MUST_READPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Λίγα λόγια για τις solid state μπαταρίες στερεού τύπου [tech]

Οι solid state μπαταρίες με στερεάς μορφής ξηρό ηλεκτρολύτη θα είναι το επόμενο ορόσημο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πότε θα δούμε τα πρώτα EV με αυτές τις μπαταρίες;

Σε προηγούμενο άρθρο μας είχαμε αναλύσει γιατί οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων αναφλέγονται και ποια είναι τα όρια τους. Για αυτό το λόγο οι προμηθευτές μπαταριών και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δουλεύουν ήδη πάνω στις πολλά υποσχόμενες solid-state ώστε προς το τέλος της δεκαετίας να είναι όλοι έτοιμοι διαθέσουν στην ευρεία παραγωγή EV με αποδοτικότερες μπαταρίες.

Σε γενικές γραμμές να υπενθυμίσουμε πως σε μια μπαταρία λιθίου-ιόντων ο ηλεκτρολύτης έχει την μορφή τζελ (δηλ. είναι υγρός). Ο ηλεκτρολύτης με τον διαχωριστή βρίσκεται ανάμεσα στο ανόδιο και το καθόδιο κάθε στοιχείου και επιτρέπει το πέρασμα των ιόντων λιθίου κατά τη φόρτιση και την εκφόρτιση.

Κατά την φόρτιση τα ιόντα ταξιδεύουν από το καθόδιο στο ανόδιο που συνήθως είναι από πυρίτιο/ άνθρακα. Έξι άτομα άνθρακα συγκρατούν ένα λιθίου, ενώ κατά την εκφόρτιση γίνεται το ίδιο ταξίδι μέσω του ηλεκτρολύτη και πίσω στο καθόδιο.

Το ιδανικό θα ήταν το ανόδιο να μην αποτελείται από πυρίτιο αλλά από ένα λιθίου-μετάλλου που έχει και σημαντικά μικρότερο όγκο. Ωστόσο, αυτού του τύπου το ανόδιο έχει την τάση να συγκεντρώνει δενδρίτες (κάτι σαν σκουπίδια) κατά την ταχεία εκφόρτιση και όταν μαζευτούν πολλοί προκαλείται βραχυκύκλωμα. Αυτό όμως δεν συμβαίνει σε μπαταρίες όπου ο ηλεκτρολύτης δεν είναι υγρός αλλά στέρεος κεραμεικός ξηρού τύπου.

Πέρα από το ότι οι solid state είναι απαλλαγμένες από τους δενδρίτες, το νέο ανόδιο προσφέρει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα: α) καταλαμβάνει λιγότερο χώρο ώστε μια μπαταρία να έχει έως 30% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα (στον ίδιο όγκο με μια σημερινή), και β) θα μπορεί να φορτίζει έως και 50% πιο γρήγορα (υπό προϋποθέσεις). Υπομονή μέχρι το 2030.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Η solid state τεχνολογία, θα μεταμορφώσει κυριολεκτικά τον κόσμο και την παγκόσμια παραγωγικότητα αλλά και τις λιανικές πωλήσεις. Εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα γίνουν ευθέως ανταγωνιστικά των συμβατικών, θα εμφανιστεί μία τεράστια αγορά -και κατανάλωση- για no cable οικιακές συσκευές (σκούπες , μίξερ κλπ) όπως και νέες αγορές nocable homeoffice / workspaces. Eπίσης θα κάνει δύο φορές πιο χρήσιμα τα αιολικά και φωτοβολταικά πάρκα που θα συνδυάζονται με storage batteries και θα μπορούν να διοχετεύουν την ενέργειά τους όλες τις ώρες που τώρα δεν μπορούσαν. Αλλη μία τεράστια αγορά θα είναι η wall-mount-battery-home, πολύ μεγαλύτερη από αυτή των αυτοκινήτων. Επιπρόσθετα θα κάνει χρήσιμες και βιώσιμες περιοχές που δεν υπάρχουν δίκτυα ηλεκτρισμού (desert africa και άλλα remote places). Aλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή δεν είναι η ίδια η τεχνολογία που θα είναι πλήρως έτοιμη και πριν από το 2025 ( βλέπε ανακοινώσεις quantumscape , toyota etc), αλλά η Μαζική Παραγωγή της που δεν θα είναι έτοιμη πριν το 2030, ίσως και λίγο παραπάνω. Μαζί με την ρομποτική που θα αλλάξει τον κόσμο της εργασίας, η αποθήκευση ενέργειας θα αλλάξει τελείως τον κόσμο που ξέρουμε σήμερα.

  2. το 2025 θα ελεγα ειναι πολυ πιο πιθανο , οσο για το 2030 τοτε το αυτοκινητακι του λαου θα ειναι γεγονος και
    μαλιστα χωρις επιδοτησεις. Πχ το hiundai i20 στα 15 χιλιαρικα με το κλειδι στο χερι . Ρευμα και πριζα ιχ να δουμε που θα βρουμε , εκει θα παιχτει το παιγνιδι .

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button