Κάποιες φορές τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας μας αφήνουν άναυδους. Ακόμη και αν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο…
Μάλλον μία τέτοια στιγμή είχαμε με το Fiesta Black Edition που οδηγήσαμε πρόσφατα. Η επίτευξη των 140 PS από κινητήρα με χωρητικότητα μόλις 1,0 lt (999 cc για την ακρίβεια) είναι εξωπραγματική! Πρόκειται για τον πιο αποδοτικό κινητήρα παραγωγής στην ιστορία της αυτοκίνησης. 140 ίππους στο λίτρο δεν βγάζει καμία Porsche ή Ferrari, ούτε καν η Bugatti! Για να βάλουμε τα πράγματα σε σωστή βάση, οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι διάφοροι βελτιωτές σε όλο τον κόσμο έχουν καταφέρει να βγάλουν ακόμη μεγαλύτερες αποδόσεις στο λίτρο, όμως εκεί μιλάμε για ιδιοκατασκευές που συνήθως δεν αντέχουν στον χρόνο. Όχι για μοτέρ παραγωγής που καλύπτεται από εργοστασιακή εγγύηση ενός εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστών στον κόσμο…
Πώς κατάφεραν όμως οι μηχανικοί της Ford να κάνουν αυτό που έως πρότινος έδειχνε ακατόρθωτο; Πήραν έναν από τους πιο βραβευμένους κινητήρες που οι ίδιοι είχαν κατασκευάσει τα προηγούμενα χρόνια (τον 1,0 EcoBoost), του ανέβασαν την πίεση υπερπλήρωσης στα 2,6 bar, επενέβησαν στο σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων, δημιούργησαν νέα χαρτογράφηση κ.ά. Και είμαστε σίγουροι ότι πέρα από τα προφανή, δούλεψαν και στη σύνθεση των υλικών και στη μείωση των τριβών ώστε να προσφέρει το πιο «πιεσμένο» μοτέρ τον ίδιο βαθμό αξιοπιστίας που έχουν και οι εκδόσεις χαμηλότερης απόδοσης.
photos: gkaragiorgakis
Αν όλα τα παραπάνω σας φαίνονται πολύ καλά για να είναι αληθινά, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι κι εμείς είχαμε τις επιφυλάξεις μας πριν κάτσουμε στο κάθισμα του οδηγού. Όμως από τα πρώτα χιλιόμετρα διαπιστώσαμε ότι οι 140 ίπποι του κινητήρα είναι ολοζώντανοι και τους αισθάνεσαι να καλπάζουν σταδιακά μέχρι τον κόφτη. Αλλά και στις χαμηλές στροφές η ροπή των 210 Nm χαρίζει εξαιρετικό τράβηγμα, χωρίς καθυστερήσεις ή δισταγμούς. Και το καλύτερο;
Αυτά τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά συνδυάζονται με χαμηλή κατανάλωση (7,5 lt/100 km σε πραγματικές συνθήκες καταγράψαμε εμείς) και κατά συνέπεια με περιορισμένες εκπομπές ρύπων (104 g/km). Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι το μοτέρ είναι αρκετά αθόρυβο. Θα θέλαμε λίγο ηχητικό «αλατοπίπερο» από ένα Fiesta που στις σπορ εκδόσεις του έχει σύστημα ενίσχυσης του ήχου του κινητήρα. Αλλά από την άλλη μας άρεσε που στις μακρινές διαδρομές μπορούσαμε να ακούμε τη μουσική από το ραδιόφωνο.
Πέρα από τον κινητήρα, το εξαιρετικό τιμόνι και ο πάντα πρόθυμος επιλογέας των πέντε (γιατί όχι 6, Ford;) σχέσεων ολοκληρώνουν την πλούσια οδηγική εμπειρία. Πάνω απ’ όλα όμως, η χαμηλωμένη και πιο σφιχτή ανάρτηση, το ικανό πλαίσιο και οι ζάντες 16 ιντσών φροντίζουν να έχει ο οδηγός «δεμένη» και στιβαρή αίσθηση που εμπνέει εμπιστοσύνη. Το αξιοπερίεργο είναι πως παρά τις σφιχτές ρυθμίσεις, η ανάρτηση δεν κουράζει ούτε ακούγεται στις κακοτεχνίες του δρόμου. Και τα φρένα είναι δυνατά και δεν κουράζονται εύκολα, παρά το γεγονός ότι στους πίσω τροχούς έχουν τοποθετηθεί ταμπούρα κι όχι δίσκοι.
Σχεδιαστικά το Fiesta Black Edition που είχαμε στη διάθεσή μας είχε σαν βασικό χρώμα το μαύρο και η οροφή και αρκετές λεπτομέρειές του είχαν κόκκινο χρώμα (στο Red Edition ισχύουν ακριβώς τα αντίθετα). Η εντυπωσιακή διχρωμία συνεχίζεται και στο εσωτερικό, το οποίο είναι καλοφτιαγμένο και εργονομικά άρτιο. Μπορεί η τιμή των €16.715 να είναι κάπψς υψηλή για ένα μικρό τρίθυρο αυτοκίνητο, όμως δικαιολογείται πλήρως από την υψηλή τεχνολογία, την εξαιρετική οδική συμπεριφορά και τον πλούσιο εξοπλισμό που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει επτά αερόσακους.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 PS Black Edition – Τεχνικά χαρακτηριστικά | ||||
---|---|---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||||
Κυβισμός | 999 cc | |||
Διάμετρος x διαδρομή | 74,5 x 80,0 mm | |||
Διάταξη/κύλινδροι | εμπρός εγκάρσια/τρικύλινδρος | |||
Ισχύς | 104 kW (140 PS) / 6.000 rpm | |||
Ροπή | 210 Nm (21,4 kgm) / 4.000 rpm | |||
Τροφοδοσία | Υπερτροφοδότηση με άμεσο ψεκασμό | |||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||||
0-100 km/h | 9,0 sec | |||
Τελική ταχύτητα | 201 km/h | |||
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||||
Μέση δοκιμής | 7,5 lt/100 km | |||
Τυποποιημένη αστική/μικτή/υπεραστική | 5,6 / 4,5 / 3,9 lt/100 km | |||
Ρεζερβουάρ | 42 lt | |||
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) | 560 km | |||
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ | ||||
Προδιαγραφή | Euro 5 | |||
Εκπομπή CO2 | 104 g/km | |||
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |||
Κιβώτιο | Μηχανικό 5 σχέσεων | |||
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||||
Εμπρός/πίσω | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Ημιάκαμπτος άξονας | |||
ΦΡΕΝΑ | ||||
Εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι/ταμπούρα | |||
ΤΡΟΧΟΙ | ||||
Τύπος ελαστικών, διάσταση | Continental ContiPremiumContact 2, 195/45 R16 | |||
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ | ||||
Διάταξη/υποβοήθηση | Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση | |||
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||||
Μήκος x πλάτος x ύψος | 3969x1722x1495 mm | |||
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) | 1495/1495 mm | |||
Μεταξόνιο | 2489 mm | |||
Χώρος αποσκευών | 276-960 lt | |||
Απόβαρο | 1091 kg | |||
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: με απόσυρση από 16.240€ (16.715€ το Fiesta Black Edition) |