BLOGΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

SUV & Crossover, μόδα είναι… και δεν θα περάσει [blog]

MY2016 G-Class (Euro Spec)

Για τα επόμενα χρόνια οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δίνουν προτεραιότητα από τα μικρότερα crossover πόλης έως και τα μεγαλύτερα premium-SUV με κουπέ στιλ και άποψη.

suv crossover (3)Η επιτυχία ενός προϊόντος και συγκεκριμένα ενός αυτοκινήτου δεν κρύβεται μόνο σε ένα ισορροπημένο μηχανολογικά σασί (κινητήρες, ανάρτηση, πλαίσιο, φρένα κ.α.), αλλά εξίσου και στην σχεδίαση. Το ντιζάιν ήταν ανέκαθεν βαρόμετρο για την πορεία ενός μοντέλου στην αυτοκινητοβιομηχανία και ακολουθούσε ή αν θέλετε διαμόρφωνε το κύμα της εποχής. Η παγκόσμια οικονομία, η ασφάλεια των επιβατών, οι εκπομπές ρύπων και πολλοί άλλοι παράγοντες είναι αυτοί που σε πολλές περιπτώσεις οριοθετούν την φαντασία των σχεδιαστικών τμημάτων.

Για παράδειγμα, οι αναδιπλούμενοι προβολείς (π.χ. όπως στο πρώτο Mazda MX-5) εγκαταλείφθηκαν για την προστασία των πεζών, κάθε νέο μοντέλο πρέπει να ζυγίζει το λιγότερο δυνατό ώστε να περικοπεί το τελευταίο γραμμάριο CO2, το εμπρός μέρος είναι πιο μακρύ από ότι πρέπει για μεγαλύτερη ασφάλεια και άλλα. Στο εσωτερικό υπάρχουν πλέον μόνο οι απαραίτητοι διακόπτες με κυρίαρχο στοιχείο μια touch-screen (οθόνη αφής), ενώ από την προηγούμενη δεκαετία οι σχεδιαστές διαπίστωσαν πως δεν χρειάζεται τα αυτοκίνητα να είναι άσκοπα τόσο ψηλά και με τόσο αέρα πάνω από τα κεφάλια των επιβατών λες και μετακινούνται με ένα βαν.

suv crossover (2)Εδώ το υπονοούμενο έχει να κάνει με τα κάποτε δημοφιλή MPV (τα πολυχρηστικά, ή πολυμορφικά όπως έχει καθιερωθεί) τα οποία φθίνουν στην προτίμηση του καταναλωτικού κοινού. Στον αντίποδα, τα crossover και SUV κερδίζουν έδαφος σχεδόν σε κάθε κατηγορία και πλέον ελάχιστοι ενοχλούνται από την απουσία της τετρακίνησης. Ή καλύτερα περισσότεροι συνειδητοποιούν πως ποτέ δεν χρειάστηκαν πραγματικά την κίνηση στους τέσσερις τροχούς; Όπως και να ‘χει το μεγαλύτερο ποσοστό των crossover και SUV είναι δικίνητα και μόνο οι top εκδόσεις είναι 4×4.

suv crossover (4)Μια φορά και έναν καιρό τα 4×4 ήταν συσχετισμένα με βαριές κατασκευές, όσο και εξεζητημένες θα έλεγα μιας και προορίζονταν για να τα φέρουν εις πέρας σε σημεία που άλλα οχήματα δεν μπορούσαν να φτάσουν ποτέ. Με τα χρόνια να περνούν και τον ασφαλτοτάπητα να σκεπάζει όλο και περισσότερους χωματόδρομους, τα 4×4 άρχισαν να αλλάζουν μορφή και να ξεφεύγουν από την κλασική αρχιτεκτονική. Για τους Αμερικάνους το Jeep Cherokee (πρώτο λανσάρισμα το 1984)  θεωρείται πως εισήγαγε την έννοια του SUV (Sport Utility Vehicle), ενός οχήματος που συνδύαζε μεγάλες off-road δυνατότητες και βάγκον μοτίβο. Ένα όχημα που μπορούσε να χρησιμοποιήσει κανείς για την μεταφορά της οικογένειας του, για την δουλειά του, για τα χόμπι του· εξού και η απόδοση ως «όχημα ελευθέρου χρόνου»…

suv crossover (5)Εκείνη την δεκαετία η τετρακίνηση άρχισε να περνά και στα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς η εισαγωγή του κεντρικού διαφορικού επέτρεπε πλέον απροβλημάτιστα την μόνιμη μετάδοση της ροπής και στους δύο άξονες, δίχως τα γρανάζια να «κουρδίζουν» (π.χ. στην περίπτωση κλειδώματος «lock» με κατανομή 50/50) στην άσφαλτο. Το αγωνιστικό Audi Quattro έθεσε νέα δεδομένα στο layout της τετρακίνησης και με τα χρόνια τα 4×4 άρχισαν να εξελίσσονται μηχανολογικά να γίνονται πιο ευχάριστα οδηγικά ξεπερνώντας την «φορτηγατζίδικη» αίσθηση, ενώ παράλληλα πρόβαλαν την αυξημένη ενεργητική ασφάλεια λόγω της αυξημένης τετρακίνητης πρόσφυσης/κρατήματος.

suv crossover (7)To Toyota RAV4 που λανσαρίστηκε το 1994 ήταν ουσιαστικά το μοντέλο που εισήγαγε την έννοια του κόμπακτ SUV, μία κατηγορία από την οποία σήμερα δεν απουσιάζει σχεδόν κανένας κατασκευαστής. Από το 2000 και μετά οι σχεδιαστές αρχίζουν να παρουσιάζουν πιο ελκυστικά αμαξώματα, να υιοθετούν τα αυτοφερόμενα πλαίσια (εγκαταλείποντας τα τύπου «σκάλας») και να αποκτούν πιο έξυπνη και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση (με ηλεκτρομαγνητικά ή ηλεκτροϋδραυλικά συμπλεκτάκια σε ρόλο κεντρικού διαφορικού). Παράλληλα, διαπιστώνουν πως το καταναλωτικό κοινό επιλέγει με ευκολία τα SUV δεν είναι απαραίτητο να συνδυάζονται με σύστημα τετρακίνησης.

suv crossover (1)Έτσι, ένα μεγάλο ποσοστό των SUV/crossover που πωλείται και στην χώρα μας έχει κίνηση μόνο στους δύο τροχούς, ενώ ακόμη και μεγάλα μοντέλα (π.χ. BMW X5) εισάγει βασικές 4×2 εκδόσεις. Το όφελος αφορά στην μειωμένη κατανάλωση (μικρότερο βάρος εν απουσία τετρακίνησης, μικρότερες μηχανικές τριβές) και φυσικά στην χαμηλότερη τιμή πώλησης κάνοντας πιο προσιτή την απόκτηση ενός αυτοκινήτου που προσφέρει… θέα αφ’ υψηλού! Ανάμεσα στα κίνητρα αγοράς ενός SUV, αρκετοί θεωρούν πως ανήκει η μεγαλύτερη παθητική ασφάλεια (κάτι που δεν ισχύει) και φυσικά η αυξημένη απόσταση από το έδαφος για ξένοιαστες βόλτες στην ύπαιθρο, αλλά και εύκολα σκαρφαλώματα στα… πεζοδρόμια!

suv crossover (2)Πλέον οι κατασκευαστές έχουν και από ένα τουλάχιστον SUV/crossover να επιδείξουν. Από τα πιο πρόσφατα που κυκλοφορούν ή θα δούμε μέσα στο καλοκαίρι είναι το Renault Kadjar, το VW Tiguan, το επίσης νέο Kia Sportage, ενώ με αξιώσεις επέστρεψε το Honda HRV.  Η DS (της Citroen) εμπλουτίστηκε με το DS4 Crossback, το φθινόπωρο περιμένουμε το Toyota C-HR που θα αποτελέσει τον αντίπαλο του Nissan Juke, ενώ νωρίτερα θα κυκλοφορήσει το Ford Ecosport και προς τα τέλη του καλοκαιριού τα Seat Ateca και Ford Edge.

Aξίζει να σημειωθεί πως ακόμη και μοντέλα με πιο MPV χαρακτήρα αποκτούν ένα πιο «κροσοβεράτο» στιλ, όπως είδαμε από το νέο Renault Espace, ή όπως θα είναι τα νέα Peugeot 3008 και Opel Meriva. Αργότερα θα προστεθούν τα Audi Q2, από το νέο έτος η BMW X2, η Skoda θα αποκτήσει το Kodiaq (πάνω από το Yeti), ενώ η Mercedes-Benz διαθέτει ήδη την όμορφη GLC.

Όσο για την Volvo, το νέο XC90 έχει ήδη στρώσει το έδαφος για τις Cross Country εκδοχές, ενώ οι φήμες κάνουν λόγο και για ένα μικρότερο -από το XC60- crossover που θα δούμε στα επόμενα χρόνια.  Σε άλλο τέμπο και σε ελάχιστους κοινούς θνητούς απευθύνονται τα μεγάλα νέα SUV, όπως η Bentley Bentayga, η Maserati Levante, η Jaguar F-Pace και άλλα υπερπολυτελή SUV. Και o μακρύς κατάλογος συνεχίζεται πάνω από την Porsche Cayenne, φτάνοντας από την αναμενόμενη πρώτη Rolls-Royce σε SUV, έως την σούπερ Lamborghini Urus…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button