NEA

Saab, παίρνει ξανά μπροστά στην Σουηδία!

SAAB officially 9-3 production in Sweden

Και επισήμως η Saab ανακοίνωσε πως προσεχώς η γραμμή παραγωγής στο Trollhättan θα ενεργοποιηθεί ξανά…

Τον Απρίλιο του 2011 η γραμμή παραγωγής της Saab τερμάτισε την λειτουργία της για να ακολουθήσει η πτώχευση τον Δεκέμβριο. Μετά από πολλά σενάρια η σουηδική εταιρία αναστήθηκε και τον περασμένο Σεπτέμβριο έκανε μία δοκιμαστική επαναλειτουργία του εργοστασίου της με ένα πρωτότυπο Saab 9-3.

«Ναι, θα ξεκινήσουμε κανονικά την παραγωγή σε κανονικούς ρυθμούς την Δευτέρα» αναφέρουν δημοσιεύματα του ξένου Τύπου ως δηλώσεις του Mikael Oestlund, του εκπροσώπου της εταιρίας NEVS (κινεζικών συμφερόντων, μάλιστα οι Κινέζοι φαίνεται να έχουν αδυναμία στην σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία μιας και την Volvo κατέχει η επίσης κινεζική Geely) που εξαγόρασε την σουηδική εταιρία.

Αναμένουμε λεπτομέρειες καθώς όσο παρόμοιες και αν είναι οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες των μελλοντικών 9-3 από το 2011 έχουν περάσει αρκετά χρόνια εμπρός και στο αυστηρότερο Euro 6. Πάντως, ο Oestlund έκανε λόγο για τούρμπο εκδόσεις του 9-3 καθώς και για αποκλειστικά ηλεκτροκίνητη μόνο για την κινεζική αγορά.

H ιστορία της Svenska Aeroplan AktieBolaget

svenska-aeroplan-aktiebolaget_saabΗ Saab ιδρύθηκε το 1937 στο Trollhattan της Σουηδίας για την κατασκευή αεροπλάνων για την Σουηδική Αεροπορία. Με τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο να φτάνει στο τέλος του, η εταιρεία άρχισε να ψάχνει για νέες αγορές. Το 1944, ένα team 16 μηχανικών, ξεκινά το Project 92, με σκοπό τη δημιουργία του πρώτου επιβατικού αυτοκινήτου της Saab. Τότε δημιουργείται το πρωτότυπο UrSaab 92.001. Το 92 προήλθε από την κωδικοποίηση των αεροπλάνων της Saab. Οι κωδικοί 90 και 91 είχαν δωθεί σε αεροπλάνα, οπότε ο επόμενος ελεύθερος αριθμός ήταν το 92. Τα πρωτότυπα αυτοκίνητα 92.001, 92.002 και 92.003 οδηγήθηκαν σε κάθε πιθανό οδόστρωμα και περιοχή. Διένυσαν 530.000km, περίπου 13 φορές το γύρω της γης. Αυτό ήταν μια τυπική δέσμευση της Saab για πλήρης δοκιμές.

saab-j21-together-with-the-model-92-compact-car5 χρόνια αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1949, το Saab 92 βγαίνει στην παραγωγή. Ο λόγος της καθυστέρησης ήταν η έλλειψη αποθεμάτων ατσαλιού σ’ όλο τον κόσμο. Η παραγωγή ήταν 700 αυτοκίνητα. Ο κινητήρας ήταν 750cc, 2 κυλίνδρων, δίχρονος, στο διαμήκη άξονα, εμπρός από τον εμπρός τροχό.

1947-saab-92Οι μηχανικοί της Saab δημιούργησαν επίσης έναν κλωβό για τους επιβάτες, ώστε να προστατευθούν σε περίπτωση ατυχήματος, ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που σχεδιάστηκαν με σκοπό την ασφάλεια. Το κόστος παραγωγής ήταν σημαντικό για την Saab εκείνη την εποχή και μόνο το 17% του κόστους ήταν από εισαγόμενα υλικά. Η αρχή του Henry Ford “οποιοδήποτε χρώμα θέλετε, αρκεί να είναι πράσινο” ταίριαζε στην περίπτωση της Saab!

wind-tunnel-test-of-the-1947-saab-92Ο σχεδιασμός του 92, αντανακλούσε τις ρίζες της εταιρείας, που προερχόταν από την αεροπλοοία. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο συντελεστής οπισθέλκουσας του αυτοκινήτου ήταν 0,30, ο χαμηλότερος για αυτοκίνητο εκείνης της εποχής, ακόμα και για σήμερα!

saab_93_02Τον Αύγουστο του 1955 το 92 επανασχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε το 93. Ο κινητήρας αναβαθμίστηκε από τους 2 στους 3 κυλίνδρους αλλά παρέμεινε δίχρονος. Το αυτοκίνητο δέχθηκε νέο facelift, με την κλασσική τραπεζοειδή μάσκα. Το 93 ήταν το πρώτο επίσημο μοντέλο της saab που εξάχθηκε εκτός Σουηδίας (ΗΠΑ).

1956_sonett_i_3Μια station-wagon έκδοση, το 95, προστέθηκε το Μάιο του 1959, που έμεινε στην παραγωγή για τα επόμενα 20 χρόνια. Στην ίδια δεκαετία (Απρίλιος 1956) η Saab δημιούργησε και το 94, το πρώτο από τα Saab Sonetts που κατασκευάστηκαν (Saab Sonnet I, μόνο έξι από αυτά κατασκευάστηκαν).

saab-96Το νέο Saab 96 παρουσιάστηκε σε συνέντευξη τύπου στην Στοκχόλμη, τον Φεβρουάριο του 1960. Το μοντέλο παρήχθη μέχρι το 1980 και είχε κινητήρα V4. Το Saab 96 ήταν για τους Σουηδούς ότι και το VW beetle για τους Γερμανούς.

man-saab_1983_99Η ανάγκη ενός μεγαλύτερου μοντέλου, οδήγησε στη δημιουργία του 99 το 1967. Το 99 ήταν το τελευταίο μοντέλο, σχεδιασμένο από τον Sixten Sason, ο οποίος είχε σχεδιάσει και όλα τα προηγούμενα μοντέλα. Το σχέδιό του, με μια εντελώς διαφορετική αντίληψη σε σχέση με τα προηγούμενα Saab, θα σηματοδοτήσει το στυλ της εταιρείας για τα επόμενα 20 χρόνια. Το 99 ήταν επίσης σημαντικό, γιατί ήταν το πρώτο μοντέλο της Saab με turbo (1978). Τον Φεβρουάριο του 1970, κατασκευάστηκε το 500.000 Saab. 6 χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 1976, το 1.000.000.

cutaway-saab-9000Η Saab υπέγραψε μια σημφωνία με τη Fiat το 1978, ώστε να πουλά τη Lancia Delta ως Saab 600 και επιπλέον συμφώνησαν στην ανάπτυξη ενός νέου αυτοκινήτου. Η συμφωνία αυτή οδήγησε στη δημιουργία της Alfa Romeo 164, του Fiat Croma, της Lancia Thema και του Saab 9000, όλα με το ίδιο σασσί.

saab-900_turbo_16s_1984_1600x1200_wallpaper_01Το 1979 παρουσιάζεται το 900. Το 900 ήταν αυτό που κυριάρχησε για την Saab την δεκαετία του ’80, ενώ παρέμεινε στην παραγωγή 15 χρόνια. Κατασκευάστηκαν πάνω από 900.000 αυτοκίνητα από τα οποία σχεδόν 40.000 ήταν το γνωστό convertible. Παρ’ όλο που θεωρήθηκε ως εξέλιξη του 99, το 900 δεν ήταν μόνο ένα facelift. Με νέα σχεδίαση στο μπροστινό μέρος, η Saab ήθελε να διευρυνθεί σε νέες αγορές. Και αυτό έγινε εξαιτίας των ΗΠΑ.

saab-90_1985_1600x1200_wallpaper_02Το 1987 κατασκευάστηκε το 2.000.000 Saab. Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία άρχισε να συρικνώνεται και για να μειώσει το κόστος, το εργοστάσιο του Arlov έκλεισε, αλλά οι οικονομικές απώλειες συνεχίστηκαν. Στις 15 Μαρτίου του 1990, η General Motors αγόρασε το 50% της Saab, στο ποσό των $600.000.000, με την option να αγοράσει το υπόλοιπο 50% μέσα σε 10 χρόνια. Παρά ταύτα, οι απώλειες συνεχίστηκαν και το εργοστάσιο στο Malmo έκλεισε το 1991.

saab-900_1994_1600x1200_wallpaper_05Η ανάμειξη της GM δημιούργησε την επόμενη γενιά του Saab 900 (γνωστό ως NG) το 1993. Το νέο μοντέλο χρησιμοποιούσε το ίδιο σασσί με το Opel Vectra. Με αυτό το μοντέλο, παρά τις αντιδράσεις των φανατικών φίλων της Saab ως μη καθαρόαιμο μοντέλο της, η εταιρεία επέστρεψε στα κέρδη το 1995, πρώτη φορά μετά από 7 χρόνια.

saab-95_aero_sedan_2003_1600x1200_wallpaper_03Το 2000, η GM αγόρασε και το υπόλοιπο 50% των μετοχών της Saab, φέρνοντας την εταιρεία πλήρως εντός ομίλου. Από εκεί και έπειτα η παρουσίαση νέων μοντέλων είναι λίγο-πολύ γνωστή με τις σειρές 9-3 και 9-5 με αποκορύφωμα τις εκδόσεις Aero.

23/02/2010. Η εταιρεία Spyker Cars NV, από την Ολλανδία, αγοράζει την πλειοψηφία των μετοχών της Saab από την General Motors, γλιτώνοντάς την από το οριστικό κλείσιμο.

19/12/2011. Η εταιρεία Saab Automobile κατέθεσε αίτηση πτώχευσης.

Πηγή: saabclub.gr

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button