Το υπερβολικό γέμισμα του ρεζερβουάρ μπορεί να προκαλέσει σοβαρή και ακριβή βλάβη στο σύστημα EVAP, που είναι υπεύθυνο για την κατακράτηση των ατμών καυσίμου.
Το γέμισμα του ρεζερβουάρ «μέχρι να μην παίρνει άλλο» είναι μια συνήθεια που συνεχίζουν να έχουν πολλοί οδηγοί, ιδιαίτερα όταν σχεδιάζουν ένα μεγάλο ταξίδι ή όταν η τιμή του καυσίμου είναι σχετικά χαμηλή.
Ωστόσο, ειδικά στα αυτοκίνητα βενζίνης, αυτή η πρακτική μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή ζημιά στο σύστημα ανάκτησης ατμών καυσίμου, γνωστό ως EVAP. Και η επισκευή του μπορεί να κοστίσει από μερικές εκατοντάδες μέχρι και πάνω από 1.000 ευρώ.
Το EVAP (Evaporative Emission Control System) είναι ένα σύστημα που εξελίχθηκε για να μειώσει τις εκπομπές ρύπων που προκαλούνται από την εξάτμιση του καυσίμου, όχι από τη λειτουργία του κινητήρα αλλά από το ρεζερβουάρ.
Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί φίλτρο ενεργού άνθρακα, το οποίο συγκρατεί τους ατμούς της βενζίνης που συσσωρεύονται στο δοχείο καυσίμου. Όταν ο κινητήρας βρίσκεται σε κανονική λειτουργία, οι ατμοί αυτοί διοχετεύονται στον κινητήρα για καύση μέσω μιας βαλβίδας ελέγχου.
Το πρόβλημα ξεκινά όταν ο οδηγός συνεχίζει να γεμίζει το ρεζερβουάρ μετά το αυτόματο σταμάτημα του ακροφυσίου της αντλίας. Η υπερπλήρωση μπορεί να στείλει υγρό καύσιμο -όχι ατμούς- στο φίλτρο ενεργού άνθρακα, προκαλώντας τον κορεσμό ή και την καταστροφή του. Το φίλτρο αυτό δεν καθαρίζεται και δεν επανέρχεται. Όταν υποστεί τέτοια ζημιά, πρέπει να αντικατασταθεί.
Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν ανομοιόμορφη λειτουργία του κινητήρα, προειδοποιητικές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων και πιθανή απόρριψη του αυτοκινήτου στον τεχνικό έλεγχο. Ορισμένες φορές απαιτείται σημαντικός χρόνος διάγνωσης, κάτι που ανεβάζει ακόμη περισσότερο το κόστος της επισκευής.
Αν και το EVAP σύστημα αφορά αποκλειστικά αυτοκίνητα βενζίνης (και όχι diesel), η σωστή πρακτική είναι γενική: μόλις το ακροφύσιο σταματήσει, δεν γεμίζουμε άλλο. Ειδικά το καλοκαίρι, η διαστολή του καυσίμου λόγω ζέστης μπορεί να στείλει επιπλέον ποσότητα στη γραμμή εξαερισμού, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο το σύστημα.
Συμπερασματικά, αυτό που κάποτε ήταν απλή συνήθεια, σήμερα μπορεί να μετατραπεί σε ένα αχρείαστο έξοδο. Η σύγχρονη τεχνολογία προστασίας του περιβάλλοντος απαιτεί να προσαρμόζουμε και τις δικές μας καθημερινές πρακτικές, όπως το να σταματάμε το γέμισμα όταν το ακροφύσιο «κλειδώσει».


