MUST_READΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τι είναι ένας cross-plane και τι ένας flat-plane V8 κινητήρας;

Όταν αναφέρεται κάποιος σε V διάταξης κινητήρες και σε μοίρες κάνει λόγο για την περιεχόμενη γωνία ανάμεσα στα δύο σκέλη κυλίνδρων (η οποία στους V8 είναι η ιδανική στις 90 μοίρες).

Ωστόσο, υπάρχει και μια σημαντική παράμετρος όσον αφορά στον στροφαλοφόρο και τις θέσεις των κομβίων που αρθρώνονται οι διωστήρες πάνω σε αυτόν. Έτσι, όταν τα κομβία σχηματίζουν ορθή γωνία (90 μοίρες) μιλάμε για έναν διαγώνιο V8 (cross-plane) ενώ όταν τα κομβία βρίσκονται απέναντι το ένα με το άλλο (σχηματίζοντας γωνία 180 μοιρών) τότε έχουμε ένα επίπεδο V8 (flat-plane).

Οι περισσότεροι V8 είναι διαγώνιοι και χαρακτηρίζονται από τον πιο γεμάτο ήχο τους και το βαρύτερο στροφαλοφόρο με κάπως αργό αλλά ροπάτο στροφάρισμα χαμηλά.

Η Ferrari είναι ένας από τους ελάχιστους κατασκευαστές (σ.σ. ίδιας διάταξης έχει και η νέα κεντρομήχανη Corvette Stingray) που χρησιμοποιούν επίπεδους flat-plane V8 με κύριο χαρακτηριστικό τον ξερό ήχο που βγάζουν και την μεγάλη ροπή στις υψηλές στροφές.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Σε έναν Flat Plane (Διάταξη των στροφάλων στο επίπεδο) στροφαλοφόρο ενός τετρακυλίνδρου κινητήρα γίνεται μία ανάφλεξη σε κάθε μισή στροφή του στροφαλοφόρου. Δηλαδή ένα έμβολο δίνει ενεργό χρόνο σε κάθε μισή στροφή του στροφαλοφόρου. Αυτός ο ενεργός χρόνος, πρέπει να καλύψει τις απώλειες από την ανάλωση των δυνάμεων αδρανείας για την περιστροφή του κινητήρα. Ο κινητήρας οκτώ κυλίνδρων είναι ένας κινητήρας με “προσθήκη” κατά μήκος ενός άλλου Flat Plane στροφαλοφόρου τεσσάρων στροφάλων. Τότε έρχονται δύο έμβολα ταυτόχρονα για ανάφλεξη, και λόγω της διάταξης V το ένα έμβολο είναι στην μία συστοιχία κυλίνδρων (Bank-Τράπεζα κατά την Αγγλική ορολογία) και το άλλο στην άλλη συστοιχία. Αυτά τα δύο έμβολα δίνοντας ανάφλεξη ταυτόχρονα και στις δύο συστοιχίες αντισταθμίζουν τους παραγόμενους κραδασμούς ελαχιστοποιώντας τις ταλαντώσεις στον κινητήρα. Όμως για να γίνει η επόμενη ανάφλεξη πρέπει να περιστραφεί ο κινητήρας κατά μισή στροφή αναλώνοντας ροπή αδρανείας, μειώνοντας κατά αυτόν τον τρόπο την συνολική αποδιδόμενη ροπή.
    Σε έναν κινητήρα Cross-Plane γίνεται μία ανάφλεξη σε ένα έμβολο του κινητήρα κάθε τέταρτο της στροφής, αναγκάζοντας την σειρά ανάφλεξης να δώσει σε κάποιες φάσεις στροφής την επόμενη ανάφλεξη στην ΙΔΙΑ ΣΥΣΤΟΙΧΙΑ (Bank) αυξάνοντας τους παραγόμενους κραδασμούς μεγιστοποιώντας τις ταλαντώσεις στον κινητήρα. Όμως ή ανάφλεξη κατά μισή στροφή απαιτεί κατανάλωση μικρότερης ροπής αδρανείας αποδίδοντας την στην συνολική παροχή ροπής κίνησης του κινητήρα. Όσο για τον θόρυβο που “συνεπαίρνει” τους παριστάμενους οφείλεται ακριβώς στην διαφορά φάσης ανάφλεξης .
    Σε επόμενο σχόλιο ίσως να περιγραφούν οι προυποθέσεις απόδοσης ροπής και ισχύος στις χαμηλές ή υψηλές στροφές

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button