ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Αναλύοντας το νέο Toyota Prius…

prius2009_dpl_190_09_tec

Πιέζοντας τον διακόπτη που θέτει σε λειτουργία την υβριδική διάταξη ενός Prius τίθενται σε λειτουργία πολύ περισσότερα συστήματα από ότι νομίζεις κανείς. Ας δούμε αναλυτικά μερικά από τα σημαντικότερα καθώς και τις αναβαθμίσεις που έχουν γίνει στη νέα γενιά…

H σημαντικότερη ίσως αλλαγή στο νέο Prius αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος HSD (Hybrid Synergy drive) του οποίου η απόδοση έχει αυξηθεί κατά 24% φτάνοντας τους 136 ίππους (από 110). Έτσι, οι επιδόσεις παρουσιάζονται σημαντικά βελτιωμένες με τα 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε 10,4” και την τελική να φτάνει τα 180 χλμ./ώρα. Η μέση τυποποιημένη κατανάλωση μειώθηκε στα 3,9 λίτρα/100 χλμ. αυξάνοντας την θεωρητική αυτονομία στα 1.150 χλμ. ενώ οι εκπομπές CO2 στα 89 γραμμ./χλμ. Οδηγώντας με σύνεση το νέο Prius η κατανάλωση μπορεί σχετικά εύκολα να διατηρηθεί στα περίπου 4,0-4,5 λίτρα/100 χλμ. Σημειώστε πως η διάθεση της 3ης γενιάς Prius στην ελληνική αγορά θα γίνει στα μέσα Ιουλίου με τιμές πώλησης που ξεκινούν από 26.650 €.

prius2009_dpl_188_09_tecΟ βενζινοκινητήρας του 1,5 λίτρου έχει αντικατασταθεί από μεγαλύτερο VVT-i χωρητικότητας 1.798 κ.εκ. που αποδίδει 98 ίππους και η ροπή του (142 Nm/4.000 σ.α.λ.) έχει βελτιωθεί κατά 30%. Εξακολουθεί να λειτουργεί σε κύκλο Atkinson ενώ την κατανάλωση βελτιώνει το νέο σύστημα επανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR ή Exhaust Gas recirculation). Σε έναν κινητήρα κύκλου Atkinson οι φάσεις συμπίεσης και εκτόνωσης δεν είναι «συμμετρικές» καθώς υπάρχει βραδυπορία στο κλείσιμο των βαλβίδων καθυστερώντας την συμπίεση. Άρα έχουμε μεγαλύτερη εκτόνωση -με μικρότερη συμπίεση- και η θερμοκρασία των καυσαερίων είναι μικρότερη σε σχέση με τους κινητήρες κύκλου Otto. Το σύστημα EGR αναλαμβάνει να επιστρέψει στο θάλαμο καύσης μέρος των καυσαερίων (από ένα ελεγχόμενο by pass αυλό που διακλαδώνεται με τον μεγαλύτερο της εξαγωγής) μειώνοντας την θερμοκρασία τους από τους 880 C στους 150 C.

prius2009_dpl_193_09_tecO ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη είναι σημαντικά μικρότερος σε μέγεθος και μεγαλύτερος σε ισχύ φτάνοντας τα 60 kW. Η αύξηση της ισχύος του προέρχεται από το διπλασιασμό του εύρους στροφών του (παράγει 207 Nm από τις 0-13.000 σ.α.λ.) καθώς και από την αλλαγή της σχέσης στο σύστημα μετάδοσης. Μπορεί να λειτουργεί παράλληλα με τον βενζινοκινητήρα ή ανεξάρτητα και, πλέον, δεν είναι υδρόψυκτος. Έως και 70 χλμ/ώρα και σε συνθήκες χαμηλού φορτίου το Prius μπορεί να εκκινήσει αμιγώς ως ηλεκτροκίνητο. Όταν ο οδηγός επιλέξει την κατάσταση EV το Prius κινείται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια για περίπου 2 χλμ. ακόμη και όταν η ταχύτητα του αυτοκινήτου ξεπερνά τα 50 χλμ/ώρα. Κατά την επιβράδυνση ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σαν γεννήτρια ανακτώντας την κινητική ενέργεια. Η γεννήτρια παράγει 42 kW και εκτός από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργεί ως start/stop σύστημα για τον βενζινοκινητήρα. Οι μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου των 200 V έχουν ισχύ 27 kW, 2kW περισσότερα από του προηγούμενου μοντέλου, και κατασκευάζονται από την Panasonic. Η αντλία νερού είναι ηλεκτρική μειώνοντας τις απώλειες ενώ το σύστημα κλιματισμού μπορεί να λειτουργεί κανονικά ακόμη και όταν ο βενζινοκινητήρας δεν λειτουργεί.

Σύμφωνα με έναν από τους μηχανικούς που συμμετείχαν στην εξέλιξη του νέου Prius, ένα από τα σημαντικότερα και πιο πολύπλοκα στοιχεία του συστήματος HSD είναι η μονάδα ελέγχου PCU (Power Control Unit) που το μέγεθος της είναι όσο μίας 12βολτης μπαταρίας αυτοκινήτου. Ζυγίζει 13,5 κιλά και μετατρέπει το συνεχές ρεύμα (DC) της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο (AC) ανεβάζοντας την τάση στα 650 V για να τροφοδοτηθεί ο ηλεκτροκινητήρας. Επίσης, λειτουργεί και ως μετασχηματιστής DC/DC μειώνοντας την τάση των 202 V της μπαταρίας στα 14 V για την λειτουργία δευτερευόντων συστημάτων. Αξίζει να σημειωθεί πως ο αεροδυναμικός του συντελεστής Cd έχει βελτιωθεί από 0,26 σε 0,25 ενώ τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED εξοικονομούν έως και 30% ηλεκτρικής ενέργειας.


Prius tips

  • Prius στα λατινικά σημαίνει «προηγούμαι». Για πρώτη φορά κυκλοφόρησε το 1997 στην Ιαπωνία και το 2000 στην Ευρώπη. Αυτή είναι η 3η γενιά του και κατασκευάζεται στο εργοστάσιο Tsutsumi.
  • Μέχρι τα τέλη του 2008 οι πωλήσεις του Prius έχουν ξεπεράσει τα 1,2 εκατομμύρια εκ των οποίων τα 130.000 κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
  • Το 2005 το Prius αναδείχτηκε αυτοκίνητο της χρονιάς ενώ το 2004 ως ο καλύτερος κινητήρας της χρονιάς.
  • Στόχος της Toyota μέχρι το 2020 είναι όλα τα μοντέλα της να είναι υβριδικά (μέχρι τότε πολλά θα έχουν αλλάξει, τώρα τι γίνεται).
  • Η έκδοση PHV (Plug-in Hybrid) βρίσκεται στο στάδιο εξέλιξης. Θα λανσαριστεί τον επόμενο χρόνο, θα διαθέτει μπαταρία μεγαλύτερης χωρητικότητας που θα επαναφορτίζεται και με σπιτικό ρεύμα ώστε το Prius να μπορεί να κινηθεί ως ηλεκτροκίνητο για περισσότερα από 10 χλμ.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button