Η Tesla γνώρισε μια ραγδαία άνοδο, αλλά τώρα φαίνεται να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Αν και μεγάλο μέρος της κρίσης αποδίδεται στον Elon Musk, υπάρχουν και άλλα σοβαρά ζητήματα που απειλούν το μέλλον της εταιρείας.
#1 Πτώση των πωλήσεων παγκοσμίως. Το 2024, η Tesla παρέδωσε περίπου 1,79 εκατομμύρια αυτοκίνητα, μόλις 19.000 λιγότερα από το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, για να επιτύχει αυτόν τον αριθμό, η εταιρεία προχώρησε σε μεγάλες εκπτώσεις, χρηματοδότηση με μηδενικά επιτόκια και την επαναφορά της δωρεάν φόρτισης στα Superchargers.
Παρά τις προσπάθειες, κινδυνεύει να χάσει την πρωτοκαθεδρία από την BYD, που πούλησε 1,76 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2024 και συνεχίζει να κερδίζει έδαφος.
Οι πωλήσεις της Tesla στην Κίνα κατέρρευσαν: τον Φεβρουάριο του 2025, η Tesla πούλησε μόλις 30.688 αυτοκίνητα, σχεδόν 50% λιγότερα από τον ίδιο μήνα το 2024. Στην Ευρώπη, το πρώτο δίμηνο του 2025 σημειώθηκε πτώση 43,5%, ενώ στη Γερμανία η μείωση άγγιξε το 70%.
#2 Η πολιτική στάση του Elon Musk. Η δημόσια υποστήριξη του Musk στον Donald Trump έχει προκαλέσει τεράστιο πλήγμα στην εικόνα της Tesla. Πολλοί πελάτες αποστασιοποιούνται, ενώ και οι εταιρείες αποφεύγουν πλέον να προσθέσουν Tesla στον στόλο τους, φοβούμενες αρνητικές συνειρμούς. Επιπλέον, οι συνεχείς εκπτώσεις και μειώσεις τιμών έχουν οδηγήσει σε μεγάλη πτώση των μεταπωλητικών αξιών, καθιστώντας τα Tesla λιγότερο ελκυστικά για leasing.
#3 Κατάρρευση της μετοχής. Το 2024, η μετοχή της Tesla έφτασε στα 463 ευρώ, με την εταιρεία να αποτιμάται στα 1,48 τρισεκατομμύρια ευρώ. Όμως, από τον Φεβρουάριο του 2025, η μετοχή άρχισε να υποχωρεί, φτάνοντας στις 11 Μαρτίου στα 200 ευρώ, μειώνοντας τη χρηματιστηριακή αξία στο μισό. Η εταιρεία εξακολουθεί να έχει υπερβολική αποτίμηση σε σχέση με τα κέρδη της, κάτι που αυξάνει τον κίνδυνο για μια απότομη διόρθωση στην αγορά.
#2 Παλαίωση της γκάμας μοντέλων. Η Tesla έχει μόλις τέσσερα βασικά μοντέλα εκτός Βόρειας Αμερικής: Model S, Model X, Model 3 και Model Y. Το Model S κατασκευάζεται εδώ και 13 χρόνια, ενώ το Model X μετρά ήδη μια δεκαετία. Αν και έχουν δεχθεί ανανεώσεις, θεωρούνται πλέον ξεπερασμένα. Οι πωλήσεις των Model S και Model X στη Γερμανία έπεσαν δραματικά, με μόλις 13 νέες ταξινομήσεις για κάθε μοντέλο τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2025.
#3 Αυξανόμενος ανταγωνισμός. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και παραδοσιακοί κατασκευαστές όπως η Volkswagen, η Mercedes και η BMW, έχουν φέρει νέα μοντέλα με καλύτερη αυτονομία, ταχύτερη φόρτιση και προηγμένες τεχνολογίες. Τα ηλεκτρικά μοντέλα της Tesla, αντίθετα, δεν παρουσιάζουν σημαντικές τεχνολογικές αναβαθμίσεις, γεγονός που τα καθιστά λιγότερο ανταγωνιστικά.
#4 Προβλήματα ποιότητας. Αν και η Tesla έχει βελτιώσει τη συναρμολόγηση των αυτοκινήτων της, εξακολουθούν να αναφέρονται σοβαρά θέματα ποιότητας. Πολλοί ιδιοκτήτες αναφέρουν φθορά στη βαφή, προβλήματα με την ανάρτηση και υγρασία στο εσωτερικό. Επιπλέον, τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης της Tesla εμπλέκονται σε αυξανόμενο αριθμό σοβαρών ατυχημάτων.
#5 Η αποτυχία του Cybertruck. Αρχικά, η Tesla είχε συγκεντρώσει πάνω από 2 εκατομμύρια προπαραγγελίες για τον Cybertruck, ωστόσο, η πραγματικότητα ήταν απογοητευτική. Το 2024, η εταιρεία παρέδωσε λιγότερες από 40.000 μονάδες, πολύ μακριά από τον στόχο των 500.000 οχημάτων ετησίως. Το ενδιαφέρον έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ οι τιμές του μοντέλου και οι όροι χρηματοδότησης έχουν ήδη μειωθεί για να προσελκύσουν περισσότερους αγοραστές.
Ο συνδυασμός πτώσης πωλήσεων, πτώσης μετοχών, τεχνολογικού ανταγωνισμού και ζητημάτων εικόνας δημιουργεί μια δύσκολη κατάσταση για την Tesla. Αν η εταιρεία δεν προχωρήσει άμεσα σε νέες καινοτομίες και βελτίωση της στρατηγικής της, η φθίνουσα πορεία της μπορεί να επιταχυνθεί ακόμη περισσότερο.