Ο διακόπτης ECO στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπόσχεται χαμηλότερη κατανάλωση, όμως η λανθασμένη χρήση του μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τη μακροχρόνια χρήση ή να επηρεάσει την οδηγική σου ασφάλεια.
Πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν διαφορετικά προγράμματα οδήγησης που ρυθμίζουν την απόκριση του κινητήρα και άλλες παραμέτρους. Το πρόγραμμα ECO είναι ένα από αυτά, με βασικό στόχο τη μείωση της κατανάλωσης. Όμως η λειτουργία του και κυρίως ο σωστός τρόπος χρήσης του δεν είναι πάντα αυτονόητος.
Πατώντας το διακόπτη ECO, σε ένα αυτοκίνητο μειώνεται η απόκριση του γκαζιού για να αποτρέψει τις απότομες επιταχύνσεις, στα αυτόματα κιβώτια υπάρχει διαφορετική διαχείριση στις αλλαγές ταχυτήτων, περιορίζεται η ισχύς του κλιματισμού και σε κάποιες περιπτώσεις επηρεάζεται ακόμη και η αίσθηση του τιμονιού. Όλα αυτά συνδυαστικά βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης, αλλά όχι χωρίς συμβιβασμούς.
Το πρόγραμμα ECO είναι χρήσιμο κυρίως σε χαλαρές μετακινήσεις μέσα στην πόλη, όπου οι ταχύτητες είναι χαμηλές και οι συνθήκες πιο προβλέψιμες. Το ίδιο ισχύει και σε ταξίδια με σταθερή ταχύτητα, π.χ. σε αυτοκινητόδρομο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μπορείς όντως να δεις μικρή μείωση στην κατανάλωση καυσίμου, ειδικά αν ο καιρός είναι ήπιος και δεν χρειάζεται έντονη χρήση του κλιματιστικού.
Αντίθετα, το πρόγραμμα ECO δεν συνιστάται σε καταστάσεις που απαιτείται άμεση επιτάχυνση, όπως σε ένα προσπέρασμα ή σε μια έντονη επιτάχυνση σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Η καθυστερημένη απόκριση του γκαζιού μπορεί να σε φέρει σε δυσμενή θέση. Επίσης, σε ορεινές διαδρομές ή όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο, η μειωμένη απόδοση μπορεί να κάνει την οδήγηση πιο απαιτητική ή ακόμη και επικίνδυνη.
Σε ό,τι αφορά τη μακροχρόνια χρήση, το ECO mode από μόνο του δεν προκαλεί φθορές στον κινητήρα. Ωστόσο, σε αυτοκίνητα με κινητήρες diesel, η συνεχής λειτουργία του κινητήρα σε χαμηλές στροφές μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση καπνιάς (carbon build-up) σε σημεία όπως η βαλβίδα EGR ή το φίλτρο σωματιδίων. Αυτή η κατάσταση επηρεάζει την απόδοση και, αν παραμεληθεί, μπορεί να οδηγήσει σε ακριβές επισκευές.
Για αυτόν τον λόγο, είναι καλό να γίνεται εναλλαγή στη χρήση του προγράμματος ECO. Που και που, μια πιο δυναμική οδήγηση βοηθά στο να διατηρείται το σύστημα καθαρό και ο κινητήρας σε καλή κατάσταση. Ειδικά σε πετρελαιοκίνητα, μια μικρή αύξηση των στροφών περιοδικά λειτουργεί προληπτικά.
Η ουσία είναι ότι το ECO mode είναι ένα εργαλείο. Ούτε θαύματα κάνει, ούτε αντικαθιστά την οικονομική οδήγηση. Μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις την κατανάλωση καυσίμου και κατά συνέπεια τις εκπομπές ρύπων, αλλά δεν πρέπει να γίνεται κατάχρηση εις βάρος της ασφάλειας ή της μακροχρόνιας αξιοπιστίας του αυτοκινήτου.
Αν για παράδειγμα, μια βλάβη σε βαλβίδα EGR μπορεί να κοστίσει πάνω από 500 ευρώ (τιμές ενδεικτικές), ενώ η αντικατάσταση ενός φίλτρου σωματιδίων μπορεί να ξεπεράσει τα 2.000 ευρώ, τότε ίσως δεν αξίζει να χρησιμοποιείς το ECO χωρίς να σκέφτεσαι τις συνθήκες οδήγησης. Το καλύτερο είναι να ξέρεις πότε έχει νόημα να το ενεργοποιείς και πότε όχι.