο. Με λίγα λόγια: το ντίζελ, ειδικά το βιοντίζελ, μουχλιάζει όταν μένει για πολύ καιρό αποθηκευμένο στον ίδιο χώρο και δεν υπάρχουν τα πρόσθετα μυκητοκτόνα ή αντιμυκητιακά (ας τα λέμε αντιβιοτικά). Πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

sustainable-racing-car-biodiesel-formula-wallpaper-friendly-monitor-desktop-vehicles-13890Το βιοντίζελ δεν είναι κάτι πέρα από απλό ντίζελ με βιοκαύσιμο σε αναλογία έως 7%. Τι εστί βιοκαύσιμο; Φυτική μάζα, έλαια και οτιδήποτε άλλο αρέσει στους μύκητες, οι οποίοι όταν βρουν τις ιδανικές συνθήκες (υγρασία και ζέστη) πολλαπλασιάζονται (κυρίως στο ρεζερβουάρ, ειδικά στα εξωτερικά των φορτηγών όταν τα βλέπει ο ήλιος) και εισχωρούν σε διάφορα σημεία (φίλτρο, σύστημα τροφοδοσίας) δημιουργώντας ακόμη και μυκητολάσπη (φανταστείτε κάτι σαν μούργα λαδιού ή πολτός ή ως φύκι).

Μία αναζήτηση στο διαδίκτυο ίσως να πείσει πόσο πολύ φοβούνται τους μύκητες οι κάτοχοι αυτοκινήτων ντίζελ. Οι οποίοι τα τελευταία χρόνια αυξάνονται, και με το δίκιο τους, όσοι τουλάχιστον κάνουν τόσα πολλά χιλιόμετρα το χρόνο. Προσωπικά, δεν έχω καμία εμπειρία με μύκητες, αλλά μετά από αρκετά email και ερωτήσεις γνωστών, αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι πως για να κολλήσει ένα ντίζελ μύκητες θα πρέπει να υπάρχουν δύο τινά: α) το ντίζελ να είναι φουλ στο βιοντίζελ και κακής ποιότητας, και β) το καύσιμο να έχει παραμείνει αρκετό χρόνο στο ρεζερβουάρ ώστε να ευνοηθεί η ανάπτυξη μυκήτων. Οπότε όταν ένα ντίζελ μένει πολύ καιρό ακίνητο είναι καλύτερα με γεμάτο ή άδειο ρεζερβουάρ;

mykites mouxla diesel (2)Το σωστό είναι να υπάρχει γεμάτο ρεζερβουάρ (οι μύκητες αναπτύσσονται από την υγρασία που περιέχεται στον αέρα που έχει ένα άδειο ρεζερβουάρ πολύ πιο γρήγορα) και ακόμη πιο σωστό (αν το αυτοκίνητο μείνει ακίνητο π.χ. για πέρα από 2 εβδομάδες) να υπάρχει αντιβιοτικό στην αναλογία που περιγράφεται στις οδηγίες χρήσης. Από εκεί και πέρα, αν οι μύκητες επεκταθούν, τότε απαιτείται καθαρισμός του ρεζερβουάρ, καθαρισμός συστήματος τροφοδοσίας, του φίλτρου, ίσως και των μπεκ αν διαπιστωθεί μειωμένος βαθμός έκχυσης των ακροφυσίων (είναι δηλ. βουλωμένα).

Επισήμως, οι κατασκευαστές δεν συστήνουν την χρήση αντιβιοτικών. Και αυτό διότι όταν η χρήση αυτών γίνεται όταν δεν υπάρχει λόγος (δεν υπάρχουν μύκητες), τότε μπορεί να αλλοιωθεί η απόδοση του φίλτρου καθαρισμού και συγκράτησης υγρασίας. Εννοείται, πως από την στιγμή που ένα ντίζελ έχει μύκητες, η χρήση αντιβιοτικού είναι αναγκαία. Ωστόσο, πως μπορώ να ξέρω αν το πετρελαιοκίνητο μου έχει μύκητες; Μόνο κατόπιν εορτής και μετά από δυσλειτουργία του μοτέρ. Για αυτό κάλιο γαϊδουρόδενε παρά γαϊδουρογύρευε;

Η άποψη μας είναι πως όταν δεν υπάρχει μεγάλος χρόνος ακινητοποίησης (για αυτό και το πρόβλημα είναι πολύ έντονο στα εποχικά μηχανήματα, ειδικά τους θερινούς μήνες), δεν υπάρχει κίνδυνος από μύκητες (εκτός και αν υπάρχει κακής ποιότητας πετρέλαιο με αρκετή υγρασία, κάτι στο οποίο ευθύνεται η δεξαμενή του πρατηρίου). Άλλωστε, είναι γενικώς αποδεκτό πως ένα αυτοκίνητο χαλάει περισσότερο όταν κάθεται παρά όταν κινείται…

[accordion close=”1″ title=”Τι λέει το ΥΠΕΚΑ για τα βιοκαύσιμα και βιοντίζελ“]

Βιοντίζελ (πετρέλαιο βιολογικής προέλευσης) είναι οι μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων (ΜΛΟ – FAME) που παράγονται από φυτικά ή ζωικά έλαια και λίπη και είναι ποιότητας πετρελαίου ντίζελ, για χρήση ως Βιοκαύσιμο.

Το βιοντίζελ (FAME: fatty acid methyl ester) παράγεται από φυτικά έλαια, ζωικά λίπη, διάφορες ενεργειακές καλλιέργειες, φύκια, αλλά και ποικίλα ανακυκλωμένα λάδια. Το βιοντίζελ ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των ανανεώσιμων καυσίμων και είναι το πλέον γνωστό και διαδεδομένο από τα βιοκαύσιμα. Η συνήθης χρήση του είναι ως καύσιμο σε ντιζελοκινητήρες και τούτο διότι η χημική του σύσταση είναι παραπλήσια με αυτή του ορυκτού ντίζελ, δηλαδή του πετρελαίου κίνησης που προέρχεται από την διύλιση του αργού πετρελαίου.

Η καύση του σε κινητήρες οχημάτων υποκαθιστά το πετρέλαιο κίνησης στις μεταφορές, με ευεργετικές για τους κινητήρες, την ατμόσφαιρα και το περιβάλλον επιδράσεις. Θεωρείται το καθαρότερο καύσιμο μετά το αέριο, λόγω των μειωμένων ρύπων που εκλύονται με την καύση του. Χρησιμοποιείται ως πρόσμεικτο στο πετρέλαιο κίνησης, με απόλυτη ασφάλεια για το κινητήρα. Η αυξημένη διαλυτική του ιδιότητα έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των κατάλοιπων καύσης και των επικαθίσεων στον κινητήρα. Η μείξη συνεπώς σε χαμηλό ποσοστό είναι ευεργετική για τη λειτουργία των κινητήρων και την απόδοσή τους. Εν γένει δρα ως βελτιωτικό καύσης.

Οι νεώτερης τεχνολογίας ντιζελοκινητήρες, ανάλογα με τις προδιαγραφές της χώρας, μπορεί να είναι σχεδιασμένοι και για καύση αυτούσιου βιοντίζελ, αλλά καλό είναι αυτό να επιβεβαιώνεται από τον κατασκευαστή. Υπάρχουν χώρες στις οποίες διατίθεται αυτούσιο βιοντίζελ, κανονικά, ως προϊόν, σε πρατήρια υγρών καυσίμων. Συγκρίνοντας το βιοντίζελ και το ντίζελ κίνησης, από πλευράς ενεργειακού περιεχομένου διαπιστώνουμε ότι πρακτικά τα δύο καύσιμα, βρίσκονται στα ίδια επίπεδα, του βιοντίζελ υπολειπόμενου κατ’ ελάχιστο. Συνεπώς η εναλλακτική καύση βιοντίζελ αντί πετρελαίου κίνησης δεν είναι εις βάρος της ενεργειακής απόδοσης του κινητήρα.

Από τη σκοπιά της ποιοτικής σταθερότητας των καυσίμων, το βιοντίζελ μπορεί, σε κάποιες περιπτώσεις, να παρουσιάσει κάποια μειονεκτική συμπεριφορά, εξ αιτίας και της μεγαλύτερης υγροσκοπικής και οξειδωτικής του συμπεριφοράς. Αλλά και πάλι, η ανάπτυξη βακτηρίων ή η δημιουργία συσσωματωμάτων κατά τη διάρκεια μεγάλων χρονικών διαστημάτων αποθήκευσης που μπορεί να συμβεί κάτω από ειδικές συνθήκες, είναι αντιμετωπίσιμη.

Το μέγεθος των απαιτούμενων καλλιεργητικών εκτάσεων, δεν είναι η μόνη ερμηνεία στο γιατί το βιοντίζελ δεν διεισδύει με ταχύτερους ρυθμούς στην αγορά. Το βιοντίζελ, παρά την άνοδο της τιμής του αργού, εξακολουθεί να είναι πολύ ακριβότερο από το πετρέλαιο, ακόμα κι όταν αυτό παράγεται από τα λιγοστά διαθέσιμα ανακυκλωμένα λίπη και έλαια.

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, το βιοντίζελ είναι προ-αναμεμειγμένο σε ένα μικρό ποσοστό σε όλες ανεξαίρετα τις ποσότητες του διατιθέμενου στη χώρα πετρελαίου κίνησης. Οι απαιτούμενες ετήσια ποσότητες προέρχονται κατά προτεραιότητα από ελληνικές ενεργειακές καλλιέργειες και πρώτες ύλες, οι οποίες απορροφούνται στο σύνολό τους και μετατρέπονται σε βιοντίζελ στις μεταποιητικές μονάδες που λειτουργούν στη χώρα. Οι επιπλέον αυτών ποσότητες παράγονται είτε από εισαγόμενες πρώτες ύλες σε εγχώριες μονάδες είτε εισάγονται ως έτοιμο τελικό προϊόν από άλλα Κράτη Μέλη.

Το ποσοστό ανάμειξης βαίνει αυξανόμενο. Η ανάμειξη ξεκίνησε από το τέλος του 2005 με ένα ποσοστό 2,5% κατ’ όγκο σε βιοντίζελ, σύντομα ανέβηκε στο 4,5%, για να αυξηθεί από τις αρχές του 2010 στο 6,5%. Μετά από επτά χρόνια, στις αρχές του 2013, αποκτούμε και στην Ελλάδα το καύσιμο Β7, το οποίο είναι ένα πετρέλαιο κίνησης, αποτελούμενο από αυτούσιο βιοντίζελ σε ποσοστό που φτάνει το 7%. Το Β7, διατίθεται από κάθε αντλία σε οποιοδήποτε πρατήριο υγρών καυσίμων εντός της ελληνικής επικράτειας. Η ανάμειξη, γίνεται είτε από τα διυλιστήρια είτε από τις εταιρίες που εισάγουν πετρέλαιο κίνησης, πριν τη διάθεση του στη χονδρική εγχώρια αγορά.

Υποχρέωση των πωλητών λιανικής για επισήμανση του ποσοστού ανάμειξης στο πετρέλαιο κίνησης υπάρχει μόνο όταν το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 7 %, βάσει των ορίων των περιβαλλοντικών προδιαγραφών για οχήματα που φέρουν ντιζελοκινητήρες για τη κίνησή τους.[/accordion]

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close