Γεια σας κ.Torsen, από εδώ ο κ.Haldex…

haldex-5_resize

Φέρνουμε σε αντιπαράθεση τρία από τα δημοφιλέστερα τετρακίνητα sedan, τα Alfa Romeo 159, Audi A4 & Saab 9-3, και εξηγούμε τις αρετές κάθε συστήματος…

audi_resize1Τρία διαφορετικά αυτοκίνητα με τρία διαφορετικά συστήματα τετρακίνησης. Φαινομενικά η τετρακίνηση του Audi A4 μοιάζει η ίδια με της Alfa 159 Q4· μόνιμη τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (μπλοκέ). Στο Audi η ροπή μοιράζεται 40% στον εμπρός άξονα και 60% στον πίσω μέσω ενός αμιγώς μηχανικού διαφορικού τύπου Torsen. Όταν οι συνθήκες το απαιτήσουν η κατανομή μπορεί να διαμορφωθεί σε 85/15 εμπρός/πίσω ή το αντίστροφο. Να υπενθυμίσουμε πως μετά από ανίχνευση ολίσθησης τα Torsen (Torque Sensing) μπορούν και αντιλαμβάνονται την ροπή αντίστασης και την μεταφέρουν στον άξονα (ή στον τροχό) με την μεγαλύτερη πρόσφυση. Την δουλειά του «κλειδώματος» (περιορισμένου ή σταθερού) αναλαμβάνουν τα γρανάζια με την ελικοειδή οδόντωση, τα περίφημα «σκουλήκια» (worm gears) που παντρεύονται με τα «πλανητικά» (planet gears) και τους «ήλιους» (sun gears). Όπως και το κεντρικό διαφορικό του Audi έτσι και της Alfa φέρουν δίσκους ρυθμιζόμενης προφόρτισης ώστε να ρυθμίζεται πιο εύκολα και πιο γρήγορα ο βαθμός εμπλοκής.

alfa-2_resize1Το κεντρικό διαφορικό της Alfa 159 είναι λίγο πιο διαφορετικό σε διάταξη όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες. Εδώ έχουμε να κάνουμε με το Τ2-R (Torsen 3ης γενιάς) το οποίο βασίζεται στο Torsen 2ης γενιάς με διάταξη Quaife (1985). Της Audi παραπέμπει στην αρχιτεκτονική του πρώτου Torsen (1980) με το οποίο η γερμανική εταιρία κυριάρχησε στους αγώνες. Υπό κανονικές συνθήκες η ροπή στην Alfa κατανέμεται σε αναλογία 43/57 εμπρός/πίσω ενώ σε ακραίες περιπτώσεις η κατανομή μεταβάλλεται σε 72/28 εμπρός/πίσω ή το αντίστροφο.

haldex-4_resizeΤελευταίο και ίσως η πιο εξελιγμένη είναι η τετρακίνηση με Haldex 4ης γενιάς με την οποία εξοπλίζεται το Saab. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα πολύδισκο ηλεκτροϋδραυλικό συμπλέκτη με θεωρητικά ευέλικτη κατανομή της ροπής η οποία μπορεί να διαμορφωθεί σε αναλογία 100/0 εμπρός/πίσω ή το αντίστροφο. Το σύστημα συνεργάζεται στενά με τον εγκέφαλο του κινητήρα, της μετάδοσης και των ABS/ESP χωρίς να χρειάζεται η ανίχνευση της ολίσθησης των τροχών όπως συμβαίνει στα Torsen. Είναι ελαφρύτερο από ένα μηχανικό σύστημα ενώ ευνοεί και την κατανάλωση καθώς στην ευθεία η εμπλοκή του πίσω άξονα είναι πολύ μικρή.

Η τετρακίνηση με Torsen μπορεί να μειονεκτεί στο θέμα της κατανάλωσης (ως βαρύτερη και με σχετικά μικρότερο εύρος) προσδίδει πιο σπορ χαρακτηριστικά σε ένα αυτοκίνητο καθώς ο οδηγός μπορεί να επιταχύνει στην διάρκεια στροφής με προοδευτικό τρόπο και λιγότερα άτσαλα από ότι συμβαίνει με τον Haldex. Ο τελευταίος όμως είναι αυτός που με σύμμαχο τα ηλεκτρονικά θεωρητικά «ξυπνά» πιο γρήγορα και τα δίνει όλα σε όποιον άξονα χρειαστεί.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close