Ένα σύντομο ταξίδι στο χρόνο μας θυμίζει την πρόοδο των σημαντικότερων συστημάτων του αυοτοκινήτου και την εξέλιξη των κινητήρων. To επόμενο χρονικό θα είναι επίσης ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΟ και αφιερωμένο στην εξέλιξη των συστημάτων μετάδοσης!
- H εξέλιξη στις μηχανές εσωτερικής καύσης
- Η εξέλιξη στα συστήματα μετάδοσης
- Η εξέλιξη στην ασφάλεια & άνεση (αναμένεται)
“Κλειστός” κινητήρας με κυλίνδρους, (βιομηχανική χρήση), Samuel Brown) | O ιδανικός θερμοδυναμικός κύκλος, Sadi Carnot | Πατέντα για ΜΕΚ, (η πρώτη λειτουργική) Barsanti-Matteucci |
1823 | 1824 | 1852 |
---|---|---|
Τετράχρονος κινητήρας, Nikolaus Otto | Δίχρονος κινητήρας Dugald Clerk |
Πατέντα για το καρμπυρατερ, Karl Benz |
1876 | 1876 | 1893 |
Πετρελαιοκινητήρας, Rudolf Diesel | Πρώτη εφαρμογή καρμπυρατέρ, Frederick William | Πατέντα κινητήρα μπόξερ, Karl Benz |
1893 | 1896 | 1896 |
Mαγνητοηλεκτρική ανάφλεξη, (πατέντα του Deutz), Robert Bosch | Επί κεφαλής βαλβίδες OHV, David Dunbar Buick | Αεριοστρόβιλος, Egidius Eling |
1902 | 1902 | 1903 |
Πατέντα για σύστημα υπερτροφοδότησης, Alfred Buchi | Εξακύλινδρος εν σειρά, Delaunay-Belleville | Μονός επικεφαλής εκκεντροφόρος, Welsh |
1905 | 1908 | 1910 |
Κινητήρας V4 διάταξης |
Κινητήρας V8 διάταξης, De Dion Bouton | Δεσμοδρομικές βαλβίδες, Aries |
1910 | 1910 | 1910 |
Διπλός επικεφαλής εκκεντροφόρος, Fiat (αγώνες) | Μίζα, Cadillac/Delphi | Θερμοστάτης, (σύστημα ψύξης), Cadillac |
1912 | 1912 | 1915 |
Κινητήρας V12 διάταξης, Packard | Mηχανικός υπερσυμπιεστής, (1907 – Renault), Bugatti 43A | Περιστροφικό ντιστριμπιτέρ |
1915 | 1920 | 1926 |
Κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, Fiat | Κινητήρας διάταξης V16, Cadillac | Σύστημα προθέρμανσης κινητήρα (τσοκ), Oldsmobile |
1928 | 1930 | 1930 |
Μηχανικό σύστημα ψεκασμού | To πρώτο ντίζελ επιβατικό, Mercedes 260 D | Άμεσος ψεκασμός (βενζινοκινητήρας), Bosch (Goliath GP700, Gutbrod Superior 600) |
1932 | 1936 | 1952 |
Ηλεκτρονικός ψεκασμός (EFI), Bendix – AMC, (Rambler Rebel) | Περιστροφικής διάταξης κινητήρας, (prototype DKM 54), NSU-Wankel | Υπερτροφοδότηση, Chevrolet (Corvair Monza), Oldsmobile (Jetfire) |
1957 | 1957 | 1962 |
Αεριοστρόβιλος σε κινητήρα Chrysler Turbine |
Σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού, Bosch D-Jetronic (VW 1600 TL) | Mazda Cosmo 110S Wankel μαζικής παραγωγής |
1963 | 1967 | 1967 |
BMW 2002 Turbo Μαζική παραγωγή τούρμπο |
Καταλυτικός μετατροπέας General Motors |
Aισθητήρας λ Bosch (Volvo 264) |
1973 | 1974 | 1976 |
Τριοδικός καταλύτης Volvo |
Turbodiesel Mercedes-Benz 300 SD |
Οβάλ πιστόνια με διπλές μπιέλες Honda NR 700 |
1976 | 1977 | 1979 |
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο τούρμπο Saab Automatic Performance Control |
Μηχανικός μεταβαλλόμενος χρονισμός Alfa Romeo Spider |
3-βάλβιδος κινητήρας Honda CVCC-3 |
1980 | 1980 | 1984 |
Άμεσος ψεκασμός Saab DI, (Direct Injection) |
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ψεκασμός σε ντίζελ, Bosch EDC (BMW 524tD) | Άμεσος ψεκασμός σε ντίζελ Fiat Croma (1989 Turbodiesel άμεσου ψεκασμού Volkswagen) |
1985 | 1986 | 1988 |
Μεταβαλλόμενη βύθιση και χρονισμός Honda VTEC (Integra) |
Unit Injector σε ντίζελ Bosch (ελεγχόμενη πίεση και ψεκασμός στο μπεκ) |
Common rail Magneti Marelli Bosch, Alfa Romeo 156 |
1989 | 1994 | 1996 |
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος άμεσος ψεκασμός, Mitsubishi GDI | Φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων Peugeot 607 (FAP), (Mercedes-Benz DPF – 1985) |
Active Cylinder Control Απενεργοποίηση του ενός σκέλους κυλίνδρων Mercedes-Benz V12, S-Class, CL600 |
1997 | 2000 | 2001 |
Φίλτρο ΝΟx σε ντίζελ, Toyota 2.2 D-CAT, Avensis | Παράλληλο turbo σε ντίζελ BorgWarner, ΒΜW Variable Twin Turbo (VTT), 535d |
“Διπλή” υπερπλήρωση VW Twincharger Golf GT |
2003 | 2004 | 2005 |
Άμεσος ψεκασμός με πιεζοηλεκτρικά μπεκ (σε βενζινοκινητήρα), Siemens VDO, BMW 335i | Μεταβλητής γεωμετρίας turbo (βενζινοκινητήρας), BorgWarner, Porsche 911 Turbo | Συνδυασμός άμεσου ψεκασμού με ψεκασμό στον αυλό, Lexus (LS350 & GS450h) |
2006 | 2006 | 2006 |
Καταλυτικά συστήματα SCR, Mercedes-Benz (BlueTEC) | Πιεζοηλεκτρικά μπεκ σε common rail, Delphi (Mercedes C 250 CDI BlueEfficiency) | Διπλό τούρμπο με μεταβλητή γεωμετρία BorgWarner Ford V8 6.4L |
2006 | 2008 | 2008 |
Multiair Fiat Group – Αlfa Romeo MiTo (πρώτη εφαρμογή) |
Ιμάντας χρονισμού σε λουτρο λαδιού Ford (1.0 Ecoboost) |
Ενσωματωμένη ψυχόμενη εξαγωγή στην κεφαλή Audi (1.8 TFSI) |
2008 | 2011 | 2011 |
Διπλό intercooler σε ντίζελ με διπλό τούρμπο Opel (2.0 CDTI) |
Ηλεκτρικό τούρμπο (στις χαμηλές rpm), Audi – VW Group | |
2012 | 2012 | 2014 |
Κινητήρες μεταβλητής συμπίεσης VCR, Nissan – Infiniti | Ηλεκτρικό τούρμπο | Common rail στα 3.000 bar |
2017 | ? | ? |
Ανάφλεξη με λέιζερ | Μπεκ μεταβλητής γεωμετρίας (common rail) | |
? | ? | ? |
Αυτανάφλεξη HCCI | ||
? |
*Το χρονολόγιο έχει δημιουργηθεί από την συσχέτιση στοιχείων από βιβλιογραφία με πληροφορίες από το διαδίκτυο. Το caroto.gr επιφυλάσσεται για κάθε απόκλιση ή ανακρίβεια ενώ θα υπάρχει τακτική ανανέωση και προσθήκη νέων δεδομένων.
To NR είναι 750 και όχι 700, ενώ το πολιτικό της φωτογραφίας βγήκε το 1992 και όχι το 1985 που λέει η λεζάντα. V4 με οβάλ έμβολα, 8 βαλβίδες στον ΄΄’κύλινδρο” και διπλές μπιέλες, έχουμε βέβαια αρχικά στο αγωνιστικό NR500-0Χ από το 1979 και μετά σε διάφορες παραλλαγές.