Grand Prix Μεξικού – Προεπισκόπηση: Στο ίδιο σημείο…


Έπειτα από έναν χρόνο και είκοσι αγώνες παγκοσμίου πρωταθλήματος φτάσαμε στο ίδιο σημείο με την σεζόν του 2017.

Ο Lewis Hamilton φτάνει στο Μεξικό- με μία συντριπτική βαθμολογική υπεροχή έναντι του Sebastian Vettel- και χρειάζεται απλώς έναν τερματισμό κάπου στο μέσον της βαθμολογούμενης δεκάδας για να εξασφαλίσει τον τίτλο των οδηγών, ανεξαρτήτως του τι θα κάνει ο αντίπαλός του. Πέρσι η μεταξύ τους διαφορά ήταν στους 66 βαθμούς και στον Lewis αρκούσε μια 5η θέση, ενώ φέτος εκείνη είναι κατά 4 βαθμούς μεγαλύτερη και στον Βρετανό φτάνει η 7η θέση για να χριστεί για 5η φορά παγκόσμιος πρωταθλητής.

Τους οδηγούς της Mercedes αναμένεται να ευνοήσει περεταίρω και η επαναχρησιμοποίηση της διάτρητης ζάντας στους πίσω τροχούς, ένα θέμα το οποίο απασχόλησε έντονα την επικαιρότητα της F1 κατά την εβδομάδα που ακολούθησε τον αγώνα στο Ώστιν. Από την άλλη, η Ferrari θέλει να επαναλάβει την δυνατή εμφάνιση των ΗΠΑ σε μια προσπάθεια να κρατηθεί ζωντανή στη μάχη του πρωταθλήματος κατασκευαστών. Ρυθμιστικός παράγοντας στον 19o αγώνα της φετινής χρονιά θα είναι η Red Bull, με τους Verstappen-Ricciardo να δείχνουν ικανοί να επαναλάβουν την περσινή επιτυχία της Αυστριακή ομάδας.  

Χαρακτηριστικά σιρκουί

Το σιρκουί κατασκευάστηκε το 1959 μέσα στην έκταση του πάρκου Magdalena Mixhuca στο Μέξικο σίτυ. Φιλοξενούσε Grand Prix από το 1963 ως το 1970 και από το 1986 ως το 1992. Αναμορφώθηκε από τον Tilke και επέστρεψε στο καλεντάρι το 2015, ως άμεση συνέπεια της υψηλότατης δημοτικότητας που απολαμβάνει στη χώρα του ο Sergio Perez αλλά και λόγω των αρκετών και υψηλού προφίλ Μεξικανών χορηγών που έχουν επενδύσει στο σπορ. Η πίστα βρίσκεται σε υψόμετρο 2.229 μέτρων (μακράν το μεγαλύτερο από τις πίστες του πρωταθλήματος) κάτι που συνεπάγεται μικρότερη πυκνότητα ατμοσφαιρικού αέρα και άρα μεγάλα προβλήματα απόδοσης στις μονάδες ισχύος με ταυτόχρονη διαφοροποίηση των αεροδυναμικών στοιχείων που απαιτούνται από τα μονοθέσια. Ωστόσο η 4,304 χιλιομέτρων διαδρομή είναι από τις πιο επίπεδες στο πρόγραμμα (μόλις 2,8 μέτρα απέχουν το υψηλότερο από το χαμηλότερο σημείο) με τις κύριες αλλαγές που έχει υποστεί κατά την ανακατασκευή της να εντοπίζονται στην διαφοροποίηση των Esses και την αλλαγή της περίφημης τελευταίας στροφής Peraltada.

Από αυτήν την παραβολική κεκλιμένη στροφή έχει απομείνει μόλις το δεύτερο μισό καθώς το πρώτο έχει αντικατασταθεί από ένα αργό σύμπλεγμα που θυμίζει γήπεδο ποδοσφαίρου. Αναμφίβολα εντυπωσιακή εικόνα, στο βωμό της οποίας θυσιάστηκε ένα από τα πιο όμορφα σημεία σε σιρκουί παγκοσμίως. Οι ζώνες DRS είναι δύο, με την πρώτη να βρίσκεται στην… ατελείωτη κυρίως ευθεία και την δεύτερη στην αμέσως επόμενη προσφέροντας καλές ευκαιρίες για προσπεράσματα. Το σημείο ανίχνευσης, όπως στην Ουγγαρία, είναι κοινό και για τις δύο ζώνες και βρίσκεται μέσα στο στάδιο λίγο πριν τη είσοδο της Peraltada. Στο τέλος της μεγάλης ευθείας αναμένονται και για φέτος οι υψηλότερες τελικές. Ο αγώνας ολοκληρώνεται έπειτα από 71 γύρους.

Ελαστικά

Η Pirelli φέρνει τις τρεις μαλακότερες γόμες του φάσματός της για τον αγώνα στο Μέξικο σίτυ με τις Hypersoft, Ultrasoft και Supersoft να είναι διαθέσιμες στις ομάδες. Αυτό έχει συμβεί άλλες δύο φορές στη διάρκεια της σεζόν σε Μονακό και Καναδά, αγώνες στους οποίους είχαν κυριαρχήσει η Red Bull και η Ferrari, ενώ αντιθέτως η Mercedes είχε δυσκολευτεί. Θα έχει ενδιαφέρον, συνεπώς, να δούμε το πραγματικό όφελος που έχει επιφέρει στις W09 η αναβάθμιση του Σπα. Η λεία άσφαλτος του Μεξικάνικου σιρκουί ευνοεί την χαμηλή θερμική καταπόνηση των ελαστικών κάτι που σε συνδυασμό με το αρκετά μεγάλο pit lane κάνει την επιλογή του ενός pit stop μονόδρομο. Πιθανότερος συνδυασμός είναι HS/SS αλλά δεν θα έπρεπε να αποκλειστεί και η κατάταξη στο Q2 με την US για τους κορυφαίους συνδυασμούς, όπως είχε γίνει και στο Μόντρεαλ άλλωστε. Μετά το πέρας του αγωνιστικού τριημέρου, θα διεξαχθεί στην ίδια πίστα η τελευταία ημέρα δοκιμών της Pirelli κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Τεχνική σύνοψη

Mercedes: Μετά το σίριαλ «δίδυμες μπαταρίες Ferrari» που απασχόλησε την υφήλιο από τον Μάιο μέχρι και τα μέσα του Οκτωβρίου, έχουμε τη νέα σειρά «διάτρητοι αποστάτες τροχών Mercedes». Μόνο που η δεύτερη περίπτωση φαίνεται ότι ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα εν αντιθέσει με την γελοία ιστορία του αισθητήρα-που-έκλεβε-άλογα από την Ιταλική PU. Όπως είχαμε σημειώσει και στην προεπισκόπηση του προηγούμενου αγώνα, η Mercedes είχε πάρει το πράσινο φως για την χρησιμοποίησή τους πριν το Ώστιν, έπειτα από ερώτηση της Ferrari προς το τεχνικό τμήμα της FIA για το κατά πόσον αυτές οι οπές καθιστούν τους αποστάτες κινητά αεροδυναμικά βοηθήματα. Ωστόσο, πολλές πηγές αναφέρουν ότι η Ιταλική ομάδα δεν έμεινε ικανοποιημένη από την ερμηνεία που έδωσε το επιτελείο του Νικόλα Τομπάζη και σκόπευε να καταθέσει ένσταση μετά το Grand Prix των ΗΠΑ, εάν οι W09 χρησιμοποιούσαν την συγκεκριμένη διάταξη. Αυτό ανάγκασε τους ανθρώπους της Mercedes να γεμίσουν με σιλικόνη τις εν λόγω οπές πριν τον αγώνα της Κυριακής, ώστε να μην αμαυρωθεί μία πιθανή κατάκτηση του πρωταθλήματος οδηγών εκεί, από ενστάσεις και κατηγορίες παρανομίας.

Το κατά πόσον αυτό επηρέασε την απόδοση των W09 στη διάρκεια του αγώνα μόνο να υποτεθεί μπορεί. Εξάλλου, πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ανυπαρξία προσομοιώσεων αγώνα, λόγω της βροχής σε FP1 και FP2, ενώ μετά τη λήξη των δοκιμαστικών αλλάχτηκαν οι αντλίες νερού και στις δύο Mercedes, λόγω ενός προβλήματος που είχε εντοπιστεί σε εκείνη του Bottas και ενώ βρισκόμασταν σε καθεστώς parc ferme. Ο Hamilton δήλωσε ότι το μονοθέσιό του δεν είχε καλή ισορροπία, ιδιαίτερα στις αριστερές στροφές, ενώ και η φθορά των ελαστικών στις W09 ήταν πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με τους προηγούμενους αγώνες. Ίσως, τελικά, να ήταν ο συνδυασμός όλων των παραπάνω που συνετέλεσε στην φαινομενική πτώση απόδοσης των Mercedes αν και δεν θα έπρεπε να ξεχνάμε ότι και η Ferrari ήταν σαφώς πιο ανταγωνιστική στο Ώστιν, ασκώντας για πρώτη φορά πίεση στην Mercedes από την Σιγκαπούρη και εντεύθεν.

Όπως κι αν έχει το πράγμα, οι άνθρωποι της Αγγλογερμανικής ομάδας ζήτησαν από τους κριτές στο Grand Prix του Μεξικού να τοποθετηθούν επί του ζητήματος καθώς σε κάθε αγώνα εκείνοι είναι υπεύθυνοι ώστε «Να ξεκαθαριστεί κάθε θέμα που ενδέχεται να προκύψει κατά τη διάρκεια του τριημέρου και το οποίο μπορεί να γίνει αντικείμενο ένστασης με βάση τις διατάξεις του διεθνούς αγωνιστικού κώδικα».

Οι αγωνοδίκες Jorge Rodriguez, Gerd Esner, Tim Mayer και Michael Masi (αντικατέστησε μόνο για χθες τον Mika Salo) αποφάνθηκαν ότι: «Σε ότι αφορά το ζήτημα των οπών στους αποστάτες των πίσω τροχών θεωρούμε ότι 1) Οι μικρές οπές του σχεδίου που μας παρουσιάσατε (σ.σ. η Mercedes στην οποίαν απευθύνεται) έχουν ως πρωταρχικό σκοπό την ψύξη του πολύ συγκεκριμένου σημείου και παρά το ότι ενδέχεται να έχουν μία μικρή επίπτωση στην αεροδυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, θεωρούνται αποδεκτές. 2) Ο αποστάτης είναι τμήμα της διάταξης του τροχού, συνεπώς εφόσον πρωταρχικά χρησιμοποιείται ως τέτοιος μία μικρή τοπική αλλαγή της αεροδυναμικής ροής μπορεί να γίνει αποδεκτή. Η περιστροφή του αποστάτη είναι εγγενές του χαρακτηριστικό, όπως και των ακτινών στις ζάντες. Κατά συνέπεια θεωρούμε την πολύ συγκεκριμένη γεωμετρία των πίσω τροχών που μας παρουσιάσατε αποδεκτή αν και επιφυλασσόμαστε έναντι οποιασδήποτε αλλαγής μπορεί να κάνετε στο σχέδιο αυτό και η οποία μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ένα πιο καίριο αεροδυναμικό πλεονέκτημα».

Να σημειώσουμε ότι η κρίση των αγωνοδικών ισχύει μόνο για το συγκεκριμένο αγωνιστικό τριήμερο ενώ οι υπόλοιπες ομάδες μπορούν να καταθέσουν ένσταση για την παραπάνω απόφασή τους. Κάτι τέτοιο δεν φαντάζει ιδιαίτερα πιθανό, βεβαίως, καθώς αυτή ήταν η δεύτερη συνεχόμενη επίσημη απόφαση ανθρώπων της FIA υπέρ της λύσεως που έχει επιλέξει η Mercedes για την W09 από το Σπα και μετά.

Ferrari: Η Ιταλική ομάδα φέρνει εκ νέου το αλλαγμένο πάτωμα που είχε ετοιμάσει από το Ώστιν στο οποίο ξεχωρίζουν οι τρεις σειρές από κάθετα πτερύγια στα πλαϊνά. Ο Vettel θα δοκιμάσει την Παρασκευή το καινούργιο πάτωμα, ενώ ο Raikkonen το παλιό ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση σύγκρισή τους στην πίστα. Κατά τα λοιπά, οι διαμορφωτές ροής του ρύγχους και οι αλλαγές στην εμπρός πτέρυγα διατηρούνται. Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η δημόσια στήριξη την οποία έχει λάβει ο Sebastian Vettel από τους περισσότερους οδηγούς στο grid αναφορικά με την σκληρή κριτική που δέχεται για τις τελευταίες του εμφανίσεις. Αρκετοί «μαχητές του πληκτρολογίου» ασφαλώς και έχουν διαφορετική άποψη, αλλά εμείς θα προτιμήσουμε τις κρίσεις των Hamilton, Raikkonen, Gasly ή Sainz σχετικά με το θέμα.

Red Bull: Οι «Ταύροι» θα τα δώσουν όλα ώστε να κερδίσουν τον μόνο από τους τρεις εναπομείναντες αγώνες της χρονιάς, στον οποίον ο ρυθμός τους θα είναι στο επίπεδο των Mercedes-Ferrari. Η εμφάνιση του Verstappen στο Ώστιν ήταν ενθαρρυντική εν αντιθέσει με το πρόβλημα στην PU της Renault το οποίο εμφανίστηκε και πάλι στην RB14 του Ricciardo. Η Αυστριακή ομάδα έχει προλάβει να αντιγράψει(;) το, αχρησιμοποίητο ακόμη, σχέδιο της Ferrari στο πάτωμα και ενδέχεται να το δοκιμάσει στο Μέξικο Σίτυ. Επιπλέον αλλαγές έχουν γίνει στο πίσω μέρος του καλύμματος κινητήρα για την καλύτερη διαμόρφωση της ροής αέρα αλλά και στα στοιχεία που βρίσκονται στα άκρα της εμπρός πτέρυγας. Ο Christian Horner δήλωνε στο Ώστιν ότι η PU της Honda είναι 0,6 (!) δευτερόλεπτα ταχύτερη ανά γύρο από εκείνη της Renault, στους τελευταίους αγώνες. Άρα σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό η Red Bull θα κάνει περίπατο στο πρωτάθλημα του 2019… Πίσω στον πραγματικό κόσμο, τώρα, ίσως ο Max Verstappen θα έχει την τελευταία του ευκαιρία να καταρρίψει το ρεκόρ του νεαρότερου pole man στην ιστορία του σπορ, το οποίο κατέχει ο Vettel από την Μόντσα του 2008.

Renault: Με την διαφορά της Γαλλική ομάδας από την 5η Haas να έχει ανέλθει στους 22 βαθμούς έπειτα από τον εξαιρετικό αγώνα του Ώστιν, τα κίτρινα μονοθέσια θέλουν απλώς να αποφύγουν τις κακοτοπιές ώστε να διασφαλίσουν την πρώτη θέση στην δεύτερη κατηγορία του πρωταθλήματος. Η παράδοση, φυσικά, δεν είναι ευνοϊκή για την Renault στο Μέξικο Σίτυ αλλά δεν πρέπει να υποτιμάται ότι Α) παρά την έλλειψη ρυθμού σε σχέση με τις Haas στα δοκιμαστικά, το race pace της RS18 είναι εξαιρετικό και Β) Οι Hulkenberg-Sainz έχουν κάνει πολύ πιο συνετή διαχείριση των αγώνων τους σε σχέση με τους Grosjean (κυρίως) και Magnussen.

Η Haas είχε τον χειρότερο, μετά την Αυστραλία, αγώνα της εντός έδρας και καθώς φαίνεται δεν θα μπορέσει να μιμηθεί τα επιτεύγματα της Force India κατά τις προηγούμενες σεζόν. Ωστόσο, οι δύο VF18 θα βρεθούν, λογικά, στην πρώτη δεκάδα εκκίνησης και από εκεί και έπειτα θα ελπίζουν σε ταυτόχρονα προβλήματα των Renault ώστε να ξαναμπούν με αξιώσεις στο παιχνίδι της 4ης θέσης στο κατασκευαστών. Επιπλέον, η Αμερικανική ομάδα ανακοίνωσε την σύναψη συμφωνίας με την εταιρία ενεργειακών ποτών Rich energy. Η Βρετανική εταιρία μας είχε απασχολήσει και κατά το σίριαλ της αναγκαστικής διαχείρισης στην Force India καθώς είχε παρουσιάσει ενδιαφέρον για την εξαγορά της από τον Mallya.

Με καινούργιο ρύγχος θα εμφανιστεί η MCL33 στο Μεξικό, σε μια προσπάθεια της McLaren να διεκδικήσει με αξιώσεις την είσοδό της στο Q2. Επιπλέον η Βρετανική ομάδα έχει διαμορφώσει το πίσω μέρος του καλύμματος με τέτοιο τρόπο ώστε να σχηματιστούν δύο μικρά πτερύγια εκατέρωθεν της περιοχής από την οποίαν διέρχεται η εξάτμιση. Τέλος, ο Zak Brown, διέψευσε τις φήμες που κυκλοφορούσαν για καιρό και οι οποίες ήθελαν την McLaren να έχει κατευθύνει πόρους προς τον σκοπό δημιουργίας δικής της ομάδας στα Indy car. Η RPFI από την άλλη φαντάζει ως ικανή διεκδικήτρια της 6ης θέσης από την McLaren με βάση την φόρμα των τελευταίων αγώνων. Η ακύρωση του Ocon στο Ώστιν, ασφαλώς και πήγε πίσω την ομάδα των Stroll αλλά η διαφορά ρυθμού που έχουν οι «ροζ πάνθηρες» από τις MCL33 καταδεικνύουν πώς έστω και την τελευταία στιγμή οι Perez-Ocon θα μπορέσουν να επιβληθούν των δύο McLaren.

Η Toro Rosso θα έχει το αεροδυναμικό πακέτο του Ώστιν και στα δύο της μονοθέσια (στις ΗΠΑ το διέθετε μόνο εκείνο του Gasly) και θα προσπαθήσει χάρη και στην 3η έκδοση της PU της Honda να διεκδικήσει με αξιώσεις τερματισμό στην δεκάδα. Είναι αξιοσημείωτο το φαινόμενο το οποίο παρατηρείται στους τελευταίους αγώνες, με τις STR13 να εμφανίζονται πολύ δυνατές στα δοκιμαστικά, αλλά να οπισθοχωρούν σταδιακά κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αυτό μπορεί να καταδεικνύει κάποια προβλήματα στην κατανάλωση της Ιαπωνικής PU.

Οι άνθρωποι της Sauber δηλώνουν πολύ ευχαριστημένοι από την φετινή σεζόν και περιμένουν μερικές ακόμη δυνατές εμφανίσεις από τον Leclerc ώστε να κλέψουν την τελευταία στιγμή της 8η θέση του κατασκευαστών από την Toro Rosso.

Τέλος, στη Williams εντυπωσιάζει το ύψος τοποθέτησης της T-wing η οποία συνδέεται και με δεύτερο πτερύγιο στο κάτω μέρος της. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της χαμηλής πυκνότητας αέρα στο Μεξικανικό σιρκουί, όλα τα μονοθέσια θα φέρουν ειδικές διατάξεις για την καλύτερη ψύξη των μηχανικών μερών τους. Επιπλέον, οι μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις που προκύπτουν από τον ίδιο λόγο, ίσως δώσουν τη δυνατότητα σε ορισμένους συνδυασμούς να ξεκινήσουν τον αγώνα με λιγότερα από 105 kg καυσίμου.

Ιστορικό σημείωμα

Ο πρώτος επίσημος αγώνας διεξήχθη το 1963 με νικητή τον Jim Clark (Lotus-Climax) ενώ την επόμενη χρονιά νικητής ήταν ο Dan Gurney στο επεισοδιακό Grand Prix που έχρισε πρωταθλητή τον John Surtees με Ferrari· τον μόνο άνθρωπο που έχει κατακτήσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα στις ανώτατες κατηγορίες δύο και τεσσάρων τροχών. Ο αγώνας θα συνέχιζε μέχρι το 1970 για να επανέλθει την περίοδο 1986-1992. Στην περίοδο αυτή οι Berger και Benetton θα έπαιρναν τις πρώτες τους νίκες (1986), η Ferrari θα έκανε ένα ιστορικό 1-2 με τους Prost-Mansell (1990) και ο Schumacher θα κατακτούσε το πρώτο του podium το 1992. Το προσπέρασμα του Mansell στον Berger στην εξωτερική της Peraltada το 1990 είναι από τα all time classic στιγμιότυπα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Ετικέτες

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης

Φανατικός οπαδός της Formula 1 από το 1996. Αγνοεί την έκφραση: Βαρετό Grand Prix!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close