NEA

Η Alfa Romeo 33 Stradale γίνεται 55 ετών

Κάποια αυτοκίνητα είναι ανεκτίμητα, λόγω της σπανιότητάς τους, κάποια λόγω της μηχανολογικής τους καινοτομίας και άλλα λόγω των επιτυχιών τους στους αγώνες. Η Alfa Romeo 33 Stradale, που γίνεται 55 ετών, είχε την τύχη να έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, αλλά και τη διαχρονική γοητεία που την κράτα μέχρι και σήμερα επίκαιρη όσο ποτέ.

Πριν από 55 χρόνια, τον Αύγουστο του 1967, η Alfa Romeo αποκάλυπτε την 33 Stradale. Ένα αυτοκίνητο που δεν ήταν απλά όμορφο, αλλά γοήτευε όσο τίποτα άλλο που είχε παρουσιαστεί στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας μέχρι τότε. Είναι κοινός τόπος για όλους σχεδόν του σχεδιαστές, ότι η 33 Stradale αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα της αυτοκίνησης.

Μόλις 18 μονάδες δημιουργήθηκαν, ενώ αποτελεί ένα από τα λίγα παραδείγματα όπου η έκδοση δρόμου ακολούθησε την αγωνιστική έκδοση. Μέχρι και σήμερα, 55 χρόνια μετά, οι μηχανολογικές επιλογές των μηχανικών της Alfa Romeo προκαλούν ένα μικρό δέος.

Θα μπορούσε κανείς να αναλύσει τα χαρακτηριστικά του κινητήρα, το εξαιρετικά χαμηλό βάρος, αλλά και τις πολυάριθμες νίκες που κατέκτησε η οικογένεια των 33. Όμως αυτό που δεν μπορεί να αποδοθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, είναι η αισθητική αρτιότητα της 33 Stradale. Οι αρμονικές γραμμές, η κομψότητα ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια συνθέτουν ένα σύνολο που είναι ερωτεύσιμο από την πρώτη ματιά.

Η οικογένεια «33» απέκτησε με το πέρασμα του χρόνου πολλά μέλη, τα περισσότερα καθαρόαιμα αγωνιστικά, ενώ μια σειρά πρωτοτύπων τόνισαν την προσαρμοστικότητα του μοντέλου, αλλά και τη δημιουργικότητα των σχεδιαστών. Η 33 Stradale αναμφίβολα ήταν το πλέον κομψό και αριστοκρατικό δείγμα της οικογένειας, χαρακτηριστικό που κληρονόμησε από τον ίδιο τον δημιουργό της. 

Η μετάβαση της 33 σε ένα αυτοκίνητο για ιδιωτική χρήση απαιτούσε μια νέα αισθητική προσέγγιση. Η δύσκολη αποστολή ανατέθηκε στον 50χρονο Franco Scaglione. Ο γεννημένος στη Φλωρεντία Scaglione καταγόταν από παλιά αριστοκρατική οικογένεια και είχε σπουδάσει αεροναυπηγική. Η ζωή του κάθε άλλο παρά ήρεμη ήταν, αφού κατά τη δίνη του 2ου Π.Π. μετατέθηκε στη Λιβύη και αιχμαλωτίστηκε στο Τομπρούκ. Με τη λήξη του πολέμου επέστρεψε στην Ιταλία όπου αποφάσισε να ασχοληθεί με τη σχεδίαση αυτοκινήτων, μαθητεύοντας δίπλα στους κορυφαίους Pinin Farina και Bertone.

Για τη δημιουργία της 33 Stradale ο Scaglione χρησιμοποίησε όλες τις τεχνικές του γνώσεις και την αισθητική του τόλμη. Αποτέλεσμα ήταν η γέννηση ενός αριστουργήματος που συνδυάζει το στιλ με την αναζήτηση της αεροδυναμικής απόδοσης και της λειτουργικότητας. Για παράδειγμα τα καλύμματα του αμαξώματος εμπρός και πίσω ανοίγουν τελείως, ώστε να επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση στα μηχανικά μέρη. Παράλληλα για πρώτη φορά σε ένα αυτοκίνητο δρόμου οι πόρτες ανοίγουν προς τα πάνω, επιτρέποντας την ευκολότερη πρόσβαση σε ένα όχημα που το ύψος του δεν ξεπερνά το ένα μέτρο!

Χτίζοντας το αμάξωμα γύρω από το ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο και τον δίλιτρο V8 ατμοσφαιρικό κινητήρα από αλουμίνιο και μαγνήσιο, ο Scaglione πέτυχε οι επιφάνειες να μοιάζουν σαν ένα δέρμα από μέταλλο που αγκαλιάζει τα μηχανικά μέρη. Η αεροδυναμική σιλουέτα σε συνδυασμό με τους 230 ίππους του κινητήρα και το εξαιρετικά χαμηλό βάρος (περίπου 700 κιλά), εξασφάλιζαν τελική ταχύτητα 260 χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 5,5 δευτερόλεπτα στο εντυπωσιακό διθέσιο μοντέλο.

Η πρώτη επίσημη παρουσίαση της 33 Stradale πραγματοποιήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου στη Μόντσα, στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1, όμως ανεπίσημα τα πρώτα μάτια είδαν το εκθαμβωτικό δημιούργημα της Alfa Romeo και του Scaglione τον Αύγουστο του 1967. Σήμερα, 55 χρόνια μετά, η γοητεία της 33 Stradale παραμένει αναλλοίωτη, εκφράζοντας απόλυτα τη διαχρονική σχεδιαστική φιλοσοφία της Alfa Romeo. Έμφαση στις αναλογίες και τους όγκους, λιτές γραμμές και επιβλητική παρουσία που καθορίζει η κομψότητα και η ισορροπία και όχι ο εύκολος εντυπωσιασμός.

Μόλις 18 μοναδικές 33 Stradale γεννήθηκαν, κάθε μία λίγο διαφορετική  αφού η κατασκευή τους ήταν χειροποίητη. Το 1967 δεν θα τις χαρακτήριζε κανείς «ευκαιρία» αφού κόστιζαν σχεδόν 10.000.000 λιρέτες με το μέσο ετήσιο μισθό στην Ιταλία να φτάνει τις 150.000 λιρέτες. Σήμερα η αξία -σε χρήματα- της 33 Stradale υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 10.000.000 ευρώ, όμως η ιστορική και καλλιτεχνική της αξία είναι απλά υπεράνω χρημάτων.

«Stradale» είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν γενικότερα οι Ιταλοί για να ξεχωρίσουν μία ειδική έκδοση με άδεια κυκλοφορίας για τον δρόμο (υπήρξε και η αγωνιστική Tipo 33).

Η Alfa Romeo 33 Stradale παρουσιάστηκε το 1967 στην Monza και συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις 18 κομμάτια μέχρι και τον  Μάρτιο του 1969. Ήταν κεντρομήχανη με δίλιτρο V8, ψεκασμό SPICA, με 16 μπουζί, κόφτη στις 10.000 rpm και ισχύ 230 PS/ 8.800 rpm (ανάλογα με το αν υπήρχε ανοιχτή ή κλειστή εξάτμιση.).To κιβώτιο ήταν 6άρι σχεδιασμένο από τον Colotti.

To μοτέρ φορέθηκε αργότερα στην ευρείας παραγωγής Alfa Romeo Montreal. Η Alfa Romeo 33 Stradale μπορούσε να επιταχύνει σε μόλις 5,5 sec για τα 0-100 km/h και να αγγίξει τα 260 km/h. Ζύγιζε μόλις 700 kg! 

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!