Τεχνολογία GM V2V, το δικτυωμένο μέλλον

sxedio1_resize

Καθημερινά αμέτρητα δεδομένα και πληροφορίες ανταλλάσσουν μεταξύ τους εκατομμύρια χρήστες χάρη στην τεχνολογία Peer-2-Peer. Τι θα λέγατε όμως αν σας έλεγε κάποιο πως σε μερικά χρόνια χιλιάδες αυτοκίνητα θα μπορούν να «μιλούν» μεταξύ τους προειδοποιώντας τους οδηγούς για επικίνδυνες καταστάσεις;

Μέχρι και πριν από μερικά χρόνια το κοινό αντιμετώπιζε με σχετική δυσπιστία τα πρώτα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως το ABS και το ESP. Πλέον το σκηνικό έχει αλλάξει άρδην καθώς τα ίδια τα αυτοκίνητα είναι αυτά που… αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τις πράξεις των οδηγών. Και αναλόγως λαμβάνουν τα μέτρα τους! Είναι γεγονός ότι συστήματα όπως το ABS και το ESP έχουν συμβάλλει αποτελεσματικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, σώζοντας χιλιάδες ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο.

Ωστόσο, όλα αυτά τα συστήματα δεν δρουν προληπτικά αλλά κατασταλτικά, με λίγα λόγια δεν προλαμβάνουν αλλά ενεργοποιούνται αφού έχει ήδη γίνει το «κακό». Αυτό ακριβώς είναι που φιλοδοξεί να αλλάξει η τεχνολογία «Vehicle to Vehicle» ή, πιο απλά, V2V. Χρησιμοποιώντας ένα δέκτη GPS, μία μονάδα ασύρματης επικοινωνίας Wireless LAN και το κατάλληλο λογισμικό, τα αυτοκίνητα που θα βγουν στην παραγωγή την επόμενη δεκαετία θα έχουν την δυνατότητα να επικοινωνούν μεταξύ τους ανταλλάσσοντας πληροφορίες που ένας οδηγός δεν θα μπορούσε να γνωρίζει· πιθανότατα πριν να είναι πλέον πολύ αργά.

Πως δουλεύει το σύστημα; Φέρτε στο νου σας ένα σώμα που όταν θερμαίνεται η ενέργεια μεταφέρεται από μόριο σε μόριο, ένα spam mail που φεύγει και αποστέλλεται στους χρήστες.

anoigma_resizeΤώρα, φανταστείτε στην Αττική Οδό ένα αυτοκίνητο που έχει ειδοποιηθεί για π.χ. έργα στο έξοδο της Πεντέλης και που στη συνέχεια στέλνει το σήμα του σε ένα άλλο αυτοκίνητο που συναντά, και εκείνο, σε δύο άλλα, και πάει λέγοντας… Πως παράγεται μία επικίνδυνη πληροφορία; Είτε από τους αισθητήρες του ίδιου του αυτοκινήτου (π.χ. όταν επεμβαίνει το ESP έχουμε ολισθηρό οδόστρωμα, όταν ανοίγουν τα φώτα ομίχλης κ.α.) είτε από πομπούς που θα υπάρχουν π.χ. στις πινακίδες κυκλοφορίας και στα σημεία που γίνονται τα οδικά έργα.

Για πόσο τρέχει αυτή η πληροφορία; Εξαρτάται από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου και από την επικινδυνότητα της κατάστασης. Το βεληνεκές επικοινωνίας μπορεί να ακούγεται μικρό, μόλις 300 μέτρα, αλλά σκεφτείτε πως τα σήματα δεν τρέχουν από ένα σταθερό σημείο αλλά από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο. Αυτό είναι και το «μυστικό» αν θέλετε της τεχνολογίας V2V.

Οι ειδικοί στην GM εξελίσσουν διάφορες μεθόδους προειδοποίηf2_resize4σης -για πιθανά οδικά έργα, για ακινητοποιημένο αυτοκίνητο σε «τυφλό» σημείο, για τη διέλευση οχήματος με προτεραιότητα (περιπολικό, ασθενοφόρο κ.ά.)- όπως είναι η δόνηση στο κάθισμα, οι ηχητικές επισημάνσεις, οι οπτικές στην οθόνη της κεντρικής κονσόλας ή μία μικρότερη στον πίνακα οργάνων ή ακόμη και στη στεφάνη του τιμονιού.

Το πιο εντυπωσιακό, όπως διαπιστώσαμε σε μία σύντομη παρουσίαση που μας έγινε στο Μιλάνο, είναι πως το σύστημα έχει τη δυνατότητα να αποφεύγει πιθανή σύγκρουση, π.χ. σε μία διασταύρωση με μειωμένη ορατότητα, επεμβαίνοντας στα φρένα αυτομάτως και επιβραδύνοντας το αυτοκίνητο. Χάρη στο σύστημα GPS, το V2V γνωρίζει τις θέσεις των παρακείμενων αυτοκινήτων και, με τη βοήθεια του ασύρματου δικτύου, τα ειδοποιεί πως πλησιάζουν μεταξύ τους. Αν αυτό δεν αποδειχτεί αρκετό, τότε η ηλεκτρονική μονάδα του V2V δίνει εντολή στον εγκέφαλο του ABS να επέμβει στα φρένα.

Παρόμοια τεχνολογία με τη V2V εξελίσσουν ανεξάρτητα και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, σε συνεργασία με πανεπιστήμία και ερευνητικά ινστιτούτα, για να ενώσουν αργότερα τις δυνάμεις τους προς την εξέλιξη ενός κοινού συστήματος που θα είναι συμβατό με όλους τους τύπους αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της GM, τα πρώτα δείγματα της τεχνολογίας V2V θα τα δούμε σε ευρεία χρήση περίπου το 2010, χωρίς να υπάρχει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση, λόγω της απλής δομής του συστήματος. Αρκετές πληροφορίες μπορεί να βρει κανείς στις διευθύνσεις www.prevent-ip.org και www.car-to-car.org.

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ V2V ΜΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Προειδοποίηση ζώνης οδικών έργων και σταθμευμένων οχημάτων
Τεχνολογία GM V2V: Το δικτυωμένο μέλλον
Αν και συνήθως τα οδικά έργα είναι επαρκώς σηματοδοτημένα, η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ αυτών και του αυτοκίνητου-φορέα θα μεταφέρει έγκαιρα στον οδηγό πληροφορίες σχετικά με την απόσταση, την ταχύτητα που πρέπει να τηρεί, ακόμα και το μήκος των εργασιών. Επιπροσθέτως, σε περίπτωση κυκλοφοριακής συμφόρησης, θα μπορεί να προσφέρει εκτιμήσεις σχετικά με το χρόνο που απαιτείται για τη διέλευση από αυτά. Αντίστοιχα το σύστημα θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται και σταθμευμένα οχήματα σε επικίνδυνα σημεία, όπως για παράδειγμα επάνω σε στροφές, ενημερώνοντας και πάλι τον οδηγό μέσω των ανάλογων, προειδοποιητικών οπτικών σημάτων.

Παραχώρηση προτεραιότητας στις διασταυρώσεις
Τεχνολογία GM V2V: Το δικτυωμένο μέλλον

Είτε λόγω έλλειψης ορατότητας, είτε λόγω απροσεξίας των οδηγών, η παραβίαση προτεραιότητας στις διασταυρώσεις αποτελεί ένα από τα κυριότερα αίτια ατυχημάτων. Χάρη στην τεχνολογία V2V τα οχήματα αντιλαμβάνονται έγκαιρα το ένα το άλλο, πολύ πριν βρεθούν σε οπτική επαφή. Σε περίπτωση που οι οδηγοί δεν συμμορφωθούν με την υπάρχουσα σήμανση και κινούνται, χωρίς να κόψουν ταχύτητα, σε τροχιά σύγκρουσης, το σύστημα αναλαμβάνει αυτόματα να τους προειδοποιήσει, μέσω οπτικών και ηχητικών σημάτων. Εάν και πάλι δεν αντιδράσουν, τότε άμεσα θα αναλάβει μόνο του πρωτοβουλία, επεμβαίνοντας στα φρένα του ενός ή και των δύο οχημάτων, ανάλογα με την περίσταση!

Προειδοποίηση σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα
Τεχνολογία GM V2V: Το δικτυωμένο μέλλον

Ένα απότομο φρενάρισμα του προπορευόμενου οχήματος, αυτομάτως, θέτει σε δοκιμασία τα αντανακλαστικά των οδηγών που ακολουθούν, ενώ μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα επικίνδυνο όταν δεν τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας, σε περίπτωση κακών καιρικών συνθηκών, περιορισμένης ορατότητας ή κατά τη διάρκεια της νύχτας. Όλα τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με το σύστημα V2V μπορούν να αντιλαμβάνονται μία τέτοια κατάσταση σε απόσταση τουλάχιστον 300 μέτρων, ενημερώνοντας εγκαίρως τους οδηγούς τους. Αυτό ισχύει και σε περιπτώσεις που ένα ταχέως κινούμενο αυτοκίνητο κινείται στην ίδια λωρίδα με ένα πιο αργό προπορευόμενο. Εάν ο δεύτερος οδηγός δεν αλλάξει λωρίδα, ούτε και επιβραδύνει, ένα οπτικό σήμα, συνδυαζόμενο με κάποιους κραδασμούς που προέρχονται από τη βάση του καθίσματος του εφιστούν την προσοχή.

Συνεργασία με οχήματα εκτάκτου ανάγκης

Η διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης σε συνθήκες αυξημένης κίνησης είναι αρκετά προβληματική, καθώς αρκετοί οδηγοί δεν αντιλαμβάνονται έγκαιρα την παρουσία τους και, ως εκ τούτου, καθυστερούν να αντιδράσουν. Μέσω της τεχνολογίας V2V το ίδιο το αυτοκίνητο θα ενημερώνει άμεσα τον οδηγό για τη θέση και την πορεία των ασθενοφόρων, περιπολικών και πυροσβεστικών οχημάτων, μεταφέροντάς του επιπλέον πληροφορίες του στιλ «Κινηθείτε προς τα δεξιά» ή «Ανοίξτε δρόμο μεταξύ δεύτερης και τρίτης λωρίδας»!

Έλεγχος τυφλών σημείων/ αλλαγής λωρίδας Τεχνολογία GM V2V: Το δικτυωμένο μέλλον

Μια σημαντική λειτουργία του συστήματος V2V είναι αυτή της υποστήριξης αλλαγής λωρίδας. Όταν δύο αυτοκίνητα κινούνται παράλληλα, με μικρή απόσταση το ένα από το άλλο, ένα οπτικό σήμα κοντά στον ανάλογο πλευρικό καθρέφτη ενημερώνει προληπτικά τον προπορευόμενο οδηγό. Εάν τώρα αυτός δεν το αντιληφθεί ή το αγνοήσει και αποπειραθεί να περάσει στη λωρίδα του άλλου αυτοκινήτου, άμεσα το σήμα αρχίζει να αναβοσβήνει, ενώ ταυτόχρονα μία δόνηση στη δεξιά ή ανάλογα στην αριστερή πλευρά του καθίσματος του εφιστά την προσοχή.

Δημοσιευμένο στο περιοδικό Car & Driver (Τεύχος Απρίλιος 2007)

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close