ΔΟΚΙΜΕΣ

Volvo S60, V60 & XC60 Drive-e [first drive]

Volvo Drive-e first drive caroto (8)

Δύο ολοκαίνουργιοι τετρακύλινδροι κινητήρες είναι μόνο η αρχή από τη νέα σειρά μηχανικών συνόλων που θα δούμε στα επόμενα χρόνια…

Volvo Drive-e first drive caroto (12)Πριν από μήνες η σουηδική εταιρία είχε ανακοινώσει την τεχνολογία i-Art η οποία με λίγα λόγια προλόγιζε νέα μηχανικά σύνολα με ανεξάρτητο ψεκασμό ανά κύλινδρο, υψηλής πίεσης common rail έως 2.500 bar και σύστημα διπλής υπερτροφοδότησης. Οι νέοι τετρακύλινδροι κινητήρες σταδιακά θα αντικαταστήσουν 8  μηχανικά σύνολα σε 3 διαφορετικές πλατφόρμες  και θα προσφέρονται με διαφορετική χαρτογράφηση και πίεση τούρμπο (η ισχύς των ντίζελ θα κυμαίνεται από 120 έως 230 PS, των βενζινοκινητήρων από 140 έως 306 PS) και σε μερικές περιπτώσεις θα συνδυάζονται με υβριδικό plug-in σύστημα ώστε να επιτυγχάνεται υψηλή απόδοση στα επίπεδα ενός V8 και μειωμένη εκπομπή ρύπων καθώς και κατανάλωση έως 30%.

Σύμφωνα με την Volvo, η χρήση ενός κόμπακτ ηλεκτροκινητήρα που θα προσφέρει επιπλέον ισχύ είναι εύκολη και μπορεί να τοποθετηθεί στο εμπρός ή πίσω άξονα (για τετρακίνηση) ενώ η συστοιχία των  μπαταριών στο μέσο του αυτοκινήτου. Το καλύτερο σας το αφήσαμε για το τέλος μιας και πηγές εκ των έσω αναφέρουν την μελλοντική παραγωγή ενός τρικύλινδρου μοτέρ, κάτι που φυσικά οι ιθύνοντες της εταιρίας δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσουν.

Volvo V60 D4 SE Auto.

Ο δίλιτρος αλουμινένιος ντίζελ αποδίδει 180 PS και 400 Nm ροπής ενώ σημαντικό για την ελληνική αγορά είναι πως στο μέλλον θα υπάρξει έκδοση του S60 με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων δίχως τέλη κυκλοφορίας (με εκπομπή κάτω από 100 g/km). Η τελευταία τιμή πετυχαίνεται σε μεγάλο βαθμό από την εξοικονόμηση κιλών σε συνδυασμό με την υψηλότερη πίεση του common rail (με αισθητήρες πίεσης σε κάθε μπεκ για ανεξάρτητη ρύθμιση) που έχει ως αποτέλεσμα την ποιοτικότερη καύση.

Από την άλλη, η βελτιωμένη υπερτροφοδότηση σε συνδυασμό με το νέο αυτόματο 8άρι κιβώτιο της Aisin (που αντικαθιστά το παλιό 6άρι Powershift) βελτιώνει την μέση κατανάλωση στα 4,2 lt/100 km και τις επιδόσεις (0-100 σε 7,4 sec, CO2 στα 111 g/km). Πρόκειται για έναν εξαιρετικό συνδυασμό ενός ραφιναρισμένου και ήσυχου σύγχρονου ντίζελ με πολύ καλή απόκριση στο γκάζι και περίσσεια ροπής ακόμη και ψηλά και που συνεργάζεται άψογα με το ταχύτατο κιβώτιο (και με διακόπτες στο τιμόνι) ταιριάζοντας γάντι στο προφίλ του V60.

Volvo S60 T6 Geartronic.

Αυτό θα πει downsizing μιας και ο 3λιτρος 6κυλινδρος της έκδοσης T6 παραδίδει την σκυτάλη σε έναν πολύ μικρότερο 2λιτρο 4κύλινδρο κινητήρα με ίδια ισχύ! Πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο; Σπρώχνοντας περισσότερο αέρα σε λιγότερους κυλίνδρους. Κάτι που είναι εφικτό με το σύστημα διπλής υπερπλήρωσης που περιλαμβάνει τον μηχανικό υπερσυμπιεστή για τις χαμηλές σ.α.λ. και τον υπερτροφοδότη καυσαερίων στις υψηλότερες.

Ο άμεσος ψεκασμός, ο μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων, η μείωση των τριβών η καλύτερη θερμοδυναμική διαχείριση συνεπικουρούν στην απόδοση των 306 PS ενώ η ροπή των επίσης 400 Nm αξιοποιείται στο μέγιστο από το αυτόματο κιβώτιο της Aisin (το 8άρι που προείπαμε). Αν και δεν υπάρχει ακόμη τετρακίνηση, υπάρχει ειδική διαχείριση του μοτέρ ώστε η δύναμη να τιθασεύεται από αισθητήρες που αντιλαμβάνονται την βίαιη επιτάχυνση.

Από την άλλη, η λειτουργία του μοτέρ είναι τόσο γραμμική με την μετάβαση από την μια υπερτροφοδότηση να μην γίνεται αντιληπτή όπως και το 0-100 που πετυχαίνεται σε μόλις 5,9 sec. Εντυπωσιακή είναι η εκπομπή CO2 που δεν ξεπερνά τα 149 g/km. Το μοτέρ είναι γεμάτο από δύναμη αλλά μην περιμένετε ένα εκρηκτικό σύνολο παρά ένα ήπιο που συνάδει με το ταξιδιάρικο και άνετο προφίλ ενός Volvo. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως στο προσεχές μέλλον δεν θα δούμε πιο μπρουτάλ εκδόσεις ενδεχομένως με τετρακίνηση…

Derek Crabb, Vice President, Powertrain Enginnering. Volvo Drive-e first drive caroto (13)

C: Downsizing ή υβριδικά; DG: Να προσθέσεις ένα κύλινδρο ή να αφαιρέσεις σε κάποιον κινητήρα δεν είναι κάτι δύσκολο. Για εμάς η μεγάλη πρόκληση είναι η υβριδοποίηση των μοντέλων μας. Στο κοντινό μέλλον οι θερμικοί κινητήρες θα είναι επικρατήσουν και εμείς επενδύουμε στην βελτίωση της απόδοσής του με την βοήθεια της ηλεκτροκίνησης.

C: Τι περιθώρια εξέλιξης έχουν οι θερμικοί κινητήρες; DG: Η υπερτροφοδότηση έχει δώσει νέα προοπτική ενώ θα δούμε και άλλα συστήματα να χρησιμοποιούνται περισσότερο όπως η απενεργοποίηση κυλίνδρων.

C: Σε σχέση με την διπλή υπερτροφοδότηση που χρησιμοποιεί η VW υπάρχουν διαφορές; DG: Η βασική διάταξη είναι περίπου ίδια καθώς και ο τρόπος λειτουργίας. Διαφορές υπάρχουν ως προς την διαχείριση, την χαρτογράφηση και την ρύθμιση της υπερτροφοδότησης.

C: Θα δούμε κάτι πιο προχωρημένο; Κινητήρες VCR ή ανάφλεξη με λέιζερ; DG: Εμείς δεν δουλεύουμε πάνω σε αυτές τις τεχνολογίες. Θεωρώ πως κάτι τέτοιο έχει μεγάλο κόστος εξέλιξης και απαιτεί χρόνια δοκιμασίας της αξιοπιστίας. Επενδύουμε περισσότερο στα τούρμπο και στον συνδυασμό μικρών σε κυβισμό κινητήρων με ηλεκτροκίνηση όπως είπα.

C: Μιας και αναφέρετε την λέξη «μικρός». Κυκλοφορούν κάποιες φήμες για τούρμπο 3κύλινδρο μοτέρ Volvo. DG: Ναι, τις άκουσα και εγώ αλλά δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο :-)

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button