Ηλεκτρική υποβοήθηση (EPS)

f8_resize3Τα συστήματα EPS (Electrically Power Steering) δομούνται από έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος συνδυάζεται με ένα μικροσκοπικό μειωτήρα. Στα πρώτα συστήματα που εμφανίστηκαν η συνολική διάταξη βρισκόταν στην κολόνα του τιμονιού αλλά στα τελευταία μοντέλα η ηλεκτρρομηχανική κίνηση έχει ενσωματωθεί στην κρεμαγιέρα (ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται παράλληλα με το σύστημα διεύθυνσης και όχι στην κολόνα του τιμονιού).

Πριν από τον ηλεκτροκινητήρα έχει τοποθετηθεί ένας  αισθητήρας ροπής ο οποίος επικοινωνεί συνεχώς με την ηλεκτρονική μονάδα του EPS προκειμένου να την τροφοδοτήσει με πληροφορίες σχετικά με το μέγεθος της ροπής που υφίσταται η κολόνα. Ο συγκεκριμένος σένσορας σε συνδυασμό με αυτόν που «διαβάζει» την περιστροφή του τιμονιού μεταβιβάζει την ροπή που ασκεί ο οδηγός προς τον επεξεργαστή της μονάδας ο οποίος συνήθως «τρέχει» στα 16-bit με μνήμη 64Kb. Βάση του αλγοριθμικού προγράμματος της τελευταίας συνυπολογίζεται και η ταχύτητα με την οποία κινείται το αυτοκίνητο. Με αυτό τον τρόπο η λειτουργία του ηλεκτρικού μοτέρ διαχειρίζεται ανάλογα μεταβάλλοντας παράλληλα το μέγεθος της υποβοήθησης.

Για ποιο λόγο όμως τα νέα μοντέλα συνδυάζονται επί το πλείστον με ηλεκτρική υποβοήθηση; Αφενός για την απλούστερη και κατά συνέπεια φτηνότερη κατασκευή του συστήματος, το μειωμένο βάρος ενώ η απουσία υδραυλικών υγρών δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Αφετέρου, τα παρελκυόμενα του συστήματος καταλαμβάνουν 20-30% λιγότερο χώρο ενώ η κατανάλωση μειώνεται έως και μισό λίτρο για κάθε 100 χιλιόμετρα, περισσότερο από 4% σε σχέση με ένα μοντέλο το οποίο διαθέτει υδραυλική υποβοήθηση. Το τελευταίο πλεονέκτημα των EPS δικαιολογείται άμεσα αν αναλογισθεί κανείς ότι στα υδραυλικά συστήματα η αντλία είναι μόνιμα συνδεδεμένη με τον κινητήρα απορροφώντας έως και 12 φορές περισσότερο έργο σε αντίθεση με τον ηλεκτροκινητήρα ο οποίος ενεργοποιείται μόνο όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες. Στο μέλλον η πιθανή αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων των αυτοκινήτων από τα 12V στα 42V προφανώς θα σημάνει την σταδιακή εγκατάλειψη των συστημάτων υδραυλικής υποβοήθησης.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close