ΔΟΚΙΜΕΣ

Smart Fortwo 1.0 71 PS [test drive]

smart fortwo caroto test drive 2014 (36)

Τρίτη και φαρμακερή! Στη νέα του γενιά το Fortwo περνά πλέον στη φάση της ωριμότητας και εδραιώνει την κυριαρχία του ως το απόλυτο αυτοκίνητο πόλης. Δίχως υποχωρήσεις!

Η πρώτη γενιά του αυτοκινήτου ήταν σίγουρα πρωτοποριακή, για τα δεδομένα της εποχής. Δεν έπαυε όμως να έχει περιορισμούς και ελλείψεις, σε διάφορους τομείς. Τα όποια προβλήματα βελτιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στη δεύτερη γενιά. Και πάλι όμως, όποιος ήθελε μπορούσε να βρει μεμπτά. Έτσι, διαχρονικά υπήρξαν δύο κατηγορίες. Από τη μία, οι χρήστες του αυτοκινήτου, που έπιναν νερό στο όνομά του και από την άλλη οι petrolheads που ποτέ δεν το χώνεψαν, ούτε και το αναγνώρισαν ως πραγματικό αυτοκίνητο, κυρίως λόγω των διαστάσεων και των ιδιαιτεροτήτων του. Ε, αυτός ο αυτοκινητιστικός «ρατσισμός» από τους τελευταίους ήρθε η ώρα να τελειώσει.

Λίγο τα μαγικά της Mercedes, λίγο το χεράκι της Renault και το νέο Smart Fortwo δείχνει ωριμότερο από ποτέ. Ξεκινώντας από την εξωτερική εμφάνιση, η μεγαλύτερη αλλαγή έχει να κάνει με το μπροστινό μέρος, που απέκτησε ένα “δειλό” καπό, καθώς και με τα φωτιστικά σώματα, που πλέον είναι τετραγωνισμένα, τόσο εμπρός όσο και πίσω. Το πιο σημαντικό όμως είναι αυτό που δεν φαίνεται. Τουλάχιστον όχι με την πρώτη ματιά. Η αύξηση του πλάτους του αυτοκινήτου κατά 100 χλστ. και του μεταξονίου κατά 80 χλστ. έχει πρακτικά μεταμορφώσει την οδική του συμπεριφορά, κάνοντάς το σαφώς πιο σταθερό και ασφαλές στην αίσθηση που εισπράττει ο οδηγός.

Προτού όμως πάμε εκεί, αξίζει μία στάση στο εσωτερικό. Η προαναφερόμενη αύξηση του μεταξονίου έχει δώσει ακόμα περισσότερο αέρα μέσα, κάνοντας την καμπίνα των επιβατών πιο άνετη από όσο χρειάζεται. Νέα, ποιοτικότερα υλικά και χρώματα δίνουν μια πιο προσεγμένη και νεανική νότα, ενώ το επανασχεδιασμένο εκ βάθρων ταμπλό αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Το τιμόνι με τα διάφορα χειριστήρια θυμίζει κάτι από αγωνιστικά αυτοκίνητα ενώ ο πίνακας των οργάνων είναι ευανάγνωστος, διαθέτει μία οθόνη με ωραία γραφικά και προσφέρει πολύ περισσότερη πληροφορία από ότι στο παρελθόν. Αντίστοιχα, το διαμέρισμα των αποσκευών, με 260 λίτρα, δεν αφήνει περιθώριο για κριτική. Αν υπήρχαν και κάποιοι ελαφρά μεγαλύτεροι και λίγο πιο πρακτικοί χώροι για μικροαντικείμενα, το αποτέλεσμα θα ήταν άριστα.

photos: nmarinopoulos

Διατηρώντας τη λογική του κινητήρα και της μετάδοσης της κίνησης πίσω, η συγκεκριμένη έκδοση εφοδιάζεται με ένα ατμοσφαιρικό, τρικύλινδρο σύνολο ενός λίτρου, απόδοσης 71 ίππων. Η λειτουργία του έχει ένα “γρέζι” αλλά αυτό δεν είναι κάτι που ενοχλεί ιδιαίτερα. Γραμμικός, σε μεγάλο βαθμό, παρουσιάζει ένα μικρό κενό ισχύος στα άκρα, στις πολύ χαμηλές και τις πολύ υψηλές στροφές, το οποίο όμως δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Γενικά καταφέρνει να κινεί το βάρους 880 κιλών όχημα με αξιοπρέπεια στην πόλη, προσφέροντας ελαφρά καλύτερες επιδόσεις από παλαιότερες εκδόσεις.

Το σημαντικότερο, ίσως, εδώ είναι η ύπαρξη ενός μηχανικού κιβωτίου πέντε σχέσεων –για πρώτη φορά σε Fortwo. Αν και η αίσθηση που προσφέρει ο επιλογέας είναι αδιάφορη, η κλιμάκωση είναι καλή και βοηθάει τον κινητήρα στο έργο του. Οπότε, ξεχάστε πλέον την υστέρηση που είχε μέχρι πρότινος το αυτόματο κιβώτιο στις αλλαγές ταχυτήτων. Μάλιστα δείχνει καλύτερο σε λειτουργία και το σύστημα start/stop, που βοηθά στη μείωση της κατανάλωσης στην πόλη.

Και μιας που αναφερθήκαμε στην πόλη, το νέο Smart συνεχίζει να παραμένει ο απόλυτος άρχοντας αυτής. Και μάλιστα, ακόμα καλύτερος από ότι στο παρελθόν. Με τη διατήρηση του μήκους στα ίδια επίπεδα (2,69 μέτρα) και τους μπροστινούς τροχούς να στρίβουν πλέον σε γωνίες 45 μοιρών, το αυτοκίνητο έχει ένα κύκλο στροφής 6,95 μέτρα! Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι σε ένα φυσιολογικό δρόμο διπλής κατεύθυνσης, όχι πολύ πλατύ, μπορεί να στρίψει επί τόπου και να αλλάξει πορεία χωρίς να χρειαστεί μανούβρα. Μιλάμε για ευελιξία που απέχει έτη φωτός ακόμα και από οχήματα της κατηγορίας Toyota Aygo!

Αντίστοιχα, η οδική του συμπεριφορά είναι σαφώς βελτιωμένη. Οι αναρτήσεις είναι πλέον πιο άνετες -χωρίς να είναι χαλαρές- και προσφέρουν καλύτερη ποιότητα κύλισης. Σε έντονες, εγκάρσιες ανωμαλίες, βέβαια, δεν μπορεί να κρυφτεί το κοντό μεταξόνιο, που οδηγεί σε αναπήδηση του αμαξώματος. Μέχρι εκεί, όμως. Στον αντίποδα, τα αυξημένα μετατρόχια και τα σαφώς φαρδύτερα ελαστικά (το 205/45 R16 πίσω ίσως και να είναι λίγο υπερβολικό) δίνουν μία ευστάθεια σε υψηλές ταχύτητες πρωτόγνωρη για Smart.

Σε ένα βαθμό, βέβαια, παίζουν ρόλο και τα διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα, αφού το Fortwo εξοπλίζεται με καμπόσα, όπως ESΡ και σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων. Στην τελική, όμως, το αυτοκίνητο έχει έναν αέρα στο δρόμο που δεν τον είχαν οι προκάτοχοί του. Πολύ πιο σταθερό, πολύ πιο σίγουρο και πολύ πιο άνετο. Ακόμα και το τιμόνι του δείχνει να είναι πιο ακριβές, αν και αδιάφορο σε αίσθηση. Όσο για τα φρένα, δεν μπορεί κανείς να προσάψει τίποτα, ούτε για την αίσθηση του μεσαίου πεντάλ, ούτε για την απόδοσή τους.

Για όλους αυτούς τους λόγους, το νέο Fortwo είναι καλύτερο και πιο ώριμο από ποτέ. Όσο για την τιμή του, κρίνεται λογική για τα όσα προσφέρει. Αν τα αυτοκίνητα τα πουλάγαν με… το μέτρο δεν θα ήταν ίσως κελεπούρι, αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι πρόκειται για το καλύτερο αυτοκίνητο πόλης, money can buy.

Smart Fortwo 1.0 71 PS – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός 999 cc
Διάμετρος x διαδρομή 72,2 x 81,3 mm
Διάταξη/κύλινδροι τρικύλινδρος σε σειρά
Ισχύς 52 kW (71 PS) / 6.000 rpm
Ροπή 91 Nm (9,2 kgm) / 2.850 rpm
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων βενζίνης
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 14,9 sec
Τελική ταχύτητα 151 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Μέση δοκιμής 5,5 lt/100 km
Τυποποιημένη αστική/μικτή/υπεραστική 3,7 / 4,9 / 4,1 lt/100 km
Ρεζερβουάρ 28 lt
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 509 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή Euro 6
Εκπομπή CO2 93 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο Μηχανικό, 5 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα McPherson με εγκάρσιους βραχίονες / Άξονας de Dion (με σύνδεσμο Watt)
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι/ταμπούρα
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση ContiEcoContact – 185/50 R16 (Ε), 205/45 R16 (Π)
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος 2.695×1.660×1.550 mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1.469/1.430 mm
Μεταξόνιο 1.873 mm
Χώρος αποσκευών 260-350 lt
Απόβαρο 880 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 12.175€ (11.450€ με απόσυρση)

Μιχάλης Κατωπόδης

Ένας ακόμα εραστής της αυτοκίνησης (sic) με προϋπηρεσία σε διάφορα περιοδικά -και sites-αυτοκινήτου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button