NEA

Θα αγοράζατε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα τζετ;

Για μερικές μέρες ακόμη ο πιο πρόσφατος κάτοχος του Chrysler Turbine Car είναι ο ιδρυτής της αλυσίδας Domino’s Pizza. Ο οποίος πουλά αυτό το σπάνιο τετράτροχο που αναμένεται να πιάσει περίπου ένα εκατομμύριο δολάρια.

Μαζί με πολλές άλλες made in US καινοτομίες την δεκαετία του 1960 η Chrysler είχε πειραματιστεί με πολλές τρελές ιδέες. Μία από αυτές ήταν ένα αυτοκίνητο που αντί για κινητήρα εσωτερικής καύσης να έχει έναν μετάκαυσης. Με πιο απλά λόγια έναν αεριοστρόβιλο που έμοιαζε περίπου με εκείνον ενός τζετ!

Το πρώτο αυτοκίνητο με αεριοστρόβιλο (gas turbine car) ήταν ένα Plymooth και έκανε την πρώτη του εμφάνιση στους δρόμους στις 25 Μαρτίου 1954. Αρχικά απέδιδε περίπου 100 ίππους και το μυστικό που έκρυβε ο αεριοστρόβιλος αφορούσε στους στρόγγυλους αναθερμαντήρες που είχαν την δυνατότητα να ψύχονται κατά την περιστροφή τους.

Σχετικό με τους κινητήρες τζετ και με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον είναι και το Toyota Sports 800.

Συνολικά εξελίχθηκαν επτά γενιές αεριοστρόβιλων που τοποθετήθηκαν σε μοντέλα των Plymooth και Dodge. Το πρώτο turbine car παραδόθηκε σε πελάτη στις 29 Οκτωβρίου 1963. Οι περισσότερες φωτογραφίες και σχέδια που βλέπετε παρακάτω αφορούν στην 4η γενιά που απέδιδε 130 ίππους και το αμάξωμα είχε σχεδιαστεί από την ιταλική Ghia.

Ο κινητήρας τζετ λειτουργούσε με διάφορα καύσιμα, με την Chrysler να λέει ότι μπορούσε να κάψει ακόμη και με λάδι σόγιας ή ακόμα και με αρώματα. Τα 130 άλογα του τα απέδιδε στις 36.000 στροφές, με το ρελαντί στις 20.000 στροφές, και είχε ροπή στα 575 Νm. Λόγω της κατασκευής του δεν χρειαζόταν όλα όσα γνωρίζουμε από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχοντας περίπου 80% λιγότερα μέρη από ένα αντίστοιχο κλασικό μοτέρ.

Τώρα, αυτό που βλέπετε στην οθόνη σας είναι ένα από τα μόλις 55 Turbine Car που κατασκευάστηκαν τ 1963-64. Είχαν παραχωρηθεί σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για δοκιμές στους δρόμους, αλλά δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν βασικά προβλήματα όπως ο απίστευτος θόρυβος, η πολύ αργή εκκίνηση, η τεράστια κατανάλωση και οι ασύλληπτες εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

Στο διάστημα 1966-1973 εξελίχθηκε η 6η γενιά αεριοστρόβιλου σε ένα Dodge Coronet η οποία δεν παρουσιάσθηκε ποτέ στο κοινό. Έτσι, η τελευταία γενιά υπήρξε μόνο ως concept εισάγοντας μία πατέντα με ένα ελεύθερο ρότορα που θα είχε κατανάλωση και εκπομπές συγκρίσιμη με τους τότε εμβολοφόρους κινητήρες. Το concept τερματίστηκε το 1978.

Ωστόσο, από την πρώτη φουρνιά κατάφεραν να επιβιώσουν 5 αυτοκίνητα που φιγουράριζαν σε μουσεία. Μόλις δύο από αυτά πέρασαν σε χέρια ιδιώτη και το ένα βρίσκεται στην τεράστια συλλογή του γνωστού παρουσιαστή Jay Leno. Το άλλο είναι αυτό που βλέπουμε στις φωτογραφίες και το οποίο βγαίνει σε δημοπρασία.

Βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση και έχει περάσει από ένα πρόγραμμα αναπαλαίωσης όπου όλα τα εξαρτήματα πήραν την αρχική τους μορφή και όσα έλειπαν ξαναφτιάχτηκαν εξ αρχής με βάση τα αρχικά σχέδια. Πάντως, όποιος αγοράσει το Turbine Car αυτόματα αποκτά ένα πολύ ιδιαίτερο κομμάτι της παγκόσμιας ιστορίας της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button