Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την υιοθέτηση ενός νέου ήχου ασφαλείας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γνωστού ως «ροζ θόρυβος». Αλλά τι είναι αυτός ο ήχος και γιατί θεωρείται σημαντικός;
Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται στους ευρωπαϊκούς δρόμους, οι αρμόδιες αρχές επανεξετάζουν τα πρότυπα θορύβου τους, όχι για να τα κάνουν πιο αθόρυβα, αλλά για να τα κάνουν πιο… ακουστά. Ο λόγος είναι η ασφάλεια των πεζών, ειδικά όσων έχουν προβλήματα όρασης, καθώς τα ηλεκτρικά κινούνται συχνά σχεδόν αθόρυβα σε χαμηλές ταχύτητες.
Από το 2019, η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλλει στα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα να διαθέτουν σύστημα AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), που παράγει τεχνητό ήχο έως τα 20 χλμ./ώρα ή κατά την όπισθεν. Ο ήχος αυτός θυμίζει συνήθως έναν απαλό μηχανικό βόμβο ή ένα ουδέτερο ηλεκτρονικό ηχόχρωμα. Όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκέφτεται να πάει ένα βήμα παραπέρα, υιοθετώντας τον λεγόμενο «ροζ θόρυβο» ως το νέο πρότυπο.
Ο «ροζ θόρυβος» είναι ένα είδος ήχου που ακούγεται φυσικότερα στο ανθρώπινο αυτί από τον κλασικό λευκό θόρυβο. Χρησιμοποιείται ήδη σε εφαρμογές όπως η βελτίωση του ύπνου ή η χαλάρωση, καθώς περιλαμβάνει όλες τις συχνότητες, αλλά με τρόπο που μειώνει την ένταση των ψηλών και δίνει μεγαλύτερη έμφαση στις χαμηλές. Αυτό τον καθιστά πιο ευχάριστο και ταυτόχρονα πιο διακριτό, ακόμα και σε περιβάλλον με θόρυβο.
Το πλεονέκτημα του ροζ ήχου για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι διπλό: αφενός κάνει το όχημα αντιληπτό χωρίς να προκαλεί ηχητική ρύπανση και αφετέρου βοηθά τους πεζούς να κατανοήσουν καλύτερα την κατεύθυνση και την ταχύτητα κίνησής του. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι παραδοσιακοί ήχοι AVAS συχνά δεν είναι αρκετά διακριτοί, ειδικά μέσα σε αστικά περιβάλλοντα με πολλούς άλλους θορύβους.
Η Επιτροπή εξετάζει αυτή τη στιγμή την εφαρμογή του ροζ ήχου σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες και οργανώσεις τυφλών. Ο νέος ήχος ενδέχεται να προταθεί ως νέο ευρωπαϊκό πρότυπο, με στόχο να εφαρμοστεί σταδιακά στα νέα ηλεκτρικά μοντέλα των κατασκευαστριών που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη.
Αν τελικά υιοθετηθεί, ο «ροζ θόρυβος» θα μπορούσε να αλλάξει την ακουστική ταυτότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να βελτιώσει την αστική ασφάλεια χωρίς να ενοχλεί. Παράλληλα, ανοίγει και ένα νέο πεδίο δημιουργικότητας για τις κατασκευάστριες, οι οποίες ίσως κληθούν να συνδυάσουν την ασφάλεια με την ηχητική αισθητική στα μελλοντικά τους μοντέλα.
