PINEDΔΟΚΙΜΕΣ

Cupra Born 58 kWh 204 PS [test drive]

Πόσο μπορείς να ξεχωρίσεις όταν βασίζεσαι πάνω σε μία πασίγνωστη πλατφόρμα (MEB) του ομίλου VW, εφοδιάζεσαι με έναν δοκιμασμένο ηλεκτροκινητήρα 58 kWh και έχεις αμέτρητα δεσμά με ένα από τα πλέον δημοφιλή ηλεκτρικά μοντέλα; (VW ID.3). Και όμως αρκετά, όπως μας δείχνει το Cupra Born.

Αν βρισκόμασταν στην εποχή των τίτλων όσον αφορά τις δοκιμές νέων μοντέλων, στο Cupra Born θα είχαμε το πιο εύκολο έργο. Το «Born This Way» θα συμπληρώναμε δίπλα στην ονομασία της έκδοσης και θα είμασταν ok. Και γιατί κάτι τόσο κλισέ; Όχι τόσο για το όνομα, που είναι προφανώς ίδιο, αλλά γιατί το ηλεκτρικό Cupra έχει περισσότερα κοινά με το γνωστό άλμπουμ του 2011 της Lady Gaga, από όσα νομίζετε.

Η Αμερικανίδα με ιταλικές ρίζες (Στέφανι Τζερμανότα), προσπάθησε να παντρέψει πανέξυπνα την ποπ μουσική που ήταν της μόδας, μαζί με τις καλύτερες καταβολές των 80s και 90s που οι περισσότεροι νοσταλγούμε με κάθε ευκαιρία.

Σας θυμίζει κάτι αυτή η προσπάθεια; Το πέρασμα από τα αγαπημένα μας σπορ μοντέλα με αιχμηρή εμφάνιση, ισχυρούς TSI, όμορφο ήχο και διψήφια κατανάλωση, στα αθόρυβα ηλεκτρικά και σε όρους όπως kWh και wallbox.

Από τα πετυχημένα Seat Ibiza Cupra ή Leon Cupra με αυθεντικό σπορ χαρακτήρα, στα Cupra Leon, Formentor και Born. Το Cupra παρέμεινε να θυμίζει την ένωση δύο κόσμων, όμως ως ξεχωριστή μάρκα εδώ και τέσσερα χρόνια και μάλιστα με καθαρά premium προσανατολισμό.

Έτσι το Born, που είναι ίσως ένα από τα πιο όμορφα ηλεκτρικά που έχουμε δει ποτέ, φέρνει μαζί του μία άφοβη σχεδιαστική φιλοσοφία και έναν αέρα του κυρίαρχου. Αυτού που ξέρει ότι θα πετύχει και ότι αρέσει σε κάθε περίπτωση.

Μία δυναμική μάσκα με LED τριγωνικής σχεδίασης, μία ψευδό-εισαγωγή και οι έντονες κλίσεις, συνθέτουν το σκηνικό που ολοκληρώνεται απόλυτα από τις διχρωμίες του χαλκού και τις 19άρες ζάντες αεροδυναμικής σχεδίασης. Θέλει αρκετή προσπάθεια για να βρεις κοινά σημεία με τον αδελφό VW ID.3, και αν πρέπει να τα εντοπίσουμε οπωσδήποτε τότε ενδεχομένως να εστιάζονται στο τελείωμα του πίσω μέρους.

Και πάλι όμως, η ισπανική εταιρεία έχει φροντίσει ώστε να κάνει μοναδικό το Born και, μεταξύ μας, αρκετά πιο ενδιαφέρον από το γερμανικό μοντέλο. Είναι ένα μαζεμένο hatchback με μήκος 4,32 μέτρα, 6 μόλις εκατοστά μακρύτερο από το ID.3 εξαιτίας της ιδιόμορφης σχεδίασης του σε σχέση με το μικρότερο (για την ώρα ηλεκτρικό μοντέλο στη γκάμα της VW).

Βγάζει με λίγα λόγια έναν κόμπακτ χαρακτήρα που θα παίξει το ρόλο του all around εκφραστή για όλες τις δουλειές. Από το φοιτητή μέχρι τον οικογενειάρχη, καθώς τα 385 λίτρα του χώρου αποσκευών μπορούν να καλύψουν τις κλασσικές ανάγκες μίας μικρής οικογένειας. Και πίσω αντίστοιχα τα παιδιά θα φιλοξενηθούν με άνεση, ενώ ένας ενήλικας μπορεί να καταπιεστεί λιγάκι από θέμα ύψους εξαιτίας της σχεδίασης της οροφής.

Μπροστά δεν το συζητάμε για το επίπεδο άνεσης, καθώς υπάρχει αρκετή άπλα για τα γόνατα, ενώ η ενιαία κονσόλα αφήνει ένα μεγάλο χώρο αποθήκευσης που καλύπτεται, όπως και καλό χώρο κάτω από το υποβραγχιόνιο. Εκεί θα βρείτε και τη βάση για ασύρματη φόρτιση που είναι φυσικά στα υπέρ, θα την προτιμούσαμε ωστόσο πιο μπροστά αντί για μία από τις δύο ποτηροθήκες.

Η πρακτικότητα σε κάθε περίπτωση είναι κορυφαία και έρχεται να αντικρουσθεί με την εξοικείωση που απαιτεί το infotainment με οθόνη αφής 12 ιντσών και όλους του διακόπτες αφής στο τιμόνι. Πολλές φορές θα πατηθούν κατά λάθος, ενώ μέχρι και η ρύθμιση για τα παράθυρα στην πόρτα του οδηγού (εμπρός ή πίσω) θα αποσπάσει για λίγο την προσοχή μας από το δρόμο.

Ο πίνακας οργάνων είναι μικρότερος και παρέχει τις βασικές πληροφορίες, στα πρότυπα των ηλεκτρικών VW, ενώ και ο επιλογέας ταχυτήτων βρίσκεται δεξιά ψηλά στο τιμόνι. Μπορεί να μη μας αρέσει πολύ, αλλά όπως είπαμε αφήνει ένα μεγάλο διαθέσιμο χώρο για μικροαντικείμενα ανάμεσα στους εμπρός επιβάτες.

Η ποιότητα των καθισμάτων δεν μπορεί να σε αφήσει ασυγκίνητο, με τη σχεδίαση και την προσθήκη από αλκαντάρα, ενώ όταν διαβάζεις ότι τα υλικά προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά που βρέθηκαν στη θάλασσα, τότε σου αρέσουν ακόμη περισσότερο.

Φωτογραφίες: Νίκος Μαρινόπουλος

Στη γενική του εικόνα, το Born δένει πολύ όμορφα το μοντέρνο με το σπορ στοιχείο, και μέσα και έξω όπως το αντικρίζεις. Το πετυχαίνει στο μάτι και το υποστηρίζει και στο δρόμο, με την πλατφόρμα και την έκδοση ενός ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, να συνθέτουν ένα sport σκηνικό με το πισωκίνητο των 204 ίππων και των 310 Nm να ενθουσιάζει εκεί που δεν το περιμένεις.

Με μερική απενεργοποίηση του ESC, το Born θα γλιστρήσει αν το προσπαθήσεις, δίνοντας σου τη δυνατότητα να χαρείς την οδήγηση ακόμη και με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα EV’s μας έχουν συνηθίσει και σε ακόμη πιο υψηλές αποδόσεις, όμως -όπως δείχνουν και τα 7,3 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χλμ./ώρα- οι 204 ίπποι του Born της δοκιμής μας είναι επαρκέστατοι.

Τόσο η αίσθηση του τιμονιού, όσο και η ανάρτηση κρατούν τις ισορροπίες στην πόλη (κύκλος στροφής μόλις 10,2 μέτρα) και δεν θα δυσανασχετήσεις περνώντας από ατσούμπαλους δρόμους, όμως τα 1.811 κιλά δυσκολεύουν το έργο του Born, που έτσι και αλλιώς δείχνει το καλό του πρόσωπο κυρίως στις στροφές και στον ανοιχτό δρόμο.

Στις απαιτητικές διαδρομές τα καταφέρνει σαν ένα Cupra από άλλη εποχή, με μοναδικό αστερίσκο την αμεσότητα των φρένων όταν πιεστεί (τελική 160 χλμ/ώρα), κάτι που μπορεί να αιτιολογηθεί και από τα ταμπούρα στους πίσω τροχούς.    

Αυτό που αποτελεί ερωτηματικό, είναι η αυτονομία του σε καταστάσεις sport επιδόσεων, καθώς κάθε φορά που βυθίζεις το δεξί πεντάλ και το χαίρεσαι με την ψυχή σου, βλέπεις την αυτονομία να πέφτει κατακόρυφα. Ακόμη και στην επιλογή Range, η ανάκτηση δεν είναι σπουδαία, και έτσι έχει συνολικά μία αυτονομία λίγο πάνω από 320 χλμ. και κατανάλωση κοντά στις 19 kWh/100 χλμ.

Θα θέλαμε να υποστηρίζει οδήγηση one pedal και φυσικά να μην απενεργοποιείται η επιλογή για αυξημένη ανάκτηση (Range) κάθε φορά που τελειώνει η διαδρομή μας. Πάντως θα φορτίσει σχετικά γρήγορα με 11άρι on board σε κάτι περισσότερο από 6 ώρες, αλλά και πολύ πιο σύντομα σε DC 100 kW.

Σαν επίλογο θα λέγαμε πως το Born αποτελεί την ιδανική μετάβαση ανάμεσα σε δύο κόσμους. Το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης και την είσοδο στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς να ξεχνάμε όμως το σπορ χαρακτήρα, την προσωπικότητα και το στυλ. Ψήγματα δηλαδή από το παρελθόν, με μπόλικες δόσεις από το παρόν και το μέλλον, όπως συνέβη και με το «Born This Way» των 9.000.000 δίσκων (τα 8 μέσα στο πρώτο τρίμηνο).

Η έκδοση των 58 kWh ζητά μόλις κάτω από 40.000 ευρώ, χωρίς να υπολογίσουμε την αναμενόμενη κρατική επιδότηση, ωστόσο υπάρχει το μικρότερο Born των 45 kWh (35.500 ευρώ) και το κορυφαίο των 77 kWh των 45.400 ευρώ. Πάνω κάτω όσα ζητά και ένα ηλεκτρικό SUV όπως το Skoda Enyaq, όμως δε θέλουν όλοι να πάρουν κατ’ ανάγκη να πάρουν ένα ψηλό αυτοκίνητο. Και τα hatchbacks έχουν ψυχή…

Περισσότερες δοκιμές μοντέλων CUPRA

Cupra Born 58 kWh 204 PS – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ
Τύπος, τροφοδοσία Ασύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς, ροπή 150 kW (204PS), 310 Nm
Θέση Στον πίσω άξονα, εγκάρσια
Μπαταρία Λιθίου – ιόντων (li-on) 58 kWh, 11 kW (on-board charger), υγρόψυκτη
Θέση Στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο
Χρόνος φόρτισης Σε Wallbox (11 kW): 6,25 ώρες
Μέγιστη φόρτιση AC: 11 kW,
μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 100 kW σε 35 λεπτά 80%
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,3 sec
Τελική ταχύτητα 160 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής 15,6 kWh/100 km, 19,2 kWh/100 km
Εργοστασιακή αυτονομία 416 km (WLTP)
Χωρητικότητα μπαταρίας 62 kWh (58 net)
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 320-350 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή
Εκπομπή CO2 0 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο 1 σχέσης
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα ΜacPherson / Ημιάκαμπτος άξονας
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι 358mm/ ταμπούρα
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Bridgestone Turanza Eco, 215/50 R19
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγιέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος 4.322 × 1.809 × 1.540 mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1.537 / 1.514 mm
Μεταξόνιο 2.766 mm
Χώρος αποσκευών 385 lt (έως 1.267 lt)
Απόβαρο 1.811 kg
Τιμή πώλησης μοντέλου δοκιμής: από 39.900 ευρώ

Νίκος Βαϊλακάκης

O Νίκος μπορεί να είναι από τα πιο πρόσφατα μέλη στην ομάδα, αλλά διαθέτει πολυετή εμπειρία ως δημοσιογράφος από παλιά. Ακόμη και πριν δημιουργηθεί το caroto.gr!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!