NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η έλλειψη λιθίου μπορεί να περιορίσει την διάδοση τους

Προβληματισμό για την περαιτέρω επέκταση της ηλεκτροκίνησης γεννά ο περιορισμός των πρώτων υλών που συνδέονται με την κατασκευή των ηλεκτρικών οχημάτων.

Σε πρόσφατη έκθεση του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) στην ετήσια έκθεσή του για την ηλεκτροδότηση του στόλου  σημειώνει ότι μπορεί οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να έχουν εκτοξευθεί σε όλο τον κόσμο το 2021, ωστόσο η μελλοντική διαθεσιμότητα πρώτων υλών όπως το λίθιο είναι ανησυχητική.

Με 6,6 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως το 2021, οι μισές από τις οποίες στην Κίνα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν διπλασιαστεί σε ένα χρόνο και αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Μάλιστα αυτές συνέχισαν να επιταχύνονται στις αρχές του 2022 με δύο εκατομμύρια μονάδες που πουλήθηκαν το πρώτο τρίμηνο (+75% σε διάστημα ενός έτους).

Βέβαια αυτές οι πωλήσεις ωθήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις δημόσιες επιδοτήσεις, οι οποίες διπλασιάστηκαν το 2021 φτάνοντας σχεδόν τα 30 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως. Οι κατασκευαστές, από την πλευρά τους, έχουν πολλαπλασιάσει επί πέντε τον αριθμό των διαθέσιμων οχημάτων μεταξύ 2015 και 2021: περίπου 450 ηλεκτρικά μοντέλα πωλούνται τώρα.

Ωστόσο, οι εντάσεις σχετικά με τις πρώτες ύλες είναι πιθανό να επιβραδύνουν αυτή την ανάπτυξη. “Οι κυβερνήσεις, η βιομηχανία και οι επενδυτές πρέπει να παραμείνουν σε επαγρύπνηση και δημιουργικότητα για να αποφύγουν προβλήματα εφοδιασμού με βασικά ορυκτά”, δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του IEA Fatih Birol.

Αυτά τα ορυκτά εξορύσσονται κυρίως σε χώρες όπως η Αυστραλία, η Χιλή ή η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Ωστόσο, η Κίνα παράγει τα τρία τέταρτα των μπαταριών ιόντων λιθίου, την κυρίαρχη τεχνολογία, και ελέγχει περισσότερο από το ήμισυ της ικανότητας επεξεργασίας και διύλισης λιθίου, κοβαλτίου και γραφίτη.

Οι ανάγκες λιθίου είναι ιδιαίτερα κρίσιμες, σύμφωνα με τον IEA: θα πρέπει δηλαδή να πολλαπλασιαστούν επί έξι έως το 2030, σε 500 κιλοτόνους, απαιτώντας το άνοιγμα 50 νέων ορυχείων.

Η Ευρώπη παράγει το 1/4 των EV‘s

Η Ευρώπη παράγει το ένα τέταρτο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά ελέγχει πολύ λίγες πρώτες ύλες, όπως και οι Ηνωμένες Πολιτείες. «Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές κυβερνήσεις έχουν αναλάβει ισχυρές δεσμεύσεις για την ανάπτυξη της ικανότητας παραγωγής μπαταριών, αλλά η πλειονότητα της αλυσίδας εφοδιασμού θα παραμείνει κινεζική μέχρι το 2030».

Εναλλακτικές τεχνολογίες μπαταριών, όπως η ανακύκλωση, αλλά και τα κίνητρα για αγορά μικρότερων αυτοκινήτων θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη διάσωση αυτών των ορυκτών.

Βραχυπρόθεσμα, οι πωλήσεις θα μπορούσαν επίσης να παρεμποδιστούν από την αύξηση της τιμής των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες, καθώς και από υλικοτεχνικά προβλήματα που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τους περιορισμούς που συνδέονται με τον Covid-19 στην Κίνα.

Κώστας Χαλκιαδάκης

Πέρα από τους τέσσερις τροχούς η μεγάλη του αγάπη είναι να παίζει λύρα και φυσικά να πατά σε κρητική γη...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button