Η εξέλιξη του είδους…

volvo-ev

Ηλεκτρικό” ήταν το μήνυμα της φετινής έκθεσης αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης στην οποία εμφανίστηκαν κάθε λογής EV…

Της… ηλεκτροκίνησης έγινε φέτος στην γερμανική έκθεση από την οποία δεν έλειψαν και αρκετά υβριδικά. Η Audi παρουσίασε την ηλεκτρική εκδοχή του R8, η Peugeot το δικό της… iMiEV, η Mercedes την υβριδική S 400, την plug-in S 500 και την ηλεκτροκίνητη SLS, η ΒΜW το υβριδικό Vision, η Renault τέσσερα EV concept, η smart το ηλεκτρικό fortwo, η Nissan το Leaf και πολλά άλλα πρωτότυπα και μη που προϊδεάζουν για το μέλλον της αυτοκίνησης. Πολλοί θα αναρωτιούνται; Πότε θα μπούν όλα αυτά στην παραγωγή; Πότε θα εμφανιστούν φτηνά και πρακτικά EV στους δρόμους; Θα έχουν ικανοποιητική αυτονομία; Τι γίνεται με την εξέλιξη τους; Προς τα πού πηγαίνει το… πράμα;

li-ion-battery-renault_resizeΤο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουν τα EV είναι προφανώς ηλεκτροχημικό. Οι μπαταρίες νικελίου-υδριδίου ότι είχαν να δώσουν, το έδωσαν, και οι ειδικοί στρέφονται στις λιθίου-ιόντων. Οι οποίες, όμως, έχουν ένα σοβαρό πρόβλημα… συμπεριφοράς. Δεν τους αρέσει καθόλου, μα καθόλου, η συνεχής αυξομείωση της τάσης που μεταβάλει το φορτίο τους. Με απλά λόγια τα συνεχόμενα άδειασε/γέμισε. Όλη την τσαντίλα” τους την βγάζουν σε θερμότητα με τα πράγματα να γίνονται έως επικίνδυνα, όσο ο όγκος, το μέγεθος τους μεγαλώνει. Για αυτό οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους για να τις “καλμάρουν/κουλάρουν” π.χ. τις δροσίζουν με ανεμιστηράκια κ.α.

Στην καλύτερη περίπτωση οι σύγχρονες μπαταρίες λιθίου-ιόντων ζυγίζουν κάτι λιγότερο από 10 κιλά ανά kWh. Μερικά από τα πρώτα μικρά EV παραγωγής που θα δούμε στην παραγωγή έχουν τα σήματα της smart και της Mitsubishi και χωρητικότητα 16-20 kWh. Οι κατασκευαστές υποστηρίζουν πως η αυτονομία των μοντέλων τους ξεπερνά τα 100 χλμ. Μην ξεχνάτε, όμως, πως οι μετρήσεις είναι θεωρητικές και δεν ανταποκρίνονται σε κανονικές συνθήκες κίνησης (όπως συμβαίνει και με τα συμβατικά οχήματα). Η αλήθεια είναι πως όταν κινείσαι με σανιδωμένο το γκάζι οι μπαταρίες ξελιγώνονται πολύ γρήγορα. Οτιδήποτε αντλεί περισσότερη ενέργεια, τόσο πιο γρήγορα αδειάζουν οι μπαταρίες. Από ένα τρανζίστορ, έως ένα φακό, έως ένα τηλεκατευθυνόμενο, έως ένα EV…

Συνυπολογίστε το εξής. Σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο οι ανάγκες του ηλεκτρικού κυκλώματος ικανοποιούνται πρωτίστως από την γεννήτρια. Σε ένα EV όλο το βάρος (σύστημα φωτισμού, σύστημα κλιματισμού) πέφτει εξ ολοκλήρου στις μπαταρίες. Σήμερα οι μπαταρίες λιθίου π.χ. χωρητικότητας 20 kWh κοστίζουν κάτι λιγότερο από 20.000 ευρώ. Όταν τα EV θα είναι έτοιμα να μπουν στην μαζική παραγωγή το κόστος των μπαταριών θα πρέπει να πέσει στο 1/3. Άρα υπάρχουν δύο ζητούμενα: οι μπαταρίες θα πρέπει όχι μόνο να τριπλασιάσουν την απόδοση τους αλλά και να υποπολλαπλασιάσουν το κόστος τους.

Σχηματική αναπαράσταση της εξέλιξης του είδους. Από τους κινητήρες ΜΕΚ στα ήπια υβριδικά (mild)... από τα πλήρη υβριδικά (full) στα plug-in... και από εκεί στην αμιγώς ηλεκτροκίνηση και αργότερα στην ηλεκτροκίνηση

Μέχρι να γίνει κάτι τέτοιο προβλέπω πως έως το 2020 θα επικρατήσει η εξέλιξη του υβριδικού είδους. Ποια είναι αυτή; Η PHEV εκδοχή τους (Plug-in Hybrid Electric Vehicles ή PHEV)που θα δίνει τη δυνατότητα επαναφόρτισης του αυτοκινήτου από σπιτικό ρεύμα. Τα PHEV αποτελούν μία υπόθεση με νόημα και ακούγονται αποτελεσματικά. Και όσο βελτιώνεται η απόδοση των μπαταριών τόσο περισσότερο θα εξαπλώνονται. Για παράδειγμα βρίσκω καλή την ιδέα να οδηγώ ας πούμε ένα Toyota Auris, που ακόμη και όταν σανιδώνω το γκάζι, μπορώ να κινηθώ για περίπου 50 χλμ μόνο με ηλεκτρική ενέργεια. Όταν διανύω μεγάλες αποστάσεις και ξεμένω από ρεύμα τότε ας αναλάβει ο ΜΕΚ. Επιστρέφοντας σπίτι βάζω στην πρίζα την plug-in εκδοχή του Auris και το αφήνων να επαναφορτιστεί. Η Toyota δουλεύει πάνω στην PHEV εκδοχή του Prius ενώ μέχρι και η Mercedes-Benz παρουσίασε ανάλογη εκδοχή της S-Class, την S 500 PHEV που εξοπλίζεται με μπαταρίες λιθίου χωρητικότητας 10 kWh που επαναφορτίζουν σε 4,5 ώρες.

Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να εξαπλωθούν τα plug-in υβριδικά...Αναπόφευκτα τα PHEV κάποια στιγμή θα εξοπλίζονται με μπαταρίες που θα προσφέρουν σχετικά μεγάλη αυτονομία προσεγγίζοντας την σημερινή των συμβατικών. Τότε θα έχει φτάσει και το τέλος των υβριδικών τα οποία θα έχουν μετουσιωθεί πλήρως στα BEV (Battery-Electric Vehicles ή BEV). Τότε θα ξεκινήσει και η μετάβαση από τα μπαταριοκίνητα οχήματα στα υδρογονοκίνητα. Αν μάλιστα έχει επιλυθεί το πρόβλημα με την “πράσινη” και αποδοτική παραγωγή υδρογόνου τότε θα υπάρχουν δύο βασικά ερωτήματα: που θα καταναλώνεται το υδρογόνο; Σε κυψέλες που θα παράγουν ηλεκτρική ενέργεια ή σε ΜΕΚ; Το εν λόγω ζήτημα θα αναλύσει το caroto.gr προσεχώς…

Ξεχάστε το στροφόμετρο, ξεχάστε το δείκτη του ρεζερβουάρ. Ο μελλοντικός πίνακας οργάνων θα μετρά σε kW και kWh...Μερικά από τα πιο πρόσφατα BEV είναι το Ford Focus το οποίο έχει αναλάβει η Magna. Εξοπλίζεται με μπαταρίες λιθίου χωρητικότητας 23 kWh, ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 100 kW, η αυτονομία φτάνει τα 150 χλμ. και η τελική ταχύτητα τα 136 χλμ/ώρα. Σε οικιακό δίκτυο απαιτούνται 6-8 ώρες πλήρους επαναφόρτισης. Παρόμοια τεχνικά χαρακτηριστικά έχει το Volvo C30 BEV (θυμηθείτε πως η σουηδική εταιρία βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα του αμερικανικού ομίλου) που χρησιμοποιεί μπαταρίες της EnerDel (σημειώστε πως η αμερικανική εταιρία διευρύνει τα γραφεία της στην Ευρώπη) που παρουσιάστηκε στη Φρανκφούρτη.

Γεωπολιτικά ζητήματα…

ev2Η Toyota έχει πωλήσει μέχρι σήμερα περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα. Η VW δεν έχει πουλήσει ούτε ένα. Όπως γνωρίζετε το ίδιο ισχύει για όλους τους κατασκευαστές πέραν της Lexus και της Honda. Πλέον στο παιχνίδι μπαίνουν, έστω και αργά, όσοι παίζουν στην παρτίδα “2-mode” η οποία κράτησε τέσσερα χρόνια για να στηθεί/εξελιχθεί. Οι BMW, GM και Daimler αποκτούν υβριδικά μοντέλα ακόμη και σε mild version όπως είναι οι υβριδικές BMW 7 και Mercedes-Benz S-Class αλλά και σε full version όπως είναι η X6 και η ML-Hybrid. Το 2-mode κατασκευάστηκε για να χτυπήσει το HSD της Toyota. Ωστόσο, οι τελευταίες πληροφορίες λένε πως το 2-mode παραείναι ακριβό για τους κατασκευαστές που δηλώνουν απρόθυμοι να το εξελίξουν περαιτέρω. Και τι θα γίνει; Απλά θα το δούμε για περίπου μία τετραετία σε διάφορα… αυτοκινητάκια άνω των 80.000 ευρώ. Kαι μετά… πάπαλα.

Στη νότια Αμερική αναμένεται να μεταφερθεί το γεωπολιτικό παιχνίδια την επόμενη δεκαετία. Στην Χιλή και στην Αργεντινή βρίσκονται τα μεγαλύτερη κοιτάσματα λιθίου ενώ η Βολιβία κρατά τα χαρτιά της ανοιχτά ανεβάζοντας την ζήτηση και τις μετοχές της.Οι VW και Porsche διατείνονταν προ καιρού πως θα παρουσιάσουν τα υβριδικά Touareg και Cayenne στη φετινή έκθεση της Φρανκφούρτης. Ωστόσο, διάφορα τεχνικά προβλήματα τους πάνε πολύ πίσω τα σχέδια και θα τα δούμε τον επόμενο χρόνο στους δρόμους. Μήπως τελικά στην Toyota οι μηχανικοί είναι πολύ μπροστά;  Απ’ ότι φαίνεται…

Οι εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση τρέχουν πολύ γρήγορα. Τόσο γρήγορα που ακόμη και η κυβέρνηση της Ισλανδίας ανακοίνωσε πως η επένδυση της στην παραγωγή ενέργειας από το υδρογόνο ήταν μάλλον ανώριμη. Επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια το συμπέρασμα είναι πως οι Ισλανδοί κατέληξαν πως έκανα μεγάλη πατάτα (από εκείνες που αρέσουν στον καλοφαγά Bush που τα είχε κάνει πλακάκια με την Shell) με την πρόωρη επένδυση στο υδρογόνο. Πλέον, η Ισλανδία επενδύει ακόμη περισσότερο εκεί που όφειλε εξαρχής, στα τεράστια γεωθερμικά αποθέματα ενέργειας που κρύβει το υπέδαφος της χώρας τους. Από εκεί θα προέρχεται η ηλεκτρική ενέργεια που θα “ταΐζει” τα EV των Ισλανδών. Ήδη η Mitsubishi έχει στείλει για μερικές βόλτες το iMiEV. Ακόμη και ινδικά REVA τεστάρονται εκεί…

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Ένα σχόλιο

  1. Το Α και το Ω της ηλεκτροκίνησης είναι η αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο χρόνος φόρτισης, η ποσότητα της αποθηκευμένης ενέργειας και η ικανότητα βαθειάς εκφόρτισης ενίοτε με μεγάλα ρεύματα.
    Κάθε ένα από τα παραπάνω θέτει δικούς του περιορισμούς στην τεχνολογία των συσσωρευτών η οποία και απέχει ακόμα πολύ από το να προσφέρει επαρκείς λύσεις αυτοκίνησης. Αυτό επιβεβαιώνεται από την ύπαρξη των υβριδικών οπου όταν η λύση ηλεκτρισμός τελειώσει αναλαμβάνει η παράδοση-μονόδρομος της ΜΕΚ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close