NEA

BMW Zagato Coupé [concept]

bmw-z4-zagato-coupe-32

Μία ακόμα εντυπωσιακή παγκόσμια πρεμιέρα συνέδεσε και φέτος το όνομά της με την Concorso d’Eleganza Villa d’Este, μία έκθεση που, κατά παράδοση, αποτελεί τόπο συνάντησης των μεγαλύτερων κατασκευαστών αμαξωμάτων της βιομηχανίας.

Η Zagato συνεργάστηκε στη δημιουργία ενός coupé με κορυφαία πρότυπα φινέτσας και ποιότητας κατασκευής μέσα από τη συγχώνευση του σχεδιαστικού DNA των δύο εταιριών δημιουργήθηκε κάτι ιδιαίτερο. Το μοναδικό μοντέλο είναι το προϊόν πολλών ωρών ενασχόλησης μιας έμπειρης ομάδας ειδικών και δίνει νέα πνοή στην παράδοση των coachbuilders.

Η Concorso d’Eleganza Villa d’Este ήταν ιδανική για μία τέτοια πρεμιέρα αφού θεωρείται από τις κορυφαίες εκθέσεις κλασικών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Τα οχήματα που εκτίθεται στις όχθες της Λίμνης Κόμο είναι ειδικά επιλεγμένα, ο αριθμός συμμετοχών περιορισμένος και το φυσικό περιβάλλον ασύγκριτο. Το Concorso ξεκίνησε σαν μία συνάντηση coachbuilders οι οποίοι εκθέτουν μοναδικές χειροποίητες δημιουργίες και η BMW Zagato Coupé δεν απέχει και πολύ από αυτή την παράδοση.

Έτοιμη για το δρόμο.

Οι δύο εταίροι βασίστηκαν σε μία ρεαλιστική και εφαρμοσμένη μέθοδο για τη δημιουργία της BMW Zagato Coupé. «Η Zagato ανέκαθεν προσέφερε στους πελάτες της απόλυτα λειτουργικά αυτοκίνητα τα οποία μπορούν να κυκλοφορούν στο δρόμο ή στην αγωνιστική πίστα χωρίς πρόσθετες παρεμβάσεις  – και η BMW Zagato Coupé ακολουθεί το ίδιο πρότυπο» σχολιάζει ο Dr Andrea Zagato, εκπρόσωπος τρίτης γενιάς της οικογένειας που ηγείται της εταιρίας. Γι’ αυτό, το αυτοκίνητο είναι καταχωρημένο για χρήση στους δρόμους όλου του κόσμου έχοντας όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις.

Και οι δύο εταίροι κουβαλάνε πλούσια κληρονομιά, ενώ μοιράζονται ένα κοινό πάθος για τα αυτοκίνητα που χρονολογείται πάνω από 80 χρόνια. Επιπλέον, ο Adrian van Hooydonk, Ανώτερος Αντιπρόεδρος της BMW Group Design, και ο Andrea Zagato εκτιμούν ο ένας τη δουλειά του άλλου: πράγματι ο Zagato έλαβε το περίοπτο Concorso d’Eleganza Design Award τις χρονιές 2010 και 2011.

Ωστόσο, αυτή η συνεργασία δεν περιορίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό. Ο επικεφαλής σχεδίασης της Zagato Norihiko Harada και ο van Hooydonk είναι φίλοι εδώ και πολλά χρόνια, γι αυτό και όταν ο Andrea Zagato πρότεινε συνεργασία, πολύ σύντομα αποφασίστηκε η δημιουργία ενός μοντέλου στη Zagato που θα ενσαρκώνει το πάθος δύο εταιριών για το αυτοκίνητο.

BMW και ιταλικό ντιζάιν.

Μετά τη δημιουργία της πρώτης BMW με Ιταλική φιλοσοφία αμαξώματος το 1939, ενός coupé βασισμένου στη BMW 328 για χρήση στην επόμενη αγωνιστική σεζόν και ειδικότερα στο Mille Miglia (όπου θριάμβευσε το 1940), η BMW επέστρεψε στο Μιλάνο το 1954 για να αγοράσει από τον Renzo Rivolta, ιδρυτή του ISO, σχέδια, άδεια και τα απαραίτητα εργαλεία για την παραγωγή της θρυλικής Isetta.

Σχεδόν εξήντα χρόνια αργότερα, η BMW είχε την ευκαιρία να ανανεώσει τη σχέση της με την οικογένεια Rivolta. Συγκεκριμένα, η Marella Rivolta, σύζυγος του Andrea Zagato είναι Art Director στη Zagato και υπεύθυνη για το σαλόνι και τα χρώματα της BMW Coupé Zagato. Από τα χέρια των Ιταλών σχεδιαστών προήλθαν επίσης οι εντυπωσιακές BMW 3200 Michelotti Vignale (1959), BMW 700 (1959), BMW 3200 CS Bertone (1962) και BMW M1 (1978) – οι οποίες παραμένουν σύμβολα ντιζάιν μέχρι σήμερα.

Το αμάξωμα της BMW Zagato Coupé είναι εξ ολοκλήρου χειροποίητο. Όπως και παλιότερα, η εξωτερική εμφάνιση είναι προσαρμοσμένη στη μηχανική αρχιτεκτονική του αυτοκινήτου, ακολουθώντας τις βασικές γραμμές αλλά με μεγαλύτερη σχεδιαστική ελευθερία. Οι ειδικοί της Zagato αφιέρωσαν πολύ χρόνο φιλοτεχνώντας το αλουμινένιο μεταλλικό φύλλο με το χέρι προκειμένου να προσδώσουν στο αυτοκίνητο τη μοναδική φόρμα του.

 

Μία BMW μέσα από τα μάτια της Zagato .

Οι οδηγίες ήταν σαφείς από την αρχή: η BMW Zagato Coupé έπρεπε να ένα “Vmax concept”, ένα αεροδυναμικά βελτιστοποιημένο εργαλείο με προδιαγραφές αυτοκινήτου δρόμου ικανό να αναπτύσσει υψηλές ταχύτητες και ταυτόχρονα να πληροί όλες τις απαιτήσεις και διατάξεις που ισχύουν σε περιπτώσεις σύγκρουσης – πανέτοιμη και πρόθυμη να κυκλοφορήσει στο δρόμο.

Οι αναλογίες της BMW Zagato Coupé και μόνο υπόσχονται μία ξεχωριστή οδηγική εμπειρία. Το πολύ μακρύ καπό, το παρμπρίζ που είναι τραβηγμένο προς τα πίσω, η διπλή οροφή που θυμίζει καλύπτρα και το πίσω τμήμα Kamm Tail συνοψίζουν τη μοναδική φιλοσοφία ενός κουπέ αυτοκινήτου. Η ρέουσα γραμμή οροφής χάνεται στο συμπαγές, μυώδες πίσω τμήμα, όπου η ισχύς του αυτοκινήτου μεταφέρεται στο δρόμο.

Το καμπύλο καπό πλαισιώνεται από σαρωτικές γραμμές και αεροδυναμικές επιφάνειες. Δύο αεραγωγοί ενσωματωμένοι στο καπό στέλνουν πρόσθετο αέρα στο χώρο του κινητήρα προδίδοντας την παρουσία  μιας μονάδας υψηλών επιδόσεων από κάτω.  Οι ακμές του καπό και οι καμπύλες της διπλής οροφής αλλά και οι γραμμές του αμαξώματος αντανακλώνται στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου. Αυτοί οι δύο θόλοι που ενσωματώνονται στη δομή της οροφής είναι στοιχείο σχεδιαστικής ταυτότητας της Zagato και μειώνουν τη μετωπική επιφάνεια. Πέρα από τον αυξημένο χώρο στην περιοχή της κεφαλής που επιτρέπει στον οδηγό να φορά κράνος στην πίστα, η οροφή αυτή αυξάνει την αεροδυναμική του αυτοκινήτου και τη στρεπτική ακαμψία.

Μία ξεχωριστή λεπτομέρεια εδώ είναι η χρήση αμέτρητων μικρών ματ γραμμάτων “z από τη Zagato που συνθέτουν τη μάσκα. Παρατηρώντας τα από μπροστά τα γράμματα “z” μοιάζουν να αιωρούνται μέσα στη μάσκα. Από κοντά, είναι ξεκάθαρο ότι εδράζοντα σε ένα σκοτεινό πλέγμα από ‘z’ σε οκταγωνική διάταξη που χαρίζει οπτικό βάθος αλλά μία έξτρα νότα πολυτέλειας στο εμπρός τμήμα.

Από το πλάι, η BMW Zagato Coupé χαρακτηρίζεται από μία συμμετρική, άριστα προσδιορισμένη οπτική κατανομή μάζας για την οποία είναι διάσημη η Zagato, συνδυασμένη με τη γνώριμη αισθητική και σχεδιαστική γλώσσα μιας BMW. Η coupé σχεδίαση υπαγόρευσε επίσης την ανάγκη  για μία νέα φόρμα οροφής, που υπογραμμίζει τις δυνατότητες του αυτοκινήτου με εντυπωσιακή κομψότητα και ασυγκράτητο ενθουσιασμό.

Το μακρύ ανάγλυφο καπό ‘σπρώχνει’ την καμπίνα προς τα πίσω, με την οπτική έμφαση να μεταφέρεται στο πίσω τμήμα, κατά το παραδοσιακό 2θέσιο στυλ Zagato. Το πίσω τμήμα είναι κομμένο σχεδόν κάθετα, ένα ακόμα στοιχείο Zagato που βελτιώνει την αεροδυναμική. Τα πλευρά υιοθετούν τις κλασσικές γραμμές BMW Roadster, αλλά με μια ακόμα πιο ανάγλυφη εκτέλεση και ένα μυώδες πίσω τμήμα. Η ελκυστική αλληλεπίδραση γραμμών εδώ οδηγεί το βλέμμα στους πίσω τροχούς και στην RWD διάταξη του αυτοκινήτου. Από τους ισχυρούς θόλους των τροχών η προσοχή μεταφέρεται στο σπόιλερ με την όλη εικόνα να αποπνέει μία ακόμα πιο δυναμική αίσθηση.

Οι πλευρικοί αεραγωγοί παραπέμπουν οπτικά στους αεραγωγούς του καπό προσδίδοντας πιο σπορ χαρακτήρα στα πλευρά του αυτοκινήτου. Κάτω από τους πλευρικούς αεραγωγούς, το ασημί  “z” αποτελεί μία ακόμα μνεία στη συνεργασία BMW και Zagato. Ελαφρώς έκκεντρα πίσω από το ασημί “z”, μια αρμονική εσοχή χαρίζει μεγαλύτερο βάθος και τρισδιάστατη μορφή. Τα δύο “z” στους αεραγωγούς και τα εμβλήματα BMW είναι τα μοναδικά απαστράπτοντα χρωμιωμένα στοιχεία της BMW Zagato Coupé.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό σχεδιαστικό θέμα Zagato είναι η τεχνοτροπία μετάβασης από τα πλαϊνά παράθυρα στο πίσω παρμπρίζ. Το κάτω τμήμα πλαισίων των πλαϊνών παραθύρων ανεβαίνει απότομα στο πίσω άκρο του και επεκτείνεται για να διαμορφώσει το πάνω άκρο του πίσω παρμπρίζ. Αυτό το χαρακτηριστικό σχεδιαστικό στοιχείο συνδέεται με τα πλαϊνά και το πίσω τμήμα μέσω της κολόνας C σε ένα αρμονικό συνολικό αποτέλεσμα, όντας ιδιαίτερα εντυπωσιακό παρατηρώντας το από πάνω.

Κοινή  κληρονομιά

Τόσο η BMW όσο και η Zagato αντλούν έμπνευση από τις μελέτες του Καθηγητή Kamm για το αεροδυναμικό πίσω τμήμα. Η 1940 BMW 328 Kamm Coupé και οι Alfa SZ και TZ έφεραν μια τυπική διάταξη Kamm-tail (K-tail). Αυτή η λύση έγινε διάσημη στην Ιταλία με το όνομα “Coda Tronca” για αμαξώματα που δοκιμάστηκαν από τη Zagato στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

Το Kamm Effect αποτελεί τμήμα της λειτουργικής σχεδιαστικής προσέγγισης με στόχο την αεροδυναμική απόδοση. Σύμφωνα με αυτό, το CX μπορεί να χαμηλώσει διατηρώντας παράλληλα τους όγκους συμπαγείς. Η μείωση της αντίστασης του αέρα διασφαλίζεται με τη σχεδίαση Kamm Tail, που καταργεί την ανάγκη για μια μακριά ‘πτωτική’ ουρά. Η BMW Zagato Coupé δεν χρειάζεται την υποστήριξη οποιασδήποτε σταθερής ή κινητής πίσω πτέρυγας επειδή η αεροδυναμική της ουράς είναι ήδη άκρως αποδοτική.

Το μυώδες πίσω τμήμα αποτελεί την πιο χειροπιαστή απόδειξη της επιρροής Zagato. Χωρίς σχεδόν τον παραμικρό αρμό, το πίσω τμήμα θυμίζει χυτό μονοκόμματο γλυπτό. Τίποτε δεν διακόπτει τη ροή επιφανειών και τη δυναμική γλυπτική του πίσω τμήματος. Ταυτόχρονα, αυτό αποδεικνύει την κορυφαία χειροποίητη ποιότητα κατασκευής του οχήματος και την εμπειρία της Zagato στη διαχείριση επιφανειών και φορμών. Συνολικά, το πίσω τμήμα της BMW Zagato Coupé έχει μία πολύ φαρδιά, χαμηλωμένη εμφάνιση, με την ισχυρή, συμπαγή φόρμα και τη δυναμική σχεδιαστική γλώσσα να δίνει την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο ‘βιδώνεται’ στην άσφαλτο.

Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι το διαφανές πάνελ στο πάνω τμήμα, γνωστό από τις υπόλοιπες δημιουργίες Zagato. Διαιρούμενες οπτικά σε τρία τμήματα, οι πλούσιες κρυστάλλινες επιφάνειες είναι άκρως αποκαλυπτικές. Το σκούρο φιμέ φινίρισμά τους χαρίζει στη BMW Zagato Coupé ακόμα πιο σπορ εμφάνιση. Μία καμπύλη μπάρα με το σήμα κατατεθέν της Zagato διαιρεί την επιφάνεια σε τμήματα και επιτείνει την αίσθηση βάθους. Το επίσης φιμέ πίσω παρμπρίζ ανοίγει, παρέχοντας πρόσβαση στον πίσω χώρο αποσκευών.

Ένας μεγάλος πίσω προφυλακτήρας οδηγεί το βλέμμα στο μεγάλο διαχύτη που εκτείνεται στα πλάγια, δημιουργώντας έντονη αντίθεση με τη μπάρα που διαιρεί το κρύσταλλο και χαρίζει μεγαλύτερο οπτικό εύρος και σπορ στυλ. Τα ματ ένθετα τονίζουν το σχήμα του διαχύτη, οδηγούν το βλέμμα στους τροχούς και υπογραμμίζουν τη στιβαρότητα της BMW Zagato Coupé. Οι απολήξεις εξαγωγής, τοποθετημένες προς τα εξωτερικά άκρα του πίσω τμήματος προσδίδουν μεγαλύτερη έμφαση, ενώ το ματ φινίρισμά τους χαρίζει έξτρα στυλ.

Ένα πολύ ιδιαίτερο στοιχείο της BMW Zagato Coupé είναι το χρώμα της. Η αποκλειστική εξωτερική απόχρωση Rosso Vivace – μία εκφραστική εκδοχή του κόκκινου – δίνει ζωή στις επιφάνειες και τις φόρμες της BMW Zagato Coupé. Ανάλογα με τον τρόπο που πέφτει το φως στο αμάξωμα, το φάσμα χρωμάτων αλλάζει από σχεδόν μαύρο μέχρι λαμπερό κόκκινο. Αυτό το βάθος και η αντανάκλαση επιτυγχάνεται χάρη στην προηγμένη τεχνολογία βαφής. Το αστάρι – που γίνεται από μαύρη βάση και ακολουθείται από ένα στρώμα λαμπερό μεταλλικό ασημί – απλώνεται πρώτο. Ακολουθούν έξι πολύ λεπτά στρώματα αποκλειστικής κόκκινης απόχρωσης για την επίτευξη αυτού του μοναδικού εφέ. Τέλος δύο διαφανή στρώματα προστατεύουν τη βαφή.

Το εσωτερικό είναι δομημένο με ακρίβεια σε στυλ BMW και προσκαλεί τον ενθουσιώδη οδηγό να φορέσει το κράνος του. Σε αυτό το μοτίβο βασίστηκαν οι σχεδιαστές της Zagato δίνοντας έμφαση στην αποκλειστικότητα χρωμάτων και υλικών. Προηγμένα υλικά και ποιοτικές λεπτομέρειες διαμορφώνουν μία ατμόσφαιρα που ξεχειλίζει στυλ και σπορ αίσθηση με επίκεντρο τον οδηγό.
Χειροποίητες παρεμβάσεις, όπως οριζόντιες γραμμές στο ταμπλό και τις πόρτες, υπογραμμίζουν την αίσθηση της σπορ κομψότητας. Οι γραμμές κορυφώνονται σε μία δυναμική, ανοδική καμπύλη για ένα σπορ οπτικό αποτέλεσμα. Τα βασικά χρώματα για το πολυτελές δερμάτινο σαλόνι είναι μία λαμπερή και σκούρα απόχρωση του γκρι.

Ο συνδυασμός αυτός υπογραμμίζει την οριζόντια γεωμετρία του εσωτερικού, ενώ κόκκινες διακοσμητικές ραφές στο ταμπλό, τις πόρτες και τα καθίσματα απηχούν την εξωτερική απόχρωση και προσδίδουν έξτρα σπορ πινελιές. Ένα κεντημένο “z” στα καθίσματα παραπέμπει καθαρά στις ρίζες της BMW Zagato Coupé. Το σχεδιαστικό θέμα της ‘οριζόντιας γραμμής’ υπάρχει και στο χώρο αποσκευών, όπως και οι δύο αποχρώσεις γκρι και κόκκινου. Εδώ, οι γραμμές παραπέμπουν στις δύο καλύπτρες της οροφής. Δύο αποκλειστικά αξεσουάρ – μία τσάντα για καπέλα και μία ταξιδιωτική τσάντα – επιβεβαιώνουν την αναβάθμιση χρωμάτων και υλικών της Zagato. Η τσάντα ταξιδιού επίσης παραπέμπει στις δύο καλύπτρες της οροφής και διατηρεί το σχήμα της ακόμα και όταν είναι άδεια.

Zagato – coachbuilder με μακρά παράδοση.

Έχοντας ιδρυθεί από τον Ugo Zagato το 1919, η Zagato είναι η μοναδική εταιρία κατασκευής αμαξωμάτων με ανεξάρτητο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Ήδη από τότε, η Zagato υιοθετεί μία μινιμαλιστική και αρμονική προσέγγιση για τις δημιουργίες της, όπως επιτάσσει η παράδοση του Μιλανέζικου ντιζάιν. Οι όγκοι έχουν προβάδισμα σε σχέση με τις λεπτομέρειες, εν μέρει λόγω των τεχνικών περιορισμών. Ο Ugo Zagato έμαθε την τέχνη του εργαζόμενος σε διάφορες βιομηχανίες – συμπερ. της αεροπορικής, όπου η αεροδυναμική και η δομή ελαφρού βάρους παίζουν κεντρικό ρόλο.

Η Zagato εφάρμοσε αυτές τις αρχές με ακρίβεια στη δομή των αυτοκινήτων και σύντομα γιόρτασε μία σειρά αγωνιστικών νικών σαν κατασκευαστής αμαξωμάτων σε συνεργασία με την Alfa Romeo. Η κορυφαία αεροδυναμική και η δομή ελαφρού βάρους αποτελούν πλέον κανόνα στη σχεδίαση, που από τότε συναντάμε στις φόρμες όλων των μοντέλων Zagato. Η έμφαση στα coupé δίθυρα εργαλεία εφοδιασμένα μόνο με τα απολύτως απαραίτητα έγινε επίσης παράδοση της Zagato, προβάλλοντας τη σημασία της γνήσιας οδηγικής εμπειρίας.

Σήμερα, με τον Andrea Zagato εκπρόσωπο τρίτης γενιά αυτής της οικογένειας, η εταιρία ‘ορίζεται’ σαν ένα στούντιο σχεδίασης που συνδυάζει το συναίσθημα και την χειροποίητη ποιότητα του αμαξώματος με την ακρίβεια της προηγμένης τεχνολογίας. Η Zagato ακολουθεί την παράδοση της κατασκευής αμαξωμάτων με το να εξελίσσει μόνο το κέλυφος του αυτοκινήτου και να αφήνει ανέπαφα τα μηχανικά μέρη. Και αυτό γίνεται χωρίς παρέμβαση στη σχεδιαστική διαδικασία των μεγάλων κατασκευαστών αυτοκινήτων, αλλά σε συνεργασία με τις σχετικές ομάδες σχεδίασης.

Πάνω από 200 πρωτότυπα Vmax, ειδικές εκδόσεις και μοντέλα περιορισμένης παραγωγής έχουν δημιουργηθεί όλα αυτά τα χρόνια απολαμβάνοντας την αποδοχή και εκτίμηση ειδημόνων και συλλεκτών από όλο τον κόσμο. Πράγματι, όλα τα μοντέλα Zagato είναι πολυπόθητα συλλεκτικά είδη και έχουν σήμερα πολύ μεγαλύτερη αξία σε σχέση με την τιμή που τα απέκτησαν οι πρώτοι ιδιοκτήτες τους.

Πηγή: BMW Hellas

Κώστας Χαλκιαδάκης

Πέρα από τους τέσσερις τροχούς η μεγάλη του αγάπη είναι να παίζει λύρα και φυσικά να πατά σε κρητική γη...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button