PINEDΔΟΚΙΜΕΣ

Cupra Tavascan VZ 340 PS 77 kWh 4WD [test drive]

 Η ισπανική εταιρία ξεκίνησε με μεγάλο θάρρος την πορεία της σχετικά πρόσφατα με τα Leon και Formentor, έδωσε συνέχεια δυναμικά με το πρώτο της ηλεκτρικό (Born) και συνεχίζει με περίσσιο… θράσος λανσάροντας το Tavascan. Εμείς το δοκιμάζουμε στην κορυφαία του (πανίσχυρη και τετρακίνητη) εκδοχή.

Από τη στιγμή που η Cupra αποφάσισε να χαράξει το δικό της μονοπάτι στο χώρο της αυτοκίνησης έπρεπε να περιμένουμε το τι θα ακολουθήσει. Αδιάφορα mainstream αυτοκίνητα για όλους δεν υπάρχουν σε αυτή τη διαδρομή. Κάτι που οι Ισπανοί μας έδωσαν να το καταλάβουμε πολύ γρήγορα.

Τολμηροί σχεδιασμοί, κανένα ιδιαίτερο «φίλτρο» στο τελικό αποτέλεσμα, premium περιβολή και φυσικά μπόλικα «άλογα» για να μη μείνει κανείς παραπονεμένος. Και αν η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική προσπάθεια με το Born προσέγγιζε σε μεγάλο βαθμό τη φιλοσοφία της Cupra, μπορούμε να πούμε ότι η δεύτερη απόπειρα εφαρμόζει απόλυτα την παραπάνω κεντρική ιδέα της φίρμας.

Το Tavascan λοιπόν φλερτάρει εύκολα με τον χαρακτηρισμό coupe SUV, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θυμίζει έστω και λίγο τα ομόνυμα μοντέλα του ανταγωνισμού, ούτε θα λέγαμε ότι μοιάζει στο «αδελφό» VW ID.4.

Είναι μάλιστα μακρύτερο κατά 6 εκατοστά σε σχέση με το ηλεκτρικό της VW αλλά και αισθητά χαμηλότερο (-4 εκατοστά) σε ύψος, επιβεβαιώνοντας έτσι και με τη γλώσσα των αριθμών τη σπορ προσέγγιση.

Όχι ότι τη χρειάζεται ο παρατηρητής για να πειστεί σχετικά. Το ρόλο αυτό αναλαμβάνει η μεγάλη μάσκα, το φωτιζόμενο logo εμπρός και στο πλάι, τα όμορφα τριγωνικά LED φωτιστικά σώματα, οι ατελείωτες ακμές και οι ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών σε χάλκινη μάλιστα απόχρωση.

Από που να αρχίσει και που να τελειώσει κάποιος περιγράφοντας το αδιάκριτο Cupra που θυμίζει concept car, σχεδιάστηκε εξολοκλήρου στη Βαρκελώνη και κατασκευάζεται στην Κίνα;

Ο ίδιος σπορ πλουραλισμός επικρατεί και στο εσωτερικό, μόνο που σε κάποια επιμέρους σημεία υπάρχουν λίγες ομοιότητες με τη γκάμα της VW.

Η μικρή οθόνη 5,3 ιντσών πάνω από το τιμόνι που παίζει το ρόλο του πίνακα οργάνων, οι slider διακόπτες για το ηχοσύστημα (ακόμα δεν έχουμε εξοικειωθεί με αυτούς) και το τρικ με τον επιλογέα για τα εμπρός και πίσω παράθυρα (είναι μονάχα δύο και εναλλάσσονται με ένα πάτημα) είναι οι μικρές παραφωνίες σε ένα περιβάλλον τόσο premium και φουτουριστικό.

Μεγάλη ψηφιακή οθόνη 15,0 ιντσών στο μέσο του ταμπλό, extreme γεφυρωτή κονσόλα που χωρίζει τα δύο καθίσματα (φιλοξενεί και το μπουτόν για τα αλάρμ σε σούπερ βολικό σημείο), πανέμορφα καθίσματα τύπου μπάκετ με αλκαντάρα, χρώμιο και ανάγλυφο το λογότυπο Cupra, και ένα σωρό μικρές πινελιές που δε γίνεται να σε αφήσουν αδιάφορο.

Μερικές από αυτές τις περίτεχνες πινελιές είναι αυτή με τις φωτιζόμενες δεκάδες «κουκίδες» στο υφασμάτινο εσωτερικό της κάθε πόρτας που δημιουργούν ένα μοναδικό περιβάλλον τη νύχτα, ο οδηγοκεντρικός σχεδιασμός του ταμπλό με τις χάλκινες αποχρώσεις αλλά και το τιμόνι.

Εκεί, πέρα από τους slider διακόπτες τα δύο στρογγυλά μπουτόν σου φτιάχνουν το κέφι, ένα για τα οδηγικά modes (Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual και Traction) και ένα για να σε βάλει απευθείας σε κατάσταση… Cupra.

Η διάμετρος του είναι ιδανική όπως και το πάχος στη στεφάνη, ενώ το λογότυπο στο χρώμα του χαλκού ολοκληρώνει όμορφα την εικόνα που έχει μπροστά του ο οδηγός.

Η πλατφόρμα MEB του ομίλου δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, αφού γνωρίζουμε και από τα υπόλοιπα μοντέλα (σειρά ID., Ford Explorer) την έμφαση που έχει δοθεί στον τομέα των χώρων. Η άνεση για τέσσερις ή και πέντε επιβάτες παίρνει άριστα (μην ξεχνάμε τα 540 λίτρα του πορτμπαγκάζ.

O κουπέ σχεδιασμός δε μεταφράζεται σε έκπτωση του χώρου πάνω από τα κεφάλια των πίσω επιβατών. Αν πρέπει οπωσδήποτε να… γκρινιάξουμε για κάτι αυτό θα μπορούσε να είναι η απουσία επιπλέον χώρου (frunk) κάτω από το καπό (οι Κινέζοι αρχίζουν και μας κακομαθαίνουν σιγά σιγά με frunk 50 και πλέον λίτρων).

Παραδοσιακά λοιπόν, όσο παραδοσιακό ακούγεται το να αντικρίζεις πηνία και κυκλώματα,  ανοίγοντας το καπό, βλέπεις τον έναν από τους δυο ηλεκτροκινητήρες με τους οποίους εφοδιάζεται η έκδοση δοκιμής μας, η κορυφαία δηλαδή από πλευράς ισχύος (υπάρχει και το δικίνητο Tavacan Endurance).

Το VZ που είχαμε στα χέρια μας, διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 109 ίππων στον εμπρός άξονα και έναν ισχυρότερο στον πίσω άξονα απόδοσης 286 ίππων.

Συνδυαστικά το τετρακίνητο Tavascan αποδίδει λοιπόν 340 ίππους και 679 Nm ροπή, αριθμοί που επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για ένα «τερατάκι» υψηλών επιδόσεων.

Για το λόγο του αληθές η διαδικασία των 0-100 χλμ./ώρα διαρκεί 5,5 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα. Και όλα αυτά, τη στιγμή που το συνολικό βάρος του Tavascan πλησιάζει τους 2,3 τόνους.

Και πως να μην το κάνει άλλωστε όταν εφοδιάζεται με μπαταρία χωρητικότητας 82 kWh (77 net), ικανή να προσφέρει την απαιτούμενη ενέργεια στο ισπανικό Tavascan για να διανύσει περισσότερα από 500 χλμ. χωρίς διακοπή για φόρτιση (521 χλμ. WLTP, 485 χλμ. πρακτικά).

Για να φθάσουμε όμως σε αυτό το σκορ πρέπει να εκμεταλλευτούμε όλα τα… οικονομικά όπλα του τετρακίνητου crossover. Range mode, «B» στον επιλογέα για μεγαλύτερη ανάκτηση (δεν υπάρχει τυπικό one pedal), προτίμηση αστικών διαδρομών και τα γνωστά μαθήματα οικονομίας σε EV.

Αν πάλι δεν είναι αυτοσκοπός το να φθάσετε μακριά (έτσι και αλλιώς υποστηρίζει ταχύτατη φόρτιση σε DC ως 135 kW), τότε επιλέγεται το Cupra, βυθίζεται το δεξί πόδι και πάμε για… απογείωση.

Το οξύμωρο είναι ότι παρά την εκρηκτικότητα του VZ, δεν υπάρχει το φαινόμενα της «κλοτσιάς» που παρατηρούμε σε ηλεκτρικά με τέτοια ροπή. Η επιτάχυνση είναι πιο ομαλή χωρίς να προκαλεί δυσφορία στους επιβάτες, ενώ η μετάδοση στους τέσσερις τροχούς δεν αφήνει περιθώρια απώλειας πρόσφυσης.

Στην επιλογή Cupra μάλιστα αλλάζει η συμπεριφορά της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης (πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω), με το ισπανικό SUV να γίνεται πιο στιβαρό και απόλυτο σε διαδρομή σε στροφές.

Πακέτο με τη βαριά αίσθηση του τιμονιού, καταλαβαίνεις ότι έχεις στα χέρια σου ένα εργαλείο για πολλά γούστα και κυρίως πικάντικες περιπλανήσεις, που μπορεί ωστόσο να γίνει φιλικό και άνετο στην πόλη ή στο ταξίδι εφόσον γυρίσουμε το μυαλό, τη διάθεση και το διακόπτη σε range ή comfort mode.

Θα πεις κανείς πως να το κάνεις αυτό όταν έχεις πάντα διαθέσιμα 679 Nm ροπής για… προσωπική ευχαρίστηση; Καλή ερώτηση!

Πάντα υπάρχει κάτι που είναι ικανό να σε επαναφέρει στον κόσμο της πραγματικότητας και ένα από αυτά τώρα που… το έφερε κουβέντα, είναι η τιμή αγοράς για το ηλεκτρικό Cupra των 340 ίππων. Κάνει τα πάντα, προσφέρει τα πάντα, δε σε ξεζουμίζει στο βενζινάδικο, όμως κάτι πρέπει να ζητήσει με τη σειρά του.

Και αυτό είναι 60.990 ευρώ χωρίς κρατική επιδότηση (51.990 ευρώ με την αντίστοιχη ενέργεια), ενώ σε κάποιες εκδόσεις σούπερ εξοπλισμού ο αριθμός αυτός φθάνει μέχρι και τα 68.990 ευρώ. Σαφώς υψηλό το αντίτιμο, αλλά είπαμε, η Cupra είναι μία elite παρουσία και το τετρακίνητο Tavascan η πιο premium φιγούρα της μέχρι την επόμενη.

Διαβάστε περισσότερα για την CUPRA

Cupra Tavascan VZ 77 kWh 340 PS 4WD – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ
Τύπος, τροφοδοσία 2 ασύγχρονοι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς, ροπή 210 kW (286PS), 545 Nm (πίσω)
80 kW (109PS), 134 Nm (εμπρός)
Θέση Ένας σε κάθε άξονα, εγκάρσια
Μπαταρία Λιθίου – ιόντων (li-on) 77 kWh net, 11 kW (on-board charger), υγρόψυκτη
Θέση Στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο
Χρόνος φόρτισης Σε Wallbox (11 kW): 8 ώρες
Μέγιστη φόρτιση AC: 11 kW,
μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 135 kW σε 28 λεπτά 10-80%
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,5 sec
Τελική ταχύτητα 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής 17,2 kWh/100 km, 19,4 kWh/100 km
Εργοστασιακή αυτονομία 513 km (WLTP)
Χωρητικότητα μπαταρίας 82 kWh (77 net)
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 475-490 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή
Εκπομπή CO2 0 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο 1 σχέσης (8 σε 1)
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα ΜacPherson / Ημιάκαμπτος άξονας
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι 358mm/ αεριζόμενοι δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Continental SportContact, 255/45/R21
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγιέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος 4.644 × 1.861 × 1.597 mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1.590 / 1.567 mm
Μεταξόνιο 2.766 mm
Χώρος αποσκευών 540 lt (έως 1.575 lt)
Απόβαρο 2.273 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 60.900€ (51.990€) η βασική έκδοση, με την επιδότηση)
Φωτογραφίες: Νίκος Μαρινόπουλος

Νίκος Βαϊλακάκης

O Νίκος μπορεί να είναι από τα πιο πρόσφατα μέλη στην ομάδα, αλλά διαθέτει πολυετή εμπειρία ως δημοσιογράφος από παλιά. Ακόμη και πριν δημιουργηθεί το caroto.gr!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!