MUST_READNEAPINED

Αυτό ήταν το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο – Που σκοντάφτει η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία;

Ήταν λίγο πριν το 1920 όταν ο Ν. Θεολόγου, με εμπειρία από τις ΗΠΑ,  στο εργαστήριο του στην Ελλάδα, έβαζε σε κίνηση το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο, κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα.

Το αυτοκίνητο με κινητήρα μοτοσυκλέτας Pierce 750 κ.εκ., δυστυχώς δεν κατάφερε να βγει στην κυκλοφορία, όπως τονίζεται στο εξαιρετικό συγγραφικό έργο του Λάμπρου Σκαρτσή και Γιώργου Αβραμίδη, που αποτυπώνει την ιστορία του ελληνικού αυτοκινήτου από τις αρχές του 19ου αιώνα και μέχρι πρόσφατα.

Έκτοτε υπήρξαν στην Ελλάδα πάντα προσπάθειες για την κατασκευή  αυτοκινήτων στα μεταπολεμικά χρόνια, όπως υπήρξαν και άτομα που σε πείσμα καταστάσεων και γεγονότων πάλεψαν να κατασκευάσουν αυτοκίνητα στη χώρα μας. 

Ονόματα όπως ο Γιώργος Δημητριάδης,  οι αδελφοί Κοντογούρη αλλά και ο Γιώργος Μιχαήλ διεθνούς φήμης σχεδιαστής αρχιμηχανολόγος της ΒΙΑΜΑΞ, αλλά και πολλοί άλλοι συνέδεσαν το όνομα τους με την ιστορία του ελληνικού αυτοκινήτου.

Τα γρανάζια της γραφειοκρατίας….διαχρονικός αξεπέραστος σκόπελος

Η κατασκευή αυτοκινήτων στην Ελλάδα αντιμετωπίζει πάντοτε μία σειρά από προβλήματα. Η έλλειψη ενδιαφέροντος από τους μεγάλους εισαγωγείς που προτιμούσαν τις έτοιμες κατασκευές παρά την εγχώρια παραγωγή, το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς, αλλά και η παντελής έλλειψη ενδιαφέροντος από το επίσημο κράτος ήταν οι βασικοί λόγοι της κακοδαιμονίας του κλάδου.

Μονάδες συναρμολόγησης με κορυφαία  την επένδυση του Θεοχαράκη στον Βόλο, αλλά και πολλές μικρότερες προσπάθειες συναρμολόγησης ελαφρών και βαρέων φορτηγών κάτω από ιδανικές συνθήκες μπορούσαν να εξελιχθούν σε σοβαρές μορφές σταδιακής κατασκευής για κάλυψη τοπικής αγοράς και αργότερα για εξαγωγές.

Keraboss και Chaos γραφειοκρατίας

Φτάνοντας τις μέρες μας…φαίνεται πως λίγα πράγματα έχουν αλλάξει στο σκέλος του ενδιαφέροντος που δείχνει η πολιτεία για προσπάθειες ιδιωτών που θέλουν να βάλουν τη δική τους σφραγίδα στην κατασκευή ελληνικών οχημάτων. Και δεν είναι μόνο η χρηματική υποστήριξη, που προφανώς είναι απαραίτητη.

Είναι και η απουσία ενός μηχανισμού που θα συνδέει την έρευνα με την κατασκευή οχημάτων. Διαβάζουμε και βλέπουμε ερευνητικά οχήματα των ελληνικών πανεπιστημίων (Πολυτεχνείο κυρίως). Αλήθεια έχουν συνδεθεί αυτές οι πρωτοβουλίες με τους υπάρχοντες κατασκευαστές; (βλέπε Namco, που τώρα θέλει να κινηθεί προς την ηλεκτροκίνηση, με την Keraboss η με την εταιρία του Σπύρου Πανόπουλου; Η απάντηση είναι όχι.

Προφανώς, δεν είναι εύκολες τέτοιου είδους προσεγγίσεις, αλλά μήπως θα πρέπει να στραφούν τα αρμόδια υπουργεία, πως θα συνθέσουν το όραμα των φοιτητών, με το τελικό αποτέλεσμα; Σποράκια προβληματισμού σπέρνει το Caroto.

Σε κάθε περίπτωση το Caroto είναι υπέρ των ελληνικών πρωτοβουλιών που βγάζουν την Ελλάδα από το καβούκι της εσωστρέφειας και γιατί όχι αυτές να μην αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση και σε άλλους «μικρούς κατασκευαστές» να κάνουν το όνειρο τους πραγματικότητα. 

Και μπορεί ο Ν. Θελόγου να μην είδε το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο να κυκλοφορεί στους τότε ελληνικούς δρόμους, αλλά έφυγε από τη ζωή έχοντας κάνει πράξη το όνειρο του…

Στο caroto ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα κάνουμε μια αναδρομή στους πρωτεργάτες της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που κάθε άλλο παρά ανύπαρκτη υπήρξε. Πηγή φωτογραφίας: εγκυκλοπαίδεια αυτοκινήτου Made in Greece, το ελληνικό αυτοκίνητο.

Κώστας Χαλκιαδάκης

Πέρα από τους τέσσερις τροχούς η μεγάλη του αγάπη είναι να παίζει λύρα και φυσικά να πατά σε κρητική γη...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά.

Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock.

Το caroto team σας ευχαριστεί!