Τι είναι το CAN bus;

Can Bus Iaponiki 1 (2)

Τι είναι όμως το CAN bus; Ίσως έχουμε ακούσει ότι αφορά στην επικοινωνία των μονάδων ελέγχου αλλά γιατί γίνεται αναγκαίο στα σύγχρονα αυτοκίνητα; Τι σχέση έχει το CAN με τα δίκτυα υπολογιστών; Μπορούν να επισκευαστούν οι βλάβες που έχουν σχέση με το CAN; Ο

Στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα ακούμε τον όρο «CAN bus» και κάποια στιγμή κατά την διάγνωση σε ένα αυτοκίνητο μάλλον έχουμε διαβάσει βλάβη που σχετίζεται με το CAN. Ο αριθμός, των οχημάτων που έχουν CAN bus, ολοένα και αυξάνεται και είναι σίγουρο πως κάποια στιγμή όλα τα αυτοκίνητα θα είναι εξοπλισμένα με τέτοιο δίκτυο. Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή.

Can Bus Iaponiki 1 (3)Ιστορικά στοιχεία. Το CAN αναπτύχθηκε από την Robert Bosch το 1984 και εγκαταστάθηκε για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής το 1992 (Mercedes). Η χρήση του περιορίζονταν στην διαχείριση του κινητήρα. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα ο αριθμός των μονάδων ελέγχου αυξάνεται. Όλες οι μονάδες ελέγχου επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω κάποιου δικτύου, παρόμοιου με αυτό που συνδέονται οι υπολογιστές.

Γιατί CANbus; Πέρα από τον εγκέφαλο (ECU) του κινητήρα, τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πλέον μονάδες ελέγχου για κάθε τι. Σύστημα διαχείρισης κινητήρα, ABS, αερόσακοι, τιμόνι, φώτα, όργανα, κλιματισμός, άλλα συστήματα άνεσης και πολλά άλλα. Όλες οι μονάδες αυτές, πρέπει να επικοινωνούν μεταξύ τους προκειμένου να ανταλλάσουν πληροφορίες. Ένα «συμβάν» ή μία τιμή που είναι χρήσιμη για κάποια από αυτές τις μονάδες ελέγχου, μπορεί να είναι χρήσιμη και για κάποια άλλη.

456457567Για να γίνει πιο κατανοητό αυτό, ας σκεφτούμε ότι η πληροφορία σύγκρουσης του οχήματος γίνεται αντιληπτή από την μονάδα ελέγχου του αερόσακου με την χρήση αισθητήρων. Η πληροφορία αυτή όμως ενδιαφέρει και την μονάδα ελέγχου κινητήρα προκειμένου να διακόψει την παροχή καυσίμου. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το εξής. Η πληροφορία «ταχύτητα οχήματος» είναι χρήσιμη για πολλές μονάδες ελέγχου, όπως η διαχείριση του κινητήρα, του αυτόματου σασμάν, των οργάνων, ακόμα και του ραδιοCD, προκειμένου να αυξήσει την ένταση όσο αυξάνεται η ταχύτητα.

Ας φανταστούμε την πληθώρα καλωδίων που θα υπήρχαν εάν η κάθε μία από αυτές τις μονάδες είχε αισθητήρα ταχύτητας!

Από την άλλη, η λειτουργία του ABS στηρίζεται στην μέτρηση της ταχύτητας περιστροφής των τροχών, δηλαδή την ταχύτητα του οχήματος. Κατά συνέπεια, η πληροφορία αυτή υπάρχει στην μονάδα ελέγχου ABS αφού είναι απαραίτητη για την λειτουργία του συστήματος. Το μόνο που έχει να γίνει, είναι η μονάδα του ABS να πληροφορήσει τις υπόλοιπες μονάδες που «ενδιαφέρονται» για την ταχύτητα του οχήματος. Η μετάδοση των πληροφοριών «σύγκρουση» και «ταχύτητα περιστροφής τροχών» που αναφέρθηκαν στα δύο παραδείγματα μπορεί να γίνει μέσω του CAN bus.

Πως λειτουργεί; Το CAN είναι ένα σύστημα σειριακού διαύλου όπου όλες οι μονάδες ελέγχου (κόμβοι) συνδέονται σε μια κοινή αρτηρία, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί κόμβοι μπορούν να στέλνουν και να λαμβάνουν δεδομένα ταυτόχρονα.

Can Bus Iaponiki

Η γενική αρχή λειτουργίας είναι η εξής:

  • Ο δίαυλος αποτελείται από δύο καλώδια, συνεστραμμένα που συνδέονται με όλες τις μονάδες ελέγχου, δηλαδή τους κόμβους.
  • Ο κάθε κόμβος διοχετεύει το μήνυμα της πληροφορίας στον δίαυλο και τον λαμβάνουν όλοι οι υπόλοιποι κόμβοι.
  • Ο κάθε κόμβος διαβάζει την επικεφαλίδα του μηνύματος και αν τον αφορά αξιοποιεί την περιεχόμενη πληροφορία, αλλιώς το αγνοεί.

Can Bus Iaponiki 1 (1)Στο μήνυμα εκτός από την πληροφορία, μπορεί να περιέχεται και χαρακτηρισμός για το πόσο σημαντικό είναι, δηλαδή η προτεραιότητά του. Για παράδειγμα ένα μήνυμα που αφορά σύγκρουση, προφανώς έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα από ένα σήμα που αφορά την εξωτερική θερμοκρασία. Έτσι ένα μήνυμα ανάλογα με την προτεραιότητά του, καταλαμβάνει τον δίαυλο ή περιμένει μέχρι να εξυπηρετηθούν πιο σημαντικά μηνύματα.

Βλάβες στο CAN. Πολλές φορές κατά την διάγνωση σε ένα αυτοκίνητο έχουμε δει βλάβη που σχετίζεται με το CAN. Σε μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων, απλά κάποια μονάδα έχει λάβει λάθος μηνύματα ή ελλιπείς πληροφορίες. Στην περίπτωση αυτή, η επισκευή γίνεται απλά με διαγραφή του σφάλματος. Σε κάθε άλλη περίπτωση, μπορεί να υπάρχει πρόβλημα στην καλωδίωση ή στην μονάδα ελέγχου που έχει καταγραφεί το πρόβλημα. Αν δηλαδή, κάνοντας διάγνωση στον κινητήρα δούμε βλάβη που αφορά την επικοινωνία CAN με το ABS, θα πρέπει να κάνουμε διάγνωση και στο ABS. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να γίνει έλεγχος των συστρεμμένων καλωδίων του CAN και των επαφών στις φίσσες των μονάδων ελέγχου, αφού ακόμα και μια οξειδωμένη επαφή μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στο μεταδιδόμενο μήνυμα.

Νίκος Ουλκέρογλου (Τεχνικό Τμήμα – Τεχνική εκπαίδευση)
ΙΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε.

Ετικέτες

caroto

Ένας για όλους και όλοι για το caroto.gr! Το προφίλ της ομάδας του μοναδικού site στο διαδίκτυο που εστιάζει στην τεχνολογία του αυτοκινήτου!

Ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close