Ο CEO της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να ακυρώσει το σχέδιο απαγόρευσης των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) από το 2035, προκειμένου να μειώσει την εξάρτησή της από την κινεζική εφοδιαστική αλυσίδα μπαταριών.
Μιλώντας στο περιθώριο της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού στις 15 Οκτωβρίου, ο Zipse τόνισε ότι το ευρωπαϊκό σχέδιο απαγόρευσης των αυτοκινήτων με εκπομπές ρύπων θα οδηγήσει σε «μαζική συρρίκνωση» της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.
Ο Zipse υποστήριξε ότι ο στόχος του 100% ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) για το 2035 δεν είναι πλέον ρεαλιστικός, λόγω των χαμηλότερων από τις αναμενόμενες πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και των μη βιώσιμων επιδοτήσεων που προσφέρονται για την προώθησή τους.
Αντί για την πλήρη απαγόρευση, ο Zipse προτείνει την τροποποίηση του στόχου αυτού, ώστε να περιοριστεί η εξάρτηση των Ευρωπαίων κατασκευαστών από την Κίνα για μπαταρίες.
Η απόφαση της ΕΕ το 2023 να απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με εκπομπές CO2 από το 2035 θα σηματοδοτήσει το τέλος της εποχής για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, όμως η συγκεκριμένη τεχνολογία αποτελεί διαχρονικά τη βάση της ευρωπαϊκής βιομηχανικής υπεροχής.
Από τις εταιρείες όπως η BMW, η Volkswagen και η Mercedes-Benz έως και τους μικρούς και μεσαίους προμηθευτές που κατασκευάζουν κρίσιμα εξαρτήματα, η βιομηχανία της εσωτερικής καύσης έχει οικοδομήσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία για δεκαετίες.
Η μεταστροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκαλεί σημαντικές προκλήσεις για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις αλλαγές, ιδιαίτερα μετά την κατάργηση των κυβερνητικών επιδοτήσεων και την εντεινόμενη πίεση από κινεζικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD.
Ο Zipse προειδοποίησε ότι η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μπορεί να «απειλήσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στην καρδιά της», προκαλώντας «τεράστια συρρίκνωση της βιομηχανίας».
Ανέφερε επίσης ότι οι ισχύοντες στόχοι για το 2025 είναι ιδιαίτερα σκληροί, με τις εταιρείες που δεν θα καταφέρουν να πιάσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων να αντιμετωπίζουν πρόστιμα που ενδέχεται να φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ.
Η Ιταλία, υπό την ηγεσία της πρωθυπουργού Giorgia Meloni, είναι μία από τις χώρες που ζητούν αναθεώρηση της απαγόρευσης, χαρακτηρίζοντας το μέτρο ως «αυτοκαταστροφικό». Παράλληλα, στη Γερμανία, πατρίδα της BMW, η κυβέρνηση έχει απορρίψει το ενδεχόμενο πρόωρης αναθεώρησης των στόχων, δεδομένης της επιτακτικής ανάγκης για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Στο Παρίσι, ο επικεφαλής της Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών της Γαλλίας (PFA) δεν υποστήριξε την πλήρη κατάργηση της απαγόρευσης για το 2035, αλλά τόνισε την ανάγκη για επανεξέταση των στόχων, με συζητήσεις προγραμματισμένες για το 2026.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχει ζητήσει από την ΕΕ να χρησιμοποιήσει επείγουσα νομοθεσία για να καθυστερήσει τους στόχους του 2025 κατά δύο χρόνια, καθώς οι τρέχοντες κανόνες απαιτούν μείωση των εκπομπών CO2 στα περίπου 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο μέχρι το 2025, σε σύγκριση με τα 106,6 γρ./χλμ. το 2023.
Συνολικά, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς προσπαθεί να ισορροπήσει την ανάγκη για μείωση των εκπομπών με την οικονομική της βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα έναντι των ασιατικών κατασκευαστών.