ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Φίλτρα μικροσωματιδίων και για τους βενζινοκινητήρες;

GDI Engine

Οι βενζινοκινητήρες μοιάζουν όλο και περισσότερο με τους ντίζελ με φυσικό επακόλουθο να υιοθετούν και τα κουσούρια τους…

Μία από τις μεγαλύτερες ομοιότητες που υπάρχουν ανάμεσα σε ένα σύγχρονο βενζινοκινητήρα και έναν πετρελαιοκινητήρα είναι ο άμεσος ψεκασμός. Ο οποίος υπήρξε προνόμιο των Otto (Saab DI του 1985) για να περάσει αργότερα στους ντίζελ (Fiat Croma 1988) με πίεση κάτω από 1.000 bar. Ωστόσο, το καλύτερο σύστημα ήταν αυτό σε ένα κοινό κανάλι με σταθερή πίεση. Πρόκειται για το πασίγνωστο common rail που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1997 από την Bosch (το χεράκι της είχε βάλει και η Magneti Marelli) στην Alfa Romeo 156 με πίεση κυκλώματος στα 1.350 bar. Σήμερα τα common rail φτάνουν τα 2.500 και πάνε προς τα 3.000 bar.

direct ijectionΣτη συνέχεια όμως προέκυψαν οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τους ρύπους, ειδικά για τους ντίζελ: νωρίτερα με το ζήτημα των μικροσωματιδίων και αυτή την περίοδο με τα οξείδια του αζώτου. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως και οι βενζινοκινητήρες εκπέμπουν μικροσωματίδια λόγω του άμεσου ψεκασμού! Αυτό αφορά κυρίως τους υπερτροφοδοτούμενους και το πρόβλημα ξεκίνησε να γίνεται γνωστό από την πρώτη γενιά TSI της VW.

Έτσι, από το Euro 5 προβλέπεται όριο 0,005 g/km στα μικροσωματίδια (PM) όχι μόνο για τους ντίζελ αλλά και για τα βενζινοκίνητα με μοτέρ τεχνολογίας άμεσου ψεκασμού (Gasoline Direct Injection ή GDI). Τώρα, προσέξτε, καθώς πρόσφατη μελέτη του οργανισμού TÜV που δημοσιοποιήθηκε στις Βρυξέλλες έδειξε πως σε αρκετές περιπτώσεις τα μικροσωματίδια που εκπέμπει ένας βενζινοκινητήρας άμεσου ψεκασμού είναι από 3 έως 10 φορές περισσότερα σε σχέση με έναν ντίζελ ενώ σε σχέση με έναν παλαιότερης τεχνολογίας βενζίνης (με έμμεσο ψεκασμό) φτάνουν και τις 1.000 φορές!

Το πόρισμα του TÜV προέκυψε σε συνεργασία με την βελγική ΜΚΟ Transport & Environment που ασχολείται με την προώθηση των τρόπων βιώσιμης μετακίνησης στην Ε.Ε. και αναφέρεται πως το πρόβλημα με τα PM μπορεί εύκολα να εξαλειφτεί με την προσθήκη ενός μικρού φίλτρου το οποίο στον κατασκευαστή θα κοστίζει όχι περισσότερο από 50 ευρώ. Εκπρόσωποι της T&E αναφέρουν πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες κωλυσιεργούν την χρήση τέτοιων φίλτρων και πως «μαγειρεύουν» τις εργοστασιακές μετρήσεις μέσω μέσα και από τον ξεπερασμένο κύκλο NEDC ενώ πλέον το 90% των ευρωπαίων πολιτών -ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα- αναπνέει πολύ μεγαλύτερη καρκινογόνο ποσότητα PM από ότι παλαιότερα.

A modern diesel has around 96 percent lower raw emissions of nitrogen oxide than one produced in the early 1990sΠως δημιουργούνται τα μικροσωματίδια στους ντίζελ; Υπάρχουν πολλοί λόγοι όπως όταν το μίγμα είναι πολύ πλούσιο σε κάποια σημεία του θαλάμου καύσης με έλλειψη οξυγόνου (τότε η ανάφλεξη είναι ελλιπής), όταν ψεκάζεται κρύο καύσιμο στην φλόγα, όταν η πίεση και η θερμοκρασία είναι μειωμένη κ.α. Αντίθετα, τα NOx παράγονται σε υψηλή θερμοκρασία καύσης. Στους βενζινοκινητήρες άμεσου ψεκασμού παράγονται PM λόγω της πολύ υψηλής πίεσης ψεκασμού σε σχέση με τα συστήματα ψεκασμού στον αυλό εισαγωγής.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως μετά την πίεση της γερμανικής κυβέρνησης το νομοσχέδιο για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη που προβλέπει μέσο όρο στα 95 g/km μετατέθηκε για το 2021 ενώ νωρίτερα έως το 2015 θα πρέπει να έχουν συμμορφωθεί με μέσο όρο στα 130 g CO2/km. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας το μεγαλύτερο ποσοστό νέων αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα είναι με κινητήρα GDI και όπως γίνεται αντιληπτό το εν λόγω ζήτημα θα έχει και συνέχεια…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!