ΑΓΩΝΕΣ

GP Αζερμπαϊτζάν – Ανάλυση αγώνα: Κρίσιμη επικράτηση Hamilton (Last man standing)

Mετά το περσινό χαοτικό Grand Prix, το σιρκουί της πόλης του Μπακού, μας χάρισε ακόμη έναν συγκλονιστικό αγώνα και ο Lewis Hamilton κάνοντας λιγότερα λάθη από τους αντιπάλους του και με αρκετή τύχη πήρε την πρώτη του φετινή νίκη. Η οποία τον φέρνει στην κορυφή της βαθμολογίας του πρωταθλήματος οδηγών…

Για τον Lewis η πιθανότητα ενός τέτοιου αποτελέσματος -και με τον Vettel εκτός πόντιουμ μάλιστα- πρέπει να φάνταζε εξαιρετικά μικρή κατά την αρχή του τριημέρου. Η W09 δεν ήταν το κορυφαίο μονοθέσιο στους δρόμους της Αζέρικης πρωτεύουσας, υπολειπόμενη της SF71H περισσότερο σε σχέση με τους προηγούμενους αγώνες, ενώ και οι RB14 φάνταζαν εξαιρετικά επικίνδυνες. Επιπλέον, ο teammate του, ο Valtteri Bottas, μπορούσε από την Παρασκευή ήδη να διαχειριστεί καλύτερα το μονοθέσιο στα μεγάλα stints και προέβαλλε ως η μεγαλύτερη απειλή για τον Vettel σε συνθήκες αγώνα. Μερικές συγκρούσεις, δύο περιόδους Safety car και ένα ξεχασμένο μεταλλικό κομμάτι στην ευθεία των pits αργότερα, ο Βρετανός θα βρισκόταν- υποτονικός είναι η αλήθεια- στο πρώτο σκαλί του βάθρου, σκεπτόμενος ενδεχομένως ότι το πρωτάθλημα του 2018 δεν φαντάζει πλέον τόσο μακρινό όσο μόλις λίγες στιγμές πριν. Ας δούμε το πώς…

Ανάλυση αγώνα.

Η εκκίνηση στο Μπακού θα είναι πάντα από τις δυσκολότερες της σεζόν. Όχι τόσο λόγω του αρχικού σπριντ (η απόσταση από το grid μέχρι την πρώτη στροφή είναι κάτι λιγότερο από 250 μέτρα) όσο λόγω των δύο επερχόμενων ευθειών. Σε αυτές κάποιος είτε μπορεί να επιχειρήσει το προσπέρασμα- εάν ήταν αρκετά προνοητικός ώστε να έχει κρατηθεί σε ιδανική απόσταση από το προπορευόμενο μονοθέσιο- είτε μπορεί να απαντήσει εάν έχει μόλις χάσει τη θέση του στις στροφές 1 ή 2. Ιδιαίτερα η δεύτερη στροφή της πίστας μπορεί εύκολα να «παγιδέψει» κάποιον υπεραισιόδοξο πιλότο, ο οποίος θα πιστέψει ότι δύο αυτοκίνητα μπορούν να χωρέσουν στο πλάτος της.

Κανείς δεν μπορεί να ησυχάσει πραγματικά μέχρι να φτάσει με το μονοθέσιό του ακέραιο στην έξοδο της 4 οπότε και το πλάτος του σιρκουί στενεύει απαγορευτικά για οποιαδήποτε κίνηση. Έτσι και ο Sebastian Vettel, καθώς όδευε προς το τμήμα της παλιάς πόλης, πρέπει να σκεφτόταν ότι είχε ξεπεράσει τον πρώτο σκόπελο της ημέρας. Οι Hamilton-Bottas είχαν διατηρήσει τις θέσεις εκκίνησής τους πίσω του και ο Γερμανός μπορούσε να επικεντρωθεί στη διαχείριση των Supersoft της Pirelli. Πιο πίσω, ωστόσο, ανάμεσα στις στροφές 2 και 3 διαδραματίζονταν τα συμβάντα που οδήγησαν στην πρώτη έξοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Ο Sergey Sirotkin έχοντας κάνει πολύ καλή εκκίνηση είχε βρεθεί στην 9η θέση κατά το φρενάρισμα για την δεύτερη στροφή. Δεν υπολόγισε σωστά, όμως, την απόστασή του από τον 8ο Perez και ακούμπησε την Force India στο διαχύτη στέλνοντάς την επάνω στη Ferrari του Raikkonen ο οποίος εκείνη τη στιγμή μονομαχούσε με τον Ocon για την 6η θέση. Οι Sirotkin και Perez θα αποκόμιζαν από μία σπασμένη εμπρός πτέρυγα (ο Μεξικανός θα έμπαινε στα pits για αλλαγή πέφτοντας στη 15η θέση) αλλά τα προβλήματα για τον Ρώσο οδηγό της Williams θα είχαν συνέχεια.

Καθώς επιτάχυνε στην δεύτερη ευθεία της πίστας, η Renault του Hulkenberg έκλεισε προς την εσωτερική ενώ ολοκλήρωνε το προσπέρασμα τη στιγμή που από τα αριστερά του Sirotkin ερχόταν ταχύτατα ο Alonso. Ο Sergey προσπάθησε να αποφύγει τον Hulkenberg αλλά έπεσε πάνω στον Alonso με αποτέλεσμα για την Williams ένα κλαταρισμένο ελαστικό και σπασμένη την εμπρός αριστερή ανάρτηση, ενώ η McLaren είχε επίσης κλαταρισμένο το πίσω αριστερό ελαστικό της καθώς και ζημιά στο πάτωμά της. Ο Alonso μπόρεσε να «συρθεί» μέχρι τα pits αλλά για τον Sirotkin ο αγώνας είχε τελειώσει παρκάροντας την FW41 στην έξοδο διαφυγής της στροφής 3.

Εκεί βρισκόταν ήδη η άλλη Force India του Ocon ο οποίος είχε συγκρουστεί λίγες στιγμές πριν με τον Raikkonen. Ο Γάλλος είχε ξεκινήσει καλύτερα από τον οδηγό τη Ferrari ευρισκόμενος ελάχιστα μπροστά του λίγο μετά την στροφή δύο. Ο Kimi, όμως, επέμεινε, πήρε το slip stream της VJM11 στην δεύτερη ευθεία και προσπάθησε να απαντήσει στην εσωτερική της 3. Ο Esteban έκλεισε την πόρτα, ο Kimi είχε ήδη «δεσμευτεί» στην εσωτερική της και η αναμενόμενη επαφή έστειλε την Force India στον τοίχο και τη Ferrari στην 12η θέση, έπειτα από αλλαγή πτέρυγας και ελαστικών (soft) στα pits.

Όπως και στην περσινή επαφή Raikkonen-Bottas στον ίδιο αγώνα, η ευθύνη βαραίνει κυρίως τον οδηγό που βρίσκεται στην εσωτερική- πέρσι ήταν ο Bottas, φέτος ο Raikkonen- καθώς δεν υπάρχει λόγος να επιμείνει εφόσον δεν έχει βρεθεί τουλάχιστον στο ίδιο ύψος με το προπορευόμενο μονοθέσιο πριν την στροφή. Καταρχήν αυτός που ακολουθεί στη στροφή βρίσκεται σε τυφλό σημείο του προπορευόμενου οδηγού από τον οποίο και περιμένει, για κάποιον ανεξήγητο λόγο, να ανοίξει την τροχιά του αυτοβούλως ώστε να του δώσει την ευκαιρία να προσπεράσει. Άραγε θα επιχειρούσαν  ποτέ κάτι τέτοιο στο Μονακό; Το δράμα του πρώτου γύρου ολοκληρώθηκε με τον Ericsson να πέφτει επάνω στη Haas του Magnussen στην στροφή 2 καταστρέφοντας τον αγώνα του Δανού. Ο οδηγός της Sauber θα τιμωρούνταν με ποινή 10 δευτερολέπτων λίγο αργότερα.

Το Safety car θα έμενε μέχρι και το τέλος του 5ου γύρου με τον Vettel να κάνει ιδανική επανεκκίνηση και την SF71H να φέρνει πολύ πιο γρήγορα τα ελαστικά σε θερμοκρασία λειτουργίας σε σχέση με τα υπόλοιπα μονοθέσια. Πίσω του οι δύο οδηγοί της Mercedes διατήρησαν τις θέσεις τους σε αντίθεση με τον Ricciardo που έχασε στην στροφή 1 την 4η θέση από τον Verstappen στήνοντας έτσι το σκηνικό για τα γεγονότα που θα ακολουθούσαν 30 γύρους αργότερα. Η εσωτερική μάχη των RB14 έδωσε την ευκαιρία στις Renault των Sainz και Hulkenberg με τα Ultrasoft να επιτεθούν, υπονομεύοντας ακόμη περισσότερο τον αγώνα των «Ταύρων». Ο Sainz θα ολοκλήρωνε το προσπέρασμα στον 9ο γύρο παίρνοντας την 4η θέση από τον Verstappen στην πρώτη στροφή ενώ ο Hulkenberg θα προσπερνούσε τον Ricciardo λίγο αργότερα στην στροφή 2. Στον επόμενο γύρο ήταν ο Nico θα προσπερνούσε και την άλλη RB14 και έτσι με την ολοκλήρωση του 10ου γύρου η κατάταξη ήταν: Vettel, Hamilton, Bottas, Sainz, Hulkenberg, Verstappen, Ricciardo, Stroll, Leclerc και Raikkonen.

Στην κορυφή οι Vettel και Hamilton αντάλλαζαν ταχύτερους γύρους με τον Γερμανό, όμως να διατηρεί άνετα την χρονική απόσταση ασφαλείας των +3,5 δευτερολέπτων. Ο Bottas οδηγούσε συνετά θέλοντας να πάει μακρύτερα από όλους στο πρώτο stint, τη στιγμή που ο Leclerc έκανε την Sauber να μοιάζει με… Red Bull! Στον 11ο γύρο η Renault του Hulkenberg τέθηκε εκτός μάχης έπειτα από επαφή με τον τοίχο στην στροφή 4. Δεύτερο συνεχόμενο λάθος για τον Γερμανό σε αυτήν την πίστα. Η άλλη RS18 είχε ήδη αρχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα φθοράς με τα Ultrasoft (τα Supersoft ήταν μακράν καλύτερα για τον αγώνα) και όλα έδειχναν ότι το pit stop ήταν θέμα χρόνου. Αυτό θα γινόταν στον 15o γύρο αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στις Red Bull.

Από τις RB14 που ακολουθούσαν εκείνη του Ricciardo ήταν ταχύτερη αλλά το προσπέρασμα στον Verstappen είναι πάντα κάτι το εξαιρετικά επικίνδυνο. Ο Daniel είχε ήδη επιχειρήσει από την εξωτερική της πρώτης στροφή στον 12ο γύρο, αλλά ο Max άνοιξε πονηρά την τροχιά του στην έξοδο με τις Red Bull να ακουμπούν τους τροχούς τους και τον Ολλανδό να διατηρεί τη θέση του. Η μάχη συνεχιζόταν, team orders δεν υπήρχαν και η δεύτερη μεγάλη επίθεση του Ricciardo θα  ερχόταν στον 27ο γύρο και πάλι από την εξωτερική της πρώτης στροφής με τον Verstappen να απαντάει στην αμέσως επόμενη. Ο Daniel δεν το έβαλε κάτω, όμως, και στον 35ο γύρο θα περνούσε εντυπωσιακά από την εσωτερική της 1, μπλοκάροντας τον εσωτερικό τροχό μεν, κρατώντας την 4η θέση δε.

Λίγο νωρίτερα η νίκη για τον Hamilton φαινόταν να εξελίσσεται σε χαμένη υπόθεση. Ο Βρετανός δεν μπορούσε να μειώσει τη διαφορά από τον Vettel καθώς ο Γερμανός είχε πάντα απάντηση σε κάθε ταχύτερο πέρασμα του Lewis. Καθυστερώντας υπερβολικά το φρενάρισμά του στο τέλος της μεγάλης ευθείας κατά τον 22ο γύρο, κατέστρεψε ουσιαστικά τα Supersoft του και έτσι μπήκε για αλλαγή σε soft στον αμέσως επόμενο γύρο. Αυτό έφερε στο προσκήνιο για την Mercedes τον Bottas. Ο Φιλανδός έκανε πολύ καλή δουλειά στη διαχείριση του δικού του σετ απέχοντας +10 δευτερόλεπτα από τον πρωτοπόρο Vettel. Ο οδηγός της Ferrari έκανε την δική του στάση στο τέλος του 30ου γύρου και ο Valtteri πέρασε στην πρωτοπορία. Το σενάριο ήταν παρόμοιο με της Αυστραλίας αλλά με τους ρόλους αντεστραμμένους. Η Mercedes κρατούσε τον Bottas όσο γινόταν περισσότερο με το πρώτο του σετ ώστε α) να εκμεταλλευτεί κάποιο διόλου απίθανο safety car και β) να μικρύνει το δεύτερο stint τόσο ώστε να φορέσει στην W09 Ultrasoft έναντι των Soft της SF71H.

Το Safety Car θα ερχόταν τελικά και αυτοί που θα το προκαλούσαν θα ήταν οι δύο οδηγοί της Red Bull. Στον 38ο γύρο ο Ricciardo μπήκε πρώτος στα pits με τον Verstappen να ακολουθεί στον αμέσως επόμενο. Θεωρητικά αυτό ευνοούσε τον Daniel αλλά λόγω της δυσκολίας των μονοθεσίων να φέρουν σε θερμοκρασία λειτουργίας τα φρέσκα σετ ελαστικών το undercut γύρισε μπούμερανγκ και ο Verstappen βγήκε μπροστά του στην 4η θέση και πίσω από τους Bottas, Vettel και Hamilton. Για άλλη μια φορά ο Ricciardo έπρεπε να περάσει τον Max. Φτάνοντας στο τέλος της μεγάλης ευθείας στον 40o γύρο κινήθηκε δεξιά και μετά έκλεισε στην εσωτερική. Ο Verstappen ενώ είχε κινηθεί κι αυτός προς την εξωτερική έκλεισε απότομα πριν το φρενάρισμα, κάνοντας ουσιαστικά δεύτερη κίνηση, η εμπρός πτέρυγα του Daniel έχασε αεροδυναμικό φορτίο και παρά το εσπευσμένο φρενάρισμα η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη.

Στο Pit wall της Red Bull ο Adrian Newey αποχώρησε αμέσως ανέκφραστος, τη στιγμή που ο Horner κοιτούσε αποσβολωμένος την οθόνη. Αργότερα θα μιλούσαν για «αγωνιστικό συμβάν, ατυχή στιγμή κλπ» μη θέλοντας προφανώς να σταυρώσουν κι άλλο τον Verstappen (προστατεύοντάς τον παράλληλα και από τη FIA) έπειτα από τα συνεχή ατυχήματα που έχει προκαλέσει. Η σκληρή αλήθεια είναι, όμως, ότι ο Max όσο ταχύς κι αν είναι στερείται όχι απλώς ευγενούς άμιλλας αλλά στοιχειώδους σεβασμού έναντι της ζωής των συναθλητών του. Η επαφή αυτή (όπως και η παραλίγο επαφή με τον Raikkonen στο Σπα το 16) θα μπορούσε να έχει πολύ χειρότερες συνέπειες για όλους τους εμπλεκόμενους, ακόμη και για τους θεατές.

Κατά τη διάρκεια του δεύτερου Safety car είχαμε και το αχαρακτήριστο λάθος του Grosjean (θύμισε Coulthard στα χειρότερά του) που παρέτεινε την παραμονή του μέχρι τον 47ο γύρο. Στο μεσοδιάστημα όλοι οι πρωτοπόροι είχαν περάσει στα Ultrasoft. Πολλοί θα αναρωτιούνται γιατί η Ferrari δεν κράτησε τον Vettel έξω, αλλά το πιθανότερο είναι ότι ο Γερμανός έχοντας soft έναντι των Ultrasoft των Mercedes θα αποτελούσε εύκολο στόχο. Με την επανεκκίνηση ο Sebastian προσπάθησε να προσπεράσει στην πρώτη στροφή τον Valtteri αλλά φρέναρε υπερβολικά αργά, και κατέστρεψε το εμπρός αριστερά ελαστικό του. Έτσι τον προσπέρασαν ο Hamilton αλλά και ο Raikkonen ο οποίος είχε ανέβει αργά αλλά σταθερά.

Περνώντας στη μεγάλη ευθεία κατά τον 48ο γύρο όλα έδειχναν ότι ο αγώνας ανήκε στον Bottas. Ένα μεταλλικό κομμάτι, όμως, που είχε μείνει στην πίστα (άγνωστο ποιου μονοθεσίου) είχε διαφορετική άποψη. Το πίσω δεξί λάστιχο της W09 πέρασε ακριβώς από πάνω του για να κλατάρει λίγα μέτρα παρακάτω. Την ίδια στιγμή ο Perez περνούσε τον Vettel για την 3η θέση, πίσω από τον δεύτερο Raikkonen. Ο Vettel θα τερμάτιζε 4ος με τους Sainz, Leclerc, Alonso, Stroll, Vandoorne και Hartley να συμπληρώνουν την βαθμολογούμενη δεκάδα. Οδηγός του αγώνα δεν μπορεί να είναι άλλος από τον Leclerc. Τη στιγμή που ακόμη και οι Hamilton-Vettel έκαναν λάθη που στοίχησαν ο νεαρός οδηγός της Sauber ήταν αποκάλυψη. Μεγάλος άτυχος ήταν αναμφίβολα ο επίσης εξαιρετικός Bottas.

 «Να τις κατασκευάσετε, λέγω, όλες έτσι!» θα μπορούσε να αναφωνήσει κανείς μετά από τον τρίτο αγώνα στην ανελέητη πίστα του Αζερμπαϊτζάν. Με ελάχιστες διεξόδους διαφυγής, το πλάτος του δρόμου να εναλλάσσεται συνεχώς, τους τοίχους απειλητικά κοντά και την μέση ταχύτητα ανά γύρο να υπερβαίνει τα 200χλμ./ώρα. Προσθέσετε σε αυτά και τους έντονους κόντρα ανέμους στην μεγάλη ευθεία, οι οποίοι σήμερα κατά διαστήματα έφταναν μέχρι τα 5 μποφόρ, και θα έχετε τη συνταγή για αγώνες στους οποίους μέχρι να πέσει η καρό σημαία κανείς δε θα είναι βέβαιος για το τελικό αποτέλεσμα. Όπως ακριβώς συνέβη σήμερα, σε έναν αγώνα κατά τη διάρκεια του οποίου ελάχιστοι οδηγοί απέφυγαν τα πάσης φύσεως λάθη- αφήστε, δε, σε όλο το τριήμερο- και ο οποίος εκτός από έναν αναπάντεχο νικητή ανέδειξε και το επόμενο μεγάλο αστέρι του μέλλοντος: Τον Charles Leclerc.

Παρακάτω η αναλυτική κατάταξη στο Grand Prix του Μπακού. Δείτε εδώ την βαθμολογία στο πρωτάθλημα, επόμενος αγώνας στην Ισπανία (13 Μαίου).

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης

Φανατικός οπαδός της Formula 1 από το 1996. Αγνοεί την έκφραση: Βαρετό Grand Prix!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button