Daimler Trucks: To αύριο ξεκινά σήμερα!

M

Σε συνεργασία με το περιοδικό “Φορτηγό & Μεταφορές” ταξιδέψαμε στην Στουτγκάρδη και στα όπου η Mercedes-Benz παρουσίασε το πρωτότυπο urban eTruck, δίπλα στο Fuso Canter E-Cell…

Daimler eTrucks Campus; urbaner Transport der Zukunft; Elektromobilität; elektrifizierter VerteilerverkehrΠως φαντάζεστε τα φορτηγά σε μερικές δεκαετίες από σήμερα; Πόσο μπορεί να διαφέρουν από τα σημερινά συμβατικά; Στην Daimler διαβλέπουν πως στα επόμενα χρόνια, τα φορτηγά θα είναι ακόμη πιο «πράσινα» και ήσυχα, κάτι που είναι εφικτό μόνο μέσω της ηλεκτροκίνησης. Ήδη στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης ισχύουν διάφοροι περιορισμοί: στο Λονδίνο τα φορτηγά άνω των 18 τόνων μπορούν να κυκλοφορούν μόνο στις λεωφόρους ταχείας κυκλοφορίας (τα βράδια και τα Σαββατοκύριακα), από το 2020 θα επιτρέπεται η είσοδος τους μόνο στα Euro IV, στο Πεκίνο οι εκπομπές ρύπων θα γίνουν ακόμη πιο αυστηρές, στο Παρίσι δεν θα επιτρέπεται καν η διέλευση φορτηγών συμβατικής τεχνολογίας.

Έτσι, η ηλεκτροκίνηση ακόμη και στα επαγγελματικά μοιάζει τόσο επιτακτική, όσο ποτέ άλλοτε, ειδικά για τον κολοσσό της Daimler που παρουσίασε τα πρώτα της ηλεκτροκίνητα φορτηγά: τα Mercedes-Benz urban eTruck και Fuso Canter E-Cell. Εντάξει, η ημέρα που θα δούμε στους δρόμους να κυκλοφορούν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, αργεί πολύ ακόμη, ενώ σε βάθος δεκαετιών η τεχνολογία που θα επικρατήσει να μην ανήκει στην τεχνολογία των συσσωρευτών (αλλά στις πολλά υποσχόμενες κυψέλες καυσίμου). Αλλά όπως έγραφε και ο αείμνηστος Πάουλο Κοέλιο, κάθε ταξίδι ξεκινά πάντοτε με ένα βήμα. Και η Daimler φαίνεται πως έχει κάνει αρκετά προς την κατεύθυνση που δείχνει το μέλλον…

Mercedes-Benz Urban eTruck

Με το κόστος των μπαταριών να εκτιμάτε πως θα έχει μειωθεί έως και 60% (από το 1997 έως το 2025), η ηλεκτροκίνηση θα διευρυνθεί αρκετά πιο πέρα από τα επιβατικά και προς τα ελαφρά και βαριά επαγγελματικά οχήματα. Από την άλλη και σύμφωνα με τους ειδικούς της Daimler, η απόδοση των μπαταριών αναμένεται να έχει βελτιωθεί κατά 250%, έτσι ώστε η τεχνολογία να περάσει σε φορτηγά διανομών, όπως είναι το πρωτότυπο eTruck. Και πιστέψτε μας, η παρουσίαση μπορεί να είχε όλη την αίγλη μιας παγκόσμιας πρεμιέρας για να προκαλέσει έντονο ντόρο, σε αντίθεση με το… eTruck που ήταν εντελώς αθόρυβο και οικολογικό, όπως ισχύει για κάθε EV (Electric Vehicle).

Τεχνικά, βασίζεται σε μία τριαξονική πλατφόρμα με μεταξόνιο 4,9 μέτρων και με την βασική διαφορά πως όλο το συμβατικό σύστημα πρόωσης έχει αντικατασταθεί από έναν πίσω μεσαίο άξονα με υγρόψυκτους ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους στις πλήμνες των τροχών, με μέγιστη ισχύ 2×125 kW και μέγιστη ροπή 2×500 Nm, ενώ αν ληφθεί υπόψη η σχέση πολλαπλασιασμού της μετάδοσης η συνολική ροπή στους τροχούς αγγίζει τα 11.000 Nm!

MΟι συσσωρευτές λιθίου-ιόντων (κάθε μπαταρία αποτελείται από 10 ή 15 συστοιχίες, υπάρχουν συνολικά 1.080 κυψέλες, 12 κυψέλες δίνουν 24V) συνολικής ενεργειακής χωρητικότητας 212 kWh εξασφαλίζουν μία αυτονομία έως 200 χιλιόμετρα, ενώ έχουν τοποθετηθεί εντός του πλαισίου για να προστατεύονται σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης, αλλά και για χαμηλότερη βάρος. Σε δίκτυο τροφοδοσίας και σε σημείο φόρτισης ισχύος 100 kW ο χρόνος γεμίσματος των μπαταριών διαρκεί μόλις 2-3 ώρες (σε δίκτυο 20 kW απαιτούνται 10 ώρες), ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η Ε.Ε. σκοπεύει στην αύξηση του μέγιστου επιτρεπτού μεικτού βάρους κατά 1 τόνο βελτιώνοντας ως ένα σημείο το μειονέκτημα του βάρους (σ.σ. οι μπαταρίες ζυγίζου περίπου 2,5 τόνους).

Στο πρώτο ηλεκτρικό φορτηγό της Daimler, οι ηλεκτροκινητήρες (2 x 170 PS) είναι ενσωματωμένοι στις πλήμνες των πίσω τροχών και αντλούν ενέργεια από μπαταρίες 212 kWh προσφέροντας αυτονομία έως 200 χλμ.

Το πρωτότυπο Urban e-Truck είναι η βάση για τα ηλεκτρικά φορτηγά που θα λανσαριστούν αρχές της επόμενης δεκαετίας.

Ο προσαρμοσμένος άξονας της ηλεκτροκίνησης βασίζεται στον ZF AVE 130, έχει μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος 11,5 τόνους και έχει ήδη δοκιμαστεί στα υβριδικά και fuel cell λεωφορεία της Mercedes-Benz.

Η αυτονομία των 200 χλμ. που δίνουν οι μπαταρίες για 200 χλμ. ισοδυναμούν με περίπου 20 λίτρα/100 χλμ. κατανάλωσης ενός συμβατικού φορτηγού.

Fuso Canter E-Cell

To συμβατικό Fuso Canter μπορεί να βρίσκεται προ των πυλών από την εγχώρια αγορά, ενώ την ίδια ώρα οι ιθύνοντες της μάρκας έχουν να λένε για την E-Cell εκδοχή που ήδη έχει δοκιμαστεί με απόλυτη επιτυχία σε ένα πιλοτικό στόλο στην Πορτογαλία και για ένα εξάμηνο στην Γερμανία. Εμείς είδαμε από κοντά τo φορτηγό κοντά στην τελική εκδοχή του (έχει δοκιμαστεί με διάφορους τύπους σε 3 τόνους ωφέλιμο φορτίο) που θα παρουσιαστεί στην διεθνή έκθεση ΙΑΑ (21 Σεπτεμβρίου) ως Fuso eCarter.

Εδώ οι μπαταρίες λιθίου 48 kWh έχουν τοποθετηθεί δεξιά και αριστερά του πλαισίου, ο επίσης υγρόψυκτος ηλεκτροκινητήρας έχει ισχύ 110 kW και μέγιστη ροπή 650 Nm (μέγιστη ροπή στον τροχό στα 4.330 Nm!), ενώ εναλλακτικά λειτουργεί και ως γεννήτρια. Η αυτονομία του Carter E-Cell φτάνει τα 100 χιλιόμετρα (ανάλογα με την χρήση), ενώ το σύστημα φόρτισης είναι ίδιων ευρωπαϊκών προδιαγραφών με του eTruck και χρειάζεται μόλις μία ώρα για να φορτιστεί το 80% των μπαταριών (η μέγιστη διάρκεια φτάνει τις 7 ώρες). Σημαντικό είναι πως υπάρχει ειδική μονάδα θέρμανσης για την καμπίνα (μην ξεχνάτε πως στα συμβατικά οχήματα υπάρχει ο κινητήρας για τον ζεστό αέρα).

Μαζί με την Mercedes-Benz και την Freightliner, η Fuso είναι το τρίτο σημαντικότερο σήμα της Daimler Trucks και πρωτοπόρος κατασκευαστής στα «πράσινα» ελαφρά φορτηγά. Το Fuso Canter Eco Hybrids βρίσκεται ήδη σε… υπηρεσία σε διάφορες αγορές του κόσμου με την 2η γενιά του φορτηγού να παράγεται από το 2012. Η 1η γενιά του πλήρως ηλεκτρικού Canter E-Cell λανσαρίστηκε από την Fuso το 2010, τέσσερα χρόνια αργότερα ακολούθησε η 2η γενιά, ενώ η επερχόμενη γενιά αναμένεται να είναι πιο αποδοτική και πρακτική για καθημερινή χρήση.

Σύμφωνα με την Daimler και συγκριτικά με ένα φορτηγό συμβατικής τεχνολογίας, για κάθε 10.000 χιλιόμετρα το όφελος στο Canter E-Cell φτάνει τα 1.000 ευρώ το χρόνο!

Στο άμεσο μέλλον στόχος είναι η αύξηση της αυτονομίας π.χ. στα 150 χλμ. και η μείωση του χρόνου φόρτισης στο μισό.

Με τη συνεργασία του περιοδικού “Φορτηγό & Μεταφορές”

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close