ΑΓΩΝΕΣ

GP Αυστρίας – Κατατακτήριες δοκιμές: Σημείο καμπής – Η pole στον Bottas – Ποινή για τον Vettel!

Ο Valtteri Bottas κατέκτησε την πρώτη του φετινή pole position στο Red-Bull Ring υποσκελίζοντας για μόλις 19 χιλιοστά του δευτερολέπτου τον team-mate του, Lewis Hamilton…

Αυτό από μόνο του δεν θα αποτελούσε έκπληξη. Το Αυστριακό σιρκουί με την φαινομενικά απλή χάραξή του η οποία αποτελείται κυρίως από στροφές 90 μοιρών, ανέκαθεν ευνοούσε τους οδηγούς οι οποίοι έχουν ένα προοδευτικό στιλ οδήγησης έναντι εκείνων που έχουν μια πιο επιθετική προσέγγιση. Η είδηση που προκύπτει, όμως, από τις κατατακτήριες δοκιμές στο Σπίλμπεργκ είναι η ραγδαία βελτίωση της απόδοσης των W09 έπειτα και από τις αεροδυναμικές αναβαθμίσεις που εισήγαγε η Αγγλογερμανική ομάδα. Οι διαφορές των +3 δεκάτων του δευτερολέπτου από τον 6ο σήμερα Vettel (ο οποίος κατετάγη 3ος αλλά του επεβλήθη ποινή τριών θέσεων για παρεμπόδιση του Sainz στο Q2) και των 7 δεκάτων από την πρώτη Red Bull του Verstappen σε συνολικό χρόνο γύρου εξήντα τριών δευτερολέπτων φαντάζουν σχεδόν εξωπραγματικές. Με τρεις αγώνες να απομένουν μέχρι το καλοκαιρινό διάλειμμα η πλάστιγγα σε αυτό το σημείο φαίνεται να γέρνει υπέρ της Mercedes.

Το πρώτο τρίτο του πρωταθλήματος είχε ολοκληρωθεί στον Καναδά με την Ferrari να δείχνει πώς διαθέτει το πιο ολοκληρωμένο μονοθέσιο. Οι περισσότερες από τις επιλογές που είχαν γίνει στο σχεδιασμό του κόκκινου μονοθεσίου έμοιαζαν να δικαιώνονται με τις SF71H να είναι έστω και για λίγο ταχύτερες σε Μπαχρέιν, Κίνα, Μπακού και Καναδά. Το Μονακό ήταν της Red Bull ενώ η W09 ήταν ξεκάθαρα μπροστά μόνο σε Μελβούρνη και Βαρκελώνη. Ήταν εμφανές ότι η Ferrari είχε κάνει μεγαλύτερα βήματα προόδου από ότι αναμενόταν. Αυτό σήμαινε ότι οι άνθρωποι της Mercedes σε Μπράκλεϊ και Μπρίξουορθ έπρεπε να δουλέψουν υπερωρίες για να φέρουν ξανά τα ασημένια βέλη μπροστά από τους ανταγωνιστές τους. Κατά πάσα πιθανότητα αναγκάστηκαν να πιέσουν ακόμη περισσότερο τα όρια στο upgrade της μονάδας ισχύος τους (ίσως έτσι εξηγείται και η ασυνήθιστη για Mercedes καθυστέρηση στην παράδοσή της νέας PU) αλλά αυτό από μόνο του δεν ήταν αρκετό. Έπρεπε να βελτιωθούν σημαντικά και τα υπόλοιπα τμήματα του μονοθεσίου.

Μέχρι σήμερα η συνήθης πρακτική για τους Allison-Costa-Cowell ήταν η εξής: Μικρές και σίγουρες αλλαγές χωρίς να μεταβληθεί σημαντικά ο βασικός σχεδιασμός του μονοθεσίου που αγωνίστηκε στην Μελβούρνη. Ο ανταγωνισμός που είχαν να αντιμετωπίσουν, όμως, φέτος ήταν πολύ πιο υψηλός σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Έτσι η «τριανδρία» της Mercedes έκανε στην Αυστρία κάτι που δεν συνηθίζει στη διάρκεια μιας σεζόν. Έφερε μία μεγάλη αεροδυναμική αναβάθμιση η οποία σε πολλά σημεία της W09- όπως στα ψυγεία- θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμη και ριζική. Τα αποτελέσματα ήταν αμέσως θεαματικά. Οι Hamilton-Bottas είχαν το πάνω χέρι από το FP1 με τις Ferrari και Red Bull να βρίσκονται με το καλημέρα σε θέση κυνηγού.

Ένα στοιχείο που ευνόησε ακόμη περισσότερο τις W09 ήταν η σχεδόν ανύπαρκτη διαφορά απόδοσης ανάμεσα σε Ultrasoft και Supersoft. Τα Pirelli με τον κόκκινο χρωματισμό αποδείχτηκαν πιο σταθερά στη διάρκεια ενός γύρου ενώ τα Ultrasoft αν και εξασφάλιζαν χαμηλότερους χρόνους κατά τους δύο πρώτους τομείς είχαν ήδη υπερθερμανθεί μέχρι την πολύ δύσκολη κατηφορική στροφή 9 που φέρει το όνομα του Jochen Rindt. Εκεί η πτώση στην απόδοσή τους ήταν τέτοια ώστε ο συνολικός χρόνος που σημείωνε ένα μονοθέσιο με Ultrasoft ήταν στην καλύτερη περίπτωση το πολύ ένα με δύο δέκατα χαμηλότερος από τον χρόνο που θα σημείωνε το ίδιο μονοθέσιο με τα Supersoft.

Αυτό σήμαινε δύο πράγματα: Α) Οι Ferrari και Red Bull δεν θα μπορούσαν να έχουν κάποιο ουσιαστικό πλεονέκτημα έναντι των Mercedes με τα Ultrasoft. Οι W09 μπορούσαν απλώς να χρησιμοποιούν τα Supersoft σημειώνοντας παραπλήσιους χρόνους ενώ ταυτόχρονα εξασφάλιζαν και σημαντικά μεγαλύτερη διάρκεια stint. Β) Η Soft γόμα προέβαλλε ξαφνικά ως ελαστικό που θα χρησιμοποιηθεί στον αγώνα, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερο πλεονέκτημα στις W09. Οι Mercedes και Red Bull επέλεξαν, μάλιστα, να πάρουν κατάταξη στο Q2 με τα Supersoft ενώ η Ferrari επέμεινε στα Ultrasoft ελπίζοντας, ίσως, σε μια καλύτερη εκκίνηση αύριο που θα χαλάσει τον αγώνα της μίας από τις δύο W09.

Δε θα μπορούσαμε, όμως, να μην αναφερθούμε και στις απογοητευτικές επιδόσεις των Red Bull. Οι δύο RB14 έλπιζαν σε μία δυνατή εντός έδρας εμφάνιση χάρη και στο Q3 mode που είχαν, επιτέλους, στη διάθεσή τους από τη Renault. Επιπλέον, οι δύο RB14 έφεραν το λιγότερο φτερό από τα έξι κορυφαία μονοθέσια και έτσι οι περισσότεροι είχαμε προετοιμαστεί για μία εμφάνισή αντίστοιχης των δοκιμαστικών του Μόντρεαλ. Η τελική εικόνα, όμως, απείχε παρασάγγας. Ο Verstappen μπόρεσε να… ακροβατήσει καλύτερα στο Red Bull-Ring αλλά το ταβάνι του μονοθεσίου ήταν η 5η θέση σήμερα. Όσο για τον Ricciardo, αυτά πρέπει να ήταν τα χειρότερα δοκιμαστικά της σεζόν μέχρι τώρα. Υποσκελίστηκε εμφατικά από τον Max ενώ στο Q2 αναγκάστηκε να κάνει τρεις προσπάθειες για να μπορέσει να πετύχει έναν χρόνο με τον οποίον θα περνούσε στο Q3. Το ότι φορούσε Supersoft δεν μπορεί να αποτελέσει δικαιολογία καθώς ο team mate του με την ίδια γόμα ήταν σχεδόν κατά μισό δευτερόλεπτο ταχύτερος.

Σαν να μην έφταναν αυτά, στο Q3 ο Daniel δεν μπορούσε να εξασφαλίσει την 6η θέση, τουλάχιστον, από τον φανταστικό σήμερα Grosjean. Έτσι ζήτησε από την ομάδα του να τον προσπεράσει ο Verstappen, ώστε να κάνει ο Max πρώτος τον γύρο του ενώ εκείνος θα προσπαθούσε να βρεθεί στο slip stream του μήπως και καταφέρει να κερδίσει κάποια δέκατα. Η συνήθης πρακτική για όλες τις ομάδες είναι ότι η σειρά με την οποίαν βγαίνουν οι οδηγοί τους στην πίστα αλλάζει σε κάθε Grand Prix. Στην Αυστρία ήταν η σειρά του Verstappen να βγει τελευταίος έχοντας το έστω μικρό αυτό πλεονέκτημα. Η ομάδα ζήτησε από τον Max να βοηθήσει τον Daniel αλλά ο ίδιος το αρνήθηκε πεισματικά.

Αυτό οδήγησε στην σχεδόν αστεία εικόνα των δύο RB14 να σέρνονται μετά την στροφή 4 στο τέλος του Q3 με τον Ricciardo να παραμένει στην πρώτη ταχύτητα μήπως και ο Verstappen πειστεί εν τω μεταξύ από την ομάδα και τον προσπεράσει αλλά φευ. Είμαστε σίγουροι ότι ο Ολλανδός ήταν έτοιμος ακόμη και να παρκάρει το μονοθέσιο στην άκρη της πίστας από το να βοηθήσει τον team mate του! Έπραξε καλά; Εξυπακούεται πως έπραξε άψογα. Δεν είναι δουλειά του Max να βοηθάει τον Daniel όπως και κανενός άλλου οδηγού στο grid που φιλοδοξεί να γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής. Κάτι ξέρουν για αυτό οι Barrichello, οι Coulthard και οι Massa προηγούμενων εποχών. Μετά το τέλος της διαδικασίας ο Daniel ήταν εμφανώς ενοχλημένος, φυσικά, αλλά θα ήταν πιο εποικοδομητικό για τον ίδιο αν φρόντιζε να ανεβάσει την απόδοσή του στα δοκιμαστικά για το υπόλοιπο της σεζόν.

Όσο για την Ferrari, η διαφορά της από την Mercedes μπορεί να ήταν ανέλπιστα μεγάλη σήμερα αλλά όχι καταδικαστική. Ο Vettel δήλωσε ότι ο χρόνος χανόταν κυρίως στις εξόδους των στροφών 7 και 9 όπου οι της Mercedes μπορούσαν να πατήσουν πιο νωρίς το γκάζι, ενώ σε ρυθμίσεις αγώνα θα βρίσκονται πιο κοντά στις W09. Είμαστε σίγουροι, ωστόσο, ότι και ο ίδιος εξεπλάγη από την τελική χρονική διαφορά του με τις Mercedes. Ακόμη χειρότερα, έπειτα από την ποινή που του επεβλήθη θα εκκινήσει μόλις 6ος και από την βρώμικη μεριά του grid, αρκετά μακριά από τους Hamilton-Bottas. Έτσι το όποιο πλεονέκτημα θα του εξασφάλιζαν τα Ultrasoft στο πρώτο stint μοιάζει να έχει εξανεμιστεί. Αυτό που προέχει για τον Seb, συνεπώς, είναι μία καθαρή εκκίνηση και έπειτα ένας συνετός αγώνας στον οποίον, όπως εξελίχτηκαν τα πράγματα, η 3η θέση θα πρέπει να θεωρηθεί επιτυχία. Άλλωστε και ο αγώνας που έπεται- το Σίλβερστοουν- φαντάζει ακόμη πιο δύσκολος για την Ferrari έπειτα από την σημερινή εικόνα. Κατά συνέπεια, στη Scuderia πρέπει να κινηθούν προσεκτικά, ελαχιστοποιώντας τη ζημιά προς το παρόν, μέχρι να έρθουν πιο ευνοϊκά για εκείνους σιρκουί ή μέχρι να φτάσουν και πάλι σε επιδόσεις την Mercedes.

Και ερχόμαστε στο αυστηρά οδηγικό κομμάτι της σημερινής διαδικασίας, εκεί όπου οι δύο οδηγοί που έλαμψαν σήμερα ήταν οι Bottas και Grosjean. Ξεκινώντας από τον σημερινό pole man αξίζει να σημειωθεί ότι ο Valtteri πρέπει να πέτυχε σήμερα τον τέλειο γύρο σε μία πίστα η οποία μόνο για κάτι τέτοιο δεν προσφέρεται. Μπορεί η χάραξή της να φαίνεται απλοϊκή με λίγες στροφές, αυτή ακριβώς, όμως, είναι και η μεγάλη δυσκολία της, καθώς ένα μόνο λάθος σε κάποια από τις μόλις 7 αυτές (πραγματικές) στροφές είναι σχεδόν μοιραίο για τον χρόνο του πιλότου που θα υποπέσει σε εκείνο. Και αυτό συμβαίνει γιατί ο γύρος είναι μικρός και δεν προλαβαίνει κανείς να κερδίσει χρόνο αλλού, ώστε να περιορίσει τη ζημιά που έχει γίνει. Επιπλέον, οι πολλές αλλαγές στην κλίση του οδοστρώματος απαιτούν απόλυτη ακρίβεια και δεν «ανέχονται» την παραμικρή υπερβολή. Το ίδιο ισχύει και για τα μεταλλικά κομμάτια που βρίσκονται στην εξωτερική των κερμπ και θέτουν τα όρια της πίστας. Δεν είναι τυχαίο ότι κοντά στις δέκα εμπρός πτέρυγες αλλά και μερικές αναρτήσεις έχουν καταστραφεί στη διάρκεια του τριημέρου από οδηγούς που υπερέβαλλαν, κυρίως στις εξόδους των δύο τελευταίων στροφών.

Τα παραπάνω ευνοούν μια προσέγγιση «παλιάς σχολής» κατά την οποίαν ο οδηγός αυξάνει τον ρυθμό του προοδευτικά από την Παρασκευή προσεγγίζοντας αργά αλλά σταθερά το όριο και αποφεύγοντας τις συνεχόμενες υπερβάσεις των συνόρων της πίστας. Πρακτική την οποίαν, δυστυχώς, οι περισσότεροι οδηγοί φαίνεται να έχουν ξεχάσει τα τελευταία χρόνια με την καθιέρωση των ασφαλτοστρωμένων εξόδων διαφυγής. Ίσως το παράδειγμα του Red Bull-Ring θα έπρεπε να ακολουθήσουν και άλλα σιρκουί. Τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά της Αυστριακής πίστας δημιουργούν την κατάλληλη συνθήκη και για ένα άλλο φαινόμενο. Την υπεροχή των οδηγών που έχουν ένα «απαλό» στιλ οδήγησης και ακολουθούν συνήθως τις κλασσικές αγωνιστικές γραμμές. Τα παραδείγματα από το παρελθόν είναι πολλά. Σε αυτήν την πίστα ο Barrichello είχε κερδίσει 2 στις 4 φορές τον Schumacher στα δοκιμαστικά. Ο Trulli είχε χάσει μία μόλις φορά υπό κανονικές συνθήκες από οποιονδήποτε teammate του σε 7 χρόνια και αυτή ήταν το 2002 από τον ορισμό του «κλασσικού» οδηγού, Jenson Button. Αλλά και στη σημερινή εποχή, οι Rosberg και Bottas έχουν επιβληθεί συνολικά 4 στις 5 φορές του Hamilton στις κατατακτήριες του Σπίλμπεργκ.

Ο Valtteri, λοιπόν, ξεκίνησε την Παρασκευή πιο συγκρατημένα τη στιγμή που ο Hamilton κυριαρχούσε. Έχτιζε, όμως, όσο περνούσαν οι γύροι το «τέλειο» πέρασμα από την κάθε στροφή. Ισορροπούσε ιδανικά το μονοθέσιο στην έξοδο της πρώτης στροφής ώστε ο εμπρός αριστερός τροχός μόλις να ακουμπάει το κίτρινο μεταλλικό όριο του κερμπ, ανακάλυπτε το χιλιοστό του δευτερολέπτου στο οποίο έπρεπε να πατήσει τέρμα το γκάζι στην έξοδο της 3 και ρύθμιζε τέλεια το γλίστρημα στις στροφές 4, 9 και 10. Έτσι στο Q3 ήταν ο μόνος από τους οδηγούς των κορυφαίων ομάδων που με την πρώτη προσπάθεια σημείωσε έναν πραγματικά χαμηλό χρόνο. Από την άλλη οι Hamilton και Vettel έκαναν λάθη στις στροφές 3 και 4 αντίστοιχα σπαταλώντας τις πρώτες τους προσπάθειες και θυσιάζοντας στις επόμενες μέρος της ορμής τους προς χάριν της σιγουριάς. Στη συνέχεια ο Lewis έκανε και αυτός έναν καταπληκτικό γύρο αλλά δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τον Valtteri. Τα 19 χιλιοστά του δευτερολέπτου που χωρίζουν τον Bottas από έναν από τους κορυφαίους qualifiers όλων των εποχών αποδεικνύουν την ποιότητα της δουλειάς του Φιλανδού.

Άξιος μνείας είναι και ο Romain Grosjean ο οποίος οδηγεί εξαιρετικά από την αρχή του τριημέρου και με έναν γύρο μεγάλης κλάσης κατάφερε να χωρίσει τις δύο Red Bull. Η VF18 αποδείχτηκε με διαφορά best of the rest στην Αυστρία και ο Γάλλος μοιάζει αποφασισμένος να επανεκκινήσει μία σεζόν που έχει πάει πολύ στραβά μέχρι τώρα και στην οποίαν δεν έχει βαθμολογηθεί ακόμη. Εάν κρατήσει την ψυχραιμία του στην εκκίνηση μόνο η ατυχία θα μπορέσει να τον σταματήσει αύριο. Η τελική σειρά εκκίνησης έπειτα από τις ποινές είναι: Bottas, Hamilton, Raikkonen, Verstappen, Grosjean, Vettel (ποινή τριών θέσεων), Ricciardo, Magnussen, Sainz, Hulkenberg, Ocon, Gasly, Alonso, Stroll, Vandoorne, Perez, Sirotkin, Leclerc (ποινή 5 θέσεων λόγω αλλαγής κιβωτίου), Hartley και Ericsson. 

Για τον αυριανό αγώνα το φαβορί είναι, αναμφίβολα, ο  Bottas ο οποίος χρειάζεται απλώς μία καλή εκκίνηση. Η δεξιά πλευρά του grid από την οποίαν ξεκινούν οι Hamilton, Verstappen και Vettel είναι αρκετά βρώμικη ενώ ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στον Raikkonen που θα έχει τα Ultrasoft αλλά και στον Grosjean ο οποίος συνηθίζει να κάνει πολύ καλές εκκινήσεις. Η βροχή ποτέ δεν αποκλείεται στην Αυστρία και θα είναι μάλλον η μόνη περίπτωση στην οποίαν η κυριαρχία των W09 θα τεθεί εν αμφιβόλω.

Τα σκορ των δοκιμαστικών
Hamilton-Bottas 5-4
Ricciardo-Verstappen 3-6
Vettel-Raikkonen 8-1
Perez-Ocon 2-7
Stroll-Sirotkin 4-5
Hulkenberg-Sainz 5-4
Hartley-Gasly 3-6
Grosjean-Magnussen 3-6
Vandoorne-Alonso 0-9
Ericsson-Leclerc 2-7

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης

Φανατικός οπαδός της Formula 1 από το 1996. Αγνοεί την έκφραση: Βαρετό Grand Prix!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button