Στροφή στην πράσινη αυτοκίνηση

greencar1

Η μεγάλη αύξηση της βενζίνης, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η περιβαλλοντολογική ευαισθησία, που έχει αρχίσει να καλλιεργείται στη συνείδηση του Έλληνα πολίτη, στρέφει αρκετούς στην «πράσινη» τεχνολογία, που έως κάποιον βαθμό είναι συνυφασμένη και με την οικονομία.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τη μετακίνηση, «πράσινα» οχήματα κυκλοφορούν πλέον στους δρόμους της ελληνικής επικράτειας και παρά το γεγονός ότι η διεισδυτικότητά τους ποικίλλει, γεγονός είναι ότι αυτού του είδους η τεχνολογία έχει μπει στη ζωή μας. Μάλιστα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν αποφασισμένες να κερδίσουν το στοίχημα της «πράσινης» μετακίνησης.

Υβριδικά

  • Tα υβριδικά αυτοκίνητα διαθέτουν δύο πηγές ενέργειας. Ως κύρια μορφή ενέργειας παραμένει ο βενζινοκινητήρας, ο οποίος, όμως, έχει τη βοήθεια ενός ηλεκτροκινητήρα. Η ηλεκτρική ενέργεια συσσωρεύεται σε μπαταρία λιθίου εξελιγμένης μορφής. Ο ηλεκτροκινητήρας μπαίνει σε λειτουργία σε ανηφόρες, σε μεγάλες επιταχύνσεις ή σε κίνηση στην πόλη και, κυρίως, όταν το αυτοκίνητο κινείται με θεωρητικά μικρές ταχύτητες. Το εξελιγμένο σύστημα ανακτά, με διάφορους τρόπους, τη χαμένη ενεργεία και την αποθηκεύει στις μπαταρίες.
  • Αυτό το σύστημα της υβριδοποίησης αποτελεί το μεγάλο «στοίχημα» των αυτοκινητοβιομηχανιών, που επενδύουν πάνω στη συγκεκριμένη «πράσινη» τεχνολογία. Αυτή, εκτός της οικονομίας περιορίζει πολύ χαμηλά την εκπομπή καυσαερίων. Σύμφωνα με μετρήσεις, η μέση κατανάλωση καυσίμου εντοπίζεται γύρω στα 4,5-5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Για να αποκτήσει κάποιος ένα υβριδικό αυτοκίνητο, θα πρέπει να δαπανήσει γύρω στα 20.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν και πιο εξελιγμένες πλατφόρμες, που ξεκινούν από τα 30.000 μέχρι και τα 70.000 ευρώ και παρέχουν μεγάλη πολυτέλεια και αρκετή δύναμη.
  • Το μεγάλο μειονέκτημα της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι ότι η ενέργεια εξαντλείται γρήγορα και η αυτονομία περιορίζεται μόλις σε λίγα χιλιόμετρα. Σύντομα θα είναι διαθέσιμα και τα plug-in Hybrids, τα οποία θα μπορούν να προσφέρουν περισσότερη αυτονομία και θα φορτίζονται ακόμη πιο γρήγορα και εύκολα από μια απλή ηλεκτρική πρίζα.

Υγραεριοκίνηση

  • Tο τελευταίο διάστημα, στην Ελλάδα η υγραεριοκίνηση γνωρίζει πολύ μεγάλη άνθιση. Ουσιαστικά, αποτελεί μια περιβαλλοντική πρόταση, που εκτός από τη μείωση των ρύπων συμβάλλει και στην εξοικονόμηση χρημάτων για όλους όσοι τη χρησιμοποιούν. Μετρήσεις εντοπίζουν το κέρδος στο 40%.
  • Τα αυτοκίνητα που έχουν υγραεριοκίνηση μπορούν να κινηθούν με δύο καύσιμα: τη βενζίνη και το υγραέριο, που προσφέρονται σε ένα δίκτυο, που σήμερα «αγγίζει» σχεδόν όλη την Ελλάδα, ενώ καθημερινά προστίθενται νέα βενζινάδικα. Στο αυτοκίνητο δεν γίνεται καμιά μετατροπή, παρά μόνο μπαίνουν επιπλέον μπεκ και εγκέφαλος. Η καύση του υγραερίου δεν αφήνει κατάλοιπα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κινητήρας να είναι ιδιαίτερα καθαρός, συμβάλλοντας σε μεγάλο βαθμό στη μακροζωία του. Παράλληλα, εντοπίζεται καλύτερη ροπή στις χαμηλές στροφές.

Φυσικό αέριο

  • Oυσιαστικά έχει τα ίδια χαρακτηριστικά και την ίδια λογική με την υγραεριοκίνηση. Η καύση του φυσικού αερίου δεν είναι τόσο καλή, όπως αυτή του υγραερίου, ενώ η μεγάλη διαφορά είναι ότι μπορεί να μπει και σε πετρελαιοκινητήρες. Και αυτό το σύστημα προσφέρει πολύ μεγάλη ασφάλεια και οικονομία, λόγω του χαμηλότερου κόστους του ανά λίτρο, σε σχέση με το αντίστοιχο της βενζίνης. Οι μειωμένες εκπομπές ρύπων και η περιορισμένη εκπομπή αιωρούμενων σωματιδίων συμβάλλουν στη φιλικότητα προς το περιβάλλον.

Μικρά αυτοκίνητα

  • Τους τελευταίους μήνες δεν έγινε απλά μόδα, αλλά επιτακτική ανάγκη η χρήση ενός αυτοκινήτου μικρού κυβισμού. Δεν είναι λίγοι αυτοί που πούλησαν ή κλείδωσαν τα μεγάλα ή πολυτελή αυτοκίνητά τους και κινούνται με τα λεγόμενα «μικρά». Τα τελευταία, λόγω των μικρών κινητήρων, αλλά και του μικρού τους όγκου, είναι βολικά για τις καθημερινές μετακινήσεις. Οι οδηγοί μπορούν να παρκάρουν εύκολα, σε μικρό χώρο, γεγονός που μειώνει την ώρα αναζήτησης πάρκινγκ, άρα μειώνει τη λειτουργία του κινητήρα και κατ’ επέκταση της αντίστοιχης εκπομπής ρύπων.

«Πράσινη» τεχνολογία

  • Η τεχνολογία «start/stop», τα ελαστικά χαμηλής τριβής, τα ελαφρύτερα υλικά που χρησιμοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, χωρίς να μειώνεται η ασφάλεια της καμπίνας και γενικότερα όλου του οχήματος, η ανάκτηση ενέργειας κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, η ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης, η βελτιωμένη αεροδυναμική σχεδίαση και το σύστημα SCR, που είναι ένα υγρό (ουρεία), το οποίο εγχέεται στην εξαγωγή της εξάτμισης και που μειώνει την εκπομπή των ρύπων στα πετρελαιοκίνητα, είναι οι πιο διαδεδομένες «πράσινες» λύσεις, που υιοθετούν οι κατασκευαστές συμβατικών αυτοκινήτων, δηλαδή των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.  Στους πετρελαιοκινητήρες υπάρχει και η τεχνολογία «common rail», που ελέγχει καλύτερα τα χαρακτηριστικά της καύσης μέσα στους κυλίνδρους, βελτιώνοντας την απόδοση, τις εκπομπές των ρύπων και την κατανάλωση.
  • Στους βενζινοκινητήρες, η κατανάλωση και οι εκπομπές μπορούν να μειωθούν μέσω της ηλεκτρο-υδραυλικής μεταβλητής ενεργοποίησης των βαλβίδων. Η σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας, που πετυχαίνουν αυτές οι τεχνολογίες, κυμαίνεται μεταξύ 12%-25% σε σχέση με ένα συμβατικό μοντέλο, που δεν διαθέτει παρόμοια συστήματα. Μια έξυπνη εφαρμογή είναι η τεχνολογία «BlueEfficiency» της Mercedes-Benz, η «EffcientDynamics» της BMW, οι κινητήρες Multiair της Fiat Auto κ.α.

Ηλεκτροκίνηση

  • Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα έχουν πολλά πλεονεκτήματα, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας και μια συστοιχία μπαταριών αντικαθιστούν πολλά εξαρτήματα που βρίσκονται στα συμβατικά και υβριδικά οχήματα. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν χρειάζεται αλλαγή λαδιών, έχει σχεδόν μηδενική συντήρηση, δεν έχει εξάτμιση, δεν έχει ρεζερβουάρ ή διάφορα συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου, ενώ ο μηχανισμός πρόωσης μπορεί να ενσωματωθεί στους τροχούς για μεγαλύτερη απόδοση και καλύτερη εκμετάλλευση χώρων.
  • Από την άλλη πλευρά, το μεγάλο κόστος των μπαταριών και η μικρή τους αυτονομία αποτελούν το μεγάλο πρόβλημα. Όμως, τα τελευταία χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για να μπορέσουν να λύσουν τα προβλήματα. Ένα από τα θετικά της ηλεκτροκίνησης είναι η ανυπαρξία θορύβου, που έχει θετική έκβαση για τους επιβάτες, κυρίως στα μακρινά ταξίδια (όσο τους επιτρέπει η αυτονομία τους.
  • Αυτό, πάντως, που χρειάζεται διερεύνηση είναι, αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τελικά, βελτιώνουν το κλίμα των πόλεων από την ηχορύπανση ή αν το γεγονός ότι οι αυξημένες ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια οδηγεί τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να δουλεύουν εντονότερα, με αποτέλεσμα να μολύνεται περισσότερο το περιβάλλον. Το σίγουρο είναι ότι η «επανάσταση» έχει ξεκινήσει και δεν θα σταματήσει, καθώς τα επόμενα χρόνια θα βρεθούν τρόποι φόρτισης γρηγορότεροι και οικονομικότεροι ως προς την ποιότητα των μπαταριών.

Υδρογόνο

  • Η υδρογονοκίνηση είναι ακόμη μια κατεύθυνση, που ερευνούν και εφαρμόζουν επίμονα κάποιοι κατασκευαστές. Ουσιαστικά είναι ένα όχημα κυψελών καυσίμου και έχει ρεζερβουάρ υδρογόνου αντί ρεζερβουάρ βενζίνης. Εναλλακτικά το υδρογόνο μπορεί να καταναλωθεί και σε κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στην κυψέλη καυσίμου, το υδρογόνο ενώνεται με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Η κυψέλη καυσίμου λειτουργεί περισσότερο ως ένας μικρός σταθμός ηλεκτρικής ενέργειας και όχι σαν μπαταρία. Ο ηλεκτρισμός δημιουργείται μέσα στο όχημα, χρησιμοποιώντας το υδρογόνο και το οξυγόνο της ατμόσφαιρας.
  • Σε αυτό δεν υπάρχουν εκπομπές ρύπων. Πρόκειται για ένα απόλυτα καθαρό σύστημα, που η μοναδική εκπομπή είναι αυτή του νερού, που παράγεται σαν υποπροϊόν της ηλεκτρικής ενέργειας. Μια συμπαγής και αποδοτική μπαταρία ιόντων λιθίου αποθηκεύει τον ηλεκτρισμό που παράγεται κατά το φρενάρισμα και την επιβράδυνση, μέσα από τη διαδικασία ανάκτησης της ενέργειας πέδησης. Η μπαταρία συνεργάζεται με τη συστοιχία κυψελών καυσίμου για τη λειτουργία του οχήματος. Το μεγαλύτερο εμπόδιο στην χρήση των κυψελών καυσίμου είναι το ανεπαρκές δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο, που θα πρέπει το συντομότερο να αναπτυχθεί για να «περπατήσει» η συγκεκριμένη τεχνολογία. Για την ώρα το Honda FCX Clarity είναι το πιο αξιόλογο fuel cell car που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από ένα συμβατικό.

Βιοκαύσιμα

  • Το πρόγραμμα OMNIVORE έχει στόχο να προωθήσει περαιτέρω την έρευνα γύρω από την τεχνολογία των επονομαζόμενων flex-fuels για την καλύτερη κατανόηση του περίπλοκου κύκλου ανάφλεξης των μιγμάτων αλκοολών- βενζίνης. Εκτιμάται ότι η χρήση αλκοολών μπορεί να αποδειχθεί μια ορατή λύση για την εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης και τη μετατροπή τους σε συστήματα πρόωσης, που θα εξουδετερώνουν τον άνθρακα.
  • Από τα πλεονεκτήματα των αλκοολών είναι οι πολύ καλές επιδόσεις. Το πιο ζηλευτό απ’ όλα είναι ότι τα καύσιμα που βασίζονται σε αλκοόλες μπορούν να παρασκευαστούν συνθετικά από το διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο βρίσκεται στην ατμόσφαιρα.
  • Ένα ακόμη ενθαρρυντικό στοιχείο στην εξέλιξη των συνθετικών καυσίμων είναι ο εξισορροπητικός τους ρόλος, όσον αφορά την καταπολέμηση των εκπομπών του CO2. Συγκεκριμένα, η μεθανόλη μπορεί να παραχθεί με τη σύνθεση διοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Το διοξείδιο του άνθρακα, που χρειάζεται για την παραγωγή της μεθανόλης, μπορεί να προέλθει από τις ποσότητες που βρίσκονται στην ατμόσφαιρα. Με αυτόν τον τρόπο, οι ποσότητες που ελκύονται από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, στην ουσία μηδενίζονται, καθώς χρησιμοποιούνται για την παραγωγή της μεθανόλης. Ωστόσο, κατά πολλούς όσα ευεγερτικά δημιουργεί η χρήση των βιοκαυσίμων τόσα αρνητικά μπορεί να έχει η υπερβολική κατανάλωση…
Πηγή: ΑΠΕ
Ετικέτες

caroto

Ένας για όλους και όλοι για το caroto.gr! Το προφίλ της ομάδας του μοναδικού site στο διαδίκτυο που εστιάζει στην τεχνολογία του αυτοκινήτου!

Σχόλια

  1. Δυστυχώς επί του παρόντος τα πράσινα αυτοκίνητα αποτελούν άξιο απόγονο των… πράσινων αλόγων!
    Στη καλύτερη των περιπτώσεων επιτυγχάνουν τη μεταφορά της ρύπανσης από το χώρο χρήσης του αυτοκινήτου στο χώρο της παραγωγής του και στο χώρο παραγωγής της ενέργειας που αυτό χρησιμοποιεί.

  2. Συμφωνώ με την προσέγγισή σου, φίλε «komitis». Αν και πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα οχήματα με υβριδικό κινητήρα είναι οικονομικά αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμου, βεβαίως όταν οδηγούνται με σχετικά προσεκτικό ρυθμό (άρα, εκπέμπουν και λιγότερους ρύπους).
    Ωστόσο, ας μην… πράττουμε αλόγως και ας μην τα θεωρούμε κάτι περισσότερο απ’ όσο είναι.
    Ας σκεφτόμαστε το εξής: Από τη στιγμή που το διοξείδιο του άνθρακα έχει γίνει Χρηματιστηριακό «προϊόν» και ανταλλάσσεται στην Παγκόσμια Αγορά (sic), θα δούμε πολλά ακόμα. Μια ματιά στην ετήσια ανταλλακτική αξία του CO2 το 2004 και μια αντίστοιχη σε αυτή του 2010 πραγματικά ζαλίζει!

  3. Κατά την άποψή μου δεν έχει περάσει στο κοινό (και αναφέρομαι σε γενική ενημέρωση, οχι στο caroto) η άποψη οτι η βέλτιστη οικολογικά λύση έχει ζευγάρια τεχνολογίας-χρήσης και δεν είναι μόνο η τεχνολογία που κάνει τη διαφορά.

    Και για να γίνω πιό σαφής παραθέτω δύο παραδείγματα καλής χρήσης:
    1. Υβριδικό που κινείται σε μικρές διαδρομές μερικών χιλιομέτρων, χαμηλών ταχυτήτων, εντός πόλης.
    2. Πετρελαιοκίνητο που κινείται σε ταξίδια δεκάδων χιλιομέτρων, μεσοϋψηλών ταχυτήτων, εκτός πόλης.

    Αντιστρέφοντας τη χρήση γίνονται τα πιό ρυπογόνα οχήματα:
    1. Ενα υβριδικό δεν μπορεί να κινηθεί με μεσοϋψηλές ταχύτητες, εκτός πόλης και για πολύ με τον ηλεκτροκινητήρα. Αυτό που μένει είναι να κουβαλάει το υψηλό βάρος των μπαταριών και ηλεκτροκινητήρα με αρνητικές επιπτώσεις σχεδόν παντού. Θυμάμαι το άρθρο που είχα διαβάσει για τα παράπονα των βουλευτών οτι τα υβριδικά που τους είχαν δοθεί καίνε στην εθνική τα διπλά από τα παλιά.
    2. Πετρελαιοκίνητο που κινείται σε μικρές διαδρομές μερικών χιλιομέτρων, χαμηλών ταχυτήτων, εντός πόλης δεν προλαβαίνει καν να ζεσταθεί. Η καταπληκτική κατανάλωση των 5 λίτρων /100 χλμ γίνεται 7-8-9, οι ρύποι είναι στο μέγιστο και αν αυτή είναι η μοναδική του χρήση το DPF θα χρειαστεί ξεμπούκωμα σε μεγαλύτερη διαδρομή / συνεργείο.

    Η άποψη των πολλών σχετικά με τα υβριδικά αποτυπώθηκε σε συζήτηση που είχα με ένα φίλο σχετικά με το θέμα οπου μου είπε οτι «δε χρειάζεται καύσιμο γιατί μαζεύει την ενέργεια από τα φρεναρίσματα και τις κατηφόρες.»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close