ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Continental ContiTechnikForum, παίζω και μαθαίνω!

david-odonnell-dr-burkhard-wies-and-alexander-bahlmann-during-the-qa-session

Ένα εποικοδομητικό τριήμερο στο Ανόβερο, όπου κατοικοεδρεύει μία από τις κορυφαίες εταιρίες ελαστικών, ήταν αρκετό για να μας υπενθυμίσει την τεχνολογία που κρύβεται πίσω από μερικά κιλά καουτσούκ, πυρίτιο και λοιπά συνθετικά υλικά.

ContiTechnikForum 2012,To highlight της επίσκεψης στο Contidrom ήταν ένας τεράστιος χώρος που ονομάζεται AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer) με μήκος 300 μέτρα και πλάτος 30 μέτρα όπου πραγματοποιούνται εντελώς αυτοματοποιημένα δοκιμές ελαστικών σε διαφορετικής ποιότητας στεγνές ή βρεγμένες επιφάνειες και σε ελεγχόμενες συνθήκες περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, η πιο ακραία δοκιμή φρεναρίσματος και πρόσφυσης είναι αυτή σε πάγο όπου η θερμοκρασία οδοστρώματος μπορεί να ρυθμιστεί από -10 έως -1 C ενώ του αέρα από +5 έως +12 C.

wet-indoor-test-track-in-the-automated-indoor-braking-analyzer-view-from-second-test-trackΤα τεστ μπορούν να γίνουν σε διαφορετικά -υδραυλικά ανυψώμενα- οδοστρώματα (το κάθε κομμάτι μοιάζε με πλατφόρμα και ζυγίζει περίπου 10 τόνους) τα οποία εναλλάσσονται αυτόματα και βρίσκονται συρταρωτά κρυμμένα το ένα κάτω από το άλλο. Φανταστείτε δύο διαδρόμους όπως στον «παθητικό» το αυτοκίνητο μετακινείται μέσω τηλεμετρίας προσδεδεμένο σε ένα μεταφορέα που κινείται σε ειδική ράγα (κάτι σαν τρενάκι). Στο τέλος του διαδρόμου υπάρχει ένα περιστρεφόμενο πλατό (turntable) όπου το αυτοκίνητο αλλάζει διεύθυνση και εισέρχεται στον δεύτερο «ενεργητικό» διάδρομο.

ContiTechnikForum 2012,Το αυτοκίνητο βρίσκεται σε θέση εκκίνησης και ένα έδρανο ασφαλίζεται στο πίσω μέρος. Το έδρανο αυτό είναι συνδεδεμένο με ένα μηχανισμό άμεσης πρόωσης, με απλά λόγια με ένα επιταχυντή (φανταστείτε κάτι σαν booster) που εκτοξεύει το αυτοκίνητο σε μερικά δευτερόλεπτα σε ταχύτητα έως 120 χλμ./ώρα. Μετά την επιτάχυνση δίνεται εντολή στο ρομποτικό μηχανισμό που υπάρχει στο εσωτερικό του αυτοκινήτου να πατήσει φρένο και αν μετρηθεί η απόσταση.

test-car-at-the-limit-on-the-dry-handling-trackΗ ακρίβεια φρεναρίσματος είναι πολύ μικρή και δεν θα μπορούσε να την επαναλάβει συνεχόμενες φορές κανένας δοκιμαστής (σ.σ. το AIBA δεν αντικαθιστά κανένα, αποτελεί συμπληρωματικό μέσο αξιολόγησης).  Όταν το AIBA τεθεί σε πλήρη λειτουργία οι ειδικοί της Continental υπολογίζουν σε περίπου 100.000 τεστ, 24 ώρες το 24ώρα, 365 μέρες το χρόνο, και το σημαντικότερο, ότι καιρό και αν κάνει έξω από αυτό!

contidrom-lezanta-2Το Contidrom βρίσκεται μερικά χιλιόμετρα έξω από το Ανόβερο, αποτελεί την πίστα δοκιμών της Continental και εγκαινιάστηκε το 1967. Στα 45 χρόνια λειτουργίας έχουν δοκιμαστεί περισσότερα από  εκατομμύρια ελαστικά επιβατικών  μοντέλων, φορτηγών και μοτοσικλετών.

systima-ypologistiko-me-agistroΣτο AIBA το αυτοκίνητο εξοπλίζεται με πολύπλοκη ηλεκτρονική μονάδα που επικοινωνεί μέσω τηλεμετρίας και επίσης αναλαμβάνει την λειτουργία του ρομποτικού μηχανισμού που εκτελεί το φρενάρισμα. Στο κάτω μέρος διακρίνεται το έδρανο πρόωσης και το άγκιστρο ασφαλείας.

Ενεργειακή ετικέτα…

etiketaΠόσο σημαντική είναι η ενεργειακή ετικέτα και σε τι χρησιμεύει; Καταρχήν να πούμε πως η ενεργειακή ετικέτα είναι παρόμοια με τις γνωστές που χαρακτηρίζουν την απόδοση ηλεκτρικών συσκευών. Οι ετικέτες των ελαστικών αποτελούν κανονισμό της ΕΕ από 1/11/12 και φέρουν τρεις δείκτες αξιολόγησης σχετικά με την αντίσταση κύλισης που επηρεάζει άμεσα την κατανάλωση καυσίμου, τον παραγόμενο εξωτερικό θόρυβο που επιβαρύνει το περιβάλλον και την πρόσφυση στο βρεγμένο οδόστρωμα.

bregmenoΕδώ θα πρέπει να πούμε πως οι μετρήσεις/αξιολογήσεις πραγματοποιούνται από τις ίδιες τις εταιρίες ελαστικών οι οποίες έχουν κάθε δικαίωμα να ασκήσουν ένσταση σε τυχόν νοθευμένες αξιολογήσεις. Για παράδειγμα, στο Contidrom οδήγησα διαφορετικούς συνδυασμούς ελαστικών στον πίσω άξονα μίας BMW σειράς 1. H διαφορά με ελαστικά κινέζικης προέλευσης δεν ήταν απλά αισθητή αλλά επικίνδυνη αφού το κράτημα στο βρεγμένο ήταν απλά τραγικό. Το αξιοσημείωτο όμως ήταν πως το εν λόγω κακό ελαστικό είχε αξιολογηθεί με τουλάχιστον μία κλίμακα πάνω και το συμπέρασμα είναι πως η ενεργειακή ετικέτα αποτελεί ένα καλό κριτήριο για την επιλογή ενός αποδοτικού και πάνω απ’ όλα ασφαλούς ελαστικού.

Στο βρεγμένο ήταν εμφανείς οι διαφορές ανάμεσα σε καλοκαιρινά ελαστικά διαφορετικών κατηγοριών επισημαίνοντας την σημασία της ενεργειακής ετικέτας.

Για το βίντεο με ελληνικούς υπότιτλους κάντε κλικ εδώ

Δημοσιευμένο στο περιοδικό Car&Driver (τεύχος Δεκεμβρίου 2012)

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button