NEA

Η Porsche παραδέχεται: «Το επιχειρηματικό μας μοντέλο δεν λειτουργεί πια»

Παρά την ισχυρή εικόνα και τα ρεκόρ πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική, η γερμανική εταιρεία μπαίνει σε φάση επανεξέτασης στρατηγικής λόγω πτώσης κερδών, αδύναμων πωλήσεων στην Κίνα και αβέβαιης μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.

Μια σπάνια στιγμή ειλικρίνειας ήρθε πρόσφατα από τα κεντρικά της Porsche, όταν ο CEO Oliver Blume παραδέχτηκε, αρχικά σε εσωτερικό μήνυμα προς τους εργαζομένους και στη συνέχεια δημοσίως, πως το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας δεν είναι πλέον βιώσιμο. Παρά την εικόνα σταθερότητας και ακρίβειας που έχει χτίσει επί δεκαετίες, η Porsche βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με μια κρίσιμη καμπή, πιεζόμενη από γεωπολιτικούς, τεχνολογικούς και καταναλωτικούς παράγοντες.

Την ίδια στιγμή που η Porsche ανακοίνωσε τις καλύτερες εξαμηνιαίες πωλήσεις στην ιστορία της στη Βόρεια Αμερική (σχεδόν 39.000 μονάδες, +11%), οι πωλήσεις της στην Κίνα –την πιο σημαντική αγορά της την τελευταία δεκαετία– κατακρημνίστηκαν. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2025 η πτώση άγγιξε το 42%. Η πίεση από τις κινεζικές μάρκες που προσφέρουν τεχνολογικά προηγμένα και πιο οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει κάνει την Porsche λιγότερο ανταγωνιστική σε μια αγορά όπου κάποτε κυριαρχούσε.

Το μεγαλύτερο ζήτημα όμως φαίνεται να είναι η στρατηγική ηλεκτροκίνησης. Το 2022, η Porsche είχε θέσει ως στόχο να είναι το 80% των νέων μοντέλων της ηλεκτρικά μέχρι το 2030. Πλέον, ο στόχος αυτός παρουσιάζεται με πιο ήπιους τόνους: μπορεί να επιτευχθεί αν το ζητήσει η αγορά. Αυτή η αλλαγή από φιλόδοξη δέσμευση σε «θα δούμε» αντικατοπτρίζει όχι μόνο τις αβεβαιότητες της παγκόσμιας ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τον προβληματισμό σχετικά με την ελκυστικότητα των ακριβών ηλεκτρικών sport μοντέλων.

Τα οικονομικά επίσης πιέζουν. Τα παραδοσιακά περιθώρια κέρδους της Porsche -που κυμαίνονταν μεταξύ 12% και 15%- έχουν πέσει σε μόλις 6,5% έως 8% για το 2025. Οι εισαγωγικοί δασμοί στις ΗΠΑ (27,5%) έχουν επιδεινώσει την κατάσταση, αφού η Porsche δεν διαθέτει γραμμή παραγωγής στη Βόρεια Αμερική και βασίζεται αποκλειστικά στις εισαγωγές.

Η Taycan, το βασικό ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρείας, έχει χάσει έδαφος. Το 2024 οι πωλήσεις της μειώθηκαν κατά 49%, με την πτωτική τάση να συνεχίζεται και φέτος. Αντίθετα, η νέα Macan EV καταγράφει κάποια επιτυχία στις ΗΠΑ, αλλά συνολικά η ζήτηση για πολυτελή ηλεκτρικά performance μοντέλα αποδεικνύεται πολύ πιο ασταθής από όσο είχε προβλεφθεί.

Η πίεση δεν αφορά μόνο τα μοντέλα. Η περίφημη εξατομίκευση που κάποτε ήταν «μηχανή κέρδους» –με παραγγελίες όπως χρωματικά ταιριαστά κλειδιά, ειδικά επενδεδυμένοι αεραγωγοί και one-off Sonderwunsch μοντέλα– φαίνεται πλέον να μην συνάδει με το οικονομικό κλίμα. Οι καταναλωτές είναι πιο επιφυλακτικοί, και οι υπερβολές του παρελθόντος δυσκολεύονται να βρουν ανταπόκριση.

Ενδεικτικό της αλλαγής φιλοσοφίας είναι και η στρατηγική γύρω από το εμβληματικό 911. Η Porsche δεν το έκανε πλήρως ηλεκτρικό, αλλά παρουσίασε την υβριδική έκδοση Carrera GTS Hybrid το 2024. Ένα βήμα που υποδηλώνει ότι ακόμα και ο «πυρήνας» της μάρκας δεν είναι έτοιμος για πλήρη εξηλεκτρισμό – ή ότι το κοινό του δεν είναι.

Η Porsche, με άλλα λόγια, δεν καταρρέει, αλλά αναπροσαρμόζεται. Το μοντέλο της, βασισμένο σε υψηλές τιμές, έντονη εξατομίκευση και premium απόδοση, αμφισβητείται σε έναν κόσμο που αλλάζει: με εμπορικούς φραγμούς, αβέβαιη ζήτηση και νέες προτεραιότητες από την πλευρά των καταναλωτών. Η σημερινή Porsche δείχνει πιο προσεκτική, πιο ελαστική και σαφώς λιγότερο σίγουρη για το μέλλον.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!