BLOGMUST_READPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι μπαταρίες τους βλάπτουν σοβαρά την υγεία του πλανήτη [blog]

Οι εκπομπές αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης δηλητηριάζουν την ατμόσφαιρα του πλανήτη. Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων απαιτούν γαίες που δημιουργούν άλλα εξίσου σοβαρά προβλήματα.

Αναμφίβολα, οι εκπομπές ρύπων από τους κινητήρες και τις μηχανές εσωτερικής καύσης έχουν φτάσει στο απόγειο της εξέλιξης τους. Είναι όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η λύση; Σίγουρα, ναι. Ωστόσο, με τα τωρινά δεδομένα της παραγωγής μπαταριών τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα όσο ακούγονται αφού για την κατασκευή τους απαιτούνται πολύτιμα υλικά.

Για πρώτη φορά πέρυσι η ζήτηση για κοβάλτιο ήταν μεγαλύτερη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από ότι για τα smartphones και τους φορητούς υπολογιστές. Συγκεκριμένα, το 2021 η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία απορρόφησε 59.000 τόνους κοβαλτίου ή το 34% της παγκόσμιας ζήτησης. Για τα κινητά τηλέφωνα χρησιμοποιήθηκαν 26.000 τόνους και για τα laptop/ tablet περίπου 16.000 τόνοι.

Μπορείτε να φανταστείτε τι έχει να γίνει από εδώ και στο εξής και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αυξάνονται συνεχώς; Το κοβάλτιο είναι ένα μέταλλο που για την παραγωγή του έχει δεχθεί έντονες κριτικές αφού τα 3/4 της παγκόσμιας παραγωγής (πέρυσι παρήγαγε 118.000 τόνους) προέρχονται από το Κονγκό μέσω παιδικής εργασίας με πολύ υψηλό ποσοστό θνησιμότητας λόγω της τοξικότητάς του.

Οι εταιρίες πασχίζουν να βρουν λύση για μπαταρίες δίχως κοβάλτιο ή με πολύ μικρότερη ποσόστωση. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως μια μπαταρία βάρους 400 κιλών περιέχει περίπου 10 κιλά σε λίθιο, 40 κιλά νικέλιο, 12 κιλά μαγγάνιο, 10 κιλά κοβάλτιο, 200 κιλά σε αλουμίνιο, γραφίτη, χαλκό και άλλα μέταλλα.

Όλα αυτά τα μέταλλα εξορρύσσονται παράγοντας τοξικά απόβλητα και ταυτόχρονα απαιτούν δεκάδες τόνους αλατιού, νερού, χημικών ουσιών και εδάφους για την κατεργασία τους. Για παράδειγμα για κάθε τόνο λιθίου εκπέμπονται 15 τόνοι CO2 στην ατμόσφαιρα. Πιο απλά να πούμε πως η μπαταρία 80 kWh ενός Tesla Model 3 παράγει έμμεσα  από 3 τόνους CO2 έως και 16 τόνους όταν η παραγωγή γίνεται στην Κίνα, όπως αναφέρει το nature.com.

Αυτό που πρέπει να γίνει για να έχουν όφελος οι μπαταρίες είναι να βελτιωθούν οι μέθοδοι παραγωγής που απαιτούν τεράστιες ποσότητες ενέργειας π.χ. για το λίθιο που εξάγεται ορυκτά ή από άλμη με πιο σύγχρονες τεχνικές από γεωθερμική ενέργεια. Το κοβάλτιο είναι το πιο ακριβό μέταλλο και το πιο τοξικό και για αυτό θα πρέπει να μειωθεί στο ελάχιστο. Το νικέλιο δεν είναι τόσο ακριβό, αλλά ούτε και τόσο φτηνό.

Μια μελλοντική λύση είναι η αντικατάσταση αυτών των μετάλλων από πετρώδη άλατα, σε συνδυασμό με την ανακύκλωση των μπαταριών που θα έχει νόημα σε 10-15 χρόνια από σήμερα. Όπως και να έχει θα πρέπει να βρεθεί μία λύση αφού τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αρχίσουν σταδιακά να κυριαρχούν στους δρόμους της Ευρώπης.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button