ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Alfa Romeo TCT, που πήγε το Selespeed; [vid]

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-1

Αναλύουμε το κιβώτιο TCT και διαπιστώνουμε πόσο πιο γρήγορο μπορεί να γίνει ένα μηχανικό κιβώτιο από το καλύτερο κλασικό αυτόματο όταν υπάρχουν δύο συμπλέκτες και καλός ηλεκτρονικός έλεγχος…

alfa-tct-11«Με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT ( Twin Clutch Technology) μπορείς να πεις με βεβαιότητα πως το Fiat Gruppο απέκτησε πλέον ένα αυτόματο κιβώτιο που λειτουργεί πραγματικά γρήγορα και ομαλά ρίχνοντας μαύρη πέτρα στα αυτοματοποιημένα μηχανικά Selespeed». Ευσταθεί η παραπάνω άποψη; Και ναι, και όχι! Ναι για την σαφώς πιο προηγμένη λειτουργία του TCT η οποία όμως βασίζεται σε αυτή των MTA (Mechanical Trasmission Automatized). Οι αλλαγές των σχέσεων πραγματοποιούνται ηλεκτροϋδραυλικά αλλά εδώ δεν υπάρχει ένας αλλά δύο συμπλέκτες (όπως στους πρωτεργάτες της VW με το DSG). Το TCT δεν προέρχεται αυτούσιο από κάποιον προμηθευτή καθώς έχει συναρμολογηθεί και εξελιχθεί από το τμήμα FPT (Fiat Powertrain Technologies) κάνοντας χρήση εξαρτημάτων (π.χ. οι δίσκοι είναι της LUK).

Το σύστημα…

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-7Το σύστημα περιλαμβάνει μία μηχανική μετάδοση με δύο ξηρούς δίσκους συμπλέκτη και μηχανικό σαζμάν που συγχρονίζονται και κινούνται από έναν ηλεκτροϋδραυλικό μηχανισμό (ρομπότ, εξού και ο χαρακτηρισμός ρομποτικού κιβωτίου). Το TCT εξασφαλίζει μεγάλη οικονομία καυσίμου όχι μόνο απέναντι στα κλασικά με μετατροπέα ροπής αλλά ακόμη και στα διπλού συμπλέκτη με υγρούς συμπλέκτες (wet-DCT) ενώ διαθέτει δύο λειτουργίες: την ημιαυτόματη μέσω του επιλογέα ή των paddles στο τιμόνι και την αυτόματη (ανάλογα με το πρόγραμμα D.N.A.).

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-2O ηλεκτροϋδραυλικός μηχανισμός είναι μονταρισμένος στο κιβώτιο του σαζμάν και διαχειρίζεται την εμπλοκή των σχέσεων και την εντολή ανοίγματος/κλεισίματος των συμπλεκτών. Αποτελείται από πέντε βαλβίδες όπου μία αντλία και ένας συσσωρευτής παρέχουν την υδραυλική ισχύ. Η ηλεκτρονική μονάδα διαχειρίζεται την κάθε αλλαγή ελέγχοντας τους συμπλέκτες, το σαζμάν, την ροπή του κινητήρα κ.α. To TCT διαθέτει 6 συγχρονισμένες σχέσεις, αποτελείται από 3 άξονες με μεταφορά μέγιστης ροπής 350 Nm, περιβάλλεται σε δύο αλουμινένια καβούκια και προορίζεται για εγκάρσια τοποθέτηση σε βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα μοντέλα με την κίνηση στον εμπρός άξονα.

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-5Το κιτ των συμπλεκτών είναι της LUK. Αποτελείται από ένα σώμα που περιλαμβάνει τους δύο δίσκους, τους μηχανισμούς συγκράτησης, το πλατό και τα ελατήρια. Σημειώστε πως στην περίπτωση αντικατάστασης αλλάζουν και οι δύο συμπλέκτες μαζί (ο κατασκευαστής ισχυρίζεται πως η αντοχή τους μπορεί να διαρκέσει όσο και η ζωή ενός κινητήρα!). Για την εκτέλεση κάθε ταχύτητας ο ρομποτικός μηχανισμός χρησιμοποιεί τέσσερις άξονες που καταλήγουν σε τέσσερις φουρκέτες. Οι άξονες είναι τοποθετημένοι σε ζεύγη όπου ένα ζεύγος ελέγχει την εισαγωγή των σχέσεων στον πάνω δευτερεύοντα άξονα και το άλλο ζεύγος αυτές που βρίσκονται στον κάτω δευτερεύοντα άξονα.

Τρόπος λειτουργίας…

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-6

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-4Ουσιαστικά ο πρωτεύων άξονας (εισόδου) αποτελείται από δύο άξονες(ο εξωτερικός και ο εσωτερικός) που είναι ομοαξονικά μεταξύ τους τοποθετημένα. Ο εξωτερικός αποτελείται από ένα μέρος ενώ ο εσωτερικός έχει ραβδωτό προφίλ για τη σύμπλεξη των οδηγών-γραναζιών (των μονών σχέσεων). Την μετάδοση της ροπής στον πρωτεύων αναλαμβάνουν δύο ξηροί συμπλέκτες (ο Κ2 στον εξωτερικό για σύμπλεξη ζυγών, ο Κ1 στον εσωτερικό για σύμπλεξη μονών) των οποίων η ενεργοποίηση γίνεται από δύο ξεχωριστούς υδραυλικούς ενεργοποιητές (ένας κάτω από το σαζμάν για τις μονές σχέσεις και ένας δεύτερος για τις ζυγές).

alfa-romeo-tct-twin-clutch-technology-3Για να μεταφερθεί η ροπή θα πρέπει να είναι συμπλεγμένο ένα ζεύγος γραναζιών κάθε φορά εξού και οι δύο συμπλέκτες. Έτσι, όταν ο Κ1 είναι κλειστός τότε έχουμε σύμπλεξη ενός ζεύγος με μονή σχέση ενώ ο Κ2 είναι ανοιχτός ώστε να μην περνά η κίνηση στο άλλο ζεύγος. Οι δύο συμπλέκτες δεν μπερδεύονται ποτέ μεταξύ τους και η κατασκευή τους είναι τέτοια έτσι ώστε να λειτουργούν εναλλασσόμενα (όταν ο ένας είναι κλειστός ο άλλος είναι ανοιχτός). Οι δύο δίσκοι του συμπλέκτη Κ1 και K2 δεν πιέζονται πάνω στο βολάν διπλής μάζας πάνω στις επιφάνειες ενδιάμεσου βολάν που βρίσκεται μεταξύ των δύο δίσκων. Από τη μία πλευρά εμπλέκεται ο συμπλέκτης των μονών ταχυτήτων (Κ1) και από την άλλη των ζυγών (Κ2).            Πηγή: Magneti Marelli

Παρακολουθείστε τη λειτουργία του TCT…

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close