Η αμερικανική εταιρεία 24M παρουσιάζει μια ριζικά διαφορετική προσέγγιση στον σχεδιασμό μπαταριών, με στόχο μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα και χαμηλότερο κόστος παραγωγής.
Η 24M Technologies, με έδρα τη Μασαχουσέτη, ισχυρίζεται ότι έχει εξελίξει μια νέα αρχιτεκτονική μπαταριών που μπορεί να αυξήσει την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως και 50%, χωρίς αύξηση στο μέγεθος της μπαταρίας.
Η τεχνολογία ονομάζεται ETOP (Electrode-to-Pack) και βασίζεται στην άμεση ενσωμάτωση των ηλεκτροδίων στο πακέτο της μπαταρίας, χωρίς τη χρήση επιμέρους στοιχείων όπως μεμονωμένες κυψέλες, δομικά μεταλλικά μέρη και πλαστικά.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η συνήθης κατασκευή μπαταριών περιλαμβάνει μεγάλο ποσοστό μη ενεργών υλικών, δηλαδή υλικά που δεν συμβάλλουν στην αποθήκευση ενέργειας.
Με την ETOP προσέγγιση, έως και το 80% του όγκου της μπαταρίας καταλαμβάνεται από ηλεκτρόδια, σημαντικά υψηλότερο ποσοστό σε σύγκριση με το 30-60% των σημερινών μπαταριών. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να αποθηκευτεί περισσότερη ενέργεια στον ίδιο φυσικό χώρο.
Η τεχνολογία είναι συμβατή με διάφορες χημικές συνθέσεις, όπως NMC, LFP, NCA και ακόμη και με τις ανερχόμενες μπαταρίες νατρίου, προσφέροντας ευελιξία στους κατασκευαστές. Παράλληλα, τα νέα στοιχεία μπαταριών είναι πιο εύκαμπτα, επιτρέποντας προσαρμογή στο σχήμα ανάλογα με τον διαθέσιμο χώρο στο εκάστοτε όχημα.
Το επιπλέον πλεονέκτημα για τους κατασκευαστές είναι ότι η μετάβαση στην τεχνολογία ETOP δεν απαιτεί μεγάλες επενδύσεις. Η 24M αναφέρει ότι χρειάζονται μόνο «μέτριες κεφαλαιουχικές δαπάνες» για την προσαρμογή των υφιστάμενων γραμμών παραγωγής, αφού η βασική αρχή δεν απομακρύνεται πολύ από την τρέχουσα κατασκευή μπαταριών, ενώ καταργούνται πλήρως υλικά όπως κουτιά, busbars και υποστηρικτικές δομές.
Ήδη η 24M έχει κατασκευάσει τα πρώτα πρωτότυπα, τα οποία βρίσκονται σε φάση αξιολόγησης. Ένας «επώνυμος» κατασκευαστής αυτοκινήτων -χωρίς να κατονομάζεται- θα παραλάβει σύντομα δοκιμαστικές μονάδες, ενώ άλλες εταιρείες βρίσκονται σε στάδιο συνεργασίας για μελλοντική υιοθέτηση της τεχνολογίας.
Οι πρώτες εμπορικές εφαρμογές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένονται μετά το 2028, με πιθανή έναρξη παραγωγής το 2027, ανάλογα με την πορεία των εσωτερικών δοκιμών των συνεργατών της εταιρείας.
Η 24M δεν περιορίζεται μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η τεχνολογία ETOP αναμένεται να εφαρμοστεί νωρίτερα σε άλλους τομείς, όπως η αεροπλοΐα, τα ελαφριά ηλεκτρικά οχήματα και τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, όπου οι κύκλοι πιστοποίησης είναι συντομότεροι.

