NEAΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Γιατί τα σπορ αυτοκίνητα αφήνουν το ανθρακόνημα για το λινάρι

Η BMW και άλλοι κατασκευαστές δοκιμάζουν φυσικές ίνες από λινάρι σε μέρη αμαξώματος και εσωτερικού, αντικαθιστώντας τα συνθετικά υλικά με πιο βιώσιμες λύσεις.

Η BMW ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιεί σύνθετα υλικά με βάση το λινάρι σε μελλοντικά μοντέλα παραγωγής, μια τεχνολογία που μέχρι σήμερα είχε εφαρμοστεί κυρίως σε αγωνιστικά αυτοκίνητα. Το νέο αυτό υλικό έχει εξελιχθεί από την Bcomp, μια ελβετική εταιρεία που ειδικεύεται σε φυσικά σύνθετα και είναι ήδη επίσημος συνεργάτης της BMW Motorsport από το 2022.

Το υλικό ονομάζεται Amplitex, κατασκευάζεται από ευρωπαϊκό λινάρι και μπορεί να διαμορφωθεί είτε ως ύφασμα είτε ως προεμποτισμένο με θερμοπλαστική ρητίνη (pre-preg). Ανάλογα με την εφαρμογή, μπορεί να ενισχυθεί με τη δομή Powerribs, μια πλέξη που επίσης βασίζεται στο λινάρι και αυξάνει τη μηχανική αντοχή, κάνοντάς το κατάλληλο ακόμη και για δομικά εξαρτήματα.

Η BMW έχει ήδη χρησιμοποιήσει το υλικό σε μοντέλα όπως η M4 GT4, η οποία συμμετείχε στον 24ωρο αγώνα του Nürburgring με εξαρτήματα κατασκευασμένα από λινάρι, αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά CRFP (carbon fibre reinforced plastic).

Σύμφωνα με την Bcomp, το αποτύπωμα CO₂ από την εξόρυξη των πρώτων υλών έως την έξοδο από το εργοστάσιο (cradle-to-gate) μπορεί να είναι έως και 85% χαμηλότερο σε σύγκριση με τα συμβατικά σύνθετα υλικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το βάρος μειώνεται κατά 50% ενώ η χρήση πλαστικού μπορεί να μειωθεί έως και 70%.

Οι ίνες από λινάρι δεν περιορίζονται σε κρυφά δομικά μέρη. Αντιθέτως, η BMW εξετάζει τη χρήση τους και σε εμφανείς επιφάνειες στο εσωτερικό και στο εξωτερικό – όπως σπόιλερ, διαχύτες και επενδύσεις καμπίνας. Το φυσικό υλικό προσφέρει και αισθητικά πλεονεκτήματα, αφού μπορεί να διαμορφωθεί με διαφορετική πλέξη ανάλογα με τις ανάγκες σχεδίασης.

Η Bcomp συνεργάζεται και με άλλους κατασκευαστές:

  • Cupra σε καθίσματα
  • Kia στα εσωτερικά των πρωτοτύπων EV3 και EV4
  • Polestar στο Polestar 3
  • Volvo στο Concept Recharge
  • Porsche στο 718 Cayman GT4 Clubsport, για πόρτες και αεροδυναμικά βοηθήματα

Η στροφή αυτή αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη τάση στη βιομηχανία αυτοκινήτου για χρήση φυσικών και ανακυκλώσιμων υλικών.

Εκτός από το λινάρι, αξιοποιούνται και άλλες πρώτες ύλες, όπως το Karuun, ένα υλικό από ρατάν (ένα φυσικό υλικό φυτικής προέλευσης, που προέρχεται από έναν συγκεκριμένο τύπο αναρριχώμενου φοινικοειδούς φυτού) που χρησιμοποιήθηκε από την Nio και αργότερα στα ηλεκτρικά ET7, EC7 και το Porsche Macan Electric, ως επένδυση εσωτερικού χώρου με την ονομασία «Nature Tech Material».

Η χρήση του λιναριού στη θέση του ανθρακονήματος δεν είναι απλώς μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική, αλλά και μια λειτουργική λύση με χαμηλότερο βάρος, μικρότερο κόστος, μειωμένη χρήση πλαστικού και δυνατότητα ανακύκλωσης – χωρίς να θυσιάζεται η απόδοση ή η σχεδίαση.

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!