Η εταιρία λιπαντικών Shell δίνει μερικές χρήσιμες συμβουλές για την συντήρηση του αυτοκινήτου σας…
Στάθμη λιπαντικού και άλλων υγρών
Πώς θα καταλάβω ότι πρέπει να αλλάξω λιπαντικά; Δεν χρειάζεται πάντα να αλλάζετε ολόκληρη την ποσότητα λιπαντικού του αυτοκινήτου, καθώς μερικές φορές χρειάζεται να συμπληρώσετε μόνο την ποσότητα που λείπει, προκειμένου το αυτοκίνητό σας να συνεχίσει να λειτουργεί ομαλά. Όταν χρειαστεί να αλλάξετε το λιπαντικό, μπορείτε να το κάνετε μόνοι σας, καθώς η διαδικασία αυτή δεν απαιτεί πολύ χρόνο και είναι αρκετά απλή εάν έχετε στη διάθεσή σας τα κατάλληλα εργαλεία. Διαφορετικά, επικοινωνήστε με το συνεργείο της περιοχής σας για να γίνει εκεί η αλλαγή.
Έλεγχος της στάθμης και της όψης του λιπαντικού
Όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε επίπεδη επιφάνεια και κατά προτίμηση ενώ ο κινητήρας είναι ακόμα ζεστός, ελέγξτε τη στάθμη του λιπαντικού χρησιμοποιώντας το δείκτη στάθμης λιπαντικού. Στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου αναφέρεται το σημείο όπου βρίσκεται ο δείκτης στάθμης λιπαντικού, αλλά στα περισσότερα οχήματα μπορείτε να τον αναγνωρίσετε εύκολα από τη χρωματιστή λαβή του (εικ. 1).
Βεβαιωθείτε ότι η στάθμη βρίσκεται ανάμεσα στην ελάχιστη και τη μέγιστη ένδειξη του δείκτη στάθμης λιπαντικού (εικ. 2). Εάν η στάθμη βρίσκεται κάτω από τη μέγιστη ένδειξη, συμπληρώστε με τον κατάλληλο τύπο λιπαντικού Shell Helix (εικ. 3).
Όταν η στάθμη λιπαντικού είναι κάτω από την ελάχιστη ένδειξη, υπολογίστε πόσα χιλιόμετρα έχετε διανύσει από την τελευταία φορά που αλλάξατε λιπαντικό. Εάν δεν είστε βέβαιοι ή δεν το γνωρίζετε, συνιστάται να αλλάξετε ολόκληρη την ποσότητα του λιπαντικού. Εάν τα χιλιόμετρα που διανύσατε είναι μεταξύ 4.000 και 15.000, αρκεί μόνο να συμπληρώσετε την απαιτούμενη ποσότητα του λιπαντικού. Αν τα χιλιόμετρα είναι περισσότερα από 15.000, πρέπει να αλλάξετε το λιπαντικό εξ ολοκλήρου.
Εάν έχετε διανύσει λιγότερα από 4.000 χλμ. από την τελευταία αλλαγή και η στάθμη λιπαντικού είναι χαμηλή, ενδέχεται να υπάρχει κάποιο τεχνικό πρόβλημα. Συμπληρώστε την απαιτούμενη ποσότητα λαδιού και αρχίστε να ελέγχετε τη στάθμη σε εβδομαδιαία βάση ή επικοινωνήστε με το συνεργείο σας για περισσότερες συμβουλές.
Εάν το λάδι είναι πολύ μαύρο, πρέπει να το αλλάξετε – ζητήστε από τον υπάλληλο του συνεργείου σας να χρησιμοποιήσει τον κατάλληλο τύπο λιπαντικού Shell Helix. Εάν το λιπαντικό είναι σκούρο καφέ αλλά διαφανές, θα χρειαστεί να το αλλάξετε σύντομα, ενώ εάν είναι ανοιχτό καφέ δεν χρειάζεται αλλαγή. Εάν το λιπαντικό περιέχει λευκούς κόκκους, σημαίνει ότι το ψυκτικό υγρό αναμιγνύεται με το λιπαντικό του κινητήρα λόγω προβλήματος στο εσωτερικό του κινητήρα. Το αυτοκίνητό σας θα πρέπει να ελεγχθεί από κάποιον ειδικό.
Πώς να αλλάζετε λιπαντικά μόνοι σας
Το να αλλάξετε μόνοι σας το λιπαντικού του αυτοκινήτου είναι πολύ πιο εύκολο απ’ όσο ακούγεται και, επιπλέον, εξοικονομείτε χρήματα. Η διαδικασία δεν διαρκεί περισσότερο από 45 λεπτά συνολικά. Απλώς, βεβαιωθείτε ότι ακολουθείτε τις ειδικές υποδείξεις και οδηγίες ασφάλειας του κατασκευαστή.
Πρώτον, επιλέξτε τον κατάλληλο τύπο λιπαντικού για το αυτοκίνητό σας από τη σειρά Shell Helix και βεβαιωθείτε ότι έχετε τα απαραίτητα εργαλεία.
Θα χρειαστείτε:
- Λιπαντικό κινητήρα Shell Helix (4 ή 5 λίτρα – ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου)
- Νέο φίλτρο λαδιού – ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου
- Γυαλιά ασφαλείας και λαστιχένια γάντια
- Πλαστικό δοχείο και χωνί
- Γρύλο και τρίποδο
- Κλειδί για την τάπα λιπαντικού
- Χαρτί καθαρισμού και ένα κομμάτι πανί
- Κλειδί για το φίλτρο λαδιού
Τι πρέπει να κάνετε:
- Το αυτοκίνητο πρέπει να βρίσκεται σε επίπεδη επιφάνεια, να έχετε τραβήξει το χειρόφρενο και να έχετε σβήσει τον κινητήρα. Εάν χρειαστείτε χώρο κάτω από το αυτοκίνητο, ανυψώστε το με το γρύλο και χρησιμοποιήστε το τρίποδο για να στηρίξετε το όχημα. Οι γρύλοι είναι πολύ ασταθείς και γι’ αυτό δεν πρέπει ποτέ να μπαίνετε κάτω από το αυτοκίνητο εάν δεν έχετε τοποθετήσει το τρίποδο.
- Άνοιγμα του πώματος πλήρωσης λιπαντικούΕντοπίστε το πώμα πλήρωσης λαδιού (ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης για να δείτε πού βρίσκεται) και ξεβιδώστε το. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι εάν δεν εισέλθει αέρας εμποδίζεται η αποστράγγιση του λαδιού.
- Εντοπισμός της τάπας αποστράγγισης λιπαντικούΜπείτε κάτω από το αυτοκίνητο και εντοπίστε την τάπα αποστράγγισης λιπαντικού . Είναι μία μεμονωμένη βίδα στο κάτω μέρος του κάρτερ.
- Τοποθέτηση του δοχείουΤοποθετήστε ένα δοχείο κάτω από την τάπα αποστράγγισης λιπαντικού και ξεβιδώστε την προσεκτικά, ώστε να μην πέσει μέσα στο δοχείο. Μην αγγίζετε το λιπαντικό – μπορεί να είναι καυτό.
- Αποστραγγίστε το παλαιό λιπαντικόΑφήστε το λιπαντικό να στραγγίξει. Αυτή η διαδικασία ενδέχεται να διαρκέσει αρκετά λεπτά.
- Εντοπισμός του φίλτρου λιπαντικού Ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου σας, για να εντοπίσετε το παλαιό φίλτρο λιπαντικού. Θα πρέπει να είναι ίδιο με το φίλτρο με το οποίο θα το αντικαταστήσετε.
- Αφαιρέστε το παλαιό φίλτρο λιπαντικούΣτρέψτε το κλειδί του φίλτρου προς τα αριστερά για να ξεσφίξετε το φίλτρο λιπαντικού . Ενδέχεται το φίλτρο να είναι γεμάτο λιπαντικό και γι’ αυτό προσέξτε να μην το χύσετε.
- Προετοιμασία του νέου φίλτρουΚαθαρίστε την έδρα του φίλτρου που βρίσκεται στον κινητήρα και απλώστε μικρή ποσότητα λιπαντικού στο ελαστικό παρέμβυσμα του νέου φίλτρου.
- Εγκατάσταση του νέου φίλτρουΒιδώστε προσεκτικά με το χέρι σας το νέο φίλτρο στη θέση του και βεβαιωθείτε ότι δεν το έχετε σφίξει υπερβολικά. Βιδώστε πάλι την τάπα αποστράγγισης λιπαντικού και σφίξτε την με το κλειδί.
- Συμπλήρωση λιαπαντικού Χρησιμοποιώντας το χωνί, γεμίστε προσεκτικά τον κινητήρα με Shell Helix, προσέχοντας να μην χυθεί. Μετρήστε τη στάθμη λιπαντικού με το δείκτη στάθμης λιπαντικού μετά από κάθε δύο λίτρα.
- Έλεγχος για τη σωστή στάθμη λιπαντικού Μόλις το λάδι φτάσει στη σωστή στάθμη, τοποθετήστε το πώμα του στομίου πλήρωσης λιπαντικού στη θέση του. Ανάψτε τον κινητήρα για δέκα λεπτά και, έπειτα, σβήστε τον πάλι. Ελέγξτε άλλη μία φορά τη στάθμη λιπαντικού με το δείκτη στάθμης λιπαντικού – εάν η στάθμη είναι χαμηλή, προσθέστε λιπαντικό
- ΚαθαρισμόςΚαθαρίστε το λιπαντικό που έχει χυθεί στον κινητήρα και ελέγξτε εάν υπάρχει διαρροή από την τάπα αποστράγγισης.
- Σωστή απόρριψη του παλαιού λιπαντικού και του φίλτρου
- Το λιπαντικό που έχει χρησιμοποιηθεί είναι ιδιαίτερα τοξικό και δεν πρέπει ποτέ να απορρίπτεται μαζί με τα οικιακά απόβλητα. Είναι παράνομο να αδειάζετε το χρησιμοποιημένο λιπαντικό στο αποχετευτικό δίκτυο. Διασφαλίστε ότι απορρίπτετε με ασφάλεια το χρησιμοποιημένο λιπαντικό.
Στάθμη υγρού μπαταρίας
Εντοπίστε την μπαταρία και ελέγξτε την όψη της. Πρέπει να είναι καθαρή, κυρίως γύρω από τους ακροδέκτες (εικ. 4). Ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου σας, για να μάθετε πώς να ελέγχετε και να συμπληρώνετε την ποσότητα του υγρού της μπαταρίας. Εάν διαθέτετε μπαταρία κλειστού τύπου, αυτός ο έλεγχος δεν είναι απαραίτητος. Εάν πρέπει να συμπληρώσετε υγρό στη μπαταρία, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί, διότι περιέχει θειικό οξύ και δεν πρέπει να πέσει υγρό πάνω σας ή στο αμάξωμα του αυτοκινήτου.
Στάθμη άλλων υγρών
Ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου για να μάθετε πώς να ελέγχετε και να συμπληρώνετε τα υγρά της μπαταρίας και των φρένων (εικ. 5), καθώς και το αντιψυκτικό υγρό του κινητήρα (εικ. 6). Ο τακτικός έλεγχος της στάθμης αυτών των υγρών μπορεί να μην αλλάζει την εμφάνιση του αυτοκινήτου σας, αλλά αποτελεί μια διαδικασία που το ανανεώνει.
Παρατηρώντας τις ενδείξεις
Όψη. Ένας νέος θόρυβος, μια διαρροή ή μια οσμή μπορεί να αποτελούν ένδειξη κάποιου προβλήματος του αυτοκινήτου σας. Μάθετε τι μπορεί να σημαίνουν αυτές οι ενδείξεις.
Καπνός. Εάν βγαίνει καπνός από την εξάτμιση, παρατηρήστε εάν είναι μαύρος, γαλάζιος ή λευκός. Εάν ο καπνός εμφανίζεται μόνον όταν το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει, ζητήστε από κάποιον φίλο να σας ακολουθήσει με το αυτοκίνητό του και να σας περιγράψει τον καπνό. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα αποσπάται η προσοχή σας κατά τη οδήγηση.
Ο μαύρος καπνός (εικ. 1) προκαλείται από την καύση καταλοίπων καυσίμου στην εξάτμιση. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε εσφαλμένη ρύθμιση του καρμπιρατέρ (ή των μπεκ ψεκασμού καυσίμου, εάν υπάρχουν) ή σε φραγμένο φίλτρο αέρα. Εάν ο μαύρος καπνός βγαίνει μόνο το πρωί, μόλις θέσετε σε λειτουργία τον κινητήρα, πιθανόν να χρειάζονται ρύθμιση το τσοκ ή η μονάδα εμπλουτισμού καυσίμου του συστήματος ψεκασμού. Το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της περιοχής σας θα εντοπίσει το πρόβλημα και θα το επισκευάσει.
Ο γαλάζιος καπνός σημαίνει ότι καίγεται το λάδι (εικ. 2). Δυστυχώς, όταν εμφανίζεται συνεχώς γαλάζιος καπνός η επισκευή θα κοστίσει περισσότερο, καθώς σημαίνει ότι έχουν καταστραφεί οι δακτύλιοι του εμβόλου ή τα χιτώνια του κυλίνδρου. Εάν βλέπετε μόνο μια μικρή τούφα καπνού το πρωί, τότε το πρόβλημα οφείλεται στους φθαρμένους οδηγούς βαλβίδας ή στις φθαρμένες τσιμούχες των οδηγών των βαλβίδων. Αυτό το πρόβλημα δεν είναι τόσο σοβαρό, αλλά χρειάζεται άμεση επίλυση από το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της περιοχής σας.
Ο λευκός καπνός (εικ. 3) ενδέχεται να οφείλεται σε διαρροή του ψυκτικού ή του αντιπηκτικού υγρού ή στο ότι αυτά τα υγρά εισέρχονται στο θάλαμο καύσης και καίγονται. Οι πιο συνηθισμένες αιτίες του προβλήματος είναι η καμένη φλάντζα της κεφαλής, κάποιο ρήγμα στην κεφαλή ή τα κατεστραμμένα χιτώνια των κυλίνδρων, αλλά θα πρέπει να συμβουλευτείτε πρώτα το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της περιοχής σας πριν κάνετε οποιαδήποτε επισκευή.
Διαρροές
Η παρατήρηση του αυτοκίνητου σας όταν το πλησιάζετε και ο έλεγχος από τους καθρέφτες κατά την οδήγηση μπορούν να σας δώσουν την πρώτη ένδειξη για κάποιο πρόβλημα στο αυτοκίνητό σας. Εάν δεν είστε σίγουροι ότι μπορείτε να αναγνωρίσετε ή να επιδιορθώσετε το πρόβλημα, απευθυνθείτε στην εξουσιοδοτημένο συνεργείο της περιοχής σας και αναφέρετε τις παρατηρήσεις σας. Θα πρέπει να δώσετε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες, ώστε να εντοπιστεί το πρόβλημα το συντομότερο δυνατό.
Εάν διαπιστώσατε κάποια διαρροή, σημειώστε εάν το αυτοκίνητο ήταν σταθμευμένο σε επικλινές έδαφος, σε ποιο σημείο κάτω από το όχημα παρατηρήσατε τη διαρροή και τι χρώμα είχε το υγρό. Για παράδειγμα, το πράσινο υγρό κάτω από το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου ενδέχεται να σημαίνει ότι υπάρχει διαρροή ψυκτικού υγρού. Ελέγξτε το δείκτη θερμοκρασίας για να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει υπερθερμανθεί το αυτοκίνητο και ζητήστε από το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της περιοχής σας να εντοπίσει και να επιδιορθώσει τη διαρροή.
Οσμή
Οι ασυνήθιστες οσμές στο αυτοκίνητο μπορεί να προέρχονται από το μπροστινό σας αυτοκίνητο ή να εμφανίζονται όταν περνάτε μπροστά από κάποιο εργοστάσιο, αλλά εάν η οσμή επιμένει ενδέχεται να προέρχεται από το ίδιο το αυτοκίνητο. Όταν περιγράφετε την οσμή προσπαθείστε να θυμηθείτε αν ήταν:
- γλυκιά (πιθανότατα οφείλεται στην καύση του ψυκτικού υγρού του κινητήρα)
- έντονη, σαν καμένο πλαστικό (πιθανότατα οφείλεται σε βλάβη στο ηλεκτρικό κύκλωμα)
- σαν καμένο ελαστικό (πιθανότατα οφείλεται σε υπερθέρμανση των φρένων ή του συμπλέκτη).
Όποια κι αν είναι η αιτία, συζητήστε το πρόβλημα με το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της περιοχής σας.
Θόρυβος
Ένα αυτοκίνητο μπορεί να κάνει διάφορους θορύβους, από κτύπους και τριγμούς μέχρι τριξίματα, “στριγκλίσματα” και συριγμούς. Προσπαθήστε να βρείτε μια λέξη για να περιγράψετε τον θόρυβο που ακούτε και αναφέρετε εάν ο ήχος είναι περιοδικός ή συνεχής. Εάν είναι περιοδικός, παρατηρήστε εάν ακούγεται είτε όταν ο κινητήρας είναι ζεστός ή κρύος, είτε όταν επιταχύνετε ή οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα και αν συγχρόνως υπάρχουν ασυνήθιστες ενδείξεις από τα όργανα του αυτοκινήτου. Το συνεργείο σας θα εκτιμήσει τις τυχόν πρόσθετες πληροφορίες, που βοηθούν να συντομεύσει ο χρόνος που θα απαιτηθεί για την επίλυση του προβλήματος.