MUST_READNEAΧΡΗΣΤΙΚΑ

Όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για τα ηλεκτρικά ποδήλατα!

Το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος που ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου γνωρίζει μεγάλη ανταπόκριση, καθώς οι αιτήσεις επιδότησης στο σύνολο τους έχουν ξεπεράσει τις 6.500. Εκ των οποίων πάνω από το 90% αφορούν σε ηλεκτρικά ποδήλατα!

Όπως θα έχετε παρατηρήσει τα τελευταία χρόνια βλέπουμε στους δρόμους να κυκλοφορούν όλο και περισσότερα ποδήλατα. Και πιο πρόσφατα τα ηλεκτρικά scooters (ας τα λέμε πατίνια) για τα οποία πλέον υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για την χρήση τους βάσει της μέγιστης ταχύτητας που μπορούν να αναπτύξουν. Για παράδειγμα μέχρι τα 6 χλμ./ώρα αντιμετωπίζονται ως πεζοί, έως τα 25 χλμ./ώρα ως μηχανοκίνητα ποδήλατα και πάνω από αυτή την ταχύτητα υπάγονται σε αυστηρότερο πλαίσιο.

Ανάμεσα στα ποδήλατα και στα ηλεκτρικά πατίνια υπάρχει μια σημαντική διαφορά. Ενώ τα πρώτα χρησιμοποιούνται κυρίως για αερόβια άθληση τα δεύτερα εντάσσονται στη νέα τάση της αστικής (και όχι μόνο) κινητικότητας. Αν προτιμάτε στη νέα τάση του “last mile” μιας και ένα πατίνι μπορεί εύκολα κανείς να το κουβαλά π.χ. για να φτάσει από το μετρό στο γραφείο ή στο σπίτι του. Και κάπου ανάμεσα σε συλλογιστική έρχονται να μπουν τα ηλεκτρικά ποδήλατα που μετά την ανακοίνωση του προγράμματος επιδότησης γνωρίζουν τεράστια ζήτηση.

Σε ποιους απευθύνονται; Κατά κύριο λόγο σε αυτούς που κάνουν ποδήλατο αλλά αποθαρρύνονται σχετικά γρήγορα π.χ. όταν δεν έχουν την αντοχή να αντιμετωπίσουν μια δύσκολη ανηφόρα. Ή όταν θέλουν να κινούνται ξεκούραστα και να ιδρώνουν λιγότερο πηγαίνοντας για ψώνια ή προς το γραφείο. Κατά δεύτερο σε όσους θέλουν να συνδυάσουν και τα κοντινά τους δρομολόγια αποφεύγοντας να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο τους ή κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς.

Από τα γκάζια στα πεντάλια

Τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι κανονικά ποδήλατα με την διαφορά πως έχουν ενσωματωμένη μια μικρή μπαταρία και έναν ηλεκτροκινητήρα που υποβοηθά την κίνηση. Ουσιαστικά ο τελευταίος δεν προσφέρει άμεση κίνηση αλλά πολλαπλασιάζει την δύναμη που ασκούμε στα πεντάλ έως και 4-5 φορές. Για αυτό και τα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν έχουν κάποιο γκάζι στο τιμόνι, όπως ισχύει στα ηλεκτρικά πατίνια. Για την χρήση ενός ηλεκτρικού ποδήλατου δεν απαιτείται άδεια οδήγησης και κυκλοφορίας (ή καταβολή τελών), απλά και μόνο σεβασμός στον ΚΟΚ και φορώντας κράνος (για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο!).

Από εκεί και πέρα υπάρχουν διάφορα επίπεδα υποβοήθησης από τον ηλεκτροκινητήρα για πολλούς λόγους. Ο βασικός είναι για την οικονομία της μπαταρίας. Όσο πιο μικρή είναι η υποβοήθηση, τόσο λιγότερη ενέργεια καταναλώνεται για μετέπειτα χρήση της σε μια ανηφόρα (αντίο ορθοπενταλιά!). Όσο για την ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει κανείς το μόνο όριο που υπάρχει αφορά στην υποβοήθηση που παύει να είναι διαθέσιμη μετά τα 25 χλμ./ώρα (βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας).

Φυσικά υπάρχει και η επιλογή της μηδενικής υποβοήθησης για όσους θέλουν να αθλούνται κάνοντας απλά ποδήλατο. Απλά λάβετε υπόψη πως σε σχέση με ένα κανονικό ποδήλατο θα κουβαλάτε μαζί και το έξτρα βάρος του εξοπλισμού (μπαταρία, μοτέρ). Κάτι που ισχύει και όταν αδειάσει η μπαταρία (για αυτό υπάρχει και ένδειξη για το υπολειπόμενο ποσοστό της).

Με τι μπαταρία τι γίνεται;

Σχετικά με τη φόρτιση της μπαταρίας αυτή εξαρτάται από την χωρητικότητας της. Για παράδειγμα ένα ηλεκτρικό ποδήλατο με μπαταρία χωρητικότητας 500 Wh υποβοηθά για περίπου 70-100 χιλιόμετρα και αν υποθέσουμε πως κάποιος κάνει 10 χλμ./ημέρα τότε θα πρέπει να την φορτίζει περίπου μια φορά την εβδομάδα. Η διαδικασία φόρτισης είναι πολύ απλή με την χρήση ενός φορτιστή σε μια οικιακή πρίζα και διαρκεί 3-4 ώρες. Όσο για το κόστος δεν έχετε να ανησυχείτε αφού κάθε πλήρης φόρτιση στοιχίζει όσο λιγότερο από ένα… γλειφιτζούρι (ναι, τόσο γλυκιά είναι η χρήση του).

Πηγή: Velopress

Ωστόσο, κάτι που πρέπει κανείς να έχει υπόψη είναι ο κύκλος ζωής μιας μπαταρίας η οποία εξαρτάται και από την ποιότητα φόρτισης/ εκφόρτισης (συνήθως διαρκεί πάνω από 1.000 κύκλους φόρτισης). Αν χρειαστεί μετά από μερικά χρόνια να την αλλάξετε και σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα το κόστος της είναι περίπου στα 600-800 ευρώ. Λογικό ακούγεται όταν ένα μέσο ηλεκτρικό ποδήλατο κοστίζει περίπου στα 1.500-2.000 ευρώ, υπάρχουν και κάτω από το «χιλιάρικο» και φυσικά πιο high-tech επιλογές που φτάνουν ακόμη και το «δεκάρικο». Βέβαια με αυτά τα χρήματα μπορεί κανείς να αποκτήσει μία μοτοσικλέτα αλλά το ηλεκτρικό ποδήλατο εκφράζει μια εντελώς διαφορετική κινητικότητα και παράλληλα ένα τρόπος ζωής.

Να αγοράσω ένα;

Τώρα, αν ενδιαφέρεστε για την αγορά ενός ηλεκτρικού ποδήλατου θα πρέπει να γνωρίζετε πως υπάρχουν ευέλικτα προγράμματα χρηματοδότησης και φυσικά η κρατική επιδότηση. Η αγορά βρίθει από όλους τους τύπους ηλεκτρικών ποδηλάτων (city, trekking, crosstrail, mountain κ.α.). Και μιας και αναφερθήκαμε στα μηχανάκια και αν θέλετε να είστε απόλυτα νόμιμοι είναι πολύ σημαντικό κατά την επιλογή ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου να προσέξετε το μοτέρ να μην υπερβαίνει σε ισχύ τα 250W, να μην υπάρχει αποκλειστική ηλεκτρική κίνηση και όπως είπαμε η ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 25 χλμ./ώρα. Ειδάλλως το εν λόγω ποδήλατο μεταπηδά στην κατηγορία των μοτοποδηλάτων (σε αυτή την περίπτωση απαιτείται άδεια οδήγησης, πινακίδες κ.α.).

Δημοσιευμένο στο “Κ” της Καθημερινής (11/10/20)

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!