ΑΓΩΝΕΣ

GP Ιταλίας – Ανάλυση αγώνα: Θρίαμβος Mercedes στο σπίτι της Ferrari…

«Qui, a casa loro!» όπερ μεθερμηνευόμενον εστί «Εδώ στο σπίτι τους!». Αυτά ήταν τα λόγια του Sebastian Vettel προς το pit wall της Ferrari,  λίγες στιγμές μετά την καρό σημαία του Σίλβερστοουν.

Εκεί η Scuderia είχε πετύχει μία κρίσιμη νίκη έπειτα από μεγάλη εμφάνιση του Γερμανού, χαλώντας την φιέστα των Hamilton-Mercedes. Όπως ήταν αναμενόμενο, η Mercedes δεν θα το άφηνε να περάσει έτσι. Η Αγγλογερμανική ομάδα ήξερε ότι στην Μόντσα θα είχε την ευκαιρία να πάρει τη ρεβάνς από τη Scuderia και φρόντισε από την αρχή του αγωνιστικού τριημέρου να κάνει τα πάντα ώστε να το πετύχει αυτό.

Οι άνθρωποί της κρατούσαν χαμηλούς τόνους σε όλη τη διάρκεια του τριημέρου, υπερτονίζοντας συνεχώς την ανωτερότητα της SF71H έναντι της W09, κυρίως στις ευθείες. Παράλληλα, όμως, δούλευαν πολύ μεθοδικά φροντίζοντας να έχουν στα μονοθέσιά τους το ιδανικό set-up για τον αγώνα και ας γνώριζαν ότι αυτό θα τους κόστιζε στις κατατακτήριες δοκιμές. Τέλος, σε αντίθεση με τα όσα δήλωναν πριν το Grand Prix, κατέστρωσαν μία στρατηγική- ορισμένες πτυχές της στα όρια του unfair- η οποία είχε ως κύριο άξονα το συμφέρον του ξεκάθαρου νούμερο ένα στην ομάδα, του Lewis Hamilton. Και ο Βρετανός δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη, παίρνοντας έπειτα από μεγάλη εμφάνιση την έκτη φετινή του νίκη. Μέσα στο σπίτι της Ferrari…

Πριν όμως επικεντρωθούμε σε εκείνους που έκαναν τα πάντα σωστά σήμερα καλό θα ήταν να αναφερθούμε πρώτα σε εκείνους που έκαναν τα πάντα λάθος. Και αυτοί δεν ήταν άλλοι από τους ανθρώπους της Ferrari. Δεν καταλάβαμε ποιο ήταν ακριβώς το σχέδιο της Ferrari- αν όντως υπήρξε τέτοιο-  για τον εντός έδρας αγώνα της. Πίστεψαν, όντως, στην Scuderia ότι αφού έκαναν το 1-2 στα δοκιμαστικά θα είχαν και ένα εύκολο απόγευμα Κυριακής; Είναι δυνατόν να υπήρξε ποτέ στα σοβαρά το σενάριο των Raikkonen-Vettel να μονομαχούν επί ίσοις όροις για τη νίκη, ενώ ο Hamilton με την πανίσχυρη W09 θα καιροφυλακτούσε λίγα μέτρα πίσω τους; Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε ότι οι επικεφαλής της Scuderia δεν είχαν καταλάβει την δυναμική των Mercedes όπως και το ότι η Αγγλογερμανική ομάδα έχει επιλέξει να χρησιμοποιεί τον Bottas, από την Ουγγαρία τουλάχιστον, ως ασπίδα στον Hamilton.

Το πρώτο λάθος της Ferrari έγινε το Σάββατο, όταν και επέλεξε να κρατήσει την σειρά των οδηγών της ως είχε κατά το Q3. Από την Παρασκευή ήταν εμφανές ότι ο Vettel μπορούσε να επιτύχει πολύ καλύτερο ρυθμό σε σχέση με τον Raikkonen και κυρίως με την Soft γόμα της Pirelli. Εμφανές ήταν επίσης και το πλεονέκτημα που αποκόμιζε το μονοθέσιο το οποίο βγαίνει δεύτερο και χρησιμοποιεί την αεροδυναμική «σκιά» του προπορευόμενου για να κερδίσει χρόνο στις ευθείες. Άρα τα δεδομένα για την Ferrari ήταν: 1) Ο Vettel προηγείται στο πρωτάθλημα και 2) Ο Vettel θα έχει καλύτερο ρυθμό αγώνα. Τι κάνουμε, λοιπόν, ώστε να δώσουμε στον πρώτο μας οδηγό την καλύτερη δυνατή θέση για το αυριανό Grand Prix; Τίποτε, ήταν η επιλογή της Ferrari. Οπότε ένας εξαιρετικός γύρος του Kimi με μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις, σε συνδυασμό με τον όχι εξαιρετικό γύρο του Seb έφεραν το τελικό αποτέλεσμα. Ακόμη κι έτσι η Scuderia ήταν τυχερή καθώς ο Hamilton δεν είχε καταφέρει να συνδυάσει τους τρεις καλύτερους τομείς του στην τελευταία του προσπάθεια, πράγμα που θα τον έφερνε δεύτερο ανάμεσα στους Raikkonen και Vettel, περιπλέκοντας έτι περεταίρω τα πράγματα για τους κόκκινους.

Και φτάνουμε στο τελικό briefing της ομάδας πριν τον αγώνα, εκεί όπου αποφασίζεται η στρατηγική. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι ακριβώς ειπώθηκε ή ποια επρόκειτο να είναι η προσέγγιση της Ferrari σχετικά με την σειρά των οδηγών της. Τα δεδομένα, όμως, που ίσχυαν το Σάββατο εξακολουθούσαν να ισχύουν και την Κυριακή, δεν άλλαξε κάτι η pole του Raikkonen. Ποιο ήταν, λοιπόν, το πρόβλημα για τη Ferrari ώστε να ξεκαθαρίσει στον Kimi πριν την εκκίνηση πώς: «Μόλις ο Sebastian βρεθεί δίπλα σου, οπουδήποτε και οποτεδήποτε, εσύ τον αφήνεις να περάσει και φροντίζεις να τον καλύψεις καθυστερώντας τον Hamilton!». Φοβήθηκαν το «τι θα πει ο κόσμος»; Η μόνη λογική εξήγηση που μπορούμε να βρούμε είναι ότι μάλλον δεν πρόκειται να ανανεώσουν με τον Φιλανδό για το 2019 και λόγω αυτού δεν «τους παίρνει» να έχουν και τέτοιου είδους απαιτήσεις από εκείνον. Ειδάλλως, το μόνο άλλο σενάριο είναι ότι στη Ferrari «έφαγαν» το παραμύθι της Mercedes σχετικά με την «μεγάλη» υστέρηση της W09 και θεώρησαν ότι μπορούσαν σε μία πίστα όπου η αεροδυναμική «σκιά» παίζει τόσο κρίσιμο ρόλο να κρατήσουν άνετα τον Hamilton πίσω τους μέχρι τα pit stops οπότε και θα άλλαζαν θέσεις οι Raikkonen-Vettel.

Αν κρίνουμε πάντως από την εκκίνηση των Ferrari, το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Raikkonen ήταν αποφασισμένος να κάνει τον δικό του αγώνα στο πρώτο stint. Με το σβήσιμο των κόκκινων φώτων ο Φιλανδός κράτησε την εσωτερική για την πρώτη στροφή, μπλοκάροντας μάλιστα και τον εμπρός δεξιά τροχό του, στην προσπάθειά του να παραμείνει στην πρωτοπορία. Αυτό ανάγκασε τον Vettel, ο οποίος είχε βρεθεί στα αριστερά του και ελάχιστα μπροστά να υποχωρήσει στο πρώτο σικέιν. Πιο πίσω ο Hartley είχε ήδη τεθεί εκτός μάχης έπειτα από την διπλή επαφή που είχε με τους Vandoorne και Ericsson. Η επαφή με την McLaren προκάλεσε την αποκόλληση στοιχείων της εμπρός πτέρυγας αλλά ήταν ο εμπρός αριστερά τροχός της Sauber που τερμάτισε τον αγώνα του Brendon, με κλατάρισμα στο εμπρός δεξί ελαστικό και ζημιά στην ανάρτηση. Ο Ericsson στάθηκε τυχερός και συνέχισε τον αγώνα. Η άλλη Toro Rosso θα είχε επίσης άσχημη εκκίνηση, χάνοντας τρεις θέσεις στην εκκίνηση από τις δύο Williams και τον Alonso.

Με τα μονοθέσια να επιταχύνουν προς την Curva Grande ο Hamilton διαισθάνθηκε ότι είχε έρθει η μεγάλη του ευκαιρία. Εκμεταλλεύτηκε το «κενό αέρος» που άφηναν πίσω τους οι δύο SF71H και πριν το φρενάρισμα για την Roggia είχε βρεθεί μπροστά από τον Vettel στην εξωτερική. Το στιγμιότυπο, θύμισε την μεγάλη μονομαχία που είχαν στο ίδιο σημείο οι Schumacher-Montoya το 2003. Τότε οι δύο διεκδικητές του πρωταθλήματος είχαν βγει αλώβητοι από την μονομαχία, αλλά δεν θα συνέβαινε το ίδιο και φέτος. Ο Vettel προσπάθησε να κρατηθεί στην εσωτερική της πρώτης αριστερής αλλά ο Hamilton με μία αποφασιστική κίνηση κατάφερε να τον υποσκελίσει από την εξωτερική. Ακριβώς τη στιγμή που ο Lewis έστριβε για την δεξιά στροφή του σικέιν, η SF71H του Seb υπέστρεψε και ακούμπησε την W09 στο ύψος των ψυγείων. Το αποτέλεσμα ήταν σπασμένη εμπρός πτέρυγα και αεροφράκτης για τον Vettel με το επακόλουθο τετ-α-κε να τον ρίχνει στην 18η θέση, στερώντας του κάθε ελπίδα για νίκη.

Το περιστατικό κρίθηκε- ορθώς- σαν αγωνιστικό συμβάν, καθώς η κίνηση του Hamilton μπορεί να ενείχε μεγάλο ρίσκο αλλά ο Βρετανός φρόντισε να αφήσει χώρο στον αντίπαλό του. Ακόμη και σε περίπτωση, όμως, που πάθαινε ζημιά η Mercedes δεν θα μπορούσε κανείς να κατηγορήσει τον Vettel ότι προκάλεσε την σύγκρουση. Όταν δύο μονοθέσια στρίβουν πλάι-πλάι σε τόσο μικρό χώρο μια επαφή είναι πάντα μέσα στα ενδεχόμενα. Απλώς ο Vettel ήταν άτυχος στην συγκεκριμένη περίσταση και ο Hamilton τυχερός. Πολλοί βιάστηκαν να πουν ότι η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τον Γερμανό, ότι είναι άλλο ένα λάθος που κάνει φέτος, ότι χάνει την ψυχραιμία του εύκολα κλπ. Θα διαφωνήσουμε με αυτήν την οπτική. Ο Vettel αμύνθηκε, ως όφειλε, έχοντας έρθει σε μειονεκτική θέση από την πρώτη στροφή. Τι έπρεπε να κάνει δηλαδή; Να ρίξει άγκυρα μέχρι ο Hamilton να βγει από την Roggia; Καλώς ή κακώς ο Hamilton, χάρη στη βαθμολογική διαφορά που έχει, μπορεί να παίρνει τέτοια ρίσκα ποντάροντας στο ότι ο αντίπαλός του, φοβούμενος μια πιθανή σύγκρουση, θα υποχωρεί εύκολα. Ότι είχε κάνει, δηλαδή, στον Rosberg κατά το δεύτερο μισό του 2015.

Τα πολλά θραύσματα από τις επαφές της εκκίνησης έφεραν το Safety Car στην πίστα για τους πρώτους τρεις γύρους του αγώνα. Η κατάταξη σε εκείνο το σημείο ήταν: Raikkonen, Hamilton, Verstappen, Bottas, Grosjean, Sainz, Ocon, Stroll, Sirotkin, Alonso, Gasly, Magnussen, Perez, Leclerc, Vandoorne, Hulkenberg, Ricciardo, Vettel και Ericsson. Οι τέσσερεις τελευταίοι οδηγοί είχαν επωφεληθεί από το SC, μπαίνοντας στα pits για να βγάλουν την υποχρεωτική αλλαγή στη δεύτερη γόμα. Οι δύο Williams είχαν κάνει τις γνωστές εξαιρετικές τους εκκινήσεις σε αντίθεση με τον Magnussen ο οποίος είχε χάσει δύο θέσεις στον πρώτο γύρο, περνώντας περισσότερη ώρα στις εξόδους διαφυγής παρά στις ίδιες τις στροφές.

Ο Raikkonen δεν τα πήγε καλά στην επανεκκίνηση καθώς ο Hamilton παρέμεινε εύκολα στο slipstream της Ferrari ήδη από την πίσω ευθεία. Ο Βρετανός θα τον περνούσε εύκολα πριν το πρώτο σικέιν, αλλά ο Φιλανδός δεν έχασε την ψυχραιμία του. Φρόντισε να έχει ιδανική έξοδο αμέσως μετά, με αποτέλεσμα να τον προσπεράσει και πάλι πριν το φρενάρισμα για την Roggia. Λίγες στιγμές αργότερα θα είχαμε και πάλι επαφή, αυτήν τη φορά στην είσοδο της πρώτης Lesmo, ανάμεσα στους Perez και Magnussen. Ο Μεξικανός θα στεκόταν πιο τυχερός σε αντίθεση με τον οδηγό της Haas ο οποίος αναγκάστηκε να μπει στα pits και θα περνούσε τον υπόλοιπο αγώνα στην ουρά της κατάταξης, πίσω και από τον Ericsson. Τουλάχιστον δεν απογοητεύτηκε από την εγκατάλειψη της χθεσινής του νέμεσης, Fernando Alonso, στον 10ο γύρο.

Με τον Vettel εκτός διεκδίκησης και τον Bottas εκτός ρυθμού, το Ιταλικό Grand Prix είχε μετατραπεί σε κούρσα για δύο άλογα. Και από το πρώτο stint, ήδη, είχε γίνει εμφανές το ποιος είχε το πλεονέκτημα. Ο Hamilton μπορούσε με άνεση να κρατηθεί εντός του DRS της Ferrari, χωρίς μάλιστα να φθείρει ιδιαίτερα τα ελαστικά του. Με τον Raikkonen να έχει δοκιμάσει ελάχιστα την Παρασκευή με τα Soft και όσο ο Φιλανδός δεν μπορούσε να αποσπάσει διαφορά από τον Hamilton με τα Supersoft, τόσο η πλάστιγγα έγερνε υπέρ του οδηγού της Mercedes. Ο Kimi μπήκε στον 20ο γύρο για την αλλαγή του, κάτι που δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο τα πράγματα για τον Φιλανδό, καθώς αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε να βγάλει 33 γύρους με το δεύτερό του σετ ελαστικών. Αντιθέτως, ο Hamilton θα συνέχιζε για ακόμη 8 γύρους σημειώνοντας με τα φθαρμένα Supersoft εντυπωσιακούς χρόνους, μεν, αργότερους από εκείνους που σημείωνε ο Raikkonen με φρέσκα Soft, δε. Όσο εξαιρετικά και αν οδηγούσε ο Lewis δεν θα μπορούσε να πετύχει μόνος του το overcut. Θα χρειαζόταν ομαδική δουλειά για να διασφαλιστεί η πρώτη θέση στο τέλος και η Αγγλογερμανική ομάδα φρόντισε να βοηθήσει τον Hamilton όπως μπορούσε.

Αρχικά, οι μηχανικοί της Mercedes έβγαιναν κάθε τρεις και λίγο έξω προσποιούμενοι ότι θα κάνουν pit stop, πριν ακόμη ο Raikkonen σταματήσει. Όταν, μάλιστα, ο Kimi μπήκε για την δική του αλλαγή, εκείνοι παρέμειναν έξω, ενώ κανείς εκ των Hamilton-Bottas δεν επρόκειτο να σταματήσει, ώστε να αναγκάσουν τον οδηγό της Ferrari σε λάθος ή έστω σε κάποια καθυστέρηση κατά την είσοδό του στο pit box. Αυτή είναι μια πρακτική που ακολουθεί κατά κόρον η Mercedes τον τελευταίο καιρό και η οποία παραβιάζει προκλητικά το άρθρο 28.12 των αγωνιστικών κανονισμών της FIA σύμφωνα με το οποίο: «Η παρουσία του προσωπικού μιας ομάδας στο pit lane επιτρέπεται μόνο λίγο πριν την είσοδο αυτοκινήτου της, πάνω στο οποίο θα πρέπει να γίνει δουλειά. Πρέπει, δε, να αποχωρήσει αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η δουλειά αυτή». Ορίστε μια ομάδα, λοιπόν, η οποία- καθώς φαίνεται- δεν ενδιαφέρεται όχι μόνο για το τι θα σκεφτεί ο κόσμος αλλά ακόμη και οι αγωνοδίκες. Φροντίζει να πηγαίνει τα πράγματα στο όριο- ή στην συγκεκριμένη περίπτωση πέρα από αυτό- ώστε να επιτύχει τον σκοπό της. Αυτό, δηλαδή, που διστάζει να πράξει η Ferrari.

Αλλά η συμβολή της Mercedes στην σημερινή επικράτηση του Hamilton δεν σταματάει εκεί. Στον 29o γύρο, ο «wingman» του Hamilton, Valtteri Bottas βρίσκεται πρώτος και ακριβώς μπροστά από τον Raikkonen. Το μήνυμα που λαμβάνει από τον Tony Ross είναι απλό, σαφές και κυνικό: «Κράτα τον Kimi πίσω σου». Για οκτώ γύρους ο Bottas θα εκτελέσει άψογα της εντολές της ομάδας του, καθυστερώντας τον οδηγό της Ferrari ο οποίος μετά την ολοκλήρωση των pit stops βρισκόταν 5,5 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Hamilton. Ο Raikkonen έχασε τουλάχιστον 4 δευτερόλεπτα πίσω από τον Bottas (ενδεχομένως να μπορούσε να πάει ακόμη πιο γρήγορα) ενώ παράλληλα έφθειρε υπερβολικά και τα soft τα οποία ήταν έτσι κι αλλιώς επίφοβα στην Ferrari με το νούμερο 7. Το αποτέλεσμα ήταν ο Hamilton να βρεθεί εντός του DRS της Ferrari από τον 33o γύρο ήδη και με πολύ πιο φρέσκα ελαστικά. Το εύκολο προσπέρασμα του Lewis στον Kimi κατά τον 45o γύρο ήταν φυσιολογική συνέπεια όλων των παραπάνω.

Φυσικά και οι team orders δεν ανακαλύφθηκαν από την Mercedes. Η ίδια η Ferrari έχει μακρά παράδοση πάνω στην συγκεκριμένη πρακτική, αν και για κάποιο λόγο μόνο όταν επιβάλλονται από την Scuderia εντολές, θυμούνται οι περισσότεροι «τι κακό πράγμα που είναι». Όταν το κάνουν οι υπόλοιποι – συνήθως Βρετανοί- είναι, απλώς, Κυριακή. Η Mercedes πολύ καλά κάνει και εφαρμόζει team orders από την Γερμανία ήδη. Σήμερα, μάλιστα, έπαιξε όλα τα χαρτιά της πολύ έξυπνα ώστε να διασφαλιστεί το 1-3· ένας ιστορικός θρίαμβος μέσα στην έδρα της μεγάλης της αντιπάλου. Μετά την καρό σημαία, μάλιστα, οι επικεφαλής της Mercedes έδωσαν εντολή στους Hamilton-Bottas να παραμείνουν σε σχηματισμό ώστε «Να δουν καλά οι Ιταλοί συνάδελφοί μας»…

Κάπου μέσα σε όλα αυτά είχαμε και άλλη μία επίδειξη «σκληρής» άμυνας από τον Verstappen στον Bottas, η οποία επέφερε ποινή 5 δευτερολέπτων στον Ολλανδό και τον υποβίβασε από την 3η στην 5η θέση μετά τον τερματισμό. Ο Max προσπαθώντας να αποτρέψει το προσπέρασμα από τον Valtteri, μετά το pit stop του τελευταίου, άλλαξε και πάλι την γραμμή του στην ζώνη φρεναρίσματος χτυπώντας τον εμπρός δεξιά τροχό την Mercedes. Στην συνέχεια «λύσσαξε» και δεν άφηνε την Mercedes να τον περάσει για κανέναν λόγο- σπαταλώντας και ο ίδιος χρόνο- και ας σήμαινε αυτό ότι θα έχανε και την 4η θέση από τον Vettel. Τέλος, ακόμη και μετά τον αγώνα συνέχισε να αρνείται οποιαδήποτε ευθύνη για το περιστατικό, επιμένοντας ότι είχε αφήσει αρκετό χώρο στην Mercedes. Ah! Les enfants…. Αλλά, θα μου πείτε, λογικό δεν είναι να σκέφτεται έτσι ο Max, όταν στην Αυστρία για την επαφή με τον Raikkonen η «ποινή» που του επιβλήθηκε ήταν τελικά η νίκη;

Ο Ricciardo από την άλλη είχε ακόμη μία εγκατάλειψη, αλλά αυτήν την φορά όχι από την PU της Renault. Ο Christian Horner, δήλωσε ότι η ομάδα ακόμη ερευνά το περιστατικό. Ο Grosjean είχε έναν πολύ καλό αγώνα για να τερματίσει έκτος, μπροστά από τις δύο RPFI. Μετά το τέλος του Grand Prix, όμως, η Renault έκανε ένσταση σχετικά με τη νομιμότητα του Αμερικανικού μονοθεσίου. Συγκεκριμένα, η Γαλλική ομάδα υποστηρίζει ότι υπάρχει ζήτημα με το πάτωμα της VF18. Οι αγωνοδίκες εξέδωσαν αργά το βράδυ ανακοίνωση στην οποίαν επιβεβαιώνεται η παρατυπία και συνεπώς ο Grosjean μάλλον θα αποκλειστεί από τα τελικά αποτελέσματα. Συνεπώς η πρώτη δεκάδα του αγώνα έχει ως εξής: Hamilton, Raikkonen, Bottas, Vettel, Verstappen, Ocon, Perez, Sainz, Stroll και Sirotkin.

Ο Romain Grosjean, παρά την ακύρωση του, ήταν και ο οδηγός που, κατά την άποψή μας, ξεχώρισε στον σημερινό αγώνα. Είχε ένα τέλειο τριήμερο όπως στην Αυστρία, κέρδισε άνετα τον αγώνα της δεύτερη κατηγορίας και γενικά δείχνει ότι θυμάται τον παλιό καλό του εαυτό. Ευχόμαστε να υπάρξει συνέχεια. Άξιος συγχαρητηρίων είναι και ο Stroll, ο οποίος τερμάτισε για δεύτερη φορά φέτος στους βαθμούς. Πολύ καλή η εμφάνιση των δύο Racing Point με τον Ocon να είναι σταθερός σε όλη τη διάρκεια του τριημέρου και τον Perez να ανακάμπτει εντυπωσιακά έπειτα από την καταστροφή του Σαββάτου. Ο μεγάλος κερδισμένος, όμως, του Ιταλικού αγώνα δεν ήταν άλλος από τον Lewis Hamilton. Ο Βρετανός πέτυχε μία μεγάλη νίκη που τον φέρνει πλεόν 30 βαθμούς μπροστά από τον Vettel στην βαθμολογία των οδηγών. Ο Γερμανός δήλωσε ότι αυτή είναι μια διαφορά που καλύπτεται στους επτά αγώνες που απομένουν. Εμείς, όμως, θα πούμε ότι η πίεση για εκείνον αλλά και την Ferrari μετά το άσχημο αποτέλεσμα της Μόντσα αρχίζει να κλιμακώνεται…

Δείτε εδώ την βαθμολογία στο πρωτάθλημα των οδηγών, επόμενος αγώνας στην Σιγκαπούρη στις 16 Σεπτεμβρίου (15:10).

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης

Φανατικός οπαδός της Formula 1 από το 1996. Αγνοεί την έκφραση: Βαρετό Grand Prix!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button