ΑΓΩΝΕΣ

GP Βελγίου – Ανάλυση αγώνα: Επιβλητική εμφάνιση για Ferrari και Vettel

Το Σπα-Φρανκορσάμπ έπειτα από εννέα χρόνια βάφτηκε ξανά κόκκινο. Ήταν το 2009 όταν ο Kimi Raikkonen κέρδιζε τον μοναδικό αγώνα της Ferrari για εκείνη την χρονιά στο Βελγικό σιρκουί.

Φέτος είχε έρθει η σειρά του τωρινού team mate του Φιλανδού στην Ferrari, Sebastian Vettel, να πάρει πρώτος την καρό σημαία ξεκινώντας ιδανικά το δεύτερο μέρος του πρωταθλήματος. Ο τρόπος με τον οποίον ήρθε αυτή η επικράτηση, μάλιστα, αποκαλύπτει πλήρως και την ακριβή ισορροπία δυνάμεων έπειτα από τις τελευταίες αναβαθμίσεις στις μονάδες ισχύος για το 2018. Ο Lewis Hamilton δοκίμασε τα πάντα ώστε να προβληματίσει όσο γινόταν τον Vettel, αλλά τελικά αρκέστηκε στην δεύτερη θέση, έντεκα δευτερόλεπτα πίσω από τον νικητή. Τρίτος ήταν ο και πάλι εξαιρετικός Verstappen, ενώ ο Bottas κατάφερε να ανακάμψει έπειτα από πολλά προσπεράσματα στην τέταρτη θέση. Εξαιρετικά άτυχοι για άλλον έναν αγώνα οι Raikkonen – Ricciardo. Επιπλέον, η αναγκαιότητα του Halo έγινε για πρώτη φορά αισθητή έπειτα από το τρομακτικό ατύχημα της La Source στην εκκίνηση.

Η εικόνα που παρακολουθήσαμε κατά τη διάρκεια του αγώνα είναι μια απόδειξη του πόσο πολλά μπορούν να αλλάξουν στη διάρκεια όχι μόνο μιας σεζόν αλλά και ενός τριημέρου. Υπενθυμίζουμε ότι κατά το FP2, οπότε και διεξάγονται συνήθως οι προσομοιώσεις αγώνα, τα Supersoft (κυρίως) αλλά και τα Soft παρουσίασαν έντονο φαινόμενο blistering στο πίσω αριστερά ελαστικό κατά τα μεγάλα stints. Το πρόβλημα ήταν πιο αισθητό στις Ferrari, με την Scuderia να εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο χρησιμοποίησης των Medium στη διάρκεια του αγώνα. Τελικά, όμως, η Ιταλική ομάδα κατάφερε να προσαρμόσει το set-up των μονοθεσίων στη μία και μοναδική στάση για τον αγώνα με συνδυασμό Supersoft/Soft ο οποίος σύμφωνα με την Pirelli ήταν και ο γρηγορότερος. Πρόοδο σε ότι αφορά την διάρκεια των stint έκανε και η Mercedes από το FP2 αλλά φαίνεται ότι τα κέρδη της από την δουλειά που γίνεται στους προσομοιωτές του Μπράκλεϊ δεν ήταν ανάλογα με εκείνα της Ferrari. Έτσι, το σενάριο των δύο στάσεων ξεπεράστηκε και οι πρωτοπόροι είχαν προγραμματίσει μία και μοναδική στάση για τα μονοθέσιά τους υπό κανονικές συνθήκες.

Η δεύτερη αλλαγή που φαίνεται να επιβεβαιώνεται πια είναι εκείνη στις επιδόσεις των κορυφαίων μονοθεσίων έπειτα και από το δεύτερο upgrade στις μονάδες ισχύος, με εκείνη της Ferrari να μοιάζει ότι έχει αποφέρει μεγαλύτερα κέρδη. Τόσο η Scuderia όσο και η Mercedes είχαν περάσει καινούργια ICE και στα τέσσερα μονοθέσιά τους ενώ οι Hamilton, Bottas και Vettel πήραν και τα τελευταία TC και MGU-H για φέτος. Η Ferrari επέλεξε να μην περάσει τα δύο αυτά στοιχεία στην SF71H του Raikkonen ώστε ο Φιλανδός να μην τιμωρηθεί με ποινή θέσεων στην εκκίνηση. Την Παρασκευή δεν είδαμε το πλήρες δυναμικό των μονοθεσίων, ενώ το Σάββατο είχε βρέξει στο Q3 κάτι που μας άφησε αναγκαστικά με την τελευταία εντύπωση του Q2 στο οποίο οι W09 και SF71H έμοιαζαν απολύτως ισοδύναμες. Στον αγώνα, όμως, η κατάσταση διαφοροποιήθηκε καθώς η Ferrari του Vettel κατάφερε να είναι ταχύτερη από την Mercedes του Hamilton και με τις δύο γόμες που χρησιμοποιήθηκαν, προσπερνώντας την μάλιστα επιβλητικά πριν το φρενάρισμα για την Les Combes στον πρώτο γύρο.

Στο προσπέρασμα αυτό, όμως, μεγάλο ρόλο έπαιξε και ο ίδιος ο Vettel και πιο συγκεκριμένα η έξοδος του Vettel από την La Source. Ο Γερμανός γνώριζε ότι στο σπριντ από την La Source μέχρι την Les Combes θα είχε την μεγαλύτερη ευκαιρία του για νίκη στον αγώνα. Πέρσι, είχε επιχειρήσει δύο φορές να προσπεράσει τον Hamilton σε εκείνο το σημείο αλλά ο Βρετανός με πολύ έξυπνη αμυντική οδήγηση, αλλά και χάρη στην ελαφρά ανωτερότητα του τότε μονοθεσίου του είχε καταφέρει να κρατηθεί μπροστά του. Φέτος, όμως, η ιστορία θα ήταν διαφορετική. Το πλεονέκτημα στην απόδοση ήταν πια με τον Vettel ενώ και η μικρότερη κλίση στις πτέρυγες της Ferrari έδιναν στον Seb το κάτι παραπάνω σε τελική ταχύτητα. Ο οδηγός της Ferrari δεν θα άφηνε την ευκαιρία να πάει χαμένη.

Με το σβήσιμο των κόκκινων φώτων η εκκίνησή του ήταν εξαιρετική αλλά εξίσου καλό ήταν και το ξεπέταγμα του Hamilton, ο οποίος θα τον στρίμωχνε στην εξωτερική κατά το πρώτο φρενάρισμα. Ο Vettel αναγκάστηκε να σηκώσει το πόδι του από το γκάζι, ενώ και η μικρή διόρθωση υπερστροφής που έκανε ο Seb στην έξοδο του πρώτου hairpin, έδωσε προβάδισμα λίγων ακόμη μέτρων στον Lewis. Αυτό, όμως, ήταν κάτι που θα ευνοούσε στο τέλος τον οδηγό της Ferrari. Πέρσι στις δύο απόπειρες του Vettel για προσπέρασμα ο Hamilton είχε φροντίσει να σηκώσει ελαφρώς το πόδι από το γκάζι προσεγγίζοντας την Eau Rouge, ώστε η Ferrari να κολλήσει πίσω του πριν την ανηφόρα. Αυτό, είχε σαν συνέπεια ο Vettel να χάσει και τις δύο φορές momentum μέχρι την Raidillon με αποτέλεσμα στο τέλος να μην του φτάσει το slip stream της πιο ισχυρής Mercedes για να ολοκληρώσει την κίνηση.

Τώρα, όμως, έχοντας την κατάλληλη απόσταση από τον μεγάλο του αντίπαλο διέθετε όλη την άνεση της πλήρους επιτάχυνσης μέχρι την Kemmel ώστε να βρει τον Hamilton «τερματισμένο» αρκετά πριν το φρενάρισμα της Les Combes. Βγαίνοντας από την δεξιά καμπή, η SF71H κινήθηκε στην εξωτερική και είχε αφήσει πίσω της την W09 ενώ ακόμη τα μονοθέσια ήταν με τέρμα γκάζι. Οι Ocon και Perez που ακολουθούν βρίσκονται στο κενό αέρος των δύο μονοθεσίων κερδίζοντας και εκείνοι μέτρα. Πριν το φρενάρισμα ο Vettel προηγείται έχοντας τον Ocon στα δεξιά του, τον Hamilton να τον πλησιάζει από τα αριστερά και τον Perez ακόμη πιο αριστερά στα όρια του γρασιδιού. Για λίγες στιγμές τα τέσσερα μονοθέσια καλύπτουν όλο το πλάτος της πίστας και το παραμικρό λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο. Αλλά οι οδηγοί είναι άψογοι. Ο Vettel στρίβει πρώτος κατοχυρώνοντας την πρωτοπορία λίγα δευτερόλεπτα πριν επιβληθεί το Safety Car για λόγους που θα δούμε αμέσως μετά. Σίγουρα, η ανωτερότητα της Ferrari τον βοήθησε (όπως η ανωτερότητα της Mercedes είχε βοηθήσει πέρσι τον Hamilton) αλλά το προσπέρασμα ήταν μία κίνηση μαεστρίας όμοια με εκείνη που είχε κάνει στο ίδιο σημείο και στον ίδιο οδηγό κατά την εκκίνηση του 2013. Το καθοριστικό χτύπημα του Sebastian για το φετινό Βελγικό Grand Prix είχε δοθεί.

Ας επιστρέψουμε, όμως, για λίγο στους πρόποδες του λόφου, εκεί όπου με την εκκίνηση είχε λάβει τέλος, επί της ουσίας, ο αγώνας πέντε οδηγών. Η αλυσίδα των γεγονότων ξεκίνησε με το λάθος του Hulkenberg ο οποίος ξεκινώντας από την 18η θέση έχασε το φρενάρισμα για την πρώτη στροφή. Με λίτρα λευκού καπνού να βγαίνουν από τους μπλοκαρισμένους τροχούς της RS18, ο Γερμανός έπεσε στο πίσω μέρος της McLaren του Alonso, η οποία με σπασμένα ψυγεία απογειώθηκε όπως είχε συμβεί πριν 6 χρόνια στην ίδια στροφή με την Lotus του Grosjean. Η MCL33 ακυβέρνητη, ανέβηκε επάνω στην Sauber του Leclerc που βρισκόταν μπροστά, ακουμπώντας με το εμπρός μέρος του πατώματος το Halo της C37 ενώ η εμπρός πτέρυγα της McLaren πρόλαβε να μαζέψει ταυτόχρονα και την πίσω πτέρυγα της Red Bull του Ricciardo που μόλις είχε στρίψει. Η RB14, έχοντας δεχτεί το χτύπημα από πίσω θα έβλεπε και την Ferrari του Raikkonen να φρενάρει στην έξοδο για να αποφύγει τον Magnussen ο οποίος είχε ολοκληρώσει μια εκπληκτική εκκίνηση για να βρεθεί από την ένατη θέση στην έβδομη. Το αποτέλεσμα ήταν ο Daniel να χτυπήσει τον πίσω δεξιά τροχό του Kimi- προκαλώντας κλατάρισμα- αλλά και να σπάσει μέρος της πίσω πτέρυγας του Φιλανδού. Την ίδια στιγμή ο άλλος Φιλανδός του grid, Valtteri Bottas θα χτυπούσε από πίσω την Williams του Sirotkin χάνοντας κι εκείνος κομμάτια από την εμπρός του πτέρυγα.

Ο Hulkenberg (τιμωρήθηκε με ποινή 10 θέσεων στην εκκίνηση του επόμενου αγώνα για το περιστατικό), ο Alonso και ο Leclerc εγκατέλειψαν στο σημείο, με τον Μονεγάσκο να είναι εξαιρετικά τυχερός που του συνέβη κάτι τέτοιο στην πρώτη χρονιά που χρησιμοποιήθηκε το Halo. Οι επιπτώσεις για τον Charles θα ήταν πολύ χειρότερες εάν υπήρχαν ακόμη τα ανοικτά μονοθέσια. Όσο άσχημο και αν δείχνει, το Halo μπορεί να αποτρέψει πολλά δυσάρεστα συμβάντα. Οι Raikkonen, Ricciardo και Bottas θα επέστρεφαν στα pits. Ο Valtteri άλλαξε εμπρός πτέρυγα και περνώντας στα Supersoft θα συνέχιζε κανονικά τον αγώνα. Ο Raikkonen φόρεσε τα Medium αλλά σύντομα κατέστη εμφανές ότι το μονοθέσιο είχε χάσει εντελώς την ισορροπία του και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει στον 9ο γύρο. Ο Kimi ήταν φέτος εξαιρετικά άτυχος στο Βέλγιο, χάνοντας από λάθος της ομάδας την ευκαιρία για μια μεγάλη επίδοση στα δοκιμαστικά, ενώ δεν φέρει καμία ευθύνη και για το περιστατικό της εκκίνησης που του στέρησε ένα πολύ πιθανό πόντιουμ. Ο Ricciardo θα έμενε για πολύ περισσότερο χρόνο στο γκαράζ της ομάδας, με τους μηχανικούς της Red Bull να του περνούν καινούργια πίσω πτέρυγα και θα συμπλήρωνε άλλους 30 γύρους μέχρι να αποσυρθεί κι εκείνος ώστε να προφυλάξει τα στοιχεία της PU.

Όπως αναμενόταν, το Safety Car βγήκε στην πίστα οδηγώντας, μάλιστα, στο τέλος του πρώτου γύρου  τα μονοθέσια μέσα από το pit lane, μέχρι να καθαριστεί η πίστα από τα συντρίμμια. Η κατάταξη των πρώτων δέκα σε εκείνο το σημείο ήταν: Vettel, Hamilton, Perez, Ocon, Verstappen, Grosjean, Magnussen, Gasly, Ericsson και Sirotkin. Ο Ocon είχε χάσει την 3η θέση από τον team mate του κατά την ισορροπία τρόμου της Les Combes στον πρώτο γύρο. Οι μελλοντικοί team mates, Verstappen και Gasly επέδειξαν ψυχραιμία στην εκκίνηση και κατάφεραν να κερδίσουν θέσεις από τα προβλήματα των Raikkonen-Ricciardo, ενώ οι Williams έκαναν τι συνηθισμένες εκπληκτικές τους εκκινήσεις, με τον Sirotkin ιδίως να κάνει πολύ καλή εμφάνιση συνολικά. Ο Ρώσος παρά το ότι είχε χτυπηθεί από τον Bottas, κατάφερε για αρκετούς γύρους να κρατηθεί στην 10η θέση ώσπου ο ανώτερος ρυθμός τον υπόλοιπων μονοθεσίων θα τον υποβίβαζε στην 12η μέχρι την καρό σημαία.

Η επανεκκίνηση θα δινόταν στο τέλος του 4ου γύρου και αυτή ήταν η μία από τις δύο περιπτώσεις στις οποίες ο Vettel θα μπορούσε να χάσει τον αγώνα. Ο Hamilton είχε πολύ καλή αρχική αντίδραση αλλά ο Vettel- ξεπληρώνοντάς του το περσινό Σπα- τον καθυστέρησε έξυπνα στην είσοδο του σικέιν. «Ήταν από τις χειρότερες επανεκκινήσεις μου, αλλά ήξερα ότι έπρεπε να επικεντρωθώ στην τελευταία και στην πρώτη στροφή. Έβλεπα από τις σημαίες ότι ο άνεμος ήταν ούριος για την La Source και έτσι δεν ρίσκαρα πολύ. Μόλις μου είπαν ότι η διαφορά ήταν στα 0,9 sec, ήξερα ότι μάλλον ήμουν ασφαλής μέχρι την Les Combes» θα δήλωνε αργότερα ο Vettel. Η πρώτη ευκαιρία του Lewis να προβληματίσει τον Seb είχε χαθεί. Οι μόνοι οδηγοί που κέρδισαν θέσεις στην επανεκκίνηση ήταν οι Sirotkin και Bottas. Ο οδηγός της Williams πέρασε τον Ericsson για την 9η θέση και θα κρατιόταν μπροστά του για άλλον έναν γύρο, αλλά η Sauber ήταν κατά πολύ ταχύτερη και στον 6ο γύρο θα περνούσε ξανά μπροστά. Ο Bottas θα περνούσε εύκολα την χτυπημένη Ferrari του Raikkonen και την εκτός ρυθμού McLaren του Vandoorne για να βρεθεί στην 14η θέση. Θα συνέχιζε τις μάχες για το υπόλοιπο του αγώνα σημειώνοντας και τον ταχύτερο γύρο στην πορεία με 1:46.286. Όσο για τον τοπικό ήρωα, θα τερμάτιζε τελευταίος με την παρουσία του στο grid για το 2019 να είναι ακόμη αμφίβολη.  

Στην κορυφή, οι Vettel-Hamilton επιδίδονταν σε έναν εξαντλητικό αγώνα στρατηγικής. Όπως συμβαίνει, συνήθως, το μονοθέσιο που ακολουθεί- με δεδομένο ότι δεν μπορεί να προσπεράσει στα ίσια- αφήνει ένα διάστημα ασφαλείας από εκείνο που προηγείται ώστε να διαφυλάξει τα ελαστικά του. Έπειτα ανεβάζει τον ρυθμό του σταδιακά ώσπου στον τελευταίο γύρο πριν το pit stop οδηγεί σε ρυθμό δοκιμαστικών ώστε σταματώντας νωρίτερα κατά τουλάχιστον έναν γύρο να επιτύχει το undercut. Αυτό ακριβώς έπραξε και ο Hamilton σήμερα. Μέχρι τον 12ο γύρο η διαφορά του Vettel είχε αγγίξει τα 4 δευτερόλεπτα και καθώς τα pit stops ήταν προγραμματισμένα για λίγο μετά τον 20ο  γύρο, ο Lewis άρχισε να ανεβάζει τον ρυθμό του.

Ο Vettel, όμως, είχε απάντηση. Στους δύο επόμενους γύρους η διαφορά σταθεροποιήθηκε ενώ μέχρι και τον 20ο γύρο, οπότε και ο Hamilton αύξησε την πίεση καθώς στον 21ο θα έμπαινε, εκείνη μειώθηκε μόνο κατά μισό δευτερόλεπτο. Στο σημείο εκείνο, ο αγώνας είχε κριθεί ουσιαστικά και μόνο κάποιο λάθος θα μπορούσε να αλλάξει την σειρά τερματισμού των δύο φετινών μονομάχων. Ακόμη και στον μεγαλύτερο γύρο του πρωταθλήματος το undercut δεν μπορεί να επιτευχθεί με διαφορά άνω των τριών δευτερολέπτων. Ο Vettel, μάλιστα, που θα έμπαινε έναν γύρο μετά είχε και ταχύτερο γύρο εισόδου κατά μισό δευτερόλεπτο σε σχέση με τον αντίστοιχο του Hamilton, αποδεικνύοντας ότι είχε υπό πλήρη έλεγχο την κατάσταση.

Ο Γερμανός θα έβγαινε έπειτα από ένα άψογο pit stop της Ferrari σχεδόν δύο δευτερόλεπτα μπροστά από τον Hamilton, ο οποίος εκείνη την στιγμή είχε DRS από τον 2ο Verstappen που δεν είχε σταματήσει ακόμη. Η Mercedes θα άφηνε εύκολα πίσω της την Red Bull στην μεγάλη ευθεία, μπαίνοντας μάλιστα στιγμιαία και εντός  DRS του Vettel καθώς τα μονοθέσια εισέρχονταν στον δεύτερο τομέα.   Ο Lewis τα έδωσε όλα σε εκείνο το σημείο γράφοντας και το ταχύτερό του πέρασμα αλλά δεν ήταν αρκετό. Θα επέμενε για λίγους γύρους ακόμη, ώσπου ο καταιγιστικός ρυθμός του Vettel και με τα soft να τον αναγκάσει να συμβιβαστεί, χαμηλώνοντας τον κινητήρα ώστε να εξασφαλίσει τους 18 βαθμούς της δεύτερης θέσης. Ο Vettel έκοψε κι εκείνος, παίρνοντας άνετα την 5η του καρό σημαία για φέτος.  

Οι δύο Racing Point, δεν θα μπορούσαν να εμποδίσουν τον Verstappen από την κατάκτηση του πρώτου του πόντιουμ στο Σπα, μπροστά στην πορτοκαλί «λαοθάλασσα» των πιστών του. Ο 3ος σήμερα Max, έκανε έναν συνετό αγώνα για να τερματίσει σχεδόν μισό λεπτό μπροστά από τον Bottas αλλά και μισό λεπτό πίσω από τον Vettel. Το ταβάνι της Red Bull για το φετινό Σπα. Ο Bottas, τελικά θα περνούσε εύκολα στα τελευταία στάδια του αγώνα τις RPFI για την 4η θέση. Μετά τον τερματισμό του επεβλήθη ποινή 5 δευτερολέπτων για την σύγκρουση με τον Sirotkin η οποία, όμως δεν αλλάζει το αποτέλεσμα καθώς ο Φιλανδός είχε τερματίσει 7 δευτερόλεπτα μπροστά από τον 5ο Perez. Έκτος ήταν ο Ocon, ενώ πίσω του τερμάτισαν οι Haas, των Grosjean και Magnussen σε έναν αγώνα χωρίς απρόοπτα για τα Αμερικανικά μονοθέσια. Την δεκάδα συμπλήρωσαν ο  εξαιρετικός Gasly και ο Ericsson ο οποίος είχε μια πολύ ωραία μονομαχία για δύο γύρους με τον Hartley μετά το pit stop του.

Οδηγός του αγώνα ψηφίστηκε ο Vettel και θα συμφωνήσουμε με το αποτέλεσμα καθώς ο Γερμανός έκανε τον τέλειο αγώνα σήμερα. Προσπέρασε εντυπωσιακά- και χωρίς DRS μάλιστα- τον Hamilton και εν συνεχεία  πάντα έβρισκε το κάτι παραπάνω από τον Βρετανό στα κρίσιμα σημεία του αγώνα. Επιπλέον παρά το ότι έφερε λιγότερο φτερό από τον Hamilton, κατόρθωνε πολλές φορές να ανοίγει την διαφορά ακόμη και στον δεύτερο τομέα. Αναμφίβολα τον βοήθησε σε αυτό και η εκπληκτική SF71H αλλά όπως φάνηκε από την διακύμανση των χρόνων στο κρίσιμο πρώτο stint, κάποιον ρόλο πρέπει να έπαιξε και ο οδηγός της.

Πηγαίνοντας σε μία εβδομάδα στην Μόντσα τόσο ο Vettel όσο και η Ferrari θα θέλουν όσο τίποτε άλλο μία παρόμοια επικράτηση ώστε να κλείσουν κι άλλο την διαφορά στο πρωτάθλημα. Δεν θα είναι εύκολο, όμως. Η Mercedes δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποτιμηθεί, ενώ μετά την Σιγκαπούρη έπονται αγώνες στους οποίους η W09 θα έχει το προβάδισμα. Έτσι, όπως, έχει διαμορφωθεί η κατάσταση στο πρωτάθλημα ο Sebastian και η Scuderia θα πρέπει να εκτελέσουν οκτώ τέλεια τριήμερα εάν θέλουν να σπάσουν φέτος την κυριαρχία της Mercedes.

Αντίστοιχη τελειότητα, όμως, πρέπει να επιδείξει και η ομάδα του Toto Wolff. Στην ενδιάμεση ανασκόπησή μας είχαμε επισημάνει ότι φέτος είναι η πρώτη χρονιά της υβριδικής εποχής στην οποίαν η Mercedes φαίνεται ότι θα πρέπει να κυνηγήσει τις επιδόσεις της Ferrari.  Στην μονάδα ισχύος οι Γερμανοί έχουν παίξει καθώς φαίνεται το τελευταίο τους χαρτί στο οποίο η Scuderia απάντησε επαρκώς. Εκτός και εάν στο Σπα για φόβους αξιοπιστίας οι άνθρωποι της Mercedes δεν πίεσαν την PU τους στο όριο. Ακόμη κι έτσι να είναι, όμως, σύντομα θα αναγκαστούν να το πράξουν…

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης

Φανατικός οπαδός της Formula 1 από το 1996. Αγνοεί την έκφραση: Βαρετό Grand Prix!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button