Η Αθήνα φέρνει πίσω το μέτρο των μονών-ζυγών με κάμερες και πρόστιμα, αλλά συνεχίζει να αντιμετωπίζει την κυκλοφορία με συνταγές περασμένων δεκαετιών.
Ο δακτύλιος επιστρέφει από τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου και το μόνο που φαίνεται να έχει αλλάξει είναι η τιμή του προστίμου και η τοποθέτηση καμερών. Κατά τα άλλα, το μέτρο των μονών-ζυγών επανέρχεται χωρίς ουσιαστικό εκσυγχρονισμό, αποδεικνύοντας για άλλη μια χρονιά ότι η Αθήνα αντιμετωπίζει το κυκλοφοριακό πρόβλημα με όρους 1981 – σε μια εποχή που η τεχνολογία, η πολεοδομία και η κινητικότητα έχουν αλλάξει δραματικά.
Η βασική «καινοτομία» φέτος είναι η χρήση εκατοντάδων καμερών που τοποθετούνται στα όρια του δακτυλίου, οι οποίες θα σαρώνουν αυτόματα τις πινακίδες των οχημάτων για την ανίχνευση παραβάσεων. Έτσι, η αστυνόμευση περνά από τη χειροκίνητη στην ψηφιακή εποπτεία, τουλάχιστον θεωρητικά. Αν αποδειχθεί αποτελεσματικό, θα είναι η πρώτη φορά που το μέτρο θα μπορεί να εφαρμοστεί με στοιχειώδη συνέπεια.
Ωστόσο, το πρόβλημα δεν είναι μόνο η εφαρμογή. Είναι η ίδια η λογική του μέτρου, που επιτρέπει σε οποιοδήποτε όχημα –ακόμη και σαράντα ετών– να κυκλοφορεί ελεύθερα, αρκεί να το επιτρέπει η πινακίδα του. Την ίδια στιγμή, σύγχρονα οχήματα χαμηλών ρύπων μπορεί να αποκλείονται επειδή… δεν έχουν τον «σωστό» αριθμό. Το σύστημα των μονών-ζυγών δεν διαχωρίζει με βάση τις πραγματικές εκπομπές ρύπων, την παλαιότητα ή την κατηγορία ρύπανσης του αυτοκινήτου, αλλά με βάση μια αυθαίρετη και άσχετη παράμετρο.
Αντιθέτως, πόλεις όπως το Παρίσι, το Βερολίνο ή το Λονδίνο έχουν περάσει εδώ και χρόνια σε ζώνες χαμηλών εκπομπών (LEZ) με συγκεκριμένα περιβαλλοντικά όρια, τεχνικά μέσα ελέγχου και σταδιακό αποκλεισμό των πιο ρυπογόνων οχημάτων. Οι οδηγοί γνωρίζουν με ακρίβεια αν και πού μπορούν να κινηθούν, βάσει της κατηγορίας εκπομπών του οχήματός τους – όχι βάσει της τελευταίας πινακίδας.
Στην Αθήνα, ο δακτύλιος παραμένει πιστός στη λογική της ανακύκλωσης της κυκλοφορίας: το πρόβλημα δεν λύνεται, απλώς μεταφέρεται στους περιφερειακούς δρόμους. Ο Κηφισός, η Μεσογείων, η Κατεχάκη, επιφορτώνονται καθημερινά με την κίνηση που απομακρύνεται από το κέντρο. Παράλληλα, πολλοί οδηγοί διατηρούν δεύτερο αυτοκίνητο για να παρακάμπτουν το μέτρο, κάτι που όχι μόνο ακυρώνει τη λειτουργία του, αλλά προσθέτει κι άλλα αυτοκίνητα στον ήδη κορεσμένο στόλο της πόλης.
Το νέο διοικητικό πρόστιμο…
… για την είσοδο μη εξουσιοδοτημένου οχήματος στον δακτύλιο ανέρχεται πλέον σε 150 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 55, παρ. 6 του νέου ΚΟΚ. Αν ο οδηγός δεν συμμορφωθεί με τις υποδείξεις της Τροχαίας, προβλέπεται ακόμη και φυλάκιση έως ενός έτους. Ποινές αυστηρές – αλλά απομένει να δούμε αν θα εφαρμοστούν με συνέπεια.
Τα όρια του δακτυλίου δεν έχουν αλλάξει. Η ισχύς του μέτρου παραμένει από Δευτέρα έως Πέμπτη, 07:00–20:00, και την Παρασκευή έως τις 15:00, ενώ δεν ισχύει τα Σαββατοκύριακα, τις αργίες και τις ημέρες απεργίας στα ΜΜΜ.
Από το μέτρο εξαιρούνται τα ηλεκτρικά, υβριδικά, οχήματα φυσικού αερίου/υγραερίου, καθώς και τα οχήματα Euro 6 με εκπομπές κάτω από 120 γρ./χλμ. CO₂ (για ταξινομήσεις μέχρι το 2020) και κάτω από 145 γρ./χλμ. (για ταξινομήσεις μετά το 2021). Ελεύθερη κυκλοφορία έχουν επίσης τα οχήματα ΑμεΑ, τα ιατρικά, οι μόνιμοι κάτοικοι του δακτυλίου, και διάφορες κρατικές υπηρεσίες ή μέσα ενημέρωσης – πάντα με την κατάλληλη ηλεκτρονική άδεια μέσω gov.gr.
Το ερώτημα, όμως, παραμένει: για πόσο ακόμη θα προσπαθούμε να λύσουμε ένα πρόβλημα του 2025 με εργαλεία της δεκαετίας του ’80; Η τεχνολογία υπάρχει, οι λύσεις δοκιμάζονται και λειτουργούν σε δεκάδες ευρωπαϊκές πόλεις. Η Αθήνα συνεχίζει να επιμένει στο «μονά-ζυγά», σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα.
Και αντί για πραγματικό εργαλείο, ο δακτύλιος λειτουργεί πλέον περισσότερο σαν τελετουργικό: έρχεται κάθε Οκτώβριο, φεύγει το καλοκαίρι και στο μεταξύ δεν αλλάζει τίποτα.
Ο δακτύλιος επιστρέφει. Ε, και;
🔎 Δακτύλιος Αθήνας – Χρήσιμες Πληροφορίες (2025)
| Κατηγορία | Πληροφορίες |
|---|---|
| Έναρξη ισχύος | Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2025 |
| Ώρες λειτουργίας | Δευτέρα – Πέμπτη: 07:00 – 20:00 Παρασκευή: 07:00 – 15:00 |
| Δεν ισχύει | Σαββατοκύριακα, αργίες, ημέρες απεργίας στα ΜΜΜ |
| Σύστημα κυκλοφορίας | Εκ περιτροπής (μονά–ζυγά), βάσει του τελευταίου ψηφίου της πινακίδας |
| Έκδοση άδειας Δακτυλίου | Μέσω gov.gr με TAXISnet, ΑΦΜ και πινακίδα |
| Πρόστιμο για παράβαση | 150 € (βάσει νέου ΚΟΚ, άρθρο 55, παρ. 6) |
| Πρόσθετες κυρώσεις | Φυλάκιση έως 1 έτος για μη συμμόρφωση με εντολές Τροχαίας |
🚗 Οχήματα με Ελεύθερη Διέλευση (Χωρίς Περιορισμούς)
| Κατηγορία Οχήματος |
|---|
| Αμιγώς ηλεκτρικά |
| Υβριδικά |
| Φυσικού αερίου ή υγραερίου |
| Euro 6 με εκπομπές CO₂ ≤ 120g/km (έως 2020) ή ≤ 145g/km (από 2021) |
| Οχήματα μονίμων κατοίκων του Δακτυλίου (με ειδική άδεια) |
| Οχήματα ΑμεΑ, ιατρών, φυσικοθεραπευτών, ασθενών, ΕΚΑΒ, Τύπου, κρατικών φορέων κ.λπ. |
🗺️ Διαδραστικός Χάρτης – Όρια Δακτυλίου Αθήνας
📍 Πάτησε πάνω στον χάρτη για μεγέθυνση και πλοήγηση
📍 Οδοί που Ορίζουν τα Όρια του Δακτυλίου
- Λ. Αλεξάνδρας
- Ζαχάρωφ
- Λ. Μεσογείων
- Φειδιππίδου
- Μιχαλακοπούλου
- Σπ. Μερκούρη
- Βρυάξιδος
- Υμηττού
- Ηλ. Ηλιού
- Αμβρ. Φραντζή
- Λ. Ανδρ. Συγγρού
- Χαμοστέρνας
- Πειραιώς
- Ιερά Οδός
- Λ. Κωνσταντινουπόλεως
- Αχιλλέως
- Πλ. Καραϊσκάκη
- Καρόλου
- Μάρνη
- 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων)
- Λ. Αλεξάνδρας

