ΔΟΚΙΜΕΣ

Fiat Punto 1.3 Multijet [test drive]

fiat-punto-2012-multijet-12

Αν οι μύθοι είναι για να καταρρίπτονται τότε η πετρελαιοκίνητη έκδοση του Punto αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα…

Ναι το ομολογώ είμαι δύσπιστος με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Ανέκαθεν πίστευα ότι δεν έχουν γκάζι, ότι κάνουν θόρυβο, ότι το αμάξωμα συντονίζεται από τους παραγόμενους κραδασμούς κατά την καύση του ντίζελ, ότι τα καυσαέρια με την χαρακτηριστική μυρωδιά θα με ενοχλούν -χίλια δυο ψήγματα. Φυσικά, στον μέχρι πρότινος προβληματισμό μου περί των πετρελαιοκινήτων δεν χώραγε ο παράγοντας κατανάλωση… και πως θα μπορούσε να γίνει αυτό αφού μέχρι δυο χρόνια πριν φουλάραμε αμόλυβδη με ένα ευρώ/λίτρο… και με τα πορτοφόλια μας βαρύτερα, όχι σαν σήμερα στην μετά-haircut περίοδο.

Μύθος κυρίες και κύριοι τα όσα λανθασμένα διακινούσα. Μα, θα πείτε, έπρεπε να βρεθώ πίσω από το τιμόνι ενός πετρελαιοκίνητου Fiat Punto; Ίσως και να έλαχε μαζί του η πρώτη μου «πολυχιλιομετρική» συμβίωση αλλά γεγονός είναι πως το ιταλικό μοντέλο μου άλλαξε τα όσα θεωρούσα ως ορθά περί πετρελαιοκίνησης.

Ας πάρω από την αρχή όμως τα πράγματα. Εξωτερικά τίποτα δε θυμίζει πως το ιταλικό supermini καταναλώνει πετρέλαιο. Γυρίζω τη μίζα και…εκεί που περιμένω να με ενοχλήσει το χαρακτηριστικό κροτάλισμα φέρνοντας στο νου μου… πιάτσα ταξί μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ο μύθος μου γκρεμίστηκε. Πρέπει να είσαι αρκετά παρατηρητικός για να αντιληφθείς την διαφορά από το κλασικό βενζινοκίνητο και εάν δε, τα παράθυρα είναι ανεβασμένα τότε η καλή ηχομόνωση του Punto απομονώνει ακόμη περισσότερα ντεσιμπέλ.

Με λίγα λόγια το θέμα της ηχομόνωσης είναι ικανοποιητικό για τα δεδομένα ενός ντίζελ. Τι γίνεται με τον τετρακύλινδρο κινητήρα τεχνολογίας common rail και την απόδοσή του; Ο Multijet χωρητικότητας 1,3 λίτρων στην έκδοση της δοκιμής μας αποδίδει 85 PS και 200 Nm ροπής από τις 1.750 rpm ενώ εκπέμπει μόλις 90 g/km CO2 (που μεταφράζονται σε μηδενικά τέλη κυκλοφορίας). Το ανανεωμένο Punto (έχει περάσει από ένα μικρό facelift) χάρη στον πολιτισμένο στη λειτουργία του μοτέρ κινείται με χαρακτηριστική άνεση τόσο εντός όσο και εκτός πόλης με το δείκτη της κατανάλωσης καυσίμου να πέφτει… με πολύ αργό ρυθμό.

Στην πράξη μαθαίνεις άλλο στυλ οδήγησης. Οι αλλαγές στον κόφτη απαγορεύονται δια ροπάλου. Ότι και να κάνεις, η δύναμη βγαίνει στις μεσαίες rpm και συνηθίζεις να οδηγείς μέχρι τις 2.500-3.500. Ψηλότερα και σε επιδόσεις δεν θα δεις κάτι θεαματικό και σίγουρα θα επιβαρύνεις την κατανάλωση. Κατά συνέπεια θα εκπλαγείτε με τη δύναμη του αυτοκινήτου και το ξεπέταγμα του από τις 2.000 έως τις 3.500 rpm. Εάν εμπεδωθεί αυτή η αρχή, στη συνέχεια τα πράγματα είναι απλά. Ξεχνάς τα φανάρια κα τα «0-100» και απολαμβάνεις οδήγηση. Οι αλλαγές ταχυτήτων εκτός ορίων πόλης αποτελούν σπάνιο φαινόμενο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κατανάλωση.

Ανάφερα κατανάλωση; Ξεχνάς να βάλεις πετρέλαιο. Εάν μάλιστα η οδήγηση είναι συνετή, τότε με πολύ δυσκολία θα δείτε το δείκτη να ξεπεράσει τα 5,5 λίτρα ανά 100 χλμ. Σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά του Punto αυτή είναι ασφαλέστατη αν και η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης είναι προσανατολισμένη για οικογενειακές καταστάσεις.

Οι Ιταλοί ξέρουν καλά πως «στέκεται» ένα αυτοκίνητο στο δρόμο. Κάτι τέτοιο ο οδηγός το εισπράττει σε σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, σε πολύ καλή κατευθυντικότητα αλλά και καλό φιλτράρισμα των ανωμαλιών από την μελετημένη ανάρτηση, γεγονός που θα εκτιμηθεί από τον οικογενειάρχη.

Από την άλλη, το σύστημα πέδησης είναι πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας σε αίσθηση και αποτελεσματικότητα, το τιμόνι με την ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση αλλά στις στροφές διαπιστώνεις την μέτρια πλευρική στήριξη των καθισμάτων. Όχι, δεν ξέχασα την εσωτερική εικόνα του Punto. Αυτή κυμαίνεται στα γνωστά υψηλής αισθητικής επίπεδα που μας έχουν συνηθίσει οι Ιταλοί που δείχνουν πως έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά και τα πλαστικά πλέον διακρίνονται για την ποιοτική συναρμογή τους.

Έχοντας διανύσει με το πετρελαιοκίνητο Punto τουλάχιστον 1.500 km από την Αθήνα έως την Sugar Town (αστειεύομαι, Ζαχάρω ήθελα να πω) ένα είναι το συμπέρασμα: αξίζουν και με το παραπάνω τα 14.340€ που χρειάζεται να καταβάλει κανείς (τιμή με απόσυρση). Όχι μόνο για την οικονομία καυσίμου που θα επιτευχθεί και γενικότερα το χαμηλότερο κόστος χρήσης αλλά και για τη συνολική εικόνα του αυτοκινήτου. Αξίζει να σημειωθεί πως η ελληνική αντιπροσωπεία μέσω της FGA Bankπροσφέρει το Punto (και όχι μόνο το εν λόγω μοντέλο) με πολύ ανταγωνιστικό ετήσιο επιτόκιο 4,45% και μάλιστα με μηδέν προκαταβολή και εξόφληση σε 72 δόσεις.

Fiat Punto 1.3 JTD – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός 1.248 cc
Διάμετρος x διαδρομή 69,6 x 82,0 mm
Διάταξη/κύλινδροι τετρακύλινδρος σε σειρά
Ισχύς 63 kW (85 PS) / 4.000 rpm
Ροπή 200 Nm (20,4 kgm) / 1.750 rpm
Τροφοδοσία Πετρελαιοκινητήρας τεχνολογίας common rail
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,1 sec
Τελική ταχύτητα 172 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Μέση δοκιμής 5,5 lt/100 km
Τυποποιημένη αστική/μικτή/υπεραστική 4,6 / 3,6 / 3,0 lt/100 km
Ρεζερβουάρ 45 lt
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 818 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή Euro 5
Εκπομπή CO2 95 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο Μηχανικό 5 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Ημιάκαμπτος άξονας
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Continental ContiEcoContact 3, 185/65 R 15
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος 4065x1685x1490 mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1475/1465 mm
Μεταξόνιο 2510 mm
Χώρος αποσκευών 275-1030 lt
Απόβαρο 1130 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 14.340 € (με απόσυρση)

Κώστας Χαλκιαδάκης

Πέρα από τους τέσσερις τροχούς η μεγάλη του αγάπη είναι να παίζει λύρα και φυσικά να πατά σε κρητική γη...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button