NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΧΡΗΣΤΙΚΑ

Ποια είναι τα «ευαίσθητα» σημεία ενός diesel μετά τα 150.000 χλμ.;

Ακόμη και τα πιο ανθεκτικά ντίζελ αρχίζουν να δείχνουν σημάδια κόπωσης μετά από μια μακρά πορεία. Κι αν η συντήρηση καθυστερήσει, το κόστος μπορεί να γίνει σημαντικό.

Οι πετρελαιοκινητήρες ήταν για χρόνια συνώνυμο της αντοχής και της χαμηλής κατανάλωσης. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πόνταραν σε αυτούς για να καλύπτουν καθημερινά εκατοντάδες χιλιόμετρα, με την ελπίδα πως το αυτοκίνητο θα «τραβήξει» για καιρό.

Και πράγματι, δεν είναι ασυνήθιστο να δει κανείς ντίζελ αυτοκίνητα με 300.000 ή και 500.000 χλμ., ιδιαίτερα σε ταξί ή επαγγελματική χρήση. Όμως, γύρω από τα 150.000 χλμ., αρχίζουν να παρουσιάζονται κάποια προβλήματα που καλό είναι να γνωρίζει κανείς.

Πρώτο και πιο χαρακτηριστικό εξάρτημα που εμφανίζει φθορά είναι ο υπερσυμπιεστής (turbo). Πρόκειται για ένα εξάρτημα που περιστρέφεται με ταχύτητες που ξεπερνούν τις 200.000 σ.α.λ., με αποτέλεσμα να επηρεάζεται από την παραμικρή αμέλεια στη συντήρηση.

Αν υπάρχει φθορά, τα συμπτώματα είναι συνήθως μειωμένη απόδοση, σφύριγμα στο άφημα του γκαζιού, αλλά και καπνός (μαύρος ή μπλε) από την εξάτμιση. Αν απαιτηθεί αντικατάσταση, το κόστος ξεκινά γύρω από τα 800 ευρώ και σε ορισμένα μοντέλα μπορεί να ξεπεράσει και τις 3.000 ευρώ.

Η τεχνολογία έχει προσθέσει και πιο σύνθετα συστήματα για τον περιορισμό των ρύπων. Η βαλβίδα EGR (που ανακυκλώνει καυσαέρια για μείωση των NOx) είναι γνωστό ότι γεμίζει εύκολα με αιθάλη, ειδικά σε αυτοκίνητα που κάνουν μικρές διαδρομές μέσα στην πόλη.

Τα συμπτώματα είναι τραχύ ρελαντί, απότομες διακοπές στη λειτουργία του κινητήρα και φυσικά προειδοποιητική ένδειξη στο ταμπλό. Το ίδιο ισχύει και για το φίλτρο σωματιδίων (DPF ή FAP), το οποίο μπορεί να φράξει αν δεν προλαβαίνει να κάνει αναγεννήσεις — κάτι που απαιτεί θερμοκρασία λειτουργίας σε ταξίδι. Αν το φίλτρο δεν καθαριστεί εγκαίρως, η αντικατάσταση μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 3.000 ευρώ.

Άλλο ένα σύστημα που επηρεάζεται από την πάροδο του χρόνου είναι το σύστημα ψεκασμού, με βασικά εξαρτήματα τη μπεκιέρα και τους εγχυτήρες (injectors). Λειτουργούν σε εξαιρετικά υψηλές πιέσεις και είναι ευαίσθητα τόσο στη φθορά όσο και στην ποιότητα του καυσίμου.

Ανομοιογενής καύση, δυσκολία εκκίνησης και αυξημένη κατανάλωση είναι μερικά από τα σημάδια δυσλειτουργίας. Αν χρειαστεί αντικατάσταση εγχυτήρων ή ακόμη και της αντλίας υψηλής πίεσης, το κόστος ανεβαίνει αισθητά.

Στα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο, επίσης, γύρω στα 150.000 με 200.000 χλμ. μπορεί να αρχίσει να κουράζεται το διπλό βολάν και ο συμπλέκτης. Τρίξιμο, κραδασμοί στο ρελαντί ή μία σκληρή αίσθηση στο πεντάλ του συμπλέκτη είναι ενδείξεις πως πλησιάζει η στιγμή για αλλαγή. Το κόστος εδώ ξεκινά από περίπου 700 ευρώ και μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τα 1.500 ευρώ.

Παρόλα αυτά, ένας καλά συντηρημένος ντίζελ κινητήρας μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί απροβλημάτιστα για πολύ περισσότερα χιλιόμετρα. Το μυστικό είναι η σωστή και τακτική συντήρηση, η χρήση ποιοτικού καυσίμου και η αποφυγή κακής χρήσης (όπως σβήσιμο του κινητήρα αμέσως μετά από έντονη οδήγηση). Μπορεί τα ντίζελ να έχουν μπει στο στόχαστρο των περιορισμών και των ρυθμίσεων στις πόλεις, όμως η αξιοπιστία τους σε μεγάλες αποστάσεις παραμένει αδιαμφισβήτητη.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!